W pierwszej dwudziestce krajow o najwiekszej produkcji samochodow zajmujemy 18 miejsce w swiecie za malymi Czechami: Chiny, Japonia, USA, Niemcy, Korea Pld, Brazylia, Indie , Hiszpania, Meksyk , Francja, Kanada, Tajlandia, Iran, Rosja, Wielka Brytania, Turcja, Czechy, Polska, Włochy , Argentyna.
Niestety gdy w Polsce od kilku lat produkcja samochodów systematycznie spada, na Węgrzech, w Rumunii, w Czechach czy na Słowacji rośnie. Utrata pozycji "lidera" w regionie to skutek ulokowania montowni samochodów koreańskich koncernów Kia i Hyundai u sasiadow a nie w Polsce i wycofywania sie Fiata.
W Polsce dzialaja zachodnie montownie samochodow. Powstają samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, a także autobusy. Rekami polskiego robotnika montuja tu Fiat, Opel, Ford oraz MAN i Volkswagen. Aż 98 % wyprodukowanych samochodów trafia jednak na rynki zagraniczne, głównie w UE, a tamtejsi konsumenci wstrzymują się w kryzysie z zakupami. W Polsce montowane są Fiat 500 oraz Lancia Ypsilon. Od 2008 roku w fabryce Fiata w Tychach produkcję nowego modelu Ka rozpoczął Ford. Głównym modelem gliwickiej fabryki samochodów osobowych GM jest zaś Opel Astra.
Z linii Volkswagena w Poznaniu wyjeżdżają VW Transporter i VW Caddy. W Niepołomicach pod Krakowem ciężarówki montuje MAN. Skladane sa autobusy Solaris, MAN i Neoplan, Volvo i Scania.
Sektor motoryzacyjny w Polsce daje prace 762 tysiacom ludzi. Na jedna osobe pracującą przy montażu samochodów przypada czterech zatrudnionych w częściach i akcesoriach. Wydajnosc produkcji w sektorze motoryzacyjnym jest blisko dwukrotnie wieksza niz w calym "polskim" przemysle. Pracownik branży automotive wypracowuje w skali roku 610 tysiecy złotych , przy średniej dla całego "polskiego" przemysłu 348 tysiecy złotych.
W Polsce ZNAJDUJE sie takze około 900 fabryk części motoryzacyjnych. Produkcja osiagneła w nich w 2013 roku rekordową wartość 60 mld zł Niestety rowniez w tym sektorze niepodzielnie dominuje zachodni kapitał i patologia czyli pomoc panstwa w inwestycjach, ulgi i zwolnienia podatkowe. Funkcjonuje obcy kapitał, obcy akcjonariusze, obcy nadzór, cudze projekty i technologie. Polska jest tylko tania siła robocza. Jednostka pracy Polaka kosztuje Fiata 5 razy taniej niz Wlocha.
Zachodni kapital moze samochody produkowac wszedzie co udowadnia przyklad Maroka gdzie samochody z powodzeniem produkuja polanalfabeci. Dzisiaj Audi produkuje się na Ukrainie, Toyoty w Pakistanie, a Mazdy na Filipinach.
"Polskie" zakłady Toyoty produkują silniki dla Toyoty, Peugeota i Fiata.
Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu produkuje silniki i skrzynie biegów dla siebie, Citroena i Peugeota.
Fabryka Volkswagena w Polkowicach produkuje silniki dla samochodow osobowych i dostawczaków zarówno dla siebie, dla Audi, Seata i Skody.
Fiat wytwarza silniki dla siebie i Forda. W Tychach produkuje tez silniki Diesela do Opla Astry i Corsy.
Polski jest producent poszyc foteli samochdowych, Inter Groclin Auto SA, Zbigniewa Drzymały. Kapitał zakładowy tej spółki wynosi jednak mniej niz 2 mln dolarow. Profil działalności obejmuje: produkcja mebli, prowadzenie praktyki lekarskiej, działalność fizjoterapeutyczna, wynajem nieruchomości, przygotowywanie i podawanie napojów i pozaszkolne formy edukacji. Mydlo i powidlo. Aktualna kapitalizacja gieldowa tej firmy wynosi 294 mln zlotych.
2014-05-19 podano ze: Inter Groclin Auto i Volkswagen podpisały umowę o wartości 100 mln euro
2014-05-14 podano ze: Groclin będzie produkował poszycia do Forda, szacowana wartość dostaw to blisko 50 mln euro
Niestety 2014-04-17 podano: GROCLIN: Informacja o trwałym niestosowaniu niektórych zasad Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW
Prozno jednak szukac na wystawach Auto Show polskiego samochodu. Polska produkowala kiedys miedzy innymi licencyjne Fiaty 125 i 126 oraz Poloneza. Obecnie mamy do czynienia z duża nadprodukcją, a sprzedaż samochodów w Europie spada. Minimum produkcyjne dla fabryki samochodow to około 300 tysiecy sztuk rocznie. A wiec polskiej fabryki samochodow na pewno nie bedzie bowiem musialaby ona wiekszosc swojej produkcji (tak z 80%) wyeksportowac co w swietle dzialan zachodnich rzadow jest nierealne by nie rzecz niemozliwe. Stworzenie własnej marki "od zera" wydaje się dziś zupełnie nieprawdopodobne.
Po 25 latach transformacji czeska Skoda jest cenna marka rozpoznawalna na całym świecie. Nawet Rumunia ma swoja ropoznawalna marke, Dacie. Wyceny marek sa sprawa kontrowersyjna niemniej jednak najcenniejsze marki warte sa dziesiatki miliardow dolarow.
Polacy slusznie oburzaja sie slyszac o "Polskich obozach koncentracyjnych , o polskich fabrykach smierci" . Idac tym sladem nalezy jednak mowic o Wloskich fabrykach Fiata w polsce, Japonskich fabrykach Toyoty. I tak dalej.
Po raz kolejny nalezy powtorzyc ze tradycyjna stytystyka tworzy zupelnie falszywy, przesadnie optymistyczny obraz sprywatyzowanej przez zachod gospodarki krajow peryferyjnych. Coz bowiem wynika dla Polski pozytywnego z ogromnego eksportu Fiata. Nic albo prawie nic. Gdyby Fiat placił podatki to co innego. Tymi podatkami moglibysmy splacac zagraniczne zadluzenie Polski.
Natomiast rzad zadluzajac Polske twierdzi ze poziom dlugu w stosunku do eksportu nie jest duzy.
Ale to jest naprawde dziwne porownywanie polskiego dlugu zagranicznego z eksportem Wloskiego przedsiebiorstwa !
Otoz kraje peryferyjne moga isc na skroty wyprzedawajac swoja gospodarke i sile robocza zachodnim inwestorom. Uzyskuja szybko widoczne efekty statystyczne. Tylko ze w ten sposob w najlepszym razie laduja w Pulapce Sredniego Dochodu. Moga takze podjac heroiczny wysilek i naprawde awansowac do grona Nadludzi z I swiatowej ligi.
Komisja Europejska wytknęła wlasnie Polsce słabości, które przeszkadzają w rozwoju konkurencyjności jej gospodarki. Bruksela zaleciła Warszawie usprawnienie systemu podatkowego, likwidacja KRUS-u i likwidacje specjalnego systemu emerytalnego dla górników.
Komisja oceniła również, że Polska należy do państw Unii o najniższym poziomie wydatków na badania i uzyskuje najgorsze wyniki innowacyjności w Europie !
Dodała że konieczne są inwestycje w podupadającą polska sieć kolejową.
Środki z UE tworzą kulturę uzależnienia - twierdzi Warsaw Enterprise Institute w przedstawionym wlasnie Memorandum. Jestesmy zebrakami Europy ? Ciekawe co bedzie po 2020 roku gdy skoncza sie srodki pomocowe dla Polski ?
Ale Polacy juz wiedza ze dobrze nie bedzie i uwazaja ze dzieci beda zyly gorzej niz rodzice. Depresja.
Za szczesniak.pl
"Coś Polacy się nie cieszą. Polacy zapytani, czy ich dzieci będą żyły lepiej niż oni, odpowiadają w większości: "gorzej"."
A jak ten ranking jest liczony?
OdpowiedzUsuńWg ilosci samochodow ktore schodza z tasmy w danym kraju? Wg wartosci komercyjnej wyprodukowanych samochodow? Wg wartosci komercyjnej wyprodukowanych i SPRZEDANYCH samochodow?
O ile pierwszych kilka pozycji z tego rankingu zdziwienia nie budzi, o tyle koncowe to juz ocieraja sie o kuriozum...
Wedlug sumy wyprodukowanych w danym kraju samochodow osobowych, autobusow, ciezarowych , dostawczych i specjalnych.
UsuńRanking nie rozroznia faktycznych wlascicieli i tylko tanich rak do pracy.
To straszne, Polska na 18 miejscu wśród producentów samochodów. Większego upadku tego państwa nie jestem sobie w stanie wyobrazić.
OdpowiedzUsuńGdyby to byly polskie samochody to nie bylby to az taki zly wynik. Ale to sa samochody obcych firm a tylko tania sila robocza jest polska.
UsuńNo chyba co niektorzy czuja sie wlascicielami koncernu Fiat, Toyota , VW.
A ja jednak patrzac na stojacy obcy samochod nie mowie ze jest MOJ !
Z tego co wiem większość podzespołów Poloneza była produkowana na kupionej z zachodu licencji. A i tak ten samochód nadawal się do sprzedaży wyłącznie w kraju w którym żadnych innych samochodów nie można było kupić. A teraz kraj który nigdy nie wyprodukował nic dobrego jest w rankingu producentów samochodów. Może się ta tania siła robocza czegoś nauczy pracując dla Niemców, bo na razie jest tania i powolna w myśleniu.
Usuń