poniedziałek, 25 lutego 2019

Archiwum – SENSORY 32

Archiwum – SENSORY 32
Wartość dodana sensorów.
 Sensory są tylko jednym z komponentów złożonych systemów. Informacje zebrane z otoczenia przez sensory są przetwarzane cyfrowo - programowo lub analogowo. W najprostszym razie informacje są tylko prezentowane człowiekowi. Informacje mogą być używane przez system regulacji i sterowania. Mogą być zapisywane w pamięci masowej komputera.
Generalnie informacje w każdym systemie pierwotnie pochodzą od człowieka wprowadzone klawiaturą, myszką czy piórem świetlnym lub z autonomicznych sensorów lub także sensorów uruchamianych i kierowanych przez człowieka jak w przypadku czytnika kodu kreskowego.
Koncern Hewlett - Packard obcy projekt minikomputerów 2116 w 1967 roku wdrożył do swojej produkcji w celu sterowania produkowaną przez siebie aparaturą pomiarową, zbierania danych z przyrządów i ich przetwarzania oraz zbierania w pamięci masowej. Ale już wcześniej komputery sterowały lotem rakiet balistycznych i stosowano je na okrętach, zwłaszcza podwodnych. Do tego czasu pierwotne dane pochodziły głównie od człowieka.

Chociaż pierwszy elektroniczny, komercyjny samochodowy system wtrysku benzyny Bosch oferował już w 1967 roku to pełną funkcjonalność i dojrzałość systemy osiągnęły dopiero teraz wraz z wydajnymi mikrokontrolerami. Informacje o kącie położenia wału korbowego zbiera indukcyjny czujnik reluktancyjny pick-up coil lub sensor Halla lub transoptor szczelinowy lub odbiciowy. Konieczna jest informacja o wielkości strumienia powietrza dopływającego do silnika i o jego temperaturze. Sensor Lambda mierzy ilość tlenu w spalinach. Wkręcony w blok silnika „mikrofon” ultradźwiękowy rejestruje dźwięki towarzyszące niedopuszczalnemu spalaniu stukowemu towarzyszącemu zbyt dużemu, w punkcie pracy silnika, kątowi wyprzedzenia zapłonu. Warunki pracy sensorów silnika spalinowego są trudne. Zakres temperatur bloku silnika jest szeroki, dość silne są drgania i jest bardzo brudno. Sensory muszą mieć odpowiednie do zastosowania, czasem solidne obudowy. Chip monolitycznego sensora może być maleńki. Producent chipa umieszcza go w prostej obudowie. Ale ta obudowa sensora jest nieprzydatna w realiach stosowania sensorów. Obudowany wstępnie sensor jest umieszczany w solidnej z reguły metalowej, dość ciężkiej i odpornej obudowie.
Zachód na kryzysy naftowe zareagował przestawieniem przemysłu i jego wyrobów na energooszczędność. Producenci samochodów stosując nowoczesny system wtrysku paliwa mogą zmniejszyć jego zużycie co jest sporym atutem w reklamie. Jeszcze cenniejszy jest atut mniejszej emisji toksyn w spalinach.
Polski eksport na zachodnie rynki w ubiegłej dekadzie był ostro zwalczany. Stosowano utrudnienia administracyjne i extra wyśrubowane normy. Gdy to nie odnosiło skutku w mediach pojawiały się na zamówienia zmyślone propagandowe artykuły o tym jak podłe i oszukane są wyroby z Polski. Blok zachodni jest monolitem politycznym pod amerykańskim parasolem atomowym tylko w zimnowojennej konfrontacji militarnej z Układem Warszawskim czyli ZSRR. Natomiast państwa zachodu dbają o swoje interesy gospodarcze i jak tylko mogą popierają własny eksport w toczącej się bezpardonowej wojnie gospodarczej. Od końca ubiegłej dekady trwa Japońska światowa ofensywa przemysłowa. Padają zachodnie firmy niezdolne do konkurencji z japońskim koncernami. Samochód osobowy jest po mieszkaniu – domu najdroższym masowo produkowanym wyrobem. Ma od dziesięciu do siedemdziesięciu tysięcy części. Relatywnie drogie są samochody lepszych typów. Dobry samochód jest przedmiotem prestiżowym i ma swoje znaczenie w stratyfikacji społecznej właściciela.
Za pewnik można uznać że Europa nie odda swojego rynku samochodów Japonii bowiem oznaczałoby to konieczność likwidacji dużej części przemysłu i radykalne uwstecznienie gospodarki. Tutaj nieuczciwym obrońcom zachodniego rynku samochodów sensory i elektronika przychodzą z nieoceniona pomocą. Jak wiadomo importowane samochody muszą przejść dopuszczające badania typu w narodowych laboratoriach. Państwa bloku EWG mogą swoje samochody w swoich laboratoriach poddawać tendencyjnym badaniom wskazującym jakie to one są oszczędne, czyste środowisko i bezpieczne. W tych badaniach samochody japońskie mogą się okazać marne ! „Nie mamy Pan płaszcza i co nam Pan zrobi ?” Skoro skutecznie zwalczano Polski eksport to dlaczego nie przytrzeć trochę rogów agresywnym Japończykom którzy już skasowali sporą część najnowocześniejszego przemysłu Europy Zachodniej i USA.
Współcześnie nie ma alternatywy dla spalinowego silnika samochodu. Większą sprawność mają silniki Diesela ale niezbyt są lubiane w samochodach osobowych. Niemniej wysoki stopień sprężania daje wysoka sprawność i potencjalnie możliwość wyciśnięcia dużej mocy z jednostki pojemności skokowej silnika. Niemniej rozwój silnika spalinowego nie jest zakończony.
Popularny sensor temperatury PT 100 jest na obiekcie montowany w tak zwanym gnieździe - pochwie umożliwiającej wymianę sensora w czasie pracy obiektu. Sensor ciśnienia musi być przez membranę swojej obudowy izolowany od czynników procesowych. Może też być zewnętrznie dodatkowo izolowany przed czynnikami z instalacji. Układ zaworów na obiekcie powinien umożliwić wymianę sensora w czasie pracy obiektu. Kompletny sensor oprócz obudowy może mieć kabel, także specjalny i wtyczkę.
Produkcja sensora stricte daje w całym łańcuchu produkcyjnym kompletnego obudowanego sensora prace wielu ludziom i firmom. Obudowa sensora może być znacznie droższa niż sam sensor stricte. Współczesną normą staje się kompletna 100% usługa i szeroka, kompleksowa oferta. Koncern działający w obszarze automatyzacji oferuje asortyment sensorów, sterowników PLC, komputerów procesowych i aktuatorów. Niekoniecznie przy tym sam produkuje sensor – stricte.
Uważa się że produkcja sensorów modernizuje gospodarkę. Mechanizmy modernizacji systemu są w ogólności znane. Przykładowo uruchomienie nowoczesnej produkcji petrochemicznej niemal automatycznie powoduje pojawienie się nowoczesnej produkcji używającej nowych substancji. Przykładowo nowe wytrzymałe plastiki pozwalają uruchomić produkcje nowych poszukiwanych wyrobów.
Systemy automatyki zastępują ludzką prace. Dawniej pracownik obserwował termometr i manometr kotła oraz operował zaworami. Teraz czyni to automatyka. Systemy monitoringu i alarmów pozwalają na bez wachtową prace załogi siłowni statku Unmaned. Zbędny stał się na pokładzie samolotu nawigator i inżynier obserwujący dziesiątki przyrządów. Polska jest dużym i nierentownym eksporterem statków także dlatego że automatykę do nich kupujemy na zachodzie ! Zamiast produkować złożone i poszukiwane na rynku statki specjalistyczne produkujemy proste jednostki sprzedawane za bezcen.

Funkcjonowanie Polski w bloku RWPG stworzyło złudzenie izolacji od systemu światowego. Po próbie modernizacji gospodarki za pożyczone dolary obudziliśmy się głęboko zadłużeni i niezdolni do spłacenia długu. Nie mamy nowoczesnych towarów eksportowych a eksport węgla niszczy całą naszą gospodarkę. W gruncie rzeczy nawet funkcjonowanie w RWPG nie izolowało nas od świata. Zawsze gdy wysokie były dolarowe stopy procentowe mieliśmy mniejsze lub większe kłopoty.

Jest kilka bezlitosnych, fundamentalnych czynników mających wpływ na ogólną sytuację Polski.
Po pierwsze. Średnie opady w Polsce wynoszą tylko 600 mm rocznie czyli są małe i są zróżnicowane na obszarze Polski. Nasze rolnictwo w tym klimacie nigdy nie będzie super wydajne. Opady są tylko trochę większe niż w Rosji.
Po drugie. Po drugie musimy importować ropę naftową i gaz ziemny. Od pierwszego kryzysu naftowego ZSRR sprzedaje nam ropę za dolary – nie ma zmiłuj się Panie ! Światowe ceny ropy mają wpływ na naszą koniunkturę gospodarczą. Gdy ropa jest droga źle nam się powodzi. Dopiero mając nadwyżkę eksportową na zakup ropy i gazu możemy normalnie funkcjonować. Zatem jak ryba wody potrzebujemy nowoczesnego i rentownego eksportu. Cena kilograma eksportu i importu świadczy o poziomie technologicznym kraju. Wysoko stojący technologicznie kraj eksportuje drogie wyroby a kupuje tanie surowce. Biedacy eksportują tanie surowce i kupują drogie, zaawansowane technologicznie towary. Nasz wskaźnik ceny kilograma eksportu obniża eksport węgla. Ale nawet kilogram eksportowanych z Polski maszyn i urządzeń jest kilka razy tańszy niż importowanych z zachodu maszyn. Sytuację z importowaną ropą naftową i gazem ziemnym wydaje się ratować nowoczesna petrochemia i przemysł kosmetyczno - farmaceutyczny. Eksportowane poszukiwane substancje chemiczne, leki i kosmetyki dają w przypadku Niemiec zachodnich więcej niż potrzeba im na zakup ropy naftowej nawet przy jej wysokich cenach ! Cały świat wycofał się z chemii opartej o węgiel kamienny jako zupełnie niekonkurencyjnej do petrochemii. Od czasu do czasu pojawiają się brednie kolportowane przez agentów górników o wytwarzaniu paliw silnikowych z węgla i nowoczesnych technologiach węglowych. Nie ma żadnych nowoczesnych i czystych technologii węglowych – to oszustwo. Na wytworzenie kilograma benzyny trzeba zużyć 7 kilogramów węgla ! III Rzesza paliwa płynne z węgla produkowała nie z wyboru ale z rozpaczy i konieczności była bowiem przez Aliantów blokowana i nie mogła kupować ropy naftowej według potrzeb. Uruchomienie w Polsce produkcji w wielkiej skali paliw płynnych z węgla doprowadziłoby do wielowymiarowej katastrofy ekonomicznej, społecznej i środowiskowej.
Polska produkuje przyzwoite kosmetyki i ma niezłych chemików, których trzeba jednak zmotywować i jednak trzeba im dać do laboratoriów współczesne narzędzia – między innymi skomputeryzowane chromatografy gazowe i spektrometry. Są one bardzo drogie ale przede wszystkim objęte zakazem sprzedaży do krajów RWPG. Ich wykonanie w Polsce, ale z pomocą wybranych fabryk z Czechosłowacji i NRD, jest jak najbardziej możliwe.
Sensory znajdują zastosowania przemysłowe, laboratoryjne, medyczne i w masowej, konsumpcyjnej produkcji.
Nauka i technika ( trochę sztuczne jest to rozgraniczenie ) rozwijają się ewolucyjnie. Rozwijają się sensory a równolegle ich aplikacje. Sensory bez aplikacji są nic nie warte. Utarty jest w formie sloganu pogląd że wiek XX przyniósł błyskawiczny postęp. Jest to prawda na tle trwającej tysiącleciami stagnacji ludzkości, niezwykle powolnego postępu i okresowego cofania się ludzkości w rozwoju. Obecnie do masowej wyobraźni trafia słowo „mikroprocesor”. „Mikroprocesor” stwarza nadziej ale budzi też niepokój jako że mogą powstać kolejne grupy przegranych, którzy nie potrafią zastosować nowoczesnej technologii. Tymczasem pierwszy scalony mikroprocesor wyprodukowano dość dawno w 1971 roku. Ale słowa tego używano już wcześniej gdy na jednej płycie drukowanej udało się umieścić cały procesor minikomputera zbudowany z układów TTL i pamięci ROM mikroprogramu.

Jeśli natomiast dokładniej przyjrzymy się rozwojowi to nie jest on wcale taki błyskawiczny. Przykładowo, idee aparatu słuchowego dla niedosłyszących zaimplementowano po raz pierwszy w 1921 roku. Współczesne aparaty są całkiem dobre ale na 100% wraz z postępem technologii scalania przyszłe aparaty będą wyposażone w procesor DSP wraz z programem który pozwoli poprawić zrozumiałość odbieranej mowy.

Zrealizowana idea elektronicznego wtrysku paliwa w silniku spalinowym ma już ponad 20 lat. W tym przypadku słowo nowość jest nieadekwatne. Komercyjne urządzenie Boscha z 1967 roku używało jeszcze obok tranzystorów krzemowych tranzystorów germanowych ale nowe bazuje oczywiście na rozbudowanym mikrokontrolerze. Pomysłowy był stary czujnik wielkości strumienia powietrza zasilającego silnik.
W obszarze sensorów jednakowo ważny jest sam sensor ale także jego udana aplikacja. Interfejsy sensorów silnika spalinowego są bardzo proste i pomysłowe a sam mikrokontroler ma bardzo rozbudowane peryferia. Bosch oferuje kompletny system: sensory, komputerek sterujący w odpowiedniej dla komory silnika obudowie, wtryskiwacze, zapłon i inne komponenty. Sytuacja firm niemieckich zorganizowanych wokół koncernu Bosch jest komfortowa jako że niemieckie koncerny motoryzacyjne gwarantują odbiór masowej produkcji Boscha. Masową produkcje cechują niskie koszty i system Boscha zaczną kupować inne niż niemieckie koncerny motoryzacyjne. Jest to ilustracja tego że koncerny produkujące na rynek organizują wokół siebie ogromną sieć firm i całą gospodarkę.

Silniki polskich samochodów winny mieć komputerowy wtrysk paliwa i zapłon co choćby zmniejszy zużycie paliw silnikowych produkowanych z ropy naftowej kupowanej za dolary. Produkowane w Polsce samochody już są przestarzałe i bez intensywnych działań modernizacyjnych sytuacja dalej będzie się pogarszać. W końcu może dojść do likwidacji archaicznej produkcji samochodów w Polsce. Wraz z tą likwidacją zbędna stanie się polska produkcja elektroniki samochodowej a w tym sensorów.
W bloku wschodnim żadna firma nie potrafi wyprodukować wysokonapięciowego tranzystora mocy Darlingtona do układu zapłonowego tolerującego bardzo dużą energie przy przebiciu lawinowym następującym przy braku iskry na świecy. Nawet bez systemu wtrysku paliwa parametry elektronicznego układu zapłonowego silnika benzynowego z sensorem są znacznie lepsze niż ze stareńkim przerywaczem. Dodać należy że jednopunktowy wtrysk paliwa jest dość prosty realizacyjnie.

Wartość dodana powstaje w pracach badawczych i prototypowych oraz w produkcji. Pytanie o to co polskie firmy mają produkować jest szalenie ważne dla przyszłości !
Jest oczywiste ze funkcjonują w świecie różne modele systemów gospodarczych. Państwa najprymitywniejsze dostarczają światowemu rynkowi tylko swoje zasoby naturalne i tanią siłę roboczą – w tym modelu mieści się polski eksport węgla kamiennego. Kraje pół-peryferyjne zaopatrują się w technologię u światowych liderów ale same technologi nie tworzą. W minionej dekadzie kupowaliśmy przestarzałą technologie za pożyczone dolary co doprowadziło do katastrofy

W czujkach systemów alarmowych używa się różnych sensorów. Japońska firma Taguchiego produkuje sensory gazów serii TGS - Taguchi Gas Sensor. Sensory są przeznaczone do domowych i przemysłowych systemów alarmowych ostrzegających przed wyciekiem gazów i parujących płynów. W tym segmencie interes można zrobić na wiele sposobów. Jeśli z Taguchi da się wynegocjować tani hurtowy zakup sensorów to rentowna może być produkcja czujek systemów alarmowych i systemów alarmowych. Można zapytać tylko o zakup samego wałeczka stricte sensora i obudować go już w Polsce jako że technologie metalowych tranzystorowych obudów TO5 mamy opanowaną a zamontowanie siateczki w obudowie nie stanowi problemu. Jeśli próby negocjacji zawiodą zadaniem dla naszych chemików i fizyków jest obejście patentów i/lub zorkiestrowanie produkcji. Idee są znane od lat. Chemicy mogą znaleźć użyteczne substancje dla sensorów innych gazów i płynów !
Dyskusja i handel Polski z firmami japońskimi są trudne dlatego że ZSRR kierujący blokiem wschodnim z Japonią są dalej w stanie wojny !
Potężne firmy japońskie wyrosły na imitacji i podglądactwie. Obecnie produkują około 80% wszystkich pamięci półprzewodnikowych produkowanych w świecie ! Jeszcze w latach sześćdziesiątych funkcjonowało określenie „japońszczyzna” na tanią i często tandetną produkcje. Obecnie japońskie koncerny stoją na wyżynach technologi niszcząc konkurencje swoim eksportem.
Czy masowa produkcja systemów alarmowych ma sens ? Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie.
W każdym razie w samochodach i systemach alarmowych sensory i elektronika używane są masowo.

Na marginesie warto podnieść sprawę funkcjonowania koncernów półprzewodnikowych. Intel, Motorola i inni wielcy producenci gratis przesyłają próbki nowo wdrażanych do produkcji procesorów ( nie ma ich jeszcze na rynku !) swoim dotychczasowym kontrahentom i potencjalnym odbiorcom. System ewaluacyjny wraz oprogramowaniem pozwala ocenić przydatność nowych układów do nowo planowanej produkcji. Podpisuje się kontrakty i koncerny mogą sensownie planować produkcje ograniczając przy tym ryzyko nietrafnych inwestycji. Koncerny półprzewodnikowe z reguły podejmują większą produkcje dodatkowo na otwarty rynek, niż wynika to z podpisanych kontraktów. Niemniej kontraktowi odbiorcy są preferowani i mają pierwszeństwo w razie problemów z wielkością produkcji. Z nowym produktem są pierwsi na rynku co ma przecież zasadnicze znaczenie ! Koncerny po opanowaniu produkcji starają się utrzymać stan magazynowy, z którego zaopatrywana jest światowa sieć dystrybucji, gdzie zaopatrzyć może się każdy. Ceny kontraktowe są jednak dużo, dużo niższe niż ceny od dystrybutorów. Wniosek z tego taki że bogatemu i byk się ocieli a biednemu wiatr w oczy – trzeba o swoją pozycję walczyć !

Wykonywane metodą fotolitografii tensometry / mostki tensometryczne przy dużej skali produkcji mogą być tanie. Elektroniczne wagi przemysłowe już są popularne a lista potencjalnych zastosowań tensometrów jest długa. W domu mogą przy niskiej cenie znaleźć masowe zastosowanie w wadze łazienkowej i kuchennej.

Światowym liderem w dziedzinie produkcji nowoczesnych „sterowań” do maszyn sterowanych komputerowo CNC i robotów przemysłowych jest japoński Fanuc – Fuji Automatic Numerical Control.
Na system składają się sensory położenia kątowego lub liniowego czyli selsyny i induktosyny lub optyczne kwadraturowe sensory inkrementalne z indexem, komputer interpretujący G – code oraz invertery i zasilane nimi wykonawcze silniki z wbudowanymi sensorami. Elektronika zbudowana jest głównie z układów komercyjnych ale Fanuc stosuje własne scalone interfejsy do selsynów i inkrementalnych sensorów kwadraturowych. Fanuc nie podaje o nich żadnych informacji. Są niedostępne handlowo. Skopiowanie systemu Fanuc jest więc niemożliwe.
Sprzedaż maszyn CNC i robotów ciągle rośnie ale oczywiście uzależniona jest od światowej koniunktury gospodarczej. Przyszłość maszyn sterowanych komputerowo ma być kolorowa. Względnie małej mocy napędy używane są w maszynach do automatycznego montażu elementów elektronicznych przewlekanych i montowanych powierzchniowo. Małej mocy napędy służą w przyrządach laboratoryjnych. Czynione są eksperymenty z automatyzacją operacji chirurgicznych.
Zwróćmy uwagę że tarcze sensorów optycznych wykonane są technologią fotolitografii.
Praktyka podglądania cudzych konstrukcji funkcjonuje na całym świecie. Podejmując zadanie konstrukcji optycznego kwadraturowego sensora inkrementalnego można rozpocząć od analizy komercyjnego rozwiązania HP. Nietrudno zgadnąć że najważniejsza jest tarcza kodowa ze ścieżkami wykonana metodą fotolitografii i matryca dekodujących fotodiod scalona wraz z interfejsem. Zatem bardzo ważna jest zawsze fotolitografia !

Z kolei niszowe super precyzyjne sensory / przyrządy laboratoryjne produkowane są w małej lub wręcz w mikro skali. Przykładowo laboratoryjny platynowy sensor temperatury RTD starzejący się mniej niż 1 mK / rok produkowany jest w ilości kilku tysięcy sztuk na cały świat. Używane są one w narodowych urzędach miar oraz badawczych i przemysłowych laboratoriach wzorcowych.

Dobrze że dogasa II Zimna Wojna a wraz z nią szkodliwa blokada technologiczna krajów RWPG prowadzona pod hasłem „technologie podwójnego zastosowania”. Rzecz w tym że zdecydowana większość współczesnych technologi jest podwójnego zastosowania cywilnego i militarnego. Wielkie amerykańskie koncerny lotnicze a w tym Boeing i Lockheed produkują równolegle na rynek cywilny i militarny. Pracownicy wymieniani są między cywilnymi i militarnymi działami a często działy są jednocześnie cywilno -militarne

Wartość dodana w jałowej „nauce” o sensorach uprawianej na Polskich politechnikach jest zerowa.
W USA tylko prestiżowe prywatne uniwersytety reprezentują wysoki i najwyższym poziom. Tam uczą się i wykładają przyszli nobliści, odkrywcy, innowatorzy i wielcy biznesmeni. Czołowa kadra często jednocześnie pracuje na uniwersytetach i w najlepszych w świecie laboratoriach badawczych koncernów. Istotnie o sile i pozycji USA decyduje ów 1% populacji.
Natomiast poziom stanowych uniwersytetów jest mierny, podobnie jak naszych uczelni. Zbiurokratyzowana, zrytualizowana instytucja z założenia jest anty - innowacyjna i nikt niczego tam nie odkryje i nie opracuje bo w realnym świecie cudów nie ma. W USA pogoń za tytułem kończy się na doktoracie a naukowcy mają tytuł profesora uczelni. Tam uczelnia jest nierówna uczelni.
W bloku wschodnim naukę zbiurokratyzowano zbędną habilitacją i zbędnym politycznym tytułem profesora. Ciężko chory jest system w którym mamy „profesorów” którzy niczego nie odkryli, niczego nie osiągnęli i nikt w świecie ich nie czyta i nikt ich nie zacytował.

Potrzeba jest matką wynalazków i desperacją też jest matką wynalazków.

Na zachodzie stopień wykorzystania mocy produkcyjnych rzadko przekracza 70-80%. Kluczem do rozwoju gospodarczego jest tam kreowanie nowych / lepszych towarów i nowych potrzeb klientów.
Amerykę na kołach samochodów postawił pasjonat motoryzacji Henry Ford. Samochód jako taki ma już swoje lata. Ale oczywiście nowy samochód z komputerowym wtryskiem paliwa i systemem przeciwpoślizgowym ABS jest trochę oszczędniejszy, mniej zatruwa środowisko i jest bezpieczniejszy dla użytkowników. Odpowiednio zareklamowany dobrze się sprzeda.
Zauważmy że samochód ze sterowanym elektronicznie silnikiem, sterowana elektronicznie stopniową lub bezstopniową skrzynią biegów i z elektrycznym serwomechanizmem ( wspomagającym) kierownicy może być zdalnie sterowany. Jednak melodią bardzo odległej przyszłości będzie samosterowny samochód zapatrzony w kamery CCD i miniaturowe radary mikrofalowe i ultradźwiękowe z bardzo szybkim komputerem rozpoznającym obrazy.
Obecnie znanych jest wiele idei zastosowania sensorów i elektroniki w samochodzie. W miarę rozwoju możliwości technologicznych i dobrego odbioru na rynku będą one realizowane. Tradycyjnie nowości wpierw testuje się w drogich modelach a następnie produkuje masowo
Polska jest europejskim krajem średniej wielkości i wszystkiego produkować nie może. Na coś musimy się zdecydować. Brak decyzji oznacza chaos i śmierć nowoczesnych branż powstałych z kompletnej nicości nierzadko znacznym kosztem. Jednak o 40% ludniejsza od nas Francja ma spory repertuar produkcji. Mała Holandia ma potężnego Philipsa.

2 komentarze:

  1. "Wartość dodana" W Polin są tylko proste rzeczy produkowane. Jak coś bardziej skomplikowanego to niemieckie.

    OdpowiedzUsuń
  2. W Polsce tylko tania praca jest. Afery i złodzijstwo.

    OdpowiedzUsuń