sobota, 1 czerwca 2013

Infrastruktura a rozwarstwienie dochodowe

Infrastruktura a rozwarstwienie dochodowe

 Wedlug danych OECD z 2009 roku , przeciętne zarobki najbogatszych 10% obywateli USA sa 16 razy wyższe od tych osiąganych przez najbiedniejsze 10% amerykanow. W grupie krajow OECD gorszy wynik ma tylko Meksyk (25) i Turcja (17). W mierze wzrostu nierówności społecznych USA zdecydowanie i uparcie ida w strone III Swiata.

Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów (ASCE) opublikowało niedawno raport o stanie infrastruktury w USA. Stowarzyszenie ocenia stan zaniedbanej latami infrastruktury kraju na dwojke z plusem. Naprawy wymaga 70 tysiecy mostow. Przecietny wiek mostu w USA to 42 lata. W zlym stanie sa drogi, wodociagi i systemy kanalizacyjne oraz oczyszczalnie sciekow. Z wodociągów wycieka codziennie nieszczelnosciami ponad 20 mld litrów czystej wody pitnej. Z nieszczelnych kanalizacji scieki zatruwaja wody podskorne i podziemne. Aż 45% głównych miejskich arterii komunikacyjnych jest silnie przeciążone co skutkuje korkami i ogromna strata czasu kierowcow.
Zdaniem stowarzyszenia przywrocenie infrastruktury do sredniego stanu wymaga wylozenia do 2020 roku przynajmniej 3600 mld dolarow z czego az 2200 nalezy wydac w ciagu najblizszych 5 lat !
Amerykanscy inzynierowie chyba przesadzaja ze swoimi alarmistycznymi ocenami. Mogliby dla rownowagi zapoznac sie ze stanem infrastruktury w Polsce gdzie bliskie zawalenie sa mosty dopiero co oddane do uzytku lub zalane i wylaczone z ruchu sa nowe drogi po niewielkiej ulewie.

Fundusz drogowy sluzacy w USA do finansowania inwestycji w drogi i transport publiczny zasila staly (a nie procentowy) podatek od każdego galonu sprzedanego paliwa. Przy drozejacym paliwie podatek relatywnie zmalal. Fundusz nie zostal zmieniony od 1993 roku. Poniewaz samochody zuzywaja coraz mniej paliwa na przejechany kilometr to funduszu starcza na coraz mniej remontow bowiem koszty budowy i remontu dróg wzrosły niepomiernie.



W maju zawaliła sie część czteropasmowego mostu autostradowego na rzece Skagit w stanie Waszyngton, na północnym zachodzie USA. Most zbudowano w 1955 roku. Według bazy danych władz federalnych most nie miał wad konstrukcyjnych, ale był uważany za "funkcjonalnie przestarzały".

W latach piecdziesiatych podjeto w USA gigantyczny wysilek budowy poteznej infrastuktury w calym kraju. Kraj pokryto siecią publicznych autostrad. Pobudowano dziesiatki tysiecy kilometrow dobrych drog oraz mostow na nich. Powstawały piekne budynki publiczne oraz parki.
Budowane w latach osiemdziesiatych w niewielkiej ilosci prywatne platne autostrady swieciły pustkami. Amerykanie korzystali ze stworzonej infrastruktury zaniedbujac ja. Czesto obiekty nie maja porzadnego remontu od 60 lat ! O koniecznosci wylozenia duzych srodkow na remonty i budowy mowi sie od przelomu lat osiemdziesiatych i dziewiecdziesiatych ale panujacy niepodzielnie neoliberalizm sprowadzal sie do latania najpilniejszych dziur.
Obraz ogolnie zaniedbanej infrastruktury razi na tle bogactwa rezydencji miliarderow i doskonale obrazuje patologiczne rozwarstwienie dochodowe w USA.
Nie bardzo wiadomo kto ma teraz wylozyc te 3600 mld dolarow.
W latach piecdziesiatych podatki dla bogaczy byly bardzo wysokie i srodkow publicznych na inwestycje infrastrukturalne nie brakowało..

Stan Wirginia pierwszy wprowadził ryczałt dla oszczednych właścicieli aut hybrydowych i elektrycznych. Zblizone regulacje przygotowywane są w Arizonie, Massachusetts, New Jersey i Teksasie. Uzytkownicy aut hybrydowych w taki sam sposob zuzywaja infrastrukture jak inne samochody a poniewaz w oplacie paliwowej wnosza zbyt malo srodkow to musza doplacic ryczaltem. Obecnie doplata wynosi 60-100 dolarow rocznie od samochodu hybrydowego ale juz wiadomo ze bedzie szybko wzrastac. Cala polityka USA jest wybitnie niespojna. Z drugiej strony można jednorazowo odpisac 4 tysiace dolarow od podatku w ramach wspierania ekologicznego kierowcy kupujacego auto hybrydowe.

"Przebudujmy Amerykę, przebudujmy kraj, który kochamy, by zapewnić, że mamy najlepsze lotniska, najlepsze porty, najlepsze koleje, drogi i mosty" - apelował Obama na wiecu w Miami w marcu tego roku.
"Mój plan zakłada włączenie prywatnych inwestorów, by chronić pieniądze podatników, ale jednocześnie Kongres musi zgodzić się na finansowanie tego projektu, by przywrócić ludziom miejsca pracy i zapewnić wzrost gospodarki".

Idea inwestycji prywatno-publicznych w infrastrukture z pewnoscia spowoduje radykalny wzrost wszelkich oplat za korzystanie z infrastruktury. Oczywiscie rozkwitnie korupcja i poglebi sie dalej rozwarstwienie majatkowe.


4 komentarze:

  1. No coz, nic dodac, nic ujac. Zlosliwie przyszlo mi do glowy, ze jesli istniejace drogi i mosty nie beda sie nadawaly do uzytku, to najbogatszy 1% sobie poradzi: beda sie przemieszczac za pomoca helikopterow....(tak jak w Sao Paulo...)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety w Ameryce Łacinskiej rozwarstwienie dochodowe i majatkowe jest duze.... ale sie nie pogarsza a nawet idzie ku lepszemu. Rozwarstwienie to powazna choroba ktora toczy spoleczenstwa. To rak !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza sie. Ale z wyznajacymi wiare neoliberalizmu nie ma zadnej rozmowy na ten temat.

      Usuń
  3. A co sądzisz o ofercie https://www.otwartestrefyaktywnosci.pl ? Według mnie takie strefy aktywności fizycznej powinny znajdować się w każdym mieście.

    OdpowiedzUsuń