czwartek, 14 lutego 2013

Nauka i studenci

Nauka i studenci

 Nauka oraz badania i rozwój kreuja nowe technologie bedace motorem wzrostu krajów Centrum.
Nauka realizuje następujące funkcje:

1. Funkcja poznawcza. Nauka szuka i znajduje związki między wszelkimi zjawiskami fizycznymi, chemicznymi, biologicznymi i spolecznymi na Ziemi i Kosmosie.

2. Edukacyjno-cywilizacyjna. Utrzymanie odpowiedniego poziomu zycia państwowo – spoleczno – gospodarczego wymaga od uczestników pewnej wiedzy i umiejętności.

3. Funkcja gospodarcza. Od czasów II Wojny Światowej wynalazki i opracowania naukowców znajdują coraz szersze zastosowanie w gospodarce. Zatrudnienie w sektorze naukowym i technicznym w krajach OECD wzroslo z 2,3 miliona w 1990 roku do 3,9 miliona w 2010 roku.

4. Funkcja prestizowa. Pozwala utrzymać i polepszyć pozycję w spoleczeństwie, niezaleznie od nabytej wiedzy i umiejętności.

Nauka uprawiana w Centrum zasadniczo rózni się od „nauki” uprawianej na peryferiach.
Wysoka, ambitna nauka Centrum pelni przede wszystkim funkcje poznawcze, edukacyjno – cywilizacyjne i gospodarcze. Slowo „science” czyli nauka w Centrum ma konotacje nieomal wylącznie ścisle. Nauki humanistyczne czesto nie mieszą się w slowie „science”
„Nauka” na peryferiach pelni nieomal wylącznie funkcje prestizową. Na peryferiach studiuje się glównie nauki humanistyczne, które stoją tam zresztą na zalosnym poziomie. Studiuje się po to aby zatrudnić się na synekurze w calkowicie zbędnym urzędzie lub być biurokratą w przedsiębiorstwie.
Wśród licznych, nowych wynalazków ludzkości bardzo trudno jest znaleźć coś co zostalo odkryte na peryferiach. Nawet jeśli statystyki krajów peryferyjnych pokazują finansowanie badań i rozwoju ze środków publicznych to w istocie dochodzi do defraudacji bowiem w wyniku tych badań nic istotnego nie powstaje.

Stan polskiej nauki jest oplakany.
Z wykresu w publikacji The Economist
http://www.economist.com/node/14397902?story_id=14397902
wynika ze absolwenci (meższczyzni) wyższych uczelni w USA zarobią o $370 000 więcej w trakcie swojego życia zawodowego od osób nie posiadających wyższego wykształcenia. Oczywiscie nie jest to wartosc wykształcenia (ta jest mniejsza) bowiem m.in statystycznie studenci rekrutuja sie ze znacznie lepiej sytuowanych materialnie i społecznie srodowisk.

Wszystkie dyplomy (nadal mowa o USA) są dobre ale niektóre są jeszcze lepsze. W pierwszej dziesiątce najbardziej perspektywicznych (zarobkowo) kierunków studiow znajduje się 6 kierunków inżynieryjnych, 2 kierunki informatyczne, ekonomia i fizyka. Odsetek kierunków z pierwszej dziesiatce, w których wymagana jest bardzo dobra znajomość matematyki wynosi zatem 100%. Perspektywy prawnikow sa w USA raczej mierne - po prostu jest ich nadmiar.

W raporcie Ernst & Young i Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową
http://resources.rybinski.eu/resources/sendFile:9b419368-fdfd-11de-9f34-001b24eff4d8:1
pokazano prywatną, bieżącą wartość netto, która jest miarą przyszłych zdyskontowanych przychodów związanych ze zdobyciem wykształcenia (są to wyższe zarobki i mniejsze zagrożenie bezrobociem) pomniejszonych o koszty związane z uzyskaniem dyplomu (koszt studiów, utracone zarobki, wyższe podatki i opłaty na ubezpieczenie zdrowotne) takze dla Polski.
Wartość wyższego wykształcenia w Polsce wynosi obecnie około $147 000. Wartość prywatna wyższego wykształcenia w Polsce jest około 80% wyższa niż średnia dla OECD ! Ale trend jest malejący. Absolweci studiow pozostaja na utrzymaniu rodzicow 6 lat dłuzej co kosztuje ich conajmniej 118 tysiace złotych. Czyli "inwestycja" w wykształcenie jest bardzo opłacalna. Inwestuja w zasadzie tylko rodzice bowiem suma stypendiow oraz sponsorowanych przez podatnikow kredytow studenckich jest znikoma na tle wszystkich wydatkow. Podatnik łozy tez na utrzymanie publicznych szkół.
Inwestycja w wykształcenie dzieci jest czescia rachunkow międzygeneracyjnych.



Artykuł w Forsalu
http://forsal.pl/artykuly/680457,ranking_uczelni_wyzszych_zobacz_po_ktorej_zarobisz_najwiecej.html
pokazuje zarobkowa sytuacje studentow konczacych rozne uczelnie.
W wypadku uczelni słabych korzysc z ukonczenia uczelni jest raczej niewielka.


2 komentarze:

  1. No i znowu nie mam co napisac, bo nie ma czegos, z czym bym sie nie zgadzala....

    OdpowiedzUsuń
  2. Róznice poglądów Polaków bardzo często wynikają po prostu z braku wiedzy czy raczej dezorientacji powodowanej przez media
    Polski rzad staje na głowie aby ogłupiać i antagonizowac obywateli.

    OdpowiedzUsuń