sobota, 13 stycznia 2018

Roboty i wnioski dla nas 44

Roboty i wnioski dla nas 44

Współcześnie jeden lub kilka ( w jednej obudowie )  servodrivów ma szeregowy interfejs komunikacyjny z komputerem sterującym.
Obecnie funkcjonuje duża liczba szeregowych interfejsów komunikacyjnych. Nawet w samej automatyce ilość interfejsów i protokołów komunikacyjnych jest spora.
Jednym z fizycznych  interfejsów jest opracowany przez Boscha w latach osiemdziesiątych CAN ( Controller Area Network  ), początkowo używany głównie w samochodach. Wikipedia.org podaje następujące protokoły dla urządzeń z interfejsem CAN:
"Standardized approaches
    ARINC 812 or ARINC 825 (for the aviation industry)
    CANopen - EN 50325-4 (used for industrial automation)
    DeviceNet (used for industrial automation)
    EnergyBus - CiA 454 (used for light electrical vehicles)
    ISOBUS - ISO 11783 (agriculture)
    ISO-TP - ISO 15765-2 (Transport protocol for automotive diagnostic)
    SAE J1939 (In-vehicle network for buses and trucks)
    MilCAN
    NMEA 2000 - IEC 61162-3 (marine industry)
    Unified Diagnostic Services (UDS) - ISO 14229 (automotive diagnostics)
Other approaches
    CANaerospace - Stock (for the aviation industry)
    CAN Kingdom - Kvaser (embedded control system)
    CCP/XCP (automotive ECU calibration)
    GMLAN - General Motors (for General Motors)
    RV-C - RVIA (used for recreational vehicles)
    SafetyBUS p - Pilz (used for industrial automation)
    UAVCAN (aerospace and robotics) "
Lista jest niepełna i protokołów dla samego CAN-a jest znacznie więcej.
Pewną wada CANa jest cena mikrokontrolera z interfejsem CAN i samego drivera CAN podniesiona o opłaty licencyjne dla Boscha.
Interfejs CAN jest oczywiście także stosowany w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Od robota do samochodu elektrycznego i odwrotnie droga jest krótsza niż można by się spodziewać.

Nic dziwnego że problem współpracy różnych urządzeń z szeregowymi interfejsami komunikacyjnymi  jest często naprawdę poważny.
Najczęściej jest tak że urządzenia dużego koncernu stosują tylko kilka rodzin protokołów i generalnie współpracują ze sobą ale nie współpracują z urządzeniami innych koncernów. Gdy dużą automatyzację rozpoczniemy z koncernem X to w wielu wypadkach jesteśmy na niego dalej skazani przy rozbudowie systemu. 
Zasadniczą wadą bezpłatnego i otwartego programu "LinuxCNC" służącego do sterowania maszyn CNC ( ale także robotów ) są "ubogie" interfejsy komunikacyjne i częsta niemożność skorzystania z gotowych servodrivów oferowanych przez koncerny światowe.

Unia Europejska od blisko 30 lat tworzy system wspólnego zarządzania ruchem kolejowym  o nazwie ERTMS. Ma on skoordynować prace 30 osobnych krajowych systemów automatycznie ( ale oczywiście z możliwym udziałem człowieka ) sterujących ruchem kolejowym niewspółpracujących ze sobą. Mimo wydania miliardów Euro (!), zaawansowanie prac wynosi 8 % !  Sprawę tą omawia raport ETO 13/2017. Jak widać duża zróżnicowana automatyzacja napotyka na przeróżne przeszkody w integracji, także biurokratyczne.  

Od paru lat coraz chętniej do komunikacji z servodrivami stosowany jest interfejs Ethernet. Do obszaru sterowania Ethernet musi być zmodyfikowany tak aby zapewniał komunikacje deterministyczną. Ceny elementów wszelkich interfejsów bardzo zależą od skali produkcji. Ponieważ Ethernet jest popularny to ceny jego podzespołów są niskie mimo iż interfejs jest jednak relatywnie dość skomplikowany.

Standaryzacja komunikacji jest szalenie ważna. Standaryzacja umożliwia szeroką współpracę. Prace na internetowym protokołem  HTTP ( Hypertext Transfer Protocol ) zostały zapoczątkowane przez Tim Berners-Lee w CERN w 1989 roku. Rozwój  standardu HTTP był koordynowany przez Internet Engineering Task Force (IETF) oraz World Wide Web Consortium (W3C). Zaowocował publikacją serii standardów. Definicja HTTP/1.1, znalazła się w RFC 2068 dopiero w 1997 roku ! 

Nowoczesne roboty mogą mieć system analizy obrazów. Proste systemy analizy obrazów z kamery podczerwieni czy radaru mają także nowoczesne samonaprowadzające się rakiety przeciwlotnicze i przeciwpancerne. Droga od robota do rakiety i w drugą stronę jest krótsza niż można by się spodziewać. Serva sterują lotkami rakiet.

W III Świecie przy zakupie broni panuje nieprawdopodobna korupcja. Skierowana do polskiego rządu obraźliwa propozycja 6 - krotnego przepłacenia za archaiczne rakiety Patriot pasuje do tej generalnej prawidłowości. Tłusty koreański Kim potrząsa atomowo - rakietową szabelką a jego technologia jest przecież archaiczna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz