czwartek, 26 maja 2016

Co zrobic z gornictwem, gornikami i Polska 34

Co zrobic z gornictwem, gornikami i Polska 34

 Kopalnie Ostrawsko-Karwińskie OKD ( naleza do oligarchy Zdenka Bakaly ) zatrudniajace 13 000 osob sa jedynym producentem węgla kamiennego w Czechach. Wydobywają 8 mln ton węgla rocznie. Obnizka cen na rynku węgla wywołala obecne klopoty z płynnością OKD.
Czeski rzad mimo grozby bankructwa i zwolnienia pracownikow odmówił ratowania kopalni. Sad zakaceptował zlozony wniosek o upadłosc. Kopalnie raczej beda dalej dzialac ale zmniejszą wydobycie i zatrudnienie.

Węgiel wydobywany przez OKD transportowała firma AWT. Pod koniec 2014 roku od czeskiego oligarchy Zdenka Bakaly 80% akcji tej firmy nabyło PKP Cargo za 445 mln zł. Rozne nonsensowne inwestycje PKP Cargo sprawiły ze notowania gieldowe firmy sa słabe.


http://archiwum.gf24.pl/transakcja-powiazana/2/
" Bakala często gościł w Polsce i znalazł u nas dobrych przyjaciół. Jan Kulczyk umieścił go obok Lecha Wałęsy w radzie programowej swojej warszawskiej fundacji Central & Eastern Europe Development Institute (CEED). Ekspertami tej fundacji są właśnie wspomniani wyżej dziennikarz Gadomski, prof. Orłowski i ekonomista powiązany z PO Jankowiak...
Jak każdy szanujący się oligarcha, Zdenek Bakala posiada także fundację charytatywną. The Bakala Foundation została założona w 2007 r. W tym samym roku Bakala wziął udział w dyskusji o wzmacnianiu działalności charytatywnej w Europie na konferencji PASOS (Open Society Institute) w Pradze, razem z Georgem Sorosem i Robertem Amsterdamem, adwokatem oligarchy Michaiła Chodorkowskiego.

Fundacja przyznaje co roku około 10 zagranicznych stypendiów czeskim studentom. W jej komisji selekcyjnej zasiada m.in. Jonathan Stein, pracownik nowojorskiego Project Syndicate, współzałożonego przez Andrzeja Rapaczyńskiego, męża Wandy Rapaczyńskiej z Agory. Rapaczyński jest też członkiem Rady Fundacji im. Stefana Batorego. Pracownicy czeskiego biura Project Syndicate mają ścisłe związki z fundacją Bakaly, niektórzy z nich pracowali w przeszłości równolegle dla Project Syndicate i dla fundacji Bakaly.

Fundacja Bakaly organizuje także obozy szkoleniowe dla młodych dziennikarzy (Journalism Boot Camps). W ostatnim takim obozie, zorganizowanym w lecie 2015 r., wzięli udział młodzi dziennikarze z Polski: Jakub Mejer i była stażystka Agory, Magdalena Skrzypek. Dzisiaj Jakub Mejer pisze dla miesięcznika „Press”, a Magdalena Skrzypek jest stażystką w Komisji Europejskiej.

Imperium Bakaly, oparte na giełdowej spółce NWR, popadło w tarapaty finansowe w 2012 r. i w czerwcu 2014 r. musiało podpisać porozumienie z wierzycielami. Mniej więcej w tym samym czasie pojawiły się informacje medialne o dyskusjach na temat sprzedaży spółki AWT pomiędzy Bakalą i PKP Cargo.

Spółka AWT zajmuje się transportem kolejowym węgla, ma około 8 proc. czeskiego rynku transportu kolejowego i była wcześniej integralną częścią czeskiej spółki kopalnianej OKD, która stanowi trzon aktywów NWR. Nie wiadomo w jaki sposób Zdenek Bakala „wyjął” spółkę AWT z aktywów giełdowej NWR, ponieważ PKP Cargo odkupiła ją od Bakaly (The Bakala Trust), a nie od NWR. Bakala rezyduje w Szwajcarii, a The Bakala Trust jest prawdopodobnie zarejestrowany w którymś z rajów podatkowych, tak uwielbianych przez oligarchów.

PKP Cargo podpisało z Bakalą umowę nabycia 80 proc. udziałów w AWT 30 grudnia 2014 r. a transakcja została sfinalizowana pod koniec maja 2015 r..

Już w lutym 2015 r. analitycy Domu Maklerskiego PKO BP wyrażali w swoim raporcie raczej negatywne opinie o tej transakcji. „PKP Cargo decyduje się na ruch obarczony naszym zdaniem nieco zbyt dużym ryzykiem. Akwizycje AWT (zwiększającą potencjał przewozowy o niemal 10 proc.) oceniamy lekko negatywnie. Naszym zdaniem, w krótkim terminie nie spowoduje to dużej kontrybucji do zysku netto czy zdolności do generowania gotówki. W dłuższym terminie problemem jest wygaszanie kopalń należących do NWR w Czechach i degradacja znaczenia aktywów obsługujących ten transport. Dodatkowo, z 282 mln euro sprzedaży w grupie AWT w 2013 r., 59 mln euro zostało wygenerowane przez spółkę rekultywacyjno-budowlaną – dodatkową rentowną działalność w grupie AWT. Spółka ta kompletnie nie pasuje do biznesu PKP Cargo – niestety była oferowana „w pakiecie”. Na rynku czeskim obserwujemy tę samą tendencję zniżkujących cen przewozów jak na rynku polskim. Podsumowując – uważamy przejęcie AWT za dość ryzykowny ruch. Główne ryzyka to trudny główny partner biznesowy (NWR), stara flota, trudny rynek ze spadającymi cenami i według naszych założeń niewielki wpływ na generowanie gotówki przez grupę”.
Jednak zarząd PKP Cargo był innego zdania i gratulował sobie transakcji z Bakalą. „Jesteśmy inną firmą niż przed akwizycją AWT” przekonywał w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Adam Purwin, prezes PKP Cargo. „Na dzień dobry na tej transakcji zarobiliśmy 140 mln zł i to również zostało odnotowane w wyniku z II kwartału”. Tej radości prezesa Purwina nie podzielali analitycy PKO BP, którzy już w lutym 2015 r. wyjaśnili, na czym polega ten zarobek: „Dodatkowo AWT będzie przejmowane przy współczynniku P/BV (cena do wartości księgowej firmy – red.) około 0,7. Oznacza to, że w 2015 r. PKP Cargo zanotuje 226 mln zł jednorazowego i niegotówkowego pozytywnego wpływu na raportowane wyniki. To jest jednak szczegół bez większego znaczenia”.

Może prezes Purwin wyobrażał sobie, że jednorazowe niegotówkowe polepszenie wyników spółki o 140 mln zł po wydaniu 427 mln PLN gotówki jest skokiem cywilizacyjnym?

Adam Purwin wylądował w PKP po znajomości, ściągnął go w 2012 r. Jakub Karnowski, powiązany z Leszkiem Balcerowiczem ówczesny prezes PKP. Był on w latach 1997-2000 szefem gabinetu politycznego Balcerowicza, mając zaledwie 23 lata. Purwin i Karnowski pracowali wcześniej razem w PKO BP. Purwin dostał najpierw stanowisko dyrektora zarządzającego i nadzorował kontrowersyjną prywatyzację Polskich Kolei Liniowych, które kupiła spółka z Luksemburga. W lutym 2013 r. Purwin został członkiem zarządu PKP do spraw finansowych i przygotował strategię sprzedaży PKP Cargo. W końcu 2013 r., po odwołaniu Sławomira Nowaka i przejęciu nadzoru nad PKP przez Elżbietę Bieńkowską, Purwin dostał prezesurę PKP Cargo.

Tuż po jesiennych wyborach, 31 października 2015 r., spółka PKP Cargo podpisała nową rozszerzoną umowę sponsoringową z klubem Legia Warszawa, jako „wyraz społecznej odpowiedzialności PKP Cargo”. Oficjalnym właścicielem 80 proc. udziałów w Legii Warszawa jest zaufany człowiek Kulczyka, Dariusz Mioduski. Kilka tygodni później cały zarząd PKP Cargo podał się do dymisji. Jako wyraz społecznej odpowiedzialności? "

Wyglada na to ze wola Platformy polski podatnik poprzez czeskiego oligarche zapłacił grupom dywersyjnym i sabotazowym dzialajcym przeciwko interesowi Polakow.

Inwestycje spolek skarbu panstwa sa fatalne: Orlen Mozejki, Lotos w platforme wydobywcza, PKO BP na Ukrainie, KGHM w Kanadzie i Chile, Tauron w Stalową Wolę, JSW w Szczygłowice. Lista jest bardzo długa.

NB. Wszedzie tam gdzie pojawiaja sie nazwiska Balcerowicz, Buzek lub Kulczyk mamy do czynienia z kumoterstwem, korupcja i poteznymi defraudacjami.

1 komentarz:

  1. Wydobycie węgla spada i spada. A koszty i wynagrodzenia górników rosną i rosną.

    OdpowiedzUsuń