sobota, 18 stycznia 2014

Niskie place 1

Niskie place 1

 Efektem zapoznienia technologicznego polskiej gospodarki sa niskie place dodatkowo obnizane mechanizmami drenazu neokolonialnego. Tak wiec nawet w firmach o podobnej wydajnosci i produktywnosci jak na zachodzie place Polakow sa znacznie nizsze. W przyblizeniu zarabiamy tylko jedna czwarta tego co obywatele Zachodu.

Szeroko rozumiane towary wysokiej technologi w polskim eksporcie stanowia zaledwie 6% i udział ten zwiększa się najwolniej w Europie Środkowej. Udzial ten dla Wegier wynosi 15% i 17% dla Czech.
Polska nisza produkcyjna sa nieskomplikowane towary, ktorymi jestesmy w stanie konkurowac tylko cenowo co w oczywisty sposob przeklada sie na niskie płace. Jak to juz prezentowalem na przykladzie penetracji polskiej gospodarki przez roboty zapoznienie technologiczne  jest czesto najswiezszej daty i powstaje na naszych oczach.

Branża motoryzacyjna ma wazna rolę w polskiej gospodarce. "Polskie fabryki samochodow" sa tak samo polskie jak "polskie obozy zaglady". Niemniej jednak na terenie Polski produkowane sa czesci i podzespoly oraz skladane samochody co znajduje odbicie we wszelkich danych statystycznych. Wartosc dodana oprocz fabryk generuje sprzedaz i odsluga samochodow. Samochody dokonuja transportu poruszajac sie po drogach (ich budowa rowniez generuje wartosc dodana) zuzywaja paliwo oblozone VAT, akcyza i przeroznymi oplatami
Według opracowania KPMG w 2012 roku zakłady przemysłu motoryzacyjnego oraz firmy zajmujące się usługami i handlem w tej branży miały aż 8,3% udziału w całym polskim PKB i wypracowały 121 mld zł wartości dodanej zatrudniajac 762 tysiace osob.
Dalsze w lancuchu samochodowym branze jak transport, sektor paliwowy, infrastruktura i usługi finansowe wypracowały 57 mld złotych wartości dodanej czyli 4% PKB zatrudniajac 601 tysiecy osob. Udzial wiec sektora motoryzacyjnego w PKB jest duzy.

Niestety w ostatnich pięciu lat utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji pojazdów samochodowych i zostala wyprzedzona przez Czechy i Słowacje. Niestety na tle konkurencji slabnie tez pozycja polski w produkcji czesci i podzespolow do samochodow. Szczegolnie mocno awansuja w tej konkurencji Wegry ktore przyciagnely sporo inwestycji. Wykres za gazeta.pl.


Polakow nie stac na nowe i drogie samochody. Polski rynek zalewaja miliony wrakow sprowadzonych z zachodu. Az 98.5% produkowanych w Polsce samochodow jest eksportowanych !
W latach 2008-09 motoryzacja miała 18% udziału w naszym eksporcie Skurczyl sie do 14,4% za 2012 rok. KPMG prognozuje ze spadnie on niedlugo do 13%.
Wyglada na to ze z powodow politycznych z Polski powoli wycofuje sie Fiat.


Zapierajace dech w piersi postepy czyni za to chinska motoryzacja. Limuzyna chińskiej marki Qoros 3 dostała w ubieglorocznym europejskim teście EuroNCAP maksymalną liczbę punktów ! Wczesniej chinskie samochody przepadaly w testach bezpieczenstwa. Twórcą ladnej sylwetki samochodu jest były projektant Volkswagena. Jednak przekonanie sie europejskim kierowcom do jakosci chinskich samochodow z pewnoscia zabierza lata bowiem dokladnie tak samo bylo wczesniej z samochodami japonskimi a pozniej koreanskimi. Wydaje sie ze w obronie europejskich koncernow samochodowych ostro stana do walki rzady i media bowiem powszechna staje sie swiadomosc tego ze po likwidacji przemyslu samochodowego europie nie bedzie juz daleko do calkowitego stoczenia sie na dno. Inwazja chinczykow na europe nie pojdzie wiec latwo. Nie wiemy jaka strategie inwazji obiora Chiny. Mozliwe ze ich samochody wcale nie beda tanie a beda prezentowaly nowoczesnosc, dobra jakosc i bezpieczenstwo.


W ubieglym roku sprzedano w Chinach blisko 22 mln samochodow. Niedlugo w Chinach bedzie sie sprzedawalo wiecej samochodow niz w USA i Europie razem wzietych. Od 2000 roku sprzedaz samochodow osobowych skoczyla 30 krotnie.
W 2013 r. Chiny zaimportowaly az 280 mln ton ropy naftowej i zostały jej największym importerem na świecie mimo iz maja sami spore wydobycie. Popyt na rope z pewnosci wzrosnie aby zaspokoic glod setek milionow samochodow.
Produkcja samochodow wymaga stali ale ogromna ilosc stali produkowanej w Chinach idzie glownie do budownictwa i szalonych rozmiarow projektow infrastrukturalnych. Mimo wlasnego wydobycia Chiny zaimportowały rekordowa ilosc rudy żelaza - 820 mln ton i węgla - 330 mln ton

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz