czwartek, 13 kwietnia 2017

Roboty i wnioski dla nas 14

Roboty i wnioski dla nas 14

 Firma KUKA na przełomie lat 80 / 90 przeszła ze stosowania w robotach silników prądu stałego DC na silniki prądu zmiennego AC. Liderem w tej dziedzinie był jednak koncern ASEA czyli pożniejszy ABB.
O ile nazwa silnika PMSM czyli Permanent Magnet Synchronous Motor czyli silnik synchroniczny z magnesami stałymi, jest dość scisła to nazwa BLDC czyli Brushless DC electric motor czyli bezszczotkowy silnik pradu stałego jest bardzo myląca.
Róznica miedzy silnikiem PMSM a BLDC jest taka że silnik PMSM uzyty jako generator daje napiecie sinusoidalne a silnik BLDC daje napiecie trapezoidalne. Ich konstrukcja jest prawie taka sama. Sprawdzenie tego z jakim silnikiem mamy do czynienia, jesli silnik nie jest zamontowany, jest bardzo proste. Wystarczy dołączyć oscyloskop do dwóch faz silnika i pokręcić wał silnika. Często jest tak ze w silniku BLDC napięcie to zniekształcona - spłaszczona sinusoida.

Tesla stała się najcenniejszym na giełdzie koncernem motoryzacyjnym w Stanach Zjednoczonych. Jej wartość przekroczyła wartość koncernu General Motors. GM ma dużo robotów przemysłowych.
GM sprzedał w ubiegłym roku na całym świecie 10 milionów samochodów. W ostatnich dwóch latach GM zarabiał rocznie ponad 9,5 mld dolarów na czysto, podczas gdy maleńka Tesla jedzie na dużych stratach.

Pierwszy system KRC1 robotów firmy KUKA ze sterowaniem bazującym na komputerze PC pojawił sie w 1996 roku. Oczywiscie zawsze jest tak ze szczyt produkcji nastepuje po pewnym czasie od wprowadzenia wyrobu na rynek. W tym okresie producent usuwa też wady wieku dziecinnego nowego urządzenia.
W szafce sterowania robota KRC1 jest dość ciężka skrzynia - moduł  z uchwytami PM6-600 a w nim sześć inverterów na tranzystorach IGBT do sterowania silników. Konstrukcja tych inverterów  jest obecnie przestarzała. Niby to nie było nic nadzwyczajnego ale jak dokładniej  sie przyjrzymy schematowi to stwierdzamy że jak zwykle cały diabeł tkwi w różnych szczegółach. 
W module są różne płytki drukowane jak choćby pokazany ponizej driver IGBT typu inz52/6.
Próba znalezienia wszelkimi popularnymi przegladarkami w sieci WWW schematu do tego modułu ( czy tez kompletnego modułu PM6-600 ) kończy sie ... niepowodzeniem. Ale schemat jako plik PDF istnieje.

Koncerny ciągnące do przodu proces modernizacji całej gospodarki dekadami akumulują wiedze i doświadczenia. I jak widać na podanym przykładzie stanowczo nie życzą sobie aby ich wiedza była ujawniana a dla firm udostępniających wyszukiwarki ich wola jest prawem i świętością. Wyniki dla podanych przez koncerny fraz są usuwane z baz danych wyszukiwarek. Jesli coś znajdziemy to na stronach chińskich i rosyjskich z użyciem ich wyszukiwarek. Chiny i Rosja mają w głębokim poważaniu tak zwaną ochrone własności intelektualnej. 

U podstaw wzrostu gospodarczego i dobrobytu leżą inwestycje. Im dłuższy horyzont czasowy inwestycji tym lepiej dla całego systemu gospodarczego. Źle alokowany kapital spowalnia gospodarke i w końcu generuje kryzys. Niska jakość procesów inwestycyjnych prowadzi do marnowanie kapitału i niespłacalnego zadłuzenie firm i państw.
Projekty unijne charakteryzuje niska lub bardzo niska produktywność lub wręcz one szkodzą nam trwale zwiększając korupcje i pasożytniczą biurokracje. Odciągają naszą uwage od spraw naprawde ważnych.  One nie były i nie będą kołem zamachowym gospodarki i modernizacji. Tymczasem w Polsce przykłada sie do nich niepotrzebnie i nieproporcjonalnie dużą wage. Rzekome rządowe inwestycje w innowacje okazały sie inwestycją w korupcje.
Teraz mówi sie że inwestycja w Pendolino była marnotrawna i mało sensowna. NB - W Pendolino mamy regulowane napędy całkiem sporej mocy ! Zasponsorowaliśmy rozwój obcej energoelektroniki a nasza sobie odłogiem leży i kwiczy.
Teraz chcemy wydać 140 mld złotych na zakup obcej broni sponsorując nauke i przemysł USA, zamiast budować swoje kompetencje i firmy.

W Niemczech narodowy koncern elektrotechniczny Siemens oferuje całą game napędów i servonapędów. Gdy niemieckie koncerny motoryzacyjne w końcu podejmą masową produkcje samochodów elektrycznych to z pewnością otrzymają od Siemensa i Infineona potężne wsparcie. Dlaczego Polska nie ma tak potrzebnego narodowego koncernu elektrotechnicznego, który m.in koordynowałby wysiłki różnych firm ? Jasne jest ze Niemcy sobie tego nie życzą a ich rozkładowa agentura robi krecią robote w polskim państwie teoretycznym, ale bez tego nigdy nie wyjdziemy z opresji. W szkode bezkarnie wchodzi nam Soros i jego fundacja Batorego. Bezkarny jest dywersant i sabotażysta Michnik.
W krajach peryferyjnych głęboko chory jest cały system społeczny i gospodarczy. W Polsce każdy chce być urzędnikiem na synekurze, prezesem z nadania politycznego, księgowym od przekrętów na VAT albo autorem oszustwa giełdowego lub piramidy finansowej.
Ludzie ktorzy uczciwie cieżko pracują to pogardzani "robole".
Nikt nie ma głowy do poważnych projektów. Handelek, hazard, spekulacja, szybki gorący pieniądz.
Poważne projekty narażone są na przerózne ryzyka. Rząd zamiast te ryzyka kontrolować i je ograniczać to je zwiększa.
W Polsce trzeba uparcie budować swiadomość sytuacyjną. Wiedze trzeba rozpowszechniać. Ludzie budzą się ze snu zimowego. W Polsce bywa tak że dzieci mają dużo większą świadomość sytuacyjną niż prominenti politycy i urzędnicy.
Polska częściowo wykorzystała okienka szans historycznych w 1918 i 1989 roku. Ponieważ obecnie szykuje sie konflikt mocarstw to mniejsi gracze mogą bardzo dużo ugrać ! Ale prowadzeni przez głupców mogą się zamienic w radioaktywne popielisko.

1 komentarz:

  1. Elektronika robotów i maszyn CNC jest droga i firmy mają pieniądze na dalszy rozwój. W Polsce najlepiej jest być przy korycie i kraść.

    OdpowiedzUsuń