Czy
będzie kryzys w Chinach 129
Władze Chin
szeroko propagują inicjatywę Pasa i Szlaku starając się zawierać
z rządami państw różne umowy, często mało zobowiązujące i
będące raczej deklaracją dobrych intencji a przynajmniej nie
wrogości stron upatrujących wzajemnych korzyści z możliwych
inwestycji i handlu. Wrogie temu projektowi stanowisko zajmują Stany
Zjednoczone, Europa Zachodnia oraz Australia.
Za
https://i.redd.it/89pr4wa0jnj31.png
Społeczeństwo
Chin mające w pamięci biedę i niestabilność życiowej sytuacji
za dużo oszczędzało a za mało konsumowało co dawało
nierównowagi w gospodarce. Zachęty rządu do konsumpcji nie dawały
za wiele. Wystarczyło zaczekać aż siłę nabywcza zyska nowe
pokolenie.
Sprawę
w wydaniu z 29.08.2019 roku omawia dziennik „Wall
Street Journal”
Obecnie
circa jedna czwarta nabywców samochodów w Chinach to osoby przed 30
rokiem życia ale do 2025 roku odsetek ten według Volkswagena
wzrośnie aż do około 60 %.
„Dla
pokolenia moich rodziców znalezienie stałej pracy jest
wystarczające, a potem oszczędzają, kupują domy i wychowują
dzieci … My uznajemy pieniądze za coś, co się wydaje” -
powiedziała „WSJ” 25-letnia mieszkanka Szanghaju. Rodzice często
pytają ją, ile zdołała zaoszczędzić. „Przykro mi,
prawdopodobnie nic. Wszyscy moi znajomi tak mają. Nie mamy
oszczędności i tak naprawdę się tym nie przejmujemy”
Głownie
młodzi konsumenci stanowią klientele firm Tencent, Alibaba,
Huawei...
System
gospodarczy dostarcza do konsumpcji indywidualnej i zbiorowej
wszelkie towary i usługi.
W
czasie wolnym od pracy konsumuje się między innymi usługi związane
z podróżami i turystyką. Klasa średnia najchętniej poznaje
bliższy i dalszy świat. Od sześciu dekad podróże i turystyka to
niezawodny motor światowego rozwoju, z wyższą dynamiką wzrostu
niż wynosi przeciętna dynamika gospodarcza. Światowa
Rada Podróży i Turystyki (WTTC) zrzeszająca ponad 170 liderów
przedsiębiorstw ogólnoświatowych, podaje (2018) że branża
podróży i turystyki tworzy już 10,4 % globalnego PKB dając w
zatrudnienie 319 mln pracowników. Rynek turystyczny wzrósł w 2018
roku o 3,7 % w porównaniu z rokiem poprzednim.
W
Chinach produkt branży podróży i turystyki przekracza poziom 1,5
bln dolarów dając 11,0% udział w PKB. Sektor usług w Chinach był
niedorozwinięty ale obecny udział tej branży jest właściwy i
zdrowy. Udział ten w krajach o dużych walorach turystycznych i
nastawionych na turystykę jest znacznie większy.
W
krajach bogatych w turystyce zarabia się ponad przeciętne
wynagrodzenie a w bogatych mniej niż przeciętne.
Wykres
za obserwatorfinansowy.pl
Majątek
mieszkańców chińskich miast szybko rośnie ale listę
najbogatszych miast tradycyjnie otwierają miasta USA oraz Londyn i
Tokyo.
Bogactwa
miast (biliony $ )
New
York City: 3
London:
2.7
Tokyo:
2.5
San
Francisco: 2.3
Beijing:
2.2
Shanghai:
2
Los
Angeles: 1.4
Hong
Kong: 1.3
Sydney:
1
Singapore:
1
Chicago:
0.98
Mumbai:
0.95
Toronto:
0.94
Frankfurt:
0.91
Paris:
0.86
(New
World Wealth)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz