Interesujący i rzetelny raport o tytule "Study of the effects on employment of public aid to renewable energy sources" znajduje się pod adresem
http://www.juandemariana.org/pdf/090327-employment-public-aid-renewable.pdf
W mojej opinii raport jest rzetelny , spójny logicznie i nie można mieć zastrzezeń co do jego metodyki. Jedyną jego "wadą" jest to że pochodzi z 2009 roku.
Raport podaje nastepujące koszty inwestycyjne jednego megawata mocy zainstalowanej dla elektrowni wiatrowych, fotovoltaicznych elektrowni słonecznych i mini hydroelektrowni
• Wind projects: 1.1 M€/MW
• Photovoltaic projects: 5.5 M€/MW
• Mini-hydroelectric projects: 1.71 M€/MW (average)
Mimo taniosci siły roboczej z powodu korupcji i niesprawności instytucjonalnej nakłady w Polsce bedą raczej większe.
Wiatraki staramy sie postawić w miejscu o dużym potencjale energi wiatru. Są dostępne mapy potencjału wiatru. Pod tym względem warunki Hiszpani są dobre. Wiatr jednak wieje kiedy chce. Nie ma żadnej korelacji miedzy siłą wiatru a potrzebami systemu gospodarczego na energie.
Elektrownie słoneczne stawiamy w miejscach o dużym nasłonecznieniu. Decyduje o tym szerokość geograficzna i zachmurzenie nieba. Sytuacja Hiszpani znów jest dobra. Słońce intensywnie swieci jednak tylko część dnia.
Hydroelektrownie stawiamy na rzekach o dużym spadku i dużym przepływie wody. Znów potężne zjawiska atmosferyczne decydują ile wody faktycznie rzeką plynie.
Elektrownia o mocy 1MW ciągle pracując 365 dni (każdy ma 24 godziny) w roku wytwarza 8.76 GWh energi
Na wykresie z raportu pokazano ile tam faktycznie energi wytwarza zainstalowana moc 1 MW róznych elektrowni
Tak więc średni stopień wykorzystania mocy zainstalowanej elektrowni słonecznej wynosi 0.7/8.76= 8% a wiatraka 1.9/8.76=21.7%.
Ponieważ zmienia sie w ciagu doby zapotrzebowanie mocy to generatory konwencjonalnych elektrowni wytwarzają tyle mocy aby pokryć zapotrzebowanie a alokacja wytwarzania powina zapewnić maksymalną ekonomie wytwarzania.
Zielona energia ma jednak , urzędowo- arbitralnie ustalony , najwyższy priorytet i ma być odbierana zawsze w całości. Powoduje to że sprawność wytwarzania konwencjonalnych elektrowni bilansujacych system spada a dodatkowo spada ich roczne wykorzystanie. Słabym punktem konwencjonalnych elektrowni jest ich szybkość regulacji wytwarzanej mocy. Szybkie zmiany powodują zwiekszenia awaryjności i trwałości.
Tak więc gdyby zieloną energetyke traktować tymi samymi regułami gry co konwencjonalną energetyke to średni stopien wykorzystania mocy zainstalowanej byłyby jeszcze mniejszy !
Ponieważ zmienia sie w ciagu doby zapotrzebowanie mocy to generatory konwencjonalnych elektrowni wytwarzają tyle mocy aby pokryć zapotrzebowanie a alokacja wytwarzania powina zapewnić maksymalną ekonomie wytwarzania.
Zielona energia ma jednak , urzędowo- arbitralnie ustalony , najwyższy priorytet i ma być odbierana zawsze w całości. Powoduje to że sprawność wytwarzania konwencjonalnych elektrowni bilansujacych system spada a dodatkowo spada ich roczne wykorzystanie. Słabym punktem konwencjonalnych elektrowni jest ich szybkość regulacji wytwarzanej mocy. Szybkie zmiany powodują zwiekszenia awaryjności i trwałości.
Tak więc gdyby zieloną energetyke traktować tymi samymi regułami gry co konwencjonalną energetyke to średni stopien wykorzystania mocy zainstalowanej byłyby jeszcze mniejszy !
Wszędzie tam gdzie rząd przymusem odbiera środki prosperującym firmom i następnie w akcie pomocy publicznej daje te środki innym firmom powstaje pytanie o sensowność tego działania. Arbitralna biurokratyczna decyzja władzy decyduje o użyciu przemocy i wymuszonej, nierynkowej alokacji środków.
Jesli rząd jest uczciwy a jego decyzje bazują na dobrych przewidywaniach to pomoc publiczna może dać dobre efekty - krótko mówiąc czasem dobry rząd może środki alokować lepiej niż firmy.
Warunkami koniecznymi efektywności pomocy publicznej jest aby
-rząd był uczciwy i pracowity
-rząd miał lepsze rozeznanie w sytuacji niz przedsiębiorcy
Są to minimalne warunki konieczne ale bynajmniej nie warunki dostateczne efektywności publicznej pomocy. Co tu dużo mówic, są one bardzo restrykcyjne.
Pomoc publiczna w skorumpowanych krajach jest synonimem bezczelnego przekrętu i wielkiego złodziejstwa.
Rządy krajów Centrum dysponują sprawnymi wywiadami gospodarczymi i technologicznymi. Analizują też informacje przesyłane im przez koncerny. Zajmując się prognozowaniem wypadków. mogą podjąć decyzje inwestowania w przyszłościową zdaniem rządu produkcję zwłaszcza w sytuacji gdy firmy się do tego nie garną z powodu wielkich nakładów kapitałowych i postrzeganego ryzyka.
Hiszpania jest krajem średniej korupcji.
Rząd odbierając firmom środki wytwarza de facto bezrobotnych bowiem środki te potencjalnie służą do utrzymania i rozszerzenia działalności i zwiększenia zatrudnienia. Jesli powstałe inwestycje z pomocy publicznej nie zaabsorbują tych bezrobotnych to "pomoc" publiczna wytworzy bezrobotnych.
Po tylu latach teraz sa protesty społeczne !
OdpowiedzUsuńWitam. Reakcją rolników na wyprowadzania miliardowych kwot z oszczędności społeczeństw Wspólnoty są blokady na drogach: Hiszpanii, Niemiec, Belgii, Polski, Słowacji, Estonii, Francji.
OdpowiedzUsuń