niedziela, 25 sierpnia 2024

Thomas Jefferson o edukacji spoleczenstwa republiki

 Thomas Jefferson o edukacji spoleczenstwa republiki

„Nie możemy też pominąć wzmianki o korzyściach płynących z edukacji, o niepoliczalnej korzyści z kształcenia zdolnych doradców, którzy będą zarządzać sprawami naszego kraju we wszystkich jego działach, ustawodawczym, wykonawczym i sądowniczym, i będą mieli należny im udział w radach naszego rządu narodowego: nic więcej niż edukacja, która przyczynia się do dobrobytu, potęgi i szczęścia narodu”. — Thomas Jefferson: Raport dla University of Virginia, 1818
„Czuję… żarliwe pragnienie, by wiedza była tak rozpowszechniona wśród mas ludzkości, że w końcu dotrze nawet do skrajności społeczeństwa: żebraków i królów”. –Thomas Jefferson: Odpowiedź dla American Philosophical Society, 1808

Oświeceni obywatele są niezbędni do prawidłowego funkcjonowania republiki. Samorząd nie jest możliwy, jeśli obywatele nie są wystarczająco wykształceni, aby mogli sprawować nadzór. Dlatego też konieczne jest, aby naród zadbał o zapewnienie odpowiedniego wykształcenia wszystkim swoim obywatelom.

„Ponad wszystko mam nadzieję, że zadba się o edukację zwykłych ludzi; przekonany, że na ich zdrowym rozsądku możemy polegać z największym bezpieczeństwem dla zachowania należnego stopnia wolności„. (Thomas Jefferson, 20 grudnia 1787)

„Nie znam żadnego bezpiecznego depozytariusza ostatecznej władzy społeczeństwa poza samymi ludźmi; a jeśli uważamy, że nie są oni wystarczająco oświeceni, aby sprawować swoją kontrolę z rozsądkiem, lekarstwem nie jest odebranie im jej, ale poinformowanie ich o rozsądku poprzez edukację. To jest prawdziwa korekta nadużyć władzy konstytucyjnej”. –Thomas Jefferson do Williama C. Jarvisa, 1820

Każdy rząd degeneruje się, gdy powierza się go wyłącznie władcom ludu. Dlatego też lud sam w sobie jest jego jedynym bezpiecznym depozytariuszem. A żeby nawet oni byli bezpieczni, ich umysły muszą być w pewnym stopniu udoskonalone”. –Thomas Jefferson: Notes on Virginia Q.XIV, 1782

„Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania [przekształceniu władzy w tyranię jest] oświecenie, w miarę możliwości, umysłów ogółu społeczeństwa, a zwłaszcza przekazanie im wiedzy o faktach, które ujawnia historia, dzięki czemu, dzięki doświadczeniom innych epok i krajów, będą mogli poznać ambicję pod wszystkimi jej postaciami i będą skłonni do wykorzystywania swoich naturalnych mocy, aby udaremnić jej cele”. — Thomas Jefferson: Diffusion of Knowledge Bill, 1779.

„Rozpowszechnianie informacji i rozpatrywanie wszelkich nadużyć w ramach publicznego rozsądku uważam za [jedną z] podstawowych zasad naszego rządu, a w konsekwencji [jedną z] tych, które powinny kształtować jego administrację”. –Thomas Jefferson: 1. przemówienie inauguracyjne, 1801.

„Jeśli stan człowieka ma być stopniowo poprawiany, jak czule mamy nadzieję i wierzymy, edukacja ma być głównym narzędziem w tym celu”. –Thomas Jefferson do MA Jullien, 1818

„Jeśli dzieci nie będą nauczane, ich ignorancja i wady będą nas w przyszłym życiu kosztować o wiele więcej w swoich konsekwencjach, niż kosztowałyby nas w ich korekcie przez dobre wykształcenie”. –Thomas Jefferson do Josepha C. Cabella, 1818

„I powiedz na koniec, czy pokój najlepiej zachować, dając energię rządowi czy informację ludziom. To ostatnie jest najpewniejszym i najbardziej uzasadnionym motorem rządu. Edukuj i informuj całą masę ludzi. Umożliw im dostrzeżenie, że w ich interesie leży zachowanie pokoju i porządku, a oni je zachowają. I nie potrzeba bardzo wysokiego stopnia wykształcenia, aby ich o tym przekonać. Są oni jedynym pewnym oparciem dla zachowania naszej wolności”. –Thomas Jefferson do Jamesa Madisona, 1787

„Kiedy ludzie są dobrze poinformowani, można im powierzyć ich własny rząd;… kiedy sprawy zajdą tak daleko, że zwrócą na siebie ich uwagę, można polegać na nich, że naprawią je”. –Thomas Jefferson do Richarda Price’a, 1789

4 komentarze:

  1. Generalnie słuszne idee. Współcześnie mamy trend odwrotny. Edukacja i media jakby zmierzają w celu upośledzenia u ludzi zdolności do intelektualnego zrozumienia otaczającego ich świata.

    OdpowiedzUsuń
  2. „Dramatyczna niechęć do nauki jest dość powszechna w sporej części społeczeństwa. (…) Ta niechęć jest również bardzo powszechna wśród pokaźniej grupy tzw. klasy politycznej, która wygrywa wybory i obejmuje władzę. Ale dopóki ludzie będą mogli w swobodny sposób, bez przymusu i bez personalnego niebezpieczeństwa, oddać swój głos w niesfałszowanych wyborach, to prędzej czy później oni wygłosują nieuctwo – mówi prof. Łukasz Turski.

    OdpowiedzUsuń
  3. A w Polin wiecej religii niż matmy i fizyki.

    OdpowiedzUsuń
  4. W całej Europie rozpoczęły się zakrojone na dużą skalę poszukiwania Mengelego, a mimo to udało mu się uniknąć wykrycia przez cztery lata. W 1949 dzięki pomocy papieskiego biskupa Aloisa Hudala uciekł do Argentyny. Tam został namierzony przez Mosad, lecz nie zatrzymany, bowiem priorytetem Mosadu było wówczas zatrzymanie Adolfa Eichmanna.

    OdpowiedzUsuń