środa, 15 listopada 2017

AI 3

AI 3
Artificial Intelligence to także Podejmowanie Decyzji.
Informatyka ma od dekad zastosowanie w biznesie. Enterprise Resource Planning (ERP) to ogólna nazwa systemów informatycznych służących wspomaganiu zarządzania przedsiębiorstwem lub współpracujących ze sobą przedsiębiorstw. System zbiera dane i umożliwia wykonywania operacji na tych danych. Tradycyjnie system ERP składał sie z modułów funkcjonalności dla różnych działów firmy. Nowe rozbudowane systemy ERP mają swoją platformę rozwoju aplikacji i logiki biznesowej. Stają się spójnym (niemodułowym) systemem ze zbiorem funkcjonalności. Każdy dział firmy korzysta z wiedzy i informacji z całej firmy.
Najnowsze systemy ERP cechuje procesowe podejście do działania firmy. Systemy mają wreszcie wbudowane narzędzia analityczne typu Business Intelligence. Działanie tych narzędzi analitycznych jest nierzadko przedmiotem żartów.

Jak ustalił noblista z roku 1992 Gary Stanley Becker, ludzie ( Naturalna Inteligencja) zachowują się tak jakby kalkulowali, choć nie zdają sobie z tego sprawy.
Cena jest bardzo ważną informacją w gospodarce. Przedsiębiorcy świadomie podejmują decyzje (m.in  kalkulują ) m.in na podstawie cen. Rozważmy sprawę ceny używanych samochodów osobowych.
Cena nowego samochodu to wyraz jego funkcjonalności i wyceny marki. ( NB. Absurdy przetargów na samochody osobowe obrażają Inteligencje ludzką i maszynową ! ).
Moglibyśmy sieć neuronową ( bezmodelową ) uczyć na ogromnej ilości przykładów ofert i transakcji kupna-sprzedaży używanych samochodów. Od sieci neuronowych nie należy jeszcze oczekiwać cudów. Jeśli ilość wektorów do nauczania jest mała to ich działanie jest kiepskie. Dysponując transakcyjną bazą danych można sieć nauczyć. Ale aby uczynić użyteczną informacje z portali sprzedażowych trzeba by sporządzić inteligentny filtr. Sprawę komplikuje inflacja a w przypadku starszych modeli samochodów zaprzestanie ich produkcji.
Artykuł, https://autokult.pl/24551,utrata-wartosci-samochodu-po-3-latach-sprawdz-ile-stracisz, podaje utratę wartości nowego samochodu po 3 latach używania.
Ładną zgodność z rzeczywistością rynkową daje nam eksponencjalna deprecjacja wartości samochodu o 15-18% rocznie (  w stosunku do ceny nowego takiego samego modelu ale nawet nowszej generacji ! ) ale po powiększeniu wieku samochodu o pół roku. Te dodatkowe pół roku daje utratę wartości w momencie wyjazdu samochodu z salonu. Trwalsze modele samochodów ulegają wolniejszej deprecjacji (15%) a gorsze szybszej 18% deprecjacji. Samochód zużywa się fizycznie i moralnie. Na utratę wartości mają wpływ niezawodność i ceny napraw.
Podana deprecjacja dotyczy 3 letniego samochodu o przebiegu 90 tysięcy kilometrów i typowym zużyciu. Jeśi przebieg będzie większy i widoczne zużycie większe to cena będzie oczywiście mniejsza. I odwrotnie.
Mimo iż nowe generacje Toyoty Corolli czy VW Golfa są większe, cięższe i lepiej wyposażone, to ten model deprecjacji wartości działa w długim czasie nawet po zmianie generacji. Co ciekawe ma wbudowany mechanizm kompensujący inflacje obecną przecież w cenie nowego samochodu.
Nadmiar używanych samochodów na rynku oczywiście obniży cenę w stosunku do modelu deprecjacji.
Przedsiębiorca zatem wie jak szybko następuje realna deprecjacja majątku firmy w postaci samochodów osobowych. Może ocenić ofertę zakupu za kredyt lub gotówkę czy leasingu samochodów.
Przykład. "Teraz Corolla już od 67 400 zł!" Niech przeciętny obecny model Corolli kupowany w Polsce kosztuje ca 75 tysięcy złotych. Przy deprecjacji 15% rocznie ( Toyota ma ugruntowaną opinie trwałych i mało awaryjnych samochodów ) wartość samochodu z 2003 roku winna wynosić ca 10% ceny nowej Corolli ( oczywiście nowszej generacji ). Przypadkowy sprzedawca na Allegro oferuje Corolle z 2003 roku za 9100 zł a więc trochę za drogo - no chyba że samochód jest mniej zużyty i bardziej zadbany niż przeciętnie. Dodatkowo cena ofertowa jest zawsze wyższa niż transakcyjna.

Niech będzie przedsiębiorstwo transportowe czy budowlane posługujące się ciężarówkami. Należy PODJĄĆ DECYZJE  kupna samochodów nowych lub używanych.
Celem samochodu ciężarowego jest jak najbardziej opłacalne ( kapitał na zakup i jego koszt, deprecjacja wartości samochodu, koszty eksploatacji a w tym paliwa, koszt kierowcy ) przewożenie ładunków aby wykonać jak najwięcej najlepiej płatnych zleceń lub wykonywać transport własny. Trzeba wziąć pod uwage rodzaj dróg i wymagania zleceniodawców. Po bezdrożach przecież samochód "TIR" nie przejedzie. Im dalej i wolniej tym dłuższy czas operacji i konieczny wypoczynek kierowcy. Trzeba wziąć pod uwagę horyzont czasowy działalności firmy i różne ryzyka. Narastającą funkcje awaryjności i kosztów napraw wraz wiekiem samochodu. Koszt awarii ( na gwarancji naprawy są gratis ) i zastępczego transportu towarów. Podjęcie decyzji może być zaskakująco trudne ! Z grubsza można stwierdzić że tam gdzie droga jest praca kierowcy i mechaników oraz wysokie są koszta funkcjonowania, tylko nowe lub niewiele używane cieżarówki są najbardziej opłacalne.

Podjęcie decyzji wymaga danych które mogą być niepewne co trzeba uwzględniać.
Ranking to klasyfikacja w kolejności wartości ocen wyliczonych według określonych kryteriów, nie zawsze jawnych.
Rankingi agencji ratingowych wiarygodności kredytowej państw, banków, koncernów
Ranking konkurencyjności ekonomicznej państw
Ranking korupcji państw
Ranking rozwoju społecznego HDI
Ranking siły militarnej państw
Ranking zawodników i drużyn sportowych
Ranking 500 największych przedsiębiorstw
Ranking najbogatszych osób i państw
Ranking najbardziej wpływowych osób
Ranking najlepszych szkół
Ranking najlepszych firm dla pracowników
Ranking najlepszych dzielnic miasta
Ranking najlepszych domów
Ranking najlepszych samochodów
Ranking najlepszych szpitali i lekarzy
Wątpić należy w każdy publikowany indeks i ranking jeśli nie podano dokładnie konstrukcji funkcji oceny ! Podawanie indeksów i rankingów przez interesowne podmioty może służyć do manipulacji !
Ocenić można:
- Stan gospodarki
- Szkołę podstawową, średnią i wyższą
- Ucznia i studenta ( przeciętną jego ocen )
- "Obiektywnie" ucznia i studenta ilością punktów z testu lub subiektywnie jego prace pisemną lub wystąpienie ustne
- Nauczyciela ( idiotyczna funkcją oceny można dokonać pogromu nauczycieli i szkoły )
- Noworodka ( wskaźnikiem APGAR )
- Kandydatów na "Mieszkanie +"
- Sędziego do awansu przez Krajową Radę Sądownictwa
Kryteria oceny powinny być jawne i sensowne ( tu pole do popisu dla AI ) bowiem w przeciwnym razie dojdzie do erupcji korupcji jak w KRS.
Obecnie jest ponad 6 chętnych kandydatów na jedno nowe "mieszkanie+". W postulowanej klarownej sytuacji, kandydaci winni tylko wypełnić formularze internetowe i punkty po weryfikacji danych winien zliczyć algorytm. Gdy mieszkania warte setki tysięcy złotych, zbudowane ze środków podatników, będą rozdawać urzędnicy "po uważaniu" to dojdzie do makabrycznej korupcji a program zamiast pomóc społeczeństwu i gospodarce tylko zaszkodzi !
Precyzyjne kryteria oceny kandydatów do programu "mieszkanie+" winny być zawarte w ustawie lub conajmniej rozporządzeniu.
Najważniejszym celem programu "mieszkanie+" jest w sytuacji nadciągającej apokalipsy demograficznej dostarczenie "dobrego przyszłego podatnika" ! To jak najbardziej ma sens. Teraz podatnicy zapłacą za mieszkanie+ a najpóźniej za 24 lat nowo urodzony i wychowany podatnik będzie płacił składki na ZUS czyli na emerytury obecnych podatników. W istocie będzie to inwestycja.
Skąd pochodzi "dobry podatnik" ? "Dobry podatnik" zawsze pochodzi z normalnej pełnej rodziny ! Co ważniejsze to drugich dzieci zdecydowanie najwięcej rodzi się w małżeństwach. Czyli program mieszkanie+ winien preferować pracujące ( przez większość czasu od ukończenia edukacji, im więcej zarabiają tym lepiej  ) małżeństwa już z jednym dzieckiem i ze statystyczną szansą na kolejne dziecko lub dzieci !  Ale jak Sejm czy minister ma jawnie preferować normalne małżeństwa skoro lewacka Unia Europejska walczy ogniem i mieczem z normalnymi rodzinami ? System poprawności politycznej wymusza Podejmowanie złych Decyzji ! 

Wybór funkcji oceny zawsze jest trudny i bardzo ważny do "optymalizacji". Im bardziej jest skomplikowany system tym trudniej jest wybrać funkcje oceny.
Wykres ( za Wikipedia ) pokazuje odpowiedź czasową trywialnego dwuinercyjnego obiektu regulacji z regulatorem P / PI / PID dla różnych parametrów regulatora. Wykres dla regulatora PID jest mało sensowny jako że zawsze obiekt regulacji ma czas martwy.
Odpowiedź można optymalizować według całki wartości bezwzględnej błędu regulacji, całki kwadratu błędu regulacji  lub szybkości regulacji.
Zależnie od wybranego kryterium różne będą wartości nastaw regulatora (Kp,Ki,Kd) i odpowiedzi układu regulacji. 

2 komentarze:

  1. Zgodnie z tym co Autor napisał w pierwszej części artykułu, sztuczna inteligencja jak do tej pory jest sloganem marketingowym. Tak samo jak przemysł 4.0. Ktoś zwietrzył łatwy biznes na niczym tzn. na nazewnictwie. Nie słyszałem, żeby ktoś dostał Nobla z dziedziny jakiejkolwiek tam przysługującej za opracowanie prawdziwej sztucznej inteligencji. Wszystko to są po prostu coraz bardziej złożone algorytmy obliczeniowe wykorzystujące coraz większą moc obliczeniową komputerów. A "inteligentne" są one na tyle, na ile inteligentni są ich twórcy. Poczekam więc z otwieraniem szampana na przyznanie komuś Nobla za AI, ale obawiam się, że trunek prędzej skiśnie niż zostanie spożyty.
    Co do PIDów, taka dygresja, większość ludzi zajmujących się tą tematyką ma nawbijane do głów, że D się nie używa, bo to destabilizuje układ, wzmacnia szumy itd. Ha ha. Następnie ustawiają regulator PI i cały obiekt jeździ od sasa do lasa, ale przynajmniej widać, że się coś dzieje:)

    OdpowiedzUsuń
  2. @ Ciemna Śrubka
    Co do regulatora PID. Większość regulatorów nie jest w ogole nastrojona i "obiekt jeździ od sasa do lasa" bo nastrojenie kosztuje !

    OdpowiedzUsuń