wtorek, 26 lutego 2013

Zielona bieda i bezrobocie P7

Zielona bieda i bezrobocie P7

 Biopaliwa I generacji wytwarzane są z żywnosci. Produkowanie biopaliw z zywnosci było i jest nadal obiektem szerokiej i zasadnej krytyki. Jednokrotne napełnienie 55 litrowego baku samochodu biopaliwem pozbawia w III Swiecie człowieka zywnosci na conajmniej jeden rok.
Komisja Europejska w pazdzierniku 2012 roku wreszcie ogłosiła projekt dyrektywy zmniejszającej udział biopaliw z narzuconych wczesniej szalonych 10% do 5% rynku paliw.
Obecnie w Niemczech zamykane sa zakłady produkujące biodiesela. Dawniej biodiesel nie był tam obłożony żadnym podatkiem co spowodowało zbędne inwestycje w jego produkcje w tej sztucznej hossie. Po obłozeniu biodiesela podatkiem nikt nie chce go kupowac poniewaz jest znacznie gorszym paliwem niz tradycyjny olej napedowy.
KE bardzo jednak chce aby 5% biopaliw było wytwarzanych technologia drugiej generacji. To jest tylko "pobożne" życzenie bowiem nie ma jeszcze tej technologii..
Hominis est errare, insipientis in errore perseverare - rzeczą ludzką jest błądzić, rzeczą głupców jest trwać w błędzie


Biopaliwa drugiej generacji otrzymywane sa z drewna i jego odpadów, słomy, łodyg i innych odpadów rolniczych.

-Bioetanol otrzymywany w wyniku zaawansowanych procesów hydrolizy i fermentacji biomasy lignocelulozowej

-Syntetyczne biopaliwa otrzymywane z biomasy za pomocą zgazowania i syntezy Fischera-Tropscha (benzyna z drewna), określane zbiorczym określeniem Biomass to Liquid (BtL),

-Biodiesel, otrzymywany w wyniku wodorowych procesów hydroodtleniania i dekarboksylacji olejów roślinnych niepochodzących z roślin dających się wykorzystać jako żywność (np. jatrofa) i niespozywczych tłuszczów zwierzęcych

-Biogaz jako syntetycznie otrzymywany gaz ziemny (SNG)

-Biowodór produkowany z biomasy poprzez zgazowanie (albo fermentację beztlenową) a następnie reforming parowy otrzymanego metanu, albo bezpośrednio, przez odpowiednie bakterie, które dopiero za pomocą modyfikacji genetycznych stworzymy !?.

Metoda Fischera Tropscha znana jest od dawna. Wada jej jest niska wydajnosc i wynikajace stad ogromne obciazenie srodowiska emisja CO2.
W roku 1936 powstała pierwsza fabryka stosujaca metode Fischera Tropscha produkujaca z wegla kamiennego 200 tysiecy ton węglowodorów rocznie. Pod koniec wojny Niemcy produkowali ta metoda 3 miliony ton paliw rocznie. Koncern Sasol z Republiki Południowej Afryki produkuje metoda FT z wegla 150 000 baryłek paliw na dobę. Spora fabryka FT dzialala do konca wojny w podszczecinskich Policach. Została jednak zdemontowana przez oddziały Armi Czerwonej i niewiele z niej zostało.



Problemem rozwiazan biotechnologicznych jest wysoki koszt enzymów do procesu hydrolizy i niska ich efektywność a takze slaba wydajnosc fermentacyjna uzyskanych cukrów C5 czyli ksylozy.
Efekty katalitycznego hydroodtleniania olejów roślinnych i tłuszczów zwierzecych takze sa mierne.

Mozliwe ze pierwsze instalacje przemysłowe biopaliw drugiej generacji powstaną za 10 lat.
Obecnie eksperymentalne biopaliwa drugiej generacji są szokująco drogie i w zasadzie niedostępne. Za paliwo drugiej generacji (HRJ-5) amerykańska armia, testując to biopaliwo, zapłaciła 22 razy drożej niż za zwykłe paliwo !

O ile potęzna gospodarka Niemiec jakos zniosła eksperymenty z biopaliwem to dla nas wytyczne KE moga sie zle skończyc. Swiat i jego sprawy sa o wiele bardziej skomplikowane niz to sie wydawało infantylnym biurokratom w Brukseli.
„Dzieci, źle się bawicie, dla was to jest igraszka, nam chodzi o życie”
Nowe technologie , bakterie , drożdze i enzymy beda opatentowane !

Dla kierowcy jedynym istotnym wskaźnikiem jest "pain at the pump" czyli "ból przy pomie". Pokazuje on miejsce na świecie pod względem tego ile litrów benzyny można kupić za przeciętną pensję.
http://www.bloomberg.com/slideshow/2013-02-13/highest-cheapest-gas-prices-by-country.html#slide2

Drożej w swiecie od nas mają jedynie: Pakistan, Indie, Filipiny, Nigeria, Bułgaria, Indonezja, Turcja, Rumunia, Chiny, Tajlandia, RPA, Kolumbia, Węgry, Litwa.


2 komentarze:

  1. Kilka uwag:
    Do problemów wytwórni biopaliw w Europie przyczynily sie mocno ostatnie zmiany polityki celnej Argentyny. Cła eksportowe na soje sa znacznie wyzsze niz na biopaliwa, wobec czego nieprzerobionej soi sie eksportuje relatywnie malo, a tłocznie oleju i wytwornie biopaliw sa nowoczesne i o niskich kosztach produkcji. Zreszta Argentyna jest importerem soi,bo takze paragwajska jest przerabiana po drodze w argentynskich fabrykach. W sumie cena jest chyba niższa niż zwykłego diesla, ale europejskie fabryki nie sa w stanie konkurowac. Tak samo istnieje tu jedna pilotowa fabka biopaliw 2 generacji- robią je z alg w zamknietych reaktorach, zasilajac CO2 ze spalin elektrowni. Nie wiem nic o opłacalności, ale technicznie raczej działa i chyba zarabiają.
    A amerykańska armia ma zwyczaj przepłacać wielokrotnie za wszystko, więc i cena biopaliw o niczym nie świadczy.
    Jatrofa, jak sie okazalo praktycznie nie nadaje sie do uprawy przemyslowej, choc sprawdza sie bardzo dobrze w zadrzewieniach srodpolnych w warunkach polpustynnych w Indiach i Afryce i jak najbardziej, tam na wioskowa skale sie wytwarza biopaliwo na lokalne potrzeby. Takze w Indiach Chinach wioskowe biogazownie zaczynają być dość powszechne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dotychczas udzial "zielonej energi" w swiatowym bilansie energetycznym jest bardzo mały.
      W Polsce zielana energia pochodzi ze .... spalania lasow. Smutne acz prawdziwe.

      Usuń