poniedziałek, 27 kwietnia 2015

Generalna Gubernia sie zbroi 3

Generalna Gubernia sie zbroi 3

 Wojna pokazala zdolnosci produkcyjne zmobilizowanych i przestawionych na tory wojenne wielkich gospodarek. W czasie II Wojny Swiatowej wyprodukowano lacznie az 275 tysiecy samolotow.
W Stanach Zjednoczonych w różnych wersjach wyprodukowano 49 tysięcy sztuk podstawowego dla wszystkich aliantow czołgu Sherman. Sylwetka wozu była zbyt wysoka co ulatwialo trafienia. Srodek ciężkości maszyny znajdował się zbyt wysoko co ograniczalo slaba manewrowosc i czasem doprowadzało do przewracania się czołgu przy manewrach zwlaszcza na pochylonym podlozu. Czolg slabo pokonywal rowy i brody. W czasie opracowania i wdrażano do produkcji Shermana jego dzialo radzilo sobie z kazdym czolgiem niemieckim a czolg jednak dobrze sprawdzal sie na polu bitwy. Jednak wprowadzone pozniej do służby czołgi Tygrys i Pantera byly za mocnym przeciwnikiem dla podstawowego Shermana. Sytuacje polepszylo użycie specjalnych pocisków pełnokalibrowych z rdzeniem HVAP (high-velocity armor piercing).
Shermany w wersji Firefly używane przez wojsko brytyjskie i kanadyjskie, uzbrojone w doskonałą armatę 17-funtową bez problemu niszczyly Tygrysa i Pantere. Stanowiły jedną czwartą wszystkich Shermanów wprowadzonych ostatnim roku wojny.
Dostawca wiekszosci silnikow czolgu byl samochodowy koncern General Motors. Wiekszosc czolgow powstala w zakladach cywilnych Ford Motor Company, Baldwin Locomotive Works, Lima Locomotive Works, American Locomotive Co. Pullman-Standard Car Company, Pressed Steel Car Company, Pacific Car and Foundry Company. Istotna czesc produkcji pochodzila z firm militarnych Fisher Tank Arsenal i Detroit Tank Arsenal Lokalizacja firm w Detroit nie byla zadnym przypadkiem.

Czolg T-34 był podstawą uzbrojenia radzieckich sił pancernych w latach 1941-1945. Początkowo produkowany był w Charkowskiej Fabryce Parowozów im. Kominternu. Pozniej produkowaly go lub czesci do niego, nieomal wszystkie radzieckie fabryki przemyslu ciezkiego. Po wojnie produkowany byl w niewielkiej skali m.in w Polsce i Czechach. Lacznie wyprodukowano go w rekordowych ponad 84 tysiacach sztuk.
W czasie wojennej produkcji czolg ulepszano a jednoczesnie upraszczano. Koszt produkcji czołgu został zmniejszony z 269 500 w 1941 roku do 135 000 rubli w 1943 roku. Podstawowa wada wszystkich czolgow radzieckich pierwszej polowy wojny byl brak radiostacji. Posiadaly ja tylko niektore czolgi dowodcze. Czesc pozostalych wozow miala tylko radioodbiornik. Kiepskie rozpoznanie zamiarow i pozycji sil wroga, brak komunikacji i fatalne dowodzenie byly podstawowa przyczyna wielkich strat wojennych ZSRR. Przy dobrym dowodzeniu i lacznosci niemieckie hordy nie wdarly by sie tak gleboko w Zwiazek Radziecki a wojna bylaby znacznie krotsza. Bezcenna okazala sie w ramach Lend-Lease pomoc Ameryki. Dostarczono miliony lamp elektronowych i innych czesci do masowej produkcji radiostacji. Dostarczono miliony kilometrow kabli do organizacji lacznosci polowej. Niemcy nie byli w stanie bronic sie przed skoordynowanymi natarciami licznych czolgow T-34/85 wyposazonych w mocniejsze dzialo a przede wszystkim w radiostacje. O ile bowiem czolgi mialy i maja silne opancerznie czolowe to ich pancerze boczne i tylnie sa slabiutkie.
Czolgi Sherman i T-34 zostały zaprojektowane w celu uproszczonego masowego wytwarzania i eksploatacji przy calkowicie swiadomym poświęceniu części wydajności. Stratedzy i planisci w USA i ZSRR znali dane mowiace ze wieksza ilosc skoordynowanych w akcji slabszych czolgow potrafi zniszczyc na polu walki silniejsze czolgi wroga w mniejszej ilosci. Skuteczne w pojedynkach jeden na jednego Tygrysy i Pantery mialy skomplikowana konstrukcji i byly zawodne.co stawiało je w przegranej sytuacji.

Pozniejsza produkcja radzieckiego czołgu T-72 w Niżnym Tagilu w Uralskiej Fabryce Wagonów (UWZ) tez nie jest przypadkiem. Czesc radzieckich zakladow nazywala sie po prostu Zaklad Przemyslu Ciezkiego Nr... Zatem produkcja czesci mechanicznej czolgu w panstwie sredniej wielkosci majacym rozwiniety przemysl motoryzacyjny i cywilny przemysl ciezki nie jest zadnym problemem. Masowo produkowane silniki do ciagnikow siodlowych bedacych koniem roboczym transportu towarowego, sa za slabe do czolgu ale przestawienie produkcji na wiekszy silnik dla czolgu nie jest specjalnie trudne. Silnik lokomotywy czy agregatu statkowego jest z kolei za duzy.

Mozliwosc skutecznego niszczania czolgow rakietami przeciwpancernymi wystrzeliwanymi z samolotow, helikopterow oraz przez piechote znacznie obnizyla atrakcyjnosc czolgu. Piechota nawet bez Bojowych Wozow Piechoty wyposazona w nowoczesne rakiety przeciwpancerne i z dostepem do systemu automatyzacji wojny jest smiertelnym zagrozeniem dla czolgow. Do przemieszczania sie piechoty moze sluzyc zwykla Toyota Hilix z napędem 4x4 ktora okazuje sie w testach samochodem wprost niemozliwym do zniszcznia.
Po zakonczonej Zimnej Wojnie w USA planowano zezlomowac duza czesc czolgow M1 Abrams.
W czesci fizyczno - energetycznej postep w dziedzinie czolgow jest bardzo powolny. Natomiast istotny postep dokonal sie w warstwie informacyjnej.

Słaboscia czołgu T-72 bylo :
1. Prymitywna stabilizacja armaty bedaca powodem niskiej celnosci ognia praktycznie uniemozliwiajaca celne strzelanie w czasie jazdy. Elektronika systemu elektrohydraulicznego czyli praktycznie wzmacniacz zbudowana byla na lampach ! Procz slabej stabilizacji system jest zawodny. Przy uszkodzeniu zaloga mogla byc poparzona goracym olejem hydraulicznym pod cisnieniem
2. Przestarzaly i nieskuteczny System Kierowania Ogniem i watpliwa zdolnosc do dzialan nocnych
3. Brak zdolnosci udzialu w sieciocentrycznym systemie Automatyzacji Wojny i przestrzala radiostacja
4. Zbyt mala moc silnika i manewrowosc czolgu
5. Zbyt slaba przebijalnosc pociskow
6. Zbyt slaby pancerz

W zmodernizowanym w Polsce czolgu PT-91 Twardy najpowazniejszej wady Nr 1 w ogole nie usunieto co osmiesza cala modernizacje. Celność ognia na postoju wzrosła. Ogień w ruchu jest nadal tak samo niecelny jak byl a zawodnosc stabilizacji jest nadal bardzo duza.
System Kierowania Ogniem DRAWA w momenccie wprowadzenia byl juz przestarzaly a jego wlasnosci na tle rozwiazan zachodnich byly mierne.
W ogole nie podjeto zagadniania sieciocentrycznego systemu Automatyzacji Wojny
Zmodernizowany silnik ma lepsza pompe wtryskowa Bosch podajaca wieksza dawke paliwa.
Nadal nie ma pocisku do armaty czolgu zdolnego niszczyc wspolczesne czolgi.
Zastosowano dodatkowy pancerz reaktywny ale odpornosc nadal jest dużo niższa od odporności pancerzy laminowanych stosowanych w czołgach III generacji.

W sumie nie wiadomo po co ta modernizacje podjeto.
Jak widac z przykladu modernizacji zdolnosci badawczo - rozwojowe polskich osrodkow byly mierne lub watpliwe.

4 komentarze:

  1. Nie zgodze sie z tak zla ocena czolgu T-72.W swoim czasie to byl dosc dobry czolg(do konca lat 80-tych)-potem oczywiscie sie zestarzal jak ale obecny T-90 to tak naprawde ulepszony T-72.Poza tym trzeba odroznic werscje dla Sowietow ktora byla bardzo dobr aod wersji dla satelitow ktora byla znacznie slabsza(sami Rosjanie zwali sa "malpim czolgiem).Irakijczykom fuksem udalo sie dostac kilkadziesiat sztuk tych "tylko dla Rosjan" i przez klika lat wojny z Iranem nie starcili ani jednego a gromili Iranczykow poteznie.To byl dobry czolg a ze w Wojnie w Zatoce starl sie z maszynami o generacje nowszymi to i przegral(zreszta wbrew tweirdzeniom USA o ile byl pogrom irakckiej armi to zadnego pogromu MIGow 29 czy T-72 nie bylo).

    Piotr34

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W czasie gdy czolg T-72 wchodzil do eksploatacji byl dobry tylko ze uplyw czasu zrobil swoje. Opracowany w latach osiemdziesiatych amerykanski M1 Abrams byl jednak znacznie lepszy. Lepsi byli tez Niemcy, Brytyjczycy i Francuzi.

      Usuń
    2. No wlasnie a T-72 wszedl do produkcji w 1972 i w tym czasie byl jednym z najlepszym czolgow swiata(choc niekoniecnzie najlepszym).A na Abramsy i inne nowe wynalazki Zachodu Rosjanie mieli T-80 ktory byl znacznie lepszym czolgiem niz T-72 ale i bardziej skomplikowanym wiec po upadku Zssr w sumie to mozna powiedziec ze zaprzestali jego produkcji skupiajac sie na na produkcji T-90 ktory bedac wersja rozwojowa T-72 jest znosny ale gorszy niz rozne wersje rozwojowe T-80 ktorych jednak nigdy masowo nie produkowano.Mozna by rzec ze ich nie tyle technologia zawiodla co brak kasy ktory spowodowal ze swoje konstrukcje przestali udoskonalac pod koniec lat 80-tych i przez to od lat 90-tych sa zapoznieni(choc mozno staraj sie nadrabiac obecnie).

      Piotr34

      Usuń
    3. "No wlasnie a T-72 wszedl do produkcji w 1972 i w tym czasie byl jednym z najlepszym czolgow swiata(choc niekoniecnzie najlepszym)"

      W latch siedemdziesiatych zaczal sie kryzys w bloku wschodnim i oczywiscie postep prac nad uzbrojeniem bylo wolniejszy.

      Usuń