czwartek, 16 listopada 2017

AI 4

AI 4
Nie ma sztywnej granicy między Algorytmami a Sztuczną Inteligencją tym bardziej że AI to też algorytmy. Od narodzin komputerów w latach pięćdziesiątych aż do progu lat dziewięćdziesiątych szeroko funkcjonowało określenie Cybernetyka stopniowo wyparte przez określenie Sztuczna Inteligencja. Cybernetyka to nauka o systemach sterowania a w tym o przetwarzaniu i przekazywaniu informacji na dowolną odległość.
W dostępnej on-line ( http://www.deeplearningbook.org/ ) książce "Deep Learning" zamieszczono poniższy wykres.
Umownie można mówić o Dużej AI i Małej AI. Małą AI ze zdolnością "uczenia się" można zaprząc do prac biurowych i wysyłać armie urzędników w firmach i państwach na trwałe bezrobocie lub przekwalifikować.

Weźmy do rozważań sklep internetowy o niesprecyzowanej na razie wielkości. Na pierwszy rzut oka procesy zachodzące w takim sklepie są dość proste. Po uwzględnieniu prozy życia sprawy się komplikują - nieterminowa realizacja dostaw od producenta, reklamacje niezgodności, wysłanie towaru pod nieistniejący lub omyłkowy adres, zniszczenia lub zagubienie towaru w transporcie, zapchany magazyn, niewydolność załogi, kradzieże... Jeśli będziemy rozsądnie handlowali i będziemy zapobiegali prowokowaniu zbędnych operacji i kosztów to mamy szanse że sklep rozrośnie się do wielkości Amazona  a jak nie to pewnie upadnie. Rozbierzmy temat na elementy proste.
1. Klient na stronie internetowej wybiera do koszyka towary i płaci. Adres klienta może być taki sam jakim dysponuje dokonujący płatności bank lub mógł zafunkcjonować przy poprzednich transakcjach. Jeśli adres jest inny to system musi sprawdzić czy taki adres w ogóle istnieje. Z pomocą przychodzą nam bazy danych systemów GPS i Pocztowe Książki Kodowe gdzie dla każdego miasta, miasteczka i wsi jest wykaz ulic z zakresem "numerów" ( "numery" domów są często z literami ) domów i kod pocztowy. Mały problem jest z aktualizacją Pocztowej Książki Kodowej ale ilość nowo budowanych domów i zmian nazw ulic nie jest aż tak duża. Książka niestety nie zawiera dla danego adresu ilości lokali pod danym adresem domu. Jeśli adresu nie ma w książce pocztowej ( pomijając ilość lokali ) to strona sklepu w trakcie składania zamówienia prosi klienta o sprawdzenie adresu wyjaśniając że nie ma go w Pocztowej Książki Kodowej ale ksiązka jest sprzed pół roku i dom może być nowo zbudowany lub zmieniono w międzyczasie nazwy ulic. "Inteligentny" system może wyszukać w GoogleStreet zdjęcie domu i ocenić prawdopodobieństwo istnienia lokalu o danym numerze.
Servery krajowych poczt czy światowy Google mogłyby odpłatnie świadczyć w czasie rzeczywistym usługę weryfikacji adresu. W prosty, logiczny sposób adresy podawane są w Europie ale w świecie, zwłaszcza tym mniej cywilizowanym, funkcjonują różne dziwnie podawane adresy. Google podał w 2011 że API dla darmowego Google Translate przestanie działać ale uruchomi płatny serwis. Mógłby więc funkcjonować światowy płatny serwis adresowy. Ten serwis współpracując ze sklepami i innymi podmiotami z całego świata mógłby się zresztą "uczyć" ! "Sklep" sprawdzałby tylko małą cześć podejrzanych adresów i koszt operacji byłby znikomy.
2. Kluczowy algorytm winien ocenić kiedy i ile zamówić danego towaru. Powinien konsolidować dostawy dla minimalizacji kosztu transportu. Musi wziąć pod uwagę dynamikę i ewentualną sezonowość jego sprzedaży a także wielkość prowokowanych przez reklamacje towaru kosztów ale także historie zamówień i dostaw od producenta. Gdy nie będzie towaru do wysłania to klienci nie lubią czekać i mogą transakcje anulować. Stracimy klienta i poniesiemy straty. Z kolei jak system zamówi za dużo towaru to będzie on bez sensu długo leżał w magazynie. Przy dużej ilości takich za dużych zamówień zablokuje się nam magazyn i trzeba promocyjnie obniżyć cenę towaru do pozbycia się jego albo wynająć dodatkowy magazyn i tam przenieść za wolno schodzący towar. To są dodatkowe zbędne procesy, koszty i kłopoty.
Algorytm musi w grupach podobnych towarów ocenić opłacalność handlu danym towarem i jeśli przynosi straty lub nie daje oczekiwanego zysku należy go po dłuższej sprzedaży wycofać z oferty. Algorytm powinien być lepszy od decyzji człowieka !
3. Miejsce w wielkim magazynie gdzie rozładowana będzie dostawa towaru jest ogromnie ważne. Algorytm musi dokładnie wyznaczyć optymalne miejsce dla złożenia danego towaru. Optymalne miejsce minimalizuje obciążenie automatycznego systemu transportu magazynu i ilość pracy ludzkiej.
4. Algorytm może ocenić jakość pracy firm transportowych mądrze porównując udział uszkodzeń konkretnych towarów do róznych miejsc przeznaczenia przez rożne firmy i ilość nieterminowych dostaw. Z usług złej firmy trzeba zrezygnować. Algorytm może ocenić zasadność reklamacji klientów.           

1 komentarz:

  1. Ładnie, przystępnie i zrozumiale jest to podane.

    OdpowiedzUsuń