niedziela, 1 marca 2015

Mieszkanie dla Mlodych. Napewno o to chodzi ?

Mieszkanie dla Mlodych.  Napewno o to chodzi ?

Wlasciwą rolą panstwa w budownictwie jest :

- Opracowanie ( i oczywiscie umieszczenie na stronach internetowych ) planow zagospodarowanie przestrzennego i minimalizacja uciazliwosci biurokratycznych w calym procesie budowy

- Udostepnienie po optymalnych cenach pod zabudowe ziemi z zasobow posiadanych przez panstwo i jego samorzady w drodze otwartej - publicznej i przejrzystej sprzedazy

- Tworzenie regulacji i wymuszanie stosowania sie do nich zapobiegajacych spekulacji ziemia i budynkami. Spekulacja jest szkodliwa. Rynek ( czyli podmioty na rynku ) zostaje zdezorientowany i wprowadzony w blad co sprzyja podejmowaniu zlych decyzji i zaburza optymalna alokacje kapitalu w gospodarce. Zysk spekulanta to konkretna, wymierzna szkoda spoleczenstwa.  Po peknieciu banki spekulacyjnej zawsze sa lzy i rozpacz.

- Realne a nie pozorowane zwalczanie wszelkich zabronionych porozumien cenowych i innych patologicznych porozumien producentow oraz handlowcow szkodliwych dla rynku i nabywcow. W tym takze porozumien cenowych dotyczacych materialow budowlanych i uslug zwiazanych z budownictwem

- Stworzenie plynnego zasobu mieszkan komunalnych dla osob o niskich dochodach

- Regulacja systemu bankowego zapobiegajaca udzielaniu kredytow ryzykownych i udzielaniu nadmiaru kredytow. Ustalenie wiarygodnego mechanizmu oceny zdolności kredytowej. Zabezpieczeniem kredytu hipotecznego powinna byc tylko nieruchomosc co naturalnie ograniczyloby chec na ryzyko. Panstwo powinno dbac aby generalnie kredyt byl jak najtanszy bowiem zysk sektora finansow to strata spoleczenstwa.

- Ucywilizowanie rynku nieruchomosci. Rzetelne wyceny nieruchomosci i plynny rynek spowoduja ze znajda nabywcow nieruchomosci stojace bezuzytecznie. Zostanie zmobilizowany martwy dotad kapital. Dobrze funkcjonujacy rynek wynajmu mieszkan zwieksza mobilnosc spoleczenstwa. Panstwo moglo chocby lata temu udostepnic dostep do transakcyjnych baz danych co skonczyloby rozpowszechniona praktyke rozbieznosci cen ofertowych i transakcyjnych. Rejestry, wykazy i opracowaniami znalazlyby wreszcie sensowne zastosowanie.
Ustawa:
Art. 20. 1. Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące: (5) wartość katastralną nieruchomości;
Art. 40a. (98) 1. Organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały zasobu odpłatnie”
Rozporządzenie :
§ 74. 1. Starosta prowadzi rejestr cen nieruchomości, określonych w aktach notarialnych, oraz wartości nieruchomości, określonych przez rzeczoznawców majątkowych w operatach szacunkowych, których wyciągi przekazywane są do ewidencji gruntów i budynków na mocy odrębnych przepisów.

Oczywiscie panstwo musi zawsze dbac o pewnosc i bezpieczenstwo obrotu prawnego. Bezprawne, chore i dzikie byly niedawne praktyki kupowania dziury w ziemi.

Co zamiast tego mamy - korupcje jak zawsze i ustawy zrobione pod deweloperow i banki na skutek zabiegow lobbystow - "Bank i deweloper na swoim", czy "Deweloper na naszym". Finansowy sukces developerow i bankow to strata spoleczenstwa. Czy ktos naiwny jeszcze wierzy ze rzad dziala w interesie spoleczenstwa ?
Panstwo z podatków wyrwanych takze najbiedniejszym, dopłaca tym znacznie bogatszym do kredytów. Zyskuja tylko deweloperzy i banki. Bez panstwowego pompowania cen nieruchomosci i doplat do nowych mieszkan od deweloperow, nieruchomosci bylyby generalnie tansze. Klienci wiec tylko traca, nawet ci ktorym niby doplaca do kredytow panstwo. Jaki jest sens sponsorowania mieszkania dobrze zarabiajacemu singlowi ?

Naturalna koleja rzeczy jest usamodzielnianie sie mlodych ludzi. W Skandynawi mlody czlowiek konczy studia, podejmuje prace i bez problemu wynajmuje mieszkanie komunalne. Jak z czasem obrosnie w piorka to moze pomyslec o lepszym mieszkaniu czy domku.

Mapa [za gazeta.pl] pokazuje tak naprawde jakie sa dochody i szanse zyciowe mlodych ludzi w Europie. Postkomunistyczne dziadostwo plus PIGS jak zwykle na dnie.
Mlody Polak jesli w ogole ma prace to jest to smieciowka lub inna praca niskiej jakosci za podla zaplate. Polska jest krajem wrogim mlodym ludziom.

15 komentarzy:

  1. Inicjatywa bardzo dobra, ale spotkałam się z wieloma nieprzychylnymi opiniami na temat programu. Cóż, moim zdaniem mając wsparcie w postaci pieniędzy z MdM, nowe mieszkania ruczaj mogą być w zasięgu naszych rąk - więc czemu nie? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem zdania, że ten program pomógł wielu osobom kupić swoje upragnione mieszkanie. Z pewnością dużo osób skorzystało z firm takich jak https://highlevelestate.pl które oferują wiele bardzo ładnych i zarazem w przystępnej cenie apartamentów. W końcu zazwyczaj kupujemy nasze mieszkanie na całe życie, to niechaj będzie ono wyjątkowe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z tego co ja się orientuję to z tego programu dofinansowań na mieszkania skorzystała dość spora grupa osób. Jak ja kupowałem mieszkanie to mi zależało przede wszystkim na dobrej lokalizacji, wysokim standardzie wykończenia oraz odpowiednim rozkładzie lokali. Te wszystkie wymogi spełniał tylko developer https://www.eurostyl.com.pl/ i oczywiście udało nam się bez najmniejszych problemów kupić wymarzone mieszkanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Osobiście nie korzystałem z żadnego programu socjalnego gdy kupowałem mieszkanie gdyż mnie to nie obejmowało. Udało mi się nabyć moja upragnioną nieruchomość i mieszkam w niej do dziś. Dlatego jestem zdania, że warto przed zakupem jest przeczytać https://cuk.pl/porady/ubezpieczenie-nieruchomosci-pod-kredyt i np. i wiedzieć czym jest ubezpieczenie nieruchomości pod kredyt.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli chodzi o moją sytuację to mi zależało aby w Warszawie jak najszybciej sprzedać moje mieszkanie. Dlatego zwróciłam się do https://zmiana-lokum.pl/oferta-skupu-nieruchomosci/ aby przygotowali mi dobrą ofertę. Okazało się, że firma ta sama skupiła ode mnie mieszkanie więc całość trwała zaledwie kilka dni.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Faktycznie był taki program jednak ja niestety nie miałam okazji z niego skorzystać. Za to jeśli chodzi o samo remontowanie mieszkania to firma https://www.wawerbud.pl/ jak dla mnie robi to zdecydowanie najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak najbardziej samo posiadanie mieszkania jest bardzo fajną sprawą, ale ja również muszę dodać, że raz na jakiś czas warto jest w nim przeprowadzić remont. Jeśli szukamy sprawdzonych materiałów do wykończenia to na pewno w sklepie https://artcorestudio.pl/ bez problemów je znajdziemy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Większość młodych ludzi kupuje mieszkania na kredyt. Niestety ceny nieruchomości są obecnie bardzo wysokie i nikogo nie stać na zakup z własnego kapitału.

    OdpowiedzUsuń
  11. Moim zdaniem nie ma co się brać za rzeczy, o których nie mamy zielonego pojęcia. Współpraca z https://www.ikarnieruchomosci.pl/ jest jedyną słuszną drogą.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeżeli już faktycznie udało nam się nabyć swoje własne mieszkanie to także bardzo ważnym jest to aby wiedzieć komu zlecieć przeprowadzenie generalnego remontu. W każdym razie ja zazwyczaj korzystam z usług http://remonty.wroclaw.pl/ i nigdy na tych fachowcach się nie zawiodłam.

    OdpowiedzUsuń
  13. A może zainteresuje Was także deweloper Żagieldom: https://zagieldom.pl/ ? Moim zdaniem ten deweloper ma bardzo ciekawe propozycje jeśli chodzi o zakup domu lub mieszkania. Uważam, że wybierzecie u nich ofertę dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  14. ekspertyza budowlana15 lutego 2024 12:50

    Jeżeli nie chcecie mieć nieprzyjemności z deweloperem to możecie zdecydować się na ekspertyzę budowlaną, która wykaże wszystkie nieprawidłowości budynku. Tutaj znajdziecie namiary na rzeczoznawcę budowlanego dr inż. Przemysława Stawiarskiego: https://www.stawiarski.pl/rzeczoznawca-budowlany-katowice.php .

    OdpowiedzUsuń