Kompradorski rzad i jego Urzedy Skarbowe
W wypadku Niemiec, Japonii i USA czy Holandii Produkt Narodowy Brutto jest wiekszy niz PKB ! Do krajow tych bowiem wplywaja zagraniczne zyski z dzialalnosci firm bedacych we wladaniu obywateli i podmiotow z tych krajow. Z kolei PNB Irlandi jest o 15% nizszy niz PKB, wlasnie za sprawa zagranicznej wlasnosci wielu firm ulokowanych w Irlandi. GUS nie podaje jaki jest polski PNB ale moze byc on wstydliwie i zalosnie maly na tle PKB.
W okresie ostatnich 15 lat wydajność pracy w Polsce rosła znacznie szybciej niż w Czechach, na Węgrzech i Słowacji. Jednak płace rosły u nas dwa i pół razy wolniej
W Polsce udzial plac w PKB jest blisko dwukrotnie mniejszy niz w USA. Jest to dziwna sytuacja kiedy wypracowany w Polsce PKB konsumuja niemcy, francuzi, wlosi, amerykanie, holendrzy i inni posiadacze zainwestowanego w Polsce kapitalu. Jednak kapital ma narodowosc !.
Wedlug GUS w roku 2014 firmy zagraniczne osiągnęły w naszym kraju astronomiczną kwotę przychodów 1.36 bln złotych ! Kwota jest zdumiewajao wielka na tle PKB i pokazuje skale globalzacji "polskiej" gospodarki to znaczy gospodarki ulokowanej w Polsce ale oczywiscie nie polskiej Ale ponad polowa z tych firm jest "nierentowana" i w ogole podatku CIT nie placi a reszta zaplacila symboliczne 8.5 mld zlotych. Kolonizatorzy maja sie fantastycznie.
Wedlug raportu z 2013 roku pozarządowej organizacji Global Financial Integrity (GFI) pokazujacego rozmiar nielegalnych transferów kapitału w latach 2002-2011 lącznie wytransferowano z Polski conajmniej 49,39 mld dol., co daje średnią roczną 4,939 mld dol i daje nam podla 18 pozycje w swiecie.
Raport z 2014 roku tej samej instytucji ("Illicit Financial Flows from Developing Countries: 2003-2012") dał nam podla 17 miejsce spośród 145 badanych i okradancyh państw. W tym drugim zestawieniu średni roczny odpływ kapitału to 5,312 mld dol., ogółem - 53,124 mld dol. W kolejnych latach z Polski nielegalnie transferowano : 2002 - 1,110 mld dol.; 2003 - 1,961 mld, 2004 - 0,421 mld, 2005 - 0,787 mld, 2006 - 0; 2007 - 3,302 mld; 2008 - 12,161 mld; 2009 - 10,045 mld; 2010 - 10,462 mld, 2011 - 9,918 mld, 2012 - 4,067 mld dol.
Polska jako "kraj rozwijający się" plasowana jest w towarzystwie innych bantustanow. Eksportujemy nie tylko tania sile robocza i emigrantow ale takze zywa gotowke.
Zachodnie firmy z Polski wywoza rok w rok potezne sumy. Mozna szacowac ze budzet traci co rok kilkadziesiat mld zlotych. Od dawna mowi sie o wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania.
Prof. Dominik Gajewski z Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego był zszokowany tym , że rząd odstąpił od wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Wiceminister finansow przypomniała, że resort zaproponował wprowadzenie odpowiednich przepisów, ale rząd je wycofał. Prof. Dominik Gajewski również odniósł się do roli mediów w debacie nt. klauzuli. Jak mówił, z jego obserwacji wynikało, że w relacjach mediów klauzula miałaby być narzędziem "dociskania" podatników krajowych. Tymczasem - zdaniem Gajewskiego - narzędzie to, pomijając, że jest standardem w UE, miało być skierowane do walki z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe holdingi.
"W Polsce nie ma instrumentu, który pozwalałby skutecznie walczyć z międzynarodowym unikaniem opodatkowania" - podkreślił Gajewski. Jak podał, Komisja Europejska zdiagnozowała ok. 600 instrumentów agresywnej optymalizacji podatkowej stosowanej przez międzynarodowe holdingi. Zaznaczył, że instrumenty te są stosowane właśnie w systemach podatkowych krajów najmniej dostosowanych do rzeczywistości. Dostosowanie do otaczającej nas rzeczywistości uznał za ważniejsze od - zawartego w tytule debaty - uproszczenia prawa podatkowego.
"Dziś żyjemy w dobie globalizacji, (...) a to skutkuje tym, że mamy podmioty działające transgranicznie i mobilnie pod względem rezydencji podatkowej" - opisywał Gajewski. Podkreślił, że ważne jest to, by skupić się na rzeczywistości lokalnej, ale patrzeć na prawo podatkowe z punktu widzenia globalnego.
Nie trzeba chyba dodawac ze polskojezyczne media w posiadaniu zachodniego kapitalu przede wszystkim walcza o interes swoich wlascicieli - nieprawdaz ?
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-kontroli-firm-z-udzialem-kapitalu-zagranicznego.html
"NIK o kontroli firm z udziałem kapitału zagranicznego
Sprawdzone przez Najwyższą Izbę Kontroli urzędy kontroli skarbowej oraz urzędy skarbowe nie przeprowadziły wystarczających działań, które skutecznie zapobiegłyby uchylaniu się od opodatkowania przez podmioty z udziałem kapitału zagranicznego, poprzez transferowanie dochodów poza polski system podatkowy. NIK zwraca uwagę, że w polskim systemie podatkowym wciąż nie ma klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania. Kontrolerzy odnotowali jednak, że klauzula ma znaleźć się w projekcie nowej ordynacji podatkowej, którą przygotowuje Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego.
NIK podczas kontroli stwierdziła, że organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej nie były należycie przygotowane do prowadzenia kontroli prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa podmiotów z udziałem kapitału zagranicznego. Przeprowadzono jedynie nieliczne kontrole weryfikujące legalność transferu dochodów przez podmioty gospodarcze.
Niewielka liczba kontroli w podmiotach działających w skali międzynarodowej wynikała głównie z tego, że urzędy kontroli skarbowej i urzędy skarbowe przy planowaniu kontroli koncentrowały się, zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, na zwalczaniu nieprawidłowości w podatku od towarów i usług. Przyczyną niewystarczających działań w tym zakresie były też:
brak systemowych narzędzi umożliwiających typowanie do kontroli podmiotów powiązanych kapitałowo i osobowo,
brak lub ograniczony dostęp do baz danych porównawczych umożliwiających ocenę, czy ceny stosowane w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi odbiegają od wartości rynkowych,
niewystarczające przygotowanie pracowników do badania trudnych merytorycznie zagadnień.
NIK odnotowuje, że od 2014 r. prace nad uszczelnieniem polskiego systemu podatkowego oraz nad wypracowaniem podejścia jednostek podległych Ministrowi Finansów do kontroli podmiotów dokonujących transferu dochodów uległy przyspieszeniu.
Minister Finansów zidentyfikował ryzyka związane z rozliczaniem podatku dochodowego przez podmioty z udziałem kapitału zagranicznego oraz przygotował zmiany legislacyjne, mające na celu wyeliminowanie mechanizmów agresywnego planowania podatkowego. Zmiany zmierzające do ograniczenia zmniejszania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym i transferu dochodów poza polski system podatkowy były spójne z rozwiązaniami zalecanymi przez organy Unii Europejskiej oraz Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Wprowadzone lub zainicjowane przez Ministra Finansów zmiany legislacyjne, zmierzające do uszczelnienia systemu podatkowego i przeciwdziałania unikaniu opodatkowania, dotyczyły m.in.:
opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej przez polskich podatników - zmiany weszły w życie od dnia 1 stycznia 2015 r.,
wprowadzania do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania klauzul zapobiegających wykorzystywaniu postanowień umownych lub ograniczających ich stosowanie w przypadku tworzenia sztucznych struktur lub przeprowadzania transakcji, w których głównym celem jest skorzystanie z preferencji przyznawanych w tych umowach,
włączenia spółki komandytowo-akcyjnej do zakresu podmiotowego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - zmiany weszły w życie od dnia 1 stycznia 2014 r.
NIK zwraca uwagę, że w polskim systemie podatkowym wciąż nie ma klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania. Klauzula to rozwiązanie prawne stosowane wobec podatników podejmujących fikcyjne działania gospodarcze i tworzących sztuczne konstrukcje prawne, które mają im przynieść znaczne korzyści podatkowe. Negatywne zjawisko unikania opodatkowania istnieje w każdym kraju o gospodarce rynkowej, a klauzula generalna jest jednym z najczęściej spotykanych sposobów zwalczania tego zjawiska w krajach rozwiniętych. Wprowadzenie klauzuli jest zalecane przez Komisję Europejską i OECD. W wielu krajach (np. Francja, Niemcy, Irlandia, Szwecja, Kanada) rozwiązania wprowadzające ogólną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania funkcjonują od wielu lat. Minister Finansów przygotował projekty rozwiązań prawnych, które pozwolą na wprowadzenie ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, jednak ze skierowanego w czerwcu 2015 roku do Sejmu projektu zmiany ustawy Ordynacja podatkowa - klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania została wyłączona.
Ministerstwo Finansów zakłada, że klauzula znajdzie się w projekcie nowej ordynacji podatkowej, którą przygotowuje Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego. Komisja, w założeniach nowej ordynacji podatkowej z marca 2015 r., przyjęła, że przepisy ogólnego prawa podatkowego powinny zawierać klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Takie unormowanie wyznaczy granice dopuszczalnej optymalizacji podatkowej. Będzie skutecznym instrumentem ochrony interesów fiskalnych państwa oraz narzędziem urzeczywistniania zasady równości i sprawiedliwości w sferze aktywności gospodarczej podatników. Zdaniem Komisji klauzula powinna mieć zastosowanie do wszystkich podatków, z wyjątkiem podatku od towarów i usług."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz