środa, 13 maja 2015

Czy bedzie kryzys w Chinach 6 ?

Czy bedzie kryzys w Chinach 6 ?

 Chiny to największy a zarazem bardzo młody rynek motoryzacyjny świata .W Chinach na 1000 mieszkańców przypadają zaledwie 102 samochody. Od lat Chiny notuja dwucyfrowy wzrost produkcji aut
Chiny gigantyczny wzrost produkcji samochodow uzyskaly stosujac praktyki protekcjonistyczne wzorem z USA. Faktycznie zamknely swoj rynek stosujac 100% taryfe celną plus inne opłaty. Po przystapieniu Chin do Światowej Organizacji Handlu w 2001 roku opłaty celne ustalono na 25 % wartosci samochodu ale stosowana jest zaporowa akcyza. Chiny zmusiły wiec zachodnie koncerny do otwierania w Chinach wielkich fabryk zarazem zastrzegajac wiekszosciowy udzial chinskiego kapitalu. Rzad chinski nigdy nikomu swojego rynku za darmo nie oddal. Z uwagi na blyskawicznie rosnace place chinczykow nowe zaklady wyposazane byly w najnowsze maszyny i urzadzenia. Zyskaly i na tym rodzime chinskie firmy motoryzacyjne po prostu nasladujac technologie z zachodnich fabryk.
W Chinach postęp w motoryzacji jest bardzo szybki. Tu jest najwieksze zgromadzenie nowych inwestycji koncernow z calego swiata.
http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1195002.html

"W marcu w Chinach sprzedano 1,78 mln aut. W całej Unii Europejskiej 1,65 mln, w USA - 1,54 mln. To dlatego Chiny pozostają na pierwszym miejscu pod względem inwestycji w motoryzację: 12,7 mld dolarów w 2014, a deklaracje tegoroczne mówią o kolejnych 20 mld. Ford chce produkować w tym kraju przynajmniej o 200 tys. aut więcej, Toyota buduje fabrykę w Guangzou i zamierza tam od 2017 roku produkować 100 tys. aut rocznie. PSA Peugeot Citroen razem z chińskim akcjonariuszem Dongfeng Motor Group wydadzą 200 mln euro na zaprojektowanie płyt podłogowych do małych aut. Ich plany, to zwiększeni sprzedaży z 700 tys. aut w 2014 do 800 tys. w tym roku i 1,5 mln w 2020. Prezes PSA, Carlos Tavares nie ukrywa,że nie miałby co marzyć o uratowaniu francuskich marek, gdyby nie rynek chiński.

Volkswagen widzi swoją produkcję w 2019 roku na poziomie 5 mln aut, czyli o 1,5 mln więcej niż w 2014. Chińska ekspansja niemieckiego koncernu mieści się w planach wydania 22 mld euro i sięgnięcia o tytuł największego producenta aut w rok 2018. Na razie w Chinach więcej od VW sprzedaje General Motors - właśnie 5 mln w 2014 roku."

Przy takiej szybkosci wzrostu produkcji niewykluczone ze za 10 lat bedzie sie w Chinach produkowac i sprzedawac wiecej samochodow niz razem w USA i calej Europie. Chinczycy sa pilnymi uczniami i ich postepy w projektowaniu samochodow sa bardzo znaczne. Poki co eksport nie jest duzy z uwagi na nienasycony rynek wewnetrzny ale Chiny chcą powtórzyć sukces japońskich koncernów samochodowych w Stanach Zjednoczonych i podbic tamtejszy rynek.

Oto 10 najpopularniejszych nowych chińskich aut w 2013 roku
1. Wuling Hongguang
2. Haval H6
3. Chang’an Honor
4. Dongfeng Future
5. Chang’an Eado
6. BYD S6
7. Great Wall M4
8. Emgrand EC7 19 600
9. Roewe 350
10. Chang’an CS35

Za nic nie mowiacymi europejczykowi nazwani czesto kryja sie znane samochody swiatowych koncernow sprzed 5-6 lat produkowane na licencji lub bez licencji lub kombinacje z takich samochodow


Numer jeden chinskiej sprzedazy Wuling Hongguang [na zdjeciu] ma dobry silnik 1.4 pochodzacy z General Motors a reszta wzorowana jest na Suzuki Carry.
Multi-Purpose Vehicle (MPV) produkowany jest od 2010 przez SAIC-GM-Wuling, joint venture Shanghai Automotive Industry Corporation, Liuzhou Wuling Motors Co i GM China.

Generalnie chinskie firmy produkcje niskotechnologiczna i sredniotechnologiczna maja opanowana i rozwoj firm tej branzy limituje tylko pojemnosc miejscowego rynku w sytuacji gdy drogi jest transport tanich towarow masowych. Chinskie firmy po przyswojeniu srednej technologi caly czas ja modernizuja.

Chiny w rywalizacji pokojowej wygrywaja a USA przegrywaja. Rosja i Chiny obecnie przeciwstawiają się agresywnej i destrukcyjnej polityce Stanow Zjednoczonych. Od niedawna nastapilo zacieśnienia współpracy pomiędzy tymi mocarstwami. Wojna proxy USA przeciw Rosji na Ukrainie od razu zostala wlasciwie zrozumiana przez Chiny swiadome tego ze sa drugie na celowniku USA.
Razem Chiny i Rosja dysponują potezną siłą i konsekwentnie ją zwiększają.
Przed nawiazaniem scislejszych zwiazkow z Rosja Chiny daly USA jasno do zrozumienia ze zostawia Rosje bez poparcia ale za cene wycofania poparcia USA dla Japoni i Tajwanu. Poniewaz oferta zostal zlekcewazona mamy sojusz Moskwy i Pekinu. Japonia bez poparcia USA nie jest w stanie przeciwstawic sie woli Chin.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz