poniedziałek, 8 sierpnia 2016

Modernizacja a chciejstwo i konfabulacja

Modernizacja  a chciejstwo i konfabulacja

 Niemcy produkuja dobre samochody ( ich reputacja ucierpiala ostatnio na skutek oszustwa Volkswagena i chocby Mercedsa ), drogie specjalistyczne statki, maszyny i urzadzenia oraz cale linie produkcyjne. We wspolpracy produkuja samoloty. Byli najwiekszym eksporterem swiata. Obecnie maja potezne nadwyzki eksportowe.

Pierwszy elektroniczny uklad wtrysku paliwa wprowadzil w swoich samochodach Volkswagen w 1967 roku. Kontroller systemu zaprojektowal i produkowal koncern Bosch. 
Od poczatka lat osiemdziesiatych robiono niezbyt udane kontrollery wtrysku paliwa z mikrokontrollerami do samochodow wyczynowych i luksusowych.  Potrzebny byl mikrokontroller majacy bardzo rozbudowane uklady peryferyjne i w miare wydajny. Mikrokontroller taki zreszta potrzebny byl w wielu dziedzinach. Siemens jako narodowy koncern elektrotechniczny kupil w 1986 roku  od amerykanskiego giganta AMD licencje na mikrokontroller 80515 i 80C515 wykonany w technologi CMOS oraz na wydajny mikrokontroller 16 bitowy rodziny C165. Z pamiecia ROM uklad mial oznaczenie 83 zamiast 80.  Byl to mikrokontroller Intela 8051 z dodanymi licznymi i bardzo uzytecznymi peryferiami. Jeszcze bardziej rozbudowane peryferia mial uklad 80C517.
Jednak interface do sensorow i elementow wykonawczych kontrollera wtrysku  zbudowane na wzmacniaczach operacyjnych, komparatorach i nnych ukladach i tranzystorach byly bardzo rozbudowane. Totez Bosch zaprojektowal w sumie dosc proste uklady w ktorych scalil funkcje intefejsowe.  

Bosch-owy  Electronic Control Unit do samochodu  rodziny M1.8  mial procesor 80C535 od 1989. Potem ECU M4.3 - M4.4.1 procesor 80C517 od 1991.  Potem ME7  procesor C167 ( z rodziny C165 ) od 1998. Wreszcie ME9 procesor MPC555 rodziny Power od 2004 roku
 W ramach urzadzenia z kazdym procesorem zwiekszano szybkosc taktowania i ilosc zewnetrznej pamieci. Pojemnosc pamieci programu wzosla od  od 32kB do 2.5MB a szybkosc zegara od 12 do 55 Mhz. Procesor MPC nie jest produkowany przez wydzielony z Siemensa Infineon.

Jaki z tego wniosek. Inzynierowie i naukowcy z koncernow samochodowych a zwlaszcza Boscha i Siemensa  byli swiadomi ze potrzebny jest im do wielu zastosowan mikrokontroller aby zrobic dobry ECU do dobrego samochodu i zalac samochodami swiat i odstawic na lata konkurencje. Ale wiedzieli ze sa intelektualnie i technologicznie za slabi aby go szybko opracowac. Kupili wiec licencje. Siemens we wszystkich swoich urzadzeniach masowo stosowal procesory 80C515 i 537 oraz rodziny C165, ktore produkuje do dzis dnia. Procesory z rodziny C165 Siemens zastosowal nawet w telefonach komorkowych.

Bosch od 30 lat produkuje uklady interfejsowe do zastosowan samochodowych. ECU Boscha mozna spotkac w samochodach wszelkich marek.
Uklady procesorow MPC555 i  MPC565 rodziny PowerPC sa bardzo chetnie stosowane w elektronice samochodowej. Gigantyczne Delphi Corporation uzywa MPC561 i MPC565 w ECU dla silnikow  General Motors i innych. Prawie wszystkie nowe modele samochodow w polnocnej ameryce w 2009 roku  mialy mikrokontroller  MPC5xx na pokladzie ECU.
Z koncernu Philips wydzielono oddzial mikrolektroniczny NXP ktory scalil sie z Freescale wydzielonym z Motoroli. Produkuja one procesory MPC5xx opracowane kiedys przez Motorole.

Czy do biznesu elektroniki samochodowej mozna latwo wejsc ? Wykluczone. Gdyby Polska miala wlasna fabryke samochodow to nasz narodowy koncern elektrotechniczno - elektroniczny moglby produkowac ECU do niego i na eksport. W ECU najdrozsze jest obecnie oprogramowanie !
 
I tak jest ze wszystkim !

2 komentarze:

  1. Zastanawia mnie co jest powodem, że akurat oprogramowanie jest najdroższe? Zawsze sądziłem, że największy koszt to postawienie fabryki, która będzie produkowała procesory oraz kompletne ECU bądź inne układy. Oprogramowanie natomiast nie wymaga fabryki. Spokojnie może tym się zająć zespół programistów. Napisanie oprogramowania wymaga czasu i wiedzy ale w tej dziedzinie jest wielu łebskich programistów, którzy z powodzeniem ogarnęliby temat. A po opracowaniu programu sterującego ECU koszt masowych kopii jest zerowy - niczym kopiuj wklej do kolejnego. Z czego wynika zatem wysoka cena oprogramowania?

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo iz hardware jest coraz lepszy to znaczy procesory sa wydajniejsze a pamieci pojemniejsze to jest tez tanszy !

    Program do kolejnych generacji ECU powstaje ewolucyjnie. Trzeba nagromadzic mase wiedzy i doswiadczenia. Pracuja nad tym naukowcy przez duze N i inzynierowie przez duze I.
    A sam program jest skomplikowany.

    OdpowiedzUsuń