piątek, 31 marca 2017

Roboty i wnioski dla nas 7

Roboty i wnioski dla nas 7

Eksperymenty z automatyzacją w fabrykach Forda czyniono juz przed II wojną. Chodziło o przyśpieszenie produkcji i zmniejszenie kosztów pracy.  W przemyśle samochodowym roboty wcześnie zastosowano do spawania-zgrzewania nadwozia i do jego malowania.
W 1970 roku General Motors uruchomił produkcje samochodu Chevrolet Vega. Dostępna była ona  jako 2-drzwiowe coupé, 3-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowe kombi. Do napędu używano silników R4 o pojemności 2,0 lub 2,3 litra. Miał to być dobry i nowoczesny samochód.
Vega to najjaśniejsza gwiazda w konstelacji Lyra. Vega w 1971 roku otrzymała tytuł "1971 Motor Trend Car of the Year". Miała być przełomem technologicznym.
Specjalnie dla Vegi w zbudowanej fabryce w Lordstown zainstalowano 26 robotów Unimate do produkcji nadwozia czyniąc z niej najbardziej zautomatyzowaną fabryke świata. Ponad 95% z 3900 zgrzewów w samochodzie wykonywały roboty przemysłowe. Odcinki podmontażu i przenośniki były sterowane komputerowo.
Linia miała pracować z szalenie krótkim cyklem 36 sekund co dawało równe 100 samochodów co godzine. Normą cyklu było 70 sekund a obecnie jest jedna minuta. Faktycznie osiągnięto wydajność poczatkowo 73.5 samochodu na godzine dochodząc pożniej do 100 samochodów na godzine i 2400 dziennie.  O ile cykl był wystarczający dla robotów to był zdecydowanie za krótki dla ludzi. Czynności wykonywane przez pracowników podzielono tak aby utrzymać się w krótkim cyklu. Robotnik miał bez przerwy monotonnie wykonywać przypisaną mu najprostszą czynność niczym w filmie Charlie Chaplina. Zlikwidowano wszelkie zbędne czynności pracowników. Nadmiarowi pracownicy w liczbie 25% zmieniali pracowników na czas posiłku, przerwy czy toalety. Nadmiarowi pracownicy psuli jednak wyniki ekonomiczne i w 1971 roku odbyły się masowe zwolnienia "czwartych" extra pracowników.
Obstawanie przy krótki cyklu sprawiało że pracownicy nie byli w stanie starannie wykonywać czynnosci a normalny incydent jak upuszczenie narzędzia, sprawiał ze czynność przy danym samochodzie wykonał niestarannie lub nawet wcale !
Vege trapiły problemy z trwałością silnika i innych elementów, rdzewieniem, niezawodnością a nawet bezpieczeństwem. Psujący się samochód miał fatalną opinie i przez wielu uważany był za najgorsze, najbardziej awaryjne amerykańskie auto w całej historii motoryzacji.
W marcu 1972 roku 7700 pracowników w proteście przeciwko okropnym warunkom pracy przeprowadziło miesięczny strajk kosztujący GM 150 mln dolarów. Samochodów Vega do 1977 roku wyprodukowano ponad 2 mln sztuk.

Pierwsze roboty przemysłowe Unimate 1900 pracowały na linii montazowej General Motors ( Inland Fisher Guide Plant in Ewing Township, New Jersey ) już w  1961 roku, rewolucjonizując przemysł.
Szef Unimate, Engelberger chcąc powiększyc grono klientów na roboty, sprzedał fińskiej Noki licencje w 1966 roku ( na obszar Skandynawii i Europy Wschodniej ) i Kawasaki Heavy Industrie w 1969 roku. Obie firmy dobrze wyszły na kontrakcie z Unimate. Kawasaki Robotics stał się samodzielną, potężną firmą.

1 komentarz:

  1. Nie ma co się oszukiwać. Kiedyś wszystko nowoczesne importowaliśmy i dalej tak jest. Polska to cywilizacyjnie czarna dziura.

    OdpowiedzUsuń