wtorek, 22 grudnia 2015

Ceny. Oszustwa podatkowe - Ceny transferowe

Ceny. Oszustwa podatkowe - Ceny transferowe

 Polska ma miedzynarodowa ujemna pozycje inwestycyjna na około 1 bilion 900 mld złotych.
Co rok od poczynionych inwestycji wypłacamy zagranicy blisko 100 mld złotych - dywidendy, odsetki od roznych kredytów, oprocentowanie roznych obligacji, odsetek od depozytów, reinwestowane zyski i tak dalej.
Od paru lat maleje nam udzial wynagrodzen w PKB ale maleje tez udzial roznych podatkow w PKB ! Od kilku lat wpływy podatkowe z CIT stoją lub nawet spadają mimo wzrostu PKB !
Ponad 10 lat temu podatek CIT stanowił 2.15% do 2.74% PKB. Teraz jest to tylko 1,72% . Znaczny wzrost wplacanego CIT w stosunku do PKB nastąpił za krotkich czasów poprzedniego "represyjnego" rzadu PiS. Inna sprawa sa potezne oszustwa podatkowe.
Problemy z wplywem z podatku CIT to efekt optymalizacji podatkowej i rozwydrzonej korupcji. Firmy i kancelarie trudniace sie optymalizaja podatkowa czyli przestepstwem jawnie sie reklamuja. Kontrola skarbowa w tych firmach pozwoli momentalnie ustalic firmy-klientow stosujacych optymalizacje i jej szczegoly.
Sprawa jest powazna. O ile od czasow komunistycznych Polskie PKB wzroslo, to konsumpcja wzrosla znacznie mniej niz PKB.

Rzad PRL pod koniec lat szescdziesiatych planował i mial wdrazac reformy majace zvitalizowac i zracjoanalizowac gospodarke. Reforma miala doprowadzic do urealnienia wszelkich cen i do ograniczenia komunistycznego nieracjonalnego ekonomicznie mechanizmu miekkiego finansowania i dowolnosci inwestycyjnej oraz do ograniczenia niedoborow rynkowych. "Bodzce materialnego zainteresowania pracownikow" mialy zapobiec demoralizacji zalog i poprawic wydajnosc pracy i dyscypline pracy.
Wyglada na to ze ekipa narodowych komunistow sekretarza Gomolki nie podobala sie Moskwie. Regulacje cen ale glownie podwyzki ogłoszono tubalnie 12 grudnia 1970 roku w okresie przedswiatecznym co musialo doprowadzic co niepokoi społecznych. Jest oczywiste ze Gomuła był głeboko zmanipulowany i oszukiwany przez swoje otoczenie. Podwyzki cen spokojnie wprowadzano i wczesniej i pozniej. Regulacja cen z grudnia 1970 roku dla ludnosci byla nieomal obojetna bowiem oznaczala spadek sily nabywczej przecietnego gospodarstwa domowego o około 2%. Ale dla gospodarstw najbiedniejszych regulacja oznaczala spora utrate sily nabywczej. O dziwo zbuntowali sie robotnicy stoczni czyli hołubionego w PRL przemyslu ciezkiego gdzie zarabialo sie dobrze na tle innych branz.
Podwyżki obejmowały 45 grup artykułów, głównie spożywczych.
Mięso drożało średnio o 17,6 proc., ryby i przetwory rybne o 11,7 proc., mąka żytnia i pszenna o 16,16 proc. powidła, marmolady i dżemy średnio o 36,2 proc., kasza jęczmienna o 31 proc., kasza manna o 23 proc., makarony o 15, 3 proc.. Drożały również inne artykuły. Między innymi: węgiel o 10 proc., koks o prawie 20 proc., cegły budowlane o 36,6 proc., dachówka o 17, 8 proc., tkaniny bawełniane o 14,5 proc., tkaniny jedwabne o 37 proc., dywany i chodniki o 25 proc., szklanki o 33 proc..
Nastepowała tez obniżka cen czterdziestu grup towarów. Taniały między innymi: telewizory o 13 proc., lodówki o 15 proc., pralki o 17 proc., odkurzacze o 15 proc., maszyny do szycia o 10 proc., magnetofony o 21 proc., żarówki o 32 proc., farby lakiery i mydło o 10 proc., pończochy i rajstopy o 30 proc...
Regulacja cen starała sie stopniowo przyblizyc relacje polskich cen do rzeczywistych kosztow wytwarzania a posrednio do cen zachodnioeuropejskich.

Kluczem do tamtej reformy byla znajomosc przeroznych cen w swiatowej ale glownie europejskiej gospodarce. Przy KC PZPR funkcjonował zbior danych o 70-80 tysiacach cen roznych przedmiotow, obiektow i kontraktow ze swiata. Ceny dotyczyly czesto roznych lat czy okresow i byly slabo porownywalne mimo iz starano sie zbior aktualizowac. Lepszy zbior cen mial rzad ZSRR zaopatrywany w informacje przez wywiad ale nie udostepnial go sojusznikom pewnie dlatego ze korzystal z odchylonych na niekorzysc wasali stosunkow cen, w stosunkach gospodarczych z nimi Coz z tego ze mial zbior , skoro nic z tego nie wynikalo w gospodarce ZSRR.
Potezny problem ze znajomoscia cen pojawil sie w latach siedemdziesiatych gdy za zagraniczne kredyty kupowano na zachodzie zaklady przemyslowe, licencje, surowce i podzespoly. Czesto przeplacano nawet 2-5 krotnie - oczywiscie za łapowki. Po stronie zachodniej dzialaly wywiady !

Wyobrazmy sobie firme niemieckiego kapitalu z siedziba w Hamburgu ktora ma montownie w Polsce. Firma ta kupuje komponenty w Chinach. Odbiera kontenery z chinskimi komponentami w porcie w Hamburgu i ładuje je na TIRy jadace do polskiej montowni. Do montowni przesyla tez wystawiona przez siebie fakture na ktorej odsprzedane podzespoly sa juz 10 krotnie drozsze i czasem innaczej nazwane. Montownia w Polsce jest na papierze nierentowna i nie placi podatku CIT.
Niemniej Niemcy-kapitalisci musza u siebie zaplacic podatek. Dlatego tez wlasciciele zalozyli optymalizujaca spolke na Cyprze albo na wyspie Man lub Jersey czy w innym raju podatkowym. Teraz podzespoly zamawia w Chinach spolka optymalizujaca w raju podatkowym i fikcyjnie sprzedaje je 10 krotnie drozej firmie w Hamburgu. Od zysku płaci sie w raju podatkowym malenki podatek. Tym razem niemiecki kapital nie placi podatku ani w Polsce ani w Niemczech.
Produkujac napoje mozna nie placic podatku kupujac super drogi kapsel czy "tajny skladnik" napoju w spolce optymalizuajacej w raju podatkowym.
Nierynkowe ceny nazywa się cenami transferowymi i zwykle służą do optymalizacji podatkowej poprzez zmniejszenie podstawy opodatkowania w kraju w ramach ponadnarodowych korporacji.
W wypadku kontroli skarbowej sprawa bywa czasem trudna bowiem wymieniony "tajny skladnik" napoju nie ma ceny rynkowej. Czesto przy refakturowaniu wprowadza sie dziwne nazwy towarow i bez znajomosci pierwotnej faktury ( wymagana wspolpraca miedzynarodowa z reguly nie dochodzi do skutku ) nie mozna na podstawie papieru ocenic o jaki towar chodzi. Mozna natomiast zbadac sam towar.

Przestepcze praktyki podatkowe angazuja uwage OECD już od wielu lat. OECD oraz państwa grupy G20 uzgodniły w czerwcu 2013 roku podstawy Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) w celu skoordynowania działań wielu państw przeciwko uchylaniu się od opodatkowania przez przedsiębiorstwa o strukturze transgranicznej lub globalnej. Głównym celem planu BEPS jest wprowadzenie rozwiązań zapobiegających sytuacjom, w których wielonarodowe przedsiębiorstwa płacą podatki w innej jurysdykcji niż ta, w której prowadzą one rzeczywistą działalność.
Obok koncepcji tworzenia wartości oraz koncepcji cen transferowych wypracowano koncepcję związku przyczynowego między korzyściami uzyskanymi dzięki systemowi podatkowemu, a poniesionymi wydatkami.

W niedawnym komunikacie resort przypominał, że minister finansów "przyjął jako jeden z priorytetów w 2016 roku weryfikację cen transferowych w podmiotach powiązanych".
"Każda transakcja powinna odpowiadać naturalnym warunkom rynkowym - między innymi jej cena być zbliżona do ceny rynkowej. Jednak często w praktyce spółka-córka płaci spółce-matce (lub innej w grupie) za określone dobro lub usługę (na przykład korzystanie z logotypu czy usługę doradczą) znacznie wyższą kwotę niż wynosi jej wartość rynkowa"
"Na takiej praktyce traci budżet państwa, bo firma wykazuje fakturę w kosztach uzyskania przychodu, zmniejszając swoją podstawę opodatkowania i odprowadza do budżetu państwa mniejsze podatki. Działając w taki sposób przedsiębiorstwo narusza przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych"
"W związku z narastaniem ilości takich transakcji w 2016 roku będzie to jeden z priorytetów administracji skarbowej"
"Przypominamy, że prawo przewiduje także korzystne rozwiązanie dla firm, które mogą mieć wątpliwości co do zasadności ich działań w latach poprzednich"
"Jeśli firmy będą zmuszone do korekty zeznań podatkowych w wyniku przeprowadzonej kontroli skarbowej - odsetki będą należne w pełnym wymiarze".
"Apeluje o odstąpienie od takich działań w ostatnich dniach grudnia 2015", bo w drugim kwartale 2016 roku takie operacje mają być zbadane.

Administracje podatkowe zwalczaja oszustwa podatkowe dokonane metoda cen transferowych.
Kluczem do powodzenia kontroli skarbowej jest znajomosc cen rynkowych ! Gdy kontrola w polskiej firmie LPP sprowadzajacej i sprzedajacej odziez ze wschodu zobaczy fakture na odziez wystawiona przez cypryjska optymalizujaca spolke LPP to moze zazadac dokumentow transportowych towaru lub obejrzec kartony w kontenerach z zapakowana odzieza ( jednorazowego uzytku ) z Bangladeszu i ustalic producenta. Jest malo prawdopodobne aby cypryjski fiskus dokonal na polskie zadanie kontroli cypryjskiej spolki. Wieksze sa szanse ze bank ujawni przelewy - zaplaty za towar podejrzanej firmy. Mozna zlozyc zapytanie ofertowe do producenta odziezy w Bangladeszu. Moze wyszukac na portalu Alibaba oferte hurtowa tej firmy na ta lub podobna odziez. Mozna do rozliczenia zastosowac jedna trzecia do pol ceny detalicznej oferowanej na Alibabie. Poniewaz rzeczywista dzialalnosc LPP czyli sprzedaz miala miejsce w Polsce tutaj zostanie wymierzony podatek z odsetkami i grzywna.

Bardzo obszerną i aktualizowana baze danych cen ma Internal Revenue Service. „IRS” czyli agencja rządowa USA zajmuje sie ściąganiem podatków. Agencja ta podlega pod Departament Skarbu Państwa.
W sytuacji kiedy zachodnie podmioty masowo stosuja w Polsce optymalizacje podatkowa trudno sie spodziewac aby rzad USA udostepnil Polsce tą baze danych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz