Placa minimalna
Zagadnienie placy minimalnej i dochodu minimalnego winno byc przedmiotem optymalizacji a nie jalowych i pustych dyskusji.
1. Każdemu podniesieniu płacy minimalnej towarzyszyly apokliptyczne ( prostacki nadwislanski neoliberalizm ) wieszczenia, że nastapi zapaśc gospodarcza, fala czy tsunami bankructw, gwałtownie rozbuduje sie szara strefa i skokowo wzrosnie bezrobocie i wybuchnie nieokielznana inflacja. Oczywiscie nic takiego sie nie stalo.
2. Przedsiębiorca ktoremi grozi bankructwo z powodu podwyzki placy o 100-200 złotych powinien spokojnie przyjac do wiadomosci ze jest kiepskim przedsiębiorcą i nieudolnym menadżerem lub zeruje na nieszczesciu pracownikow w rejonie o duzym bezrobociu.
3. Placa minimalna ma pomoc w oczyszczaniu gospodarki ze skrajnie niewydajnych firm archaicznych technologicznie. Bez nadmierngo rozwarstwienia dochodowego placa minimalna powinna wystepowac w kilku ( do 5-10% ) procentach firm i dotyczyc ca 5-8% pracujacych.. Klopoty finansowe tych firm powinny byc czerwonym ostrzegawczym swiatlem dla wlascicieli ze bez modernizacji nadchodzi upadek.
Place minimalna w Hiszpani pobiera 0.77% pracujacych, USA 1.4%, Wielka Brytania 1.8%, Polska 4.4%, Francja 15%.
W neoliberalnych USA placa minimalna jest za niska zas w przesocjalizowanej Francji jest za wysoka.
Optymalizacja najczesciej oznacza umiar i rozsadek - musi byc wlasciwa proporcja kija i marchewki. Ani za malo, ani za duzo.
Dla Polskiej gospodarki wydaje sie ze optimum minimalnego wynagrodzenia to około 45-48% sredniego wynagrodzenia.
W przeprowadzonych sondażach wśród brytyjskich pracodawców 90% z nich odpowiedziało, że wzrost płac z tytułu płacy minimalnej jest dla nich bez znaczenia.
Bledne jest kwotowe ustalanie minimalnego wynagrodzenia. Powinno byc ono okreslono procentowo do przecietnego wynagrodzenia i podawane przez GUS co trzy miesiace. W ten sposob unika sie zbednych decyzji o charakterze politycznym. Mozna co najwyzej z rzadka o 1% skorygowac jednorazowo wspolczynnik w ktoras strone.
Na wykresie pokazano minimalne wynagrodzenie jako odsetek przecietnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
4. Nadmierne nierownosci dochodowe i majatkowe sa skrajnie szkodliwe dla gospodarki i spoleczenstwa. "Biednym pracujacym" pomocy materialnej musi udzielac budzet w programach socjalnych. Aby biednemu pracujacemu dac, wczesniej wiecej trzeba komus zabrac a programy socjalne angazuja potezna ilosc urzednikow. "Biedni pracujacy" stanowia potezny ciezar dla spoleczenstwa.
Przesocjalizowanie gospodarki tez jest szkodliwe. W Europie 6% ludnosci swiata konsumuje prawie 50% swiatowych swiadczen socjalnych !
5. Niskim placom towarzysza patologie spoleczne , ktore zwalcza sie rozbudowujac sluzby scigania i represji. Rzecz w tym ze naklady na sluzby sa bardzo duze. Lepiej jest wiec dac zarobic pracownikom niz futrowac sluzby mundurowe.
6. Normalną sytuacją w gospodarce kapitalistycznej jest niepelne wykorzystanie mocy produkcyjnych gospodarki . Nowe inwestycje powstaja wtedy gdy wzrasta stopien wykorzystania zdolnosci produkcyjnych. Zatem zwiekszenie placy minimalnej i lokalnego popytu ( a nie importu ) na rynku dziala prowzrostowo.
7. Polskie firmy maja duze oszczednosci i malo inwestuja. Aby podjac dobra decyzje potrzebne sa twarde i wiarygodne dane. Nie wiemy co naprawde kupuja przedsiebiorcy. Nowe "mercedesy" dla przyjemnosci czy maszyny do firmy ?
8. Wynagrodzenia w malych i srednich firmach w calym swiecie sa nizsze niz w firmach duzych i wielkich. Im bardziej prymitywna, niezdrowa i peryferyjna jest gospodarka tym wieksze sa dysproporcje wynagrodzen miedzy firmami o roznym rozmiarze. W prymitywnych firmach konkuruje sie glownie kosztami pracy.
Wykres za obserwatorfinansowy.pl
9. Od 1 stycznia 2015 w całych Niemczech po raz pierwszy obowiązuje ogólnokrajowa ustawowa płaca minimalna, wynosząca 8,50 euro za godzinę pracy. 8,5 euro było połową owczesnej mediany płac. Ogólna wielkość funduszu płac wzrosła zaledwie o 0,7% i zyskalo na tym 3,6 mln pracowników. Wczesniej istnialy branżowe płace minimalne. Stawka minimalna w zależności od branży i regionalnych układów zbiorowych pracy wynosiła 7,20 do 14,20 euro za godzinę pracy.
W 4 landach wysokość stawki minimalnej jest wyższa od ogólnokrajowej stawki 8,50 euro. Płaca minimalna ma zapewnic znosny byt, lecz także stworzyc uczciwe zasad współzawodnictwa, które ograniczą konkurencję kosztów płac przy przydzielaniu zamówień publicznych.
10. Ceny i place a w tym place minimalne sa elementami matrycy informacji w gospodarce rynkowej. Sa to bezcenne informacje dla przedsiebiorcow.
11. Za rządowym projektem ustalającym minimalne wynagrodzenie za godzinę pracy na umowę-zlecenie i dla samozatrudnionych na poziomie 12 zł od 1 stycznia 2017 roku opowiedziały się we wtorek 22 VI 2016 roku, w debacie niektore kluby parlamentarne.
Stawka minimalna będzie wynosiła 12 zł za godzinę i waloryzowana będzie co roku w zależności od wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę na umowie o prace.
Poniewaz minimalne wynagrodzenie powinno byc okreslono procentowo do przecietnego wynagrodzenia to kwota "12zł" rowniez powinna byc wyznaczana automatycznie bez zbednego szumu polityczno-medialnego.
12. Polska sytuacja gdy w sferze publicznej zarabia sie wiecej niz w pozostalych galeziach gospodarki jest chora i typowa dla krajow III Swiata. Tak tez bylo w krajach poludniowej Europy.
13. Kwota wolna od podatku powinna miec sensowna wartosc. W rozliczeniu PIT, dziecko powinno byc osoba na ktora takze przypada kwota wolna.
14. W Polsce biedni pracujacy konsumuja glownie lokalne produkty i podniesienie im wynagrodzen powiekszy nasz wzrost gospodarczy. Gdy pieniedze te trafia do zamoznych przedsiebiorcow ( lub sa transferowane za granice ) to sa wydawane na import co generuje niebezpieczne zadluzenie zagraniczne i szanse kryzysu walutowego. Nie jest to obojetne kto konsumuje wypracowany PKB.
15. Niewiele bylo rzeczy dobrych w II RP , ale jednak byly. Funkcjonowala tabela wynagrodzen w sferze publicznej !
To jest dobre rozwiazanie !
Super blog, można się z niego bardzo dużo dowiedzieć.
OdpowiedzUsuń