poniedziałek, 3 listopada 2014

"Cyfryzacja" administracji 2

"Cyfryzacja" administracji 2

 Ustawą z 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 1974 r. Nr 14, poz. 85), ustalono datę uruchomienia rejestru Pesel na 1979 rok. Totalitarna motywacja wprowadzenia PESEL-u (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) pochodzila z kregow bezpieczniackich.
Po zamieszkach z 1968 roku w ktorych kluczowa role odegrala intelegencja, Sluzba Bezpieczenstwa wnioskowała o budowe rejestru MAGISTER majacego ulatwic SB scisły nadzor nad inteligencja. System MAGISTER zawierajacy 630 tysiecy nazwisk uruchomiono w 1970 roku.

Oficjalnie podano ze powodem budowy systemu Pesel jest znaczne zniszczenie ewidencji podczas dwoch wojen swiatowych (ale do uruchomienia rejestru od 1944 roku minelo rowne 35 lat od zakonczenia wojny !) a takze rozproszenie ewidencji ludnosci po wojewodztwach. System zawiera dane o dokumentach zwiazanych z osoba (dowod(y) osobisty , paszport, akt urodzenia, akt slubu ) i jej miejscu zamieszkania i wyjazdow zagranicznych.
System prostej relacyjnej bazy danych budowanej pod nadzorem MSW (a faktycznie SB) byl prymitywny. Uruchomiono go w 1979 roku na komputerze Siemens 7755 z 1972 roku z rodziny komputerow mainframe 7000. Zbudowany w technologi ukladow scalonych TTL komputer byl dosc powolny ale mial 2 MB pamieci i mogl miec rozbudowany system dyskow.
Powaznym atutem Siemena był udostepniony system zarządzania bankiem danych PRISMA, który stosowano w RFN do tworzenia duzych baz danych a w tym ewidencji ludnosci. To zadecydowalo o jego wyborze. Budowa wiec oprogramowania byla trywialna. Kupno komputerow Siemensa bylo nonsensem jako ze Elwro w 1973 roku wyprodukowało juz lepsze komputery R-32.
Stworzone znacznie pozniej wojewodzkie Terenowe Banki Danych PESEL, funkcjonowały własnie na polskich zestawach R-32 (komputer mainframe bazował na architekturze logicznej komputera IBM 360 model 50 produkowanego od 1965 roku, slowo maszynowe 32 bitowe ) z ELWRO-Wrocław. Na poczatku lat dziewiecdziesiatych dzialalo 6 komputerow R-32. Dane niebiazace do systemu wprowadzano az 15 lat. System od poczatku byl przestarzaly.

Doswiadczenia z baza danych Pesel mialy sluzyc do budowy innych baz danych CENPLAN (administracja centralna), RESPLAN (resorty), REGIPLAN (władze wojewódzkie), WEKTOR (inwestycje krajowe) oraz sieci teleinformatycznej administracji publicznej INFOSTRADA. Z zamierzen nie wyszlo kompletnie nic.

Brak jest konkretnych danych do jakich celow, jak intensywnie i przez kogo system Pesel, zbudowany przeciez na zadanie bezpieki, byl uzywany zarowno w PRL jaki w III RP.

Ustawa z 1974 roku została zastąpiona ustawą z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r. Nr 217, poz. 1427), ktora zachowała prawną ciągłość prowadzenie rejestru PESEL zastapionego przez PESEL2. O prymitywizmie i jakosci funkcjonowania systemu Pesel niech swiadczy fakt ze w 2012 roku tan sam numer ewidencyjny Pesel nadano 2200 osobom.
Wszystko co bylo lub jest zwiazane z bezpieka konczy sie wielka defraudacja funduszy publicznych i katastrofa.

System Pesel2 mial wykorzystać wspolczesne rozwiązania technologiczne. Juz w 2011 roku w związku z podejrzeniem korupcji w projekcie PESEL2 zatrzymano łącznie 14 osób, w tym dyrektora Centrum Projektów Informatycznych Andrzeja M., naczelnika wydziału w Komendzie Głównej Policji oraz dyrektorów sprzedaży w firmach HP i IBM
W raporcie Urządu Zamówień Publicznych z kontroli przeprowadzonej w Centrum Projektów Informatycznych podniesiono przestepcze obchodzenia prawa zamówień publicznych przy wyprowadzaniu srodkow !

Obsesja kontroli informacji w ZSRR i panstwach imperialnego pasa imperium doprowadzila do zapoznienia informatyzacji panstwa i gospodarki. Dla czerwonych wladcow najwazniejsza byla cenzura i propaganda.
Przypomnijmy ze w pierwszym okresie stanu wojennego telefony zostaly wylaczone a pozniej podsluchiwano rozmowy telefoniczne i cenzurowano telegramy.

Stworzona w 2008 roku Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej miała umożliwiac załatwienie spraw urzędowych w formie elektronicznej.
Zgodnie z przepisami ustawy od 1 maja 2008 r. organy władzy publicznej zobowiązane są do przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej

Mozna z poszczegolnych Grup probowac zalatwiac miedzy innymi sprawy

Rodzina
-Alimenty
-Adopcja
-Narodziny dziecka (becikowe, nadanie/zmiana numeru PESEL, rejestracja urodzeń)
-Zawieranie małżeństwa
-Śmierć członka rodziny

Akty stanu cywilnego
-Zgłaszanie zmian w aktach stanu cywilnego
-Uzyskiwanie odpisów akt stanu cywilnego
-Zmiana imienia i nazwiska

Wybory
-Wniosek o dopisanie do spisu wyborców

Podatki
-Rozliczenie podatku PIT i CIT
-Deklarowanie podatku VAT
-Uzyskanie ulgi podatkowej
-Rozliczenie podatku rolnego i od nieruchomości
-Interpretacje podatkowe
-Rozliczenie podatku od środków transportowych
-Podatek akcyzowy

Motoryzacja i transport
-Prawo jazdy
-Uzyskanie prawa jazdy
-Wymiana prawa jazdy
-Utracenie prawa jazdy

Rejestracja pojazdu
-Zarejestrowanie pojazdu
-Wymiana dowodu rejestracyjnego
-Utracenie dowodu rejestracyjnego
-Wyrejestrowanie pojazdu

Praca i zatrudnienie
-Poszukiwanie pracy
-Informacja dotycząca naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska

Zakres spraw ktore jednak faktycznie zalatwimy zalezy jednak od rejonu i urzedu. Sa miejsca gdzie nie zalatwimy w ogole nic ! Jest tak czesto.
Aby korzystac z ePUAPu nalezy zalozyc sobie konto (nazwane Profil zaufany) i potwierdzic w urzedzie ze to faktycznie nasze konto i mozna dzialac. Przynajmiej teoretycznie. Profil umożliwia składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Profil zaufany ePUAP posiada tylko okolo 300 tysiecy osób. Zapowiedziano liczne usprawnienia. Jednorazowy kod używany do autoryzacji przy logowaniu z użyciem profilu zaufanego można otrzymać nie tylko e-mailem, ale także SMS-em.
Kiedy "duzo" obywateli chce z systemu skorzystac ten sie zawiesza lub pracuje makabrycznie powoli.

Malo jest spraw ktore faktycznie zalatwimy bez wizyty w urzedzie. Czesto zadany jest podpis w obecnosci urzednika po wykazaniu tozsamosci. Żądane sa do okazania lub wykonania poswiadczonych odpisow oryginaly dokumentow a w tym dokumentow urzedowych !
W jednym urzedzie zadaja przy rejestracji samochodu okazania dowodu ubezpieczenia OC a w innym nie zadaja. Co urzad to inna procedura !

Zdaniem autora ePUAP kompromituje i osmiesza panstwo polskie. Bywa i tak ze sprawa napoczeta z uzyciem ePUAPu jest zalatwiana w urzedzie pol godziny a zalatwiana konwencjonalnie zabiera nam 5 minut !

"Dziennik Gazeta Prawna" podał ze w jednej i tej samej sprawie w jednym urzedzie wykonanych jest 30 elementarnych procedur a w innym urzedzie az 90. Panuje anarchia i bezprawie. Winne są odmienne wewnętrzne procedury załatwiania spraw w urzędzie. Dlatego badacze z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego proponują umieścić wszystkie modele procedur (zgodne z prawem) w specjalnym portalu. Dzięki niemu urzędy same mogłyby zacząć wdrażać jak najprostsze rozwiązania.

7 komentarzy:

  1. System PESEL służy i służył wszystkim czynnościom, w których niezbędna jest wiedza na temat np. miejsca pobytu obywatela. Dzięki systemowi PESEL, szkoła wie ile osób za rok pójdzie do 1 klasy. Dzięki niemu można wydrukować listy wyborcze, on służył realizacji obowiązku obrony, jest w końcu systemem referencyjnym.

    Nieprawidłowości istnieją wszędzie. Te przytoczone w tekście, gdyby miały oznaczać jakieś straszne rzeczy to całą rzeczywistość należałoby wrzucić do kosza.

    Warto wiedzieć, że np. struktura TBD była rodzimą siłą na rynku informatycznym w Polsce. Państwo opierało się na tej sile, choć czasem w patologiczny sposób. Przykładowo wdrożenie systemu nowych dowodów (obecnych) osobistych miało miejsce w ciągu (w zasadzie) trzech tygodni w grudniu 2001 w ok 2500 gminach na raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rejestry ludnosci sa uzyteczne.
      Ale po co komu rejestr skoro i tak nie ma miejsc w przedszkolach i zlobkach a maluchow trzeba czesto wozic na drugi koniec miasta.
      Rejonizacja szkol i uczniow - to sie wielu bardzo nie podobalo !

      Usuń
  2. Jak dla mnie szczytem cyfryzacji było wprowadzenie programów do pit - nie ukrywam, że pit 38 stal się jakoś prostszy :P

    OdpowiedzUsuń
  3. W obecnych czasach największych zasobem jaki może mieć korporacja jest jak największy zbiór danych o swoich klientach. Takie informację po dogłębnej analizie mogą pomóc np. usprawnić dobór produktów do określonych sklepów i tym samym minimalizację kosztów związanych z nadmiarem produkcji. Cyfryzacja biznesu jest nieunikniona w najbliższej przyszłości Jeśli chcesz poczytać więcej tu masz link

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Niektorzy klienci nie lubia być atakowani szytą na ich miarę reklamą

      Usuń
  4. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Sensownie przeprowadzona cyfryzacja moze dac duze korzysci !

      Usuń