AI
Tradycyjnie już Artificial Intelligence czyli Sztuczna Inteligencja to - Rozpoznawanie, Wyszukiwanie, Wnioskowanie, Podejmowanie decyzji, Uczenie się.
Wydaje się że potencjalnych obszarów do zastosowania AI jest nieskończenie wiele jeśli miałaby ona zastąpić człowieka w jego funkcjach intelektualnych. AI mogłaby hipotetycznie przynieść przełom w dziedzinie wynalazków i odkryć.
Słowa inteligencja, inteligentny są od lat modne i mocno nadużywane.
Publiczne instytuty zajmujące się AI jak zawsze służą do pochłaniania budżetowych pieniędzy i generowania optymistycznych komunikatów o wielkich sukcesach w nadchodzącej przyszłości.
Za to nieźle radzą sobie z AI komercyjne koncerny, nierzadko z jawną lub niejawną czy dyskretną pomocą rządu.
Wyszukiwarki internetowe są coraz sprawniejsze ale trudno mówić o jakiejś spektakularnej rewolucji czy przełomie. Przede wszystkim wyszukiwarka musi się domyśleć o co chodzi w nieoczywistym oryginalnym zapytaniu i ewentualnie przetworzyć je na inne zapytanie lub zapytania lub położyć akcent czy dać frazom priorytet. Biorąc pod uwagę zachowania stadne pomocna może być w tym historia zapytań wszystkich użytkowników sieci WWW. AI mogłaby przeanalizować zapytanie w języku człowieka i precyzyjnie wskazać interesujące materiały. Pomocny były także inteligentny interface.
Najpopularniejsze w Polsce w 2017 roku wyszukiwarki według domeny: Google – 98,15%, Bing – 0,73%, Yahoo – 0,68%
Najpopularniejsze wyszukiwarki według silnika: Google – 98,6%, MSN – 0,89%, Yahoo – 0,45%
Google praktycznie zmonopolizowała w Polsce wyszukiwanie. Na jej popularność mają wpływ oferowane usługi, tworzące system użytecznych i wykorzystywanych aplikacji.
Google jest obecnie liderem w dziedzinie algorytmów używanych przez wyszukiwarki.
Wyszukiwarka Google miała w 2017 roku 80,6% udziału na światowym rynku wyszukiwania. Na drugim miejscu jest Bing z 7,51%.
Z wyszukiwarki Yandex w Rosji korzysta 56% rosyjskich internautów a z Google 34%. W Chinach najbardziej popularna jest wyszukiwarka Baidu z rezultatem 55%. Rosja i Chiny prowadzą politykę zachowania suwerenności informacyjnej i twardo, dużym nakładem środków, stawiają opór ekspansji Google i innym zachodnim wyszukiwarkom. W Czechach popularna jest wyszukiwarka Seznam, w Korei Południowej Naver. Monopol Google w Polsce nie wystawia nam dobrego świadectwa.
W świecie funkcjonuje ponad 100 ( także specjalistycznych ) wyszukiwarek.
Wyszukiwarki mogą wskazać tylko informacje która istnieje w sieci lub dostęp do której nie został zablokowany przez koncerny lub rządy. Chiny i Rosja prowadzą politykę nieposzanowania zachodniej własności intelektualnej. Jeśli więc użycie w poszukiwaniu informacji która może być chroniona Google jest bezproduktywne należy użyć Yandex i Baidu.
Operator wyszukiwarki może jednym informacjom dać priorytet a inne żródła wręcz ukryć - pole do manipulacji jest ogromne.
Google zatrudniające około 67 tysięcy osób zajmuje się internetem, szeroko rozumianym oprogramowaniem, sprzętem telekomunikacyjnym, biotechnologią i opieką medyczną.
Google oferuje użyteczne i wykorzystywane aplikacje.
Google Street View pozwala na zwiedzanie świata bez wychodzenia z domu !
W tym roku samochody robiące zdjęcia miast do map Google w okresie maj - październik odwiedziły 37 polskich miast. Po raz pierwszy były one w Polsce w 2011 roku. Google używa również skuter śnieżny Street View, trójkołowiec, wózek do zdjęć w muzeach i na stadionach oraz specjalny trekker, który pracownicy noszą jak plecak. Przy planowaniu tras przejazdu samochodów ze specjalnymi aparatami fotograficznymi ( 18 certyfikowanych producentów ) bierze się pod uwagę gęstość zaludnienia poszczególnych obszarów i ich atrakcyjność no i pogodę. Każde zdjęcie ma dokładne współrzędne.
Początki zawsze są skromne - Google rozpoczynało z jednym samochodem ! Dziś ma ich na świecie całą flotę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz