Roboty i wnioski dla nas 42
Nauka i technologia rozwijają się ewolucyjnie.
Przemysł motoryzacyjny jest od lat jednym z największych obszarów postępu i nowoczesności. W samochodzie jest m.in kupa elektroniki i wbudowanego oprogramowania ale także wysokiej jakości plastików !
W Polsce w ubiegłym roku kupiono około 480 tysięcy nowych samochodów ale circa 70% z nich kupiły firmy, bardzo często zagraniczne firmy operujące w Polsce. Prywatnie Polacy kupili około 140 tysięcy nowych samochodów i to raczej tych tańszych.
W Polsce funkcjonują zagraniczne montownie i firmy produkujące samochody. Niestety ich ośrodki naukowo - badawcze funkcjonują w krajach macierzystych. Polska jest tylko tania siła robocza.
Innym obszarem postępu i nowoczesności jest lotnictwo cywilne i wojskowe.
W produkcji samochodów coraz większy jest udział nowych wytrzymałych stali, przekraczający już 50%. Nowe stale ( i wszystko co jest z nimi związane ! ) mają znakomite perspektywy rozwojowe w przemyśle motoryzacyjnym. Co ciekawe różne są w tej mierze preferencje Europy, Japonii i USA. Nowe stale już zmniejszają masę średniego samochodu o 100kg i zmniejszają zużycie paliwa o 5%. Stosowane są stale:
AHSS - Advanced High Strength Steel
BH - Bake Hardenable
CP - Complex Phase
CMn - Carbon Manganese
DP - Dual Phase
DQSK - Drawing Quality Special Killed
HSLA - High Strength Low Alloy
HSS - High Strength Steel
IF - Interstitial Free
MS - Martensitic Steel
TRIP - Transformation Induced Plasticity
TWIP - Twinning Induced Plasticity
Koszt nowych stali jest wyższy z powodu użycia dodatków stopowych a także znacznie trudniejszej technologi wytopu, odlewania i przeróbki plastycznej. Trudniejsza też jest automatyzacja tych procesów. Ponieważ konwencjonalne zgrzewanie i spawanie bardzo pogarsza własności nowych stali to szeroko stosowane jest spawanie laserowe i klejenie. Stosowane jest też częściowo zmodyfikowane zgrzewanie ale informacje o nim są strzeżone lub niedostępne.
Roboty przemysłowe zamiast operować zgrzewarkami częściej nakładają ścieżki klejów czy operują spawarkami laserowymi.
Nie produkujemy samochodów. Nie mamy też nowoczesnych hut i stalowni. Zresztą stal produkowana w PRL była kiepskiej jakości. Nie produkujemy nowoczesnych klejów. Nie produkujemy elektroniki. Nasz dystans do światowej czołówki technologicznej nieubłaganie rośnie. Przemysły samochodowe są domeną robotów i zaawansowanej automatyzacji. Nam są one zupełnie niepotrzebne bo nie mamy własnych fabryk.
W polskim modelu peryferyjnej gospodarki opartym na taniej siły roboczej Polacy kupują prywatnie używane samochody przywiezione z zachodu. W ubiegłym roku sprowadzono ponad 700 tysięcy sztuk złomu samochodowego. Zatrudnienie mają fachowcy od klepania blach i składania szrotu.
Praca naprawiacza jest trudna i niewdzięczna. Ci fachowcy w przemyśle byliby kurą znosząca złote jajka.
To model gospodarki decyduje o tym czy prowadzone są badania i rozwój oraz wszelkie prace konstrukcyjne. Polska klasa polityczna udaje że tego nie rozumie i we właśnie powołanym rządzie premiera Morawieckiego powstały Ministerstwa Tego i Owego jak "Ministerstwo inwestycji i rozwoju" czy "Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologi", którym dowodzi dość młoda pani politolog ! Jak widać bezsensowna rozbudowa biurokracji jest oczkiem w głowie każdego rządu III RP. To innowacyjna walka z bezrobociem absolwentów wyższej szkoły tego i owego. Oczywiście nową szlachtą urzędniczą będą tylko ci co mają dojścia, plecy, chody, podwieszenia i krysze.
Kult Cargo działa jak należy ! Zwiększenie ilości urzędników zwiększy innowacyjność - Super Mapet Show !
Przykład urzędniczej "innowacji". Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi z grupy PGZ w Gazecie Wyborczej opłaciły wczoraj trzy strony ogłoszeń poszukując m.in blacharza lotniczego ! GW jest "idealnym" medium czytanym przez blacharzy lotniczych w całej Polsce. A może to reanimacja GW ? Spóźniony Święty Mikołaj. GW dostanie kasę podatników a za to wizerunek rządu trochę będzie "innowacyjnie" ocieplony.... Niecierpliwie czekamy na kolejne urzędnicze "innowacje" w dziedzinie korupcji.
"Ten kto nie pamięta historii jest skazany na jej powtarzanie." Pamiętacie AWS i TKM ?
Chory socjalizm polega na tym, że lepiej opłaca się żyć na cudzy koszt, niż na własny rachunek.
Dlaczego polskie firmy są prymitywne technologicznie ?
Zachodnie firmy otrzymują ulgi i zwolnienia podatkowe a nawet gratis uzbrojoną ziemię i dofinansowanie inwestycji. Konsekwentnie prowadzona jest dywersyjna polityka pogarszania konkurencyjności polskich firm w stosunku do kapitału zagranicznego. Działania w dziedzinie podatku VAT praktycznie omijają zachodnie koncerny bo nierządy się ich po prostu panicznie boją !
W sytuacji niestałości reguł gry, potwornej korupcji i wspierania nieuczciwej zachodniej konkurencji polskie firmy nie inwestują w nowoczesność ! Jest to zrozumiałe i normalne.
Korumpowani przez zachód politycy decydują kto i na czym ma zarobić i jaka ma być tubylcza "polska" gospodarka !
Z prymitywizującej się Polski uciekło już wielu inżynierów i lekarzy. Mamy najmniej lekarzy per capita w Europie ! Nadciągają ciężkie problemy z pielęgniarkami. Trudno powiedzieć kto inicjuje fale hejtu wobec lekarzy ale to sytuacje Polaków tylko pogarsza !
Automatyzacja i robotyzacja podnoszą produktywność. Wskażnik produktywności zaniża nam duża ilość "rolników". Ale prawdziwych rolniczych gospodarstw towarowych jest tylko około 14% z owych statystycznych "rolników". Reszta egzystuje korzystając z dopłat do rolnictwa i taniej pracy Ukraińców. Nie płacą ani składek na ubezpieczenie społeczne ani składki zdrowotnej ale renty i emerytury rolnicze chętnie biorą.
Premier Morawiecki zaś rzuca hasła i komunały o "nowych technologiach" i przemyśle 4 fali ale raczej nie wie o czym mówi. Napewno przeczytał parę książek i własnymi słowami przekazuje nam ich treść. To dobrze bo prezydent Lech Wałęsa czyli TW Bolek nie przeczytał ani jednej książki czym się zresztą pochwalił. Zaś cichcem rząd kupuje sobie innowacyjne zabaweczki jak właśnie wypasione samochodziki Audi po 2.8 mln złotych sztuka. Blacharze będą mieli co robić po kolejnych rządowych wypadkach. Super samochody z super stali po wypadkach, wyklepane i pospawane, są niebezpieczne. Utrata wartości po wypadku jest ogromna. Ale podatników stać na to, co nie ?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz