czwartek, 29 sierpnia 2013

Obowiazkowe dostawy

Obowiazkowe dostawy

  W stosowanym w ZSRR modelu industralizacji zródłem finansowania zakupów maszyn , urzadzen i fabryk na zachodzie europy i w USA był eksportów surowców i żywnosci. W dniu napasci III Rzeszy na Zwiazek Radziecki granice przekraczały pociągi z surowcami jadace do Niemiec. Dzien wczesniej transport maszyn z niemiec wjechał do zwiazku radzieckiego.
Juz na poczatku lat dwudziestych rzadzacy ZSRR komunisci doszli do wniosku ze budowe przemysłu można sfinansowac tylko i wyłącznie grabiac rolnictwo. Komunizm opierał  sie o grabiez i przemoc. Po prostu nie było nikogo innego kogo mozna było obrabowac. Miejski proletariat nie miał bowiem nic a wypłacane mu głodowe pensje wystarczały tylko na zywnosc. Robotnik nigdy jednak nie mogl sie najesc do syta. Na zakupy maszyn i urzadzen wydano takze złote carskie ruble, sprzedano takze na zachodzie wiele dzieł sztuki. Zakupy finansowano złotem i brylantami wydobywanymi przez niewolnikow pracujacych w obozach pod lufami karabinow zolnierzy NKVD.

Ten sam model finansowania industralizacji zastosowano oczywiscie takze w Polsce. W dniu 23 lipca 1951 roku, prezydent i pierwszy sekretarz PZPR Bolesław Bierut dekretem wprowadził obowiązkowe dostawy zboża dla państwa. Kolejnym dekretem dostawami objeto zywiec i mleko oraz ziemniaki (Dz.U.1952.37.255) oraz inne dobra. Całkowite dostawy obowiązkowe obejmowały 91% produkcji towarowej zbóż, 82% produkcji ziemniaków, 59% produkcji żywca i 50% mleka.
Ceny "płacone" rolnikom pokrywały 30-40% kosztow wytworzenia !
Za niewywiazanie sie z przymusowej dostawy lub nieterminowa dostawe groziły grzywny od 300 do 3000 złotych a w razie jej niespłacenie zamiane 300 złotych grzywny na 20 dni aresztu. Za grzywne 3000 złotych groziło wiec 7 miesiecy wiezienia. Tylko w 1952 roku za niewywiazanie sie z dostaw ukarano 84 000 rolników a w 1953 roku az 250 000. Na opornych rolnikow nakladano tez administracyjne domiary i kary. Do najbardziej opornych przyjezdzał oddział UB i KBW rekwirujac co tylko sie dało. Chowajacych swoj dobytek rolnikow oskarzano o napasc na funkcjonariuszy co konczylo sie wiezieniem. Grzywny egzekwowali takze komornicy notorycznie przekupywani zywnoscia przez zony gospodarzy.

Zinstytucjonalizowany system grabiezy spowodował regres cywilizacyjny rolnictwa, ktore po wojnie zaczynało stawac na nogi po okupacji. Dopiero niedawno ujawniono na jakiej zasadzie wyznaczono poziom przymusowych dostaw. Dostawy oraz podatki wyznaczono tak aby chłop mógł ledwo przezyc. Zakladano ze z jednego hektara przeliczeniowego rolnik musi utrzymac jedna osoba w miescie. Tak wiec rolnik majac 7 hektarowe gospodarstwo utrzymywał nieomal gratis dodatkowe 7 osob. Musiał rocznie odstawić 1 869 kg zboża, 4 160 kg ziemniaków oraz duze ilosci mleka i żywca. Ceny rynkowe było trzy do szesciokrotnie wyzsze od cen w ramach obowiazkowych dostaw.


Na plakacie powyzej wyrzucenie "kułaka" z powstalego kołchozu. Wypedzony kułak nie mogl sie osiedlic w miescie i był automatycznie skazany na morderczy oboz pracy niewolniczej. Tak wiec Polscy chlopi zostali i tak delikatnie potraktowani.
Gospodarstwa o powierzchni powyzej 15 kektarow nazywano wielkorolnymi lub kułackimi. Skala progresji podatkowej była bardzo ostra.
W 1953 roku obciążenia podatkowe wynosiły 13,8% produkcji czystej gospodarstw małorolnych, 23,9% gospodarstw średniorolnych mniejszych, 33,3% gospodarstw średniorolnych większych, 47,7% gospodarstw wielorolnych. Rolnicy jesli tylko mogli z ciezkiej opresju ratowali sie ucieczka do miast.

W 1952 r. rolnictwo indywidualne pokryło podatkami oraz obowiazkowymi dostawami wydatki inwestycyjne przemysłu wynoszące ponad 19 mld. złotych.
Az do 1973 roku miasto spozywało kradziony rolnikowm chleb.
Tak wiec nedznie oplaceni robotnicy budowali przemysl i podnosili miasta z gruzów a karmili ich za damo grabieni rolnicy.




1 komentarz:

  1. Na dzień dzisiejszy nie ma z tym najmniejszego problemu gdyż tak naprawdę jest wiele różnych firm oferujących usługi transportowe. Ja za każdym razem i tak korzystam z usług https://transportmaszynpoznan.com/ i wiem, że jest to bardzo dobre rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń