poniedziałek, 14 stycznia 2013

Dług Dobry i Zły Part1

Dług Dobry i Zły Part1

Czy deficyt budżetowy zuboża przyszłe pokolenia ? Tak przynajmniej brzmi neoliberalna mantra. Zatem powinniśmy nabrać nieufnosci do tego komunału i temat rozebrac na czynniki pierwsze.

Doświadczenie uczy że wielkie projekty infrastrukturalne może skutecznie pojąć tylko rząd




Rząd może finansować swoje wydatki z podatków, sprzedazy obligacji , kredytu bankowego, prywatyzacji oraz druku pieniądza.
Sprzedaż obligacji generuje dług i zwykło się uważać że nie tworzy inflacji co nie jest prawdą. Zakup rządowych obligacji przez Bank Centralny zwiększa podaż pieniądza w gospodarce i zawsze stwarza inflacje. Dla elegacji zakup moze sie odbyć przez pośredniczący bank co w niczym nie zmienia istoty sprawy.
Drukowanie pieniądza często tworzy inflacje ale nie generuje długu. W sytuacjach depresyjnych druk pieniądza jest bardzo użyteczny do przerwania błednego koła deflacji. Z tym drukiem trzeba jednak uważać. Druk ten miał i ma coraz więcej zwolenników. Obecnie szał drukowania pieniędzy trwa w USA i Japonii , nie ma tam żadnych problemów z inflacją.

Bez tworzenia dodatkowej inflacji rząd moze rocznie wydrukować ilość pieniądza odpowiadającego sumie przyrostu PKB i inflacji. Dokładnie tyle pieniedzy więcej potrzebuje normalnie rozszerzajaca się gospodarka.

Pożyczki w rozsądnej wielkości, na niski procent przeznaczone na właściwe cele są pozytecze. Zadłuzają sie hipotecznie gospodarstwa domowe, wielkie korporacje emitują chetnie kupowane papiery dłużne. Im bardziej wiarygodny dłużnik tym niższy procent pozyczki.
Jesli pożyczke weżmie oszust po to aby ją przechulać to należy sie z nim rozprawic jak należy.

Deficyt budzetu musi być dostatecznie duży aby zaabsorbować oszczędności nie znajdujące zastosowania w przeciwnym bowiem razie pojawią sie niewykorzystane moce produkcyjne i narastające problemy gospodarcze.
Deficyt jest potrzebny i konieczny ale rząd musi tanio pozyskane środki rozsądnie wydawać - korzystnie zainwestować w realnej gospodarce.

Dywersyjne , neoliberalne rekomendacje ślepego ograniczania budzetów są kierowane tylko do peryferyjnych skorumpowanych rządów. Zastosowanie tych rekomendacji w samych USA wywołałoby wojne domowa.

Nóż jest uzyteczny przy spożywaniu potraw. Ale można też wbic go komuś w plecy. Nóż nie jest dobry ani zły.
Tak samo deficyt budzętowy nie jest sam w sobie dobry ani zły.
Właściwej wielkosci deficyt budzetowy z obligacji na mały procent mądrze wydany przez rząd jest błogosławieństwem dla gospodarki.
Za duzy deficyt deficyt budzetowy głupio - kryminalnie wydany przez rząd jest przekleństwem i kamieniem u szyji dla gospodarki.


 Pracowity, Uczciwy i Inteligentny rząd kraju A podjął dalekosiężny, wieloletni plan budowy autostrad i dróg. Zaufanie deklarowane dla "premiera" rzadu wynosiło 81%. Rząd ten twardo realizował interesy narodu w długiej perspektywie. Był to tylko jeden z wielu realizowanych cierpliwie i uparcie latami planów. Zmieniały sie rzady i partie u władzy ale podjęte zadania konsekwentnie realizowano.

1. Przygotował dobrą legislacje pozwalająca skutecznie, uczciwie przymusowo wywłaszczać grunty pod autostrady i drogi dojazdowe za umiarkowane kwoty. Prawo nikogo nie krzywdziło ale kompletnie odsunęło od procesu pozyskiwania gruntu spekulantów i zapobiegło spekulacji gruntami. Prawo zdefiniowało spekulanta jako osobe majaca grunt mniej niż 15 lat lub nie uprawiająca ziemi. Korzystano z prawa pierwokupu. Prawo zdecydowanie preferowało krajowe firmy budujące drogi oraz zapobiegało oszustwom gospodarczym. Nie powiększyła się znikoma korupcja w kraju. Obce firmy były ewentualnie potrzebne tylko po to aby podejrzeć im technologie i organizacje. Widziane były jednak niechętnie i dyskretnie ale skutecznie je dyskryminowano. Zreszta rząd doskonale znał używane w świecie technologie. Miał kolekcje filmów z budów z całego swiata a zwłaszcza z budów mocarstwa za oceanem. Miał swoje cenne doświadczenia. Zatrudniał pierwszorzędnych specjalistów. Uczniowie i studenci ze szkól budowlanych duzo praktyk spędzało pracując na budowach dróg.

2. Autostrady poprowadził tak aby był na nich duży i bardzo duzy ruch i tak byc razem z innymi systemami transportu stworzyć przyszłościowy funkcjonalny zintegrowany ogólnokrajowy system, takze skoordynowany z transportem sąsiadów.

3. Zaplanował drogi dojazdowe aby maksymalnie uatrakcyjnić słabo radzące sobie ekonomicznie rejony kraju i zachęcac świetną logistyka do lokowania tam firm.
Pas krzakow zieleni po obu stronach dróg miał zmniejszać uciązliwość dla otoczenia

4. Stopniowo dawkował zadania i pieniądze firmom budującym autostrady tak aby nie pojawiały sie ograniczenia wykonawcze i technologiczne prowadzące do wzrostu cen czyli inflacji. Starał sie o szybki rozwój ale bez destabilizacji i sztucznej hossy. Deficyt budzetu był taki aby zaabsorbować te oszczędności, które nie zostałyby wydatkowane przez prywatne osoby i firmy. Rzad pożyczał bardzo tanio. W zadnym razie rząd nie zadłuzal sie za granicą. Rząd uwazal że kapitał myśli i pracy jego dumnych obywateli jest zupełnie wystarczający a zadłużanie się za granica jest głupie i dowodzi kompromitującej bezradności.

5. Firmy widząc stopniowo zwiększajacy się rozmiar budów oraz mając zaufanie do uczciwego rządu zaczęły spokojnie zwiększac produkcje i powiększać zdolności produkcyjne. W odpowiedzi na powiększające się zamówienia ruszyły zakłady wytwarzające maszyny, zakłady petrochemiczne stalownie, cementownie, kopalnie kruszyw. Firmy gruntownie sie zmodernizowały. Firmy osiągały sukcesy i dzięki temu kraj się rozwijał.

6. Przy spadku koniunktury gospodarczej rząd zwiększał tempo budowy dróg aby absorbowac materiały których nie kupowało budownictwo. Prowadził polityke antycykliczną.

Po 25 latach od uruchomienia zadań stwierdzono że
-realizacja planu średnio zwiększała przyrost PKB o 0.5% rocznie a szczytowo w trudnych czasach kryzysowych az o 0.7% Zwiększyła zatrudnienie, podniosła wydajność pracy i powiększyła płace. Rosłą siła nabywcza na rynku wewnętrznym.
-zakłady wytwarzające maszyny, zakłady petrochemiczne, stalownie, cementownie, kopalnie kruszyw, firmy elektroniczne zwiększyły zdolnosci produkcyjne o conajmniej 100% Wiele z tych firm dzieki wieloletniej stabilizacji dokonało potęznej ekspansji eksportowej
-zainicjowano procesy wzrostowe w martwych dotychczas gospodarczo regionach
-na skutek zwiększenia bezpieczeństwa podróznych uratowano X ludzi
-zaoszczedzono Y ton paliw oraz Z czasu kierowców

Rząd pozostawił po sobie potomnym jednostke długu do spłacenia oraz 2.5 jednostki majątku trwałego w powstałych sieciach dróg i majątku firm. Obywatele juz skonsumowali dużo więcej niz jednostke korzystając z doskonałych dróg.
Do bogatego kraju o dobrej infrastrukturze pcha się zagraniczny kapitał mimo bardzo wysokich płac. Kraj ten ma wielki własny kapitał z pracy swoich głów i rąk, nie chce przypadkowego kapitału obcego i ukrycie ale skutecznie dyskryminuje go.
Wydajny transport obniża koszty przedsiębiorstw, zwiększa możliwości importowe surowców i półfabrykatów oraz eksportowe gotowych wyrobów.
System dróg jest zintegrowany z koleją, potężnymi portami morskimi i żeglugę śródlądową oraz potężnym międzykontynentalnym hubem lotniczym. Kraj ma jeden z najlepszych w swiecie systemów logistycznych.
Rzad nie pobiera extra opłata za korzystanie przez obywateli z autostrad przede wszystkim dlatego ze to oni sfinasowali swoimi oszczędnościami budowe autostrad. Poza tym obligacje sprzedawane przez wiarygodny rząd mają realne ujemne oprocentowanie i dług z tych inwestycji realnie maleje a nie rośnie. Gdyby jednak sytuacja budzetowa się pogorszyła to są gotowe prototypy systemu do automatycznego pobierania opłat od wszystkich kierowców. W każdej chwili mozna rozpocząc ich produkcje i instalacje.
Wielu cudoziemców moze po raz pierwszy przejechać sie tak dobrymi i bezpłatnymi drogami.

Dobrze wykorzystany deficyt budżetowy był dobrodziejstwem.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz