niedziela, 18 września 2016

Samochod elektryczny 2

Samochod elektryczny 2

Ford Motor Company budowe gigantycznego kompleksu przemyslowego "Ford River Rouge Complex" lub po prostu  Rouge Complex lub The Rouge w  Dearborn, Michigan, wzdluz rzeki Rouge, rozpoczal w 1917 roku. Budowe zakonczono w 1928 roku. Byla to najwieksza zintegrowana fabryka swiata ! Na tej fabryce wzorowano fabryke GAZ w Rosji budowana przez Forda. Na niej wzorował sie koreanski Hyundai budujac kompleks w  Ulsan. Ford z z surowcow wytapial stal i z niej dalej walcowal blachy. Mial wlasna odlewnie. Produkowal szklo na szyby  i gume na opony ! Kompleks zzeral surowce i wydalal samochody. Posiadal wlasna spora elektrownie, szkole zawodowa i sluzbe zdrowia.  

PRL przestarzala licencje na produkcje Pobiedy M20 ( czyli Warszawa ) dostal z drugiej reki z zakladow GAZ. Licencje na Fiata 125 i 126 kupilismy od koncernu Fiata , ktorego zmodernizował Ford.  

Obecnie jest niewiele tak dalece zintegrowanych kompleksow. Typowy zaklad z dostarczonej w hut blachy na prasach ksztaluje elementy nadwozia. Linia z robotami spawa te elementy w nadwozie. Kolejne roboty maluja nadwozie. Pracownicy wspomozeni maszynami zamontuja na tasmie do nadwozia zespol napedowy, pulpit i cala reszte. Zespol napedowy moze byc wytworzony na miejscu ale wcale nie musi. Regula jest kupowanie duzej ilosci czesci u swiatowych firm produkujacych standardowe elementy dla samochodow.

Koncern Delphi Corporation zostal wydzielony ze struktur General Motors. Firma ta jest drugą pod względem wielkości w branży zajmującej się produkcją części dla przemysłu samochodowego. Zatrudnia około 185 tysiecy pracowników (w USA około 50 tys.). Posiada 167 fabryk i następne 41 jako joint ventures z innymi spółkami.  

Biznes z produkcja samochodow i czesci do nich jest taki sam jak kazdy inny - chodzi o jak najwieksza skale produkcji aby z niej czerpac korzysc skali oraz o  rentownosc i korzystanie glownie z wlasnych zasobow. Krotko mowiac aby zarobili wlasciciele kapitalu fabryki ale tez pracownicy i caly kraj.

Drogim elementem silnika spalinowego  jest ECU - Electronic Control Unit. Niemiecki koncern Bosch moduly ECU dostarcza niemieckim producentom samochodow ale nie tylko. Volkswagenowi na jego zadania skonstruowal program do oszukiwania testow na emisje spalin !
Praca w laboratoriach i biurach konstrukcyjnych Boscha to duzy pieniadz, prestiz i przyjemnosc.
Szkoda ze w Polsce nie ma takiej firmy a jeszcze wieksza szkoda ze nic nie wskazuja na to aby ona mogla powstac !

Samochod elektryczny i spalinowy maja duzo takich samych elementow. Nie ma zadnej rewolucji a tylko ewolucja. Biznes jak zawsze.

Najwazniejsze i najdrozsze w samochodzie elektrycznym sa akumulatory. 
Tesla uzywa w swoich akumulatorach ogniwa Panasonika.  Budowana Gigafactory Tesli  ma w  2020 rocznie produkowac akumulatory o pojemnosci 35 gigawato - godzin. W 2014 podano ze Tesla osiagnela z Panasonikiem porozumienie co do udzialu w inwestycji szacowanej na 5 mld dolarow. Panasonic dostarczy technologie, maszyny i urzadzenia.  Panasonic jest najwiekszym producentem ogniw litowo-jonowych i ma bardzo silna pozycje w dziedzinie nowych opracowan.

Co sie stalo z Fabryka Samochodow Osobowych w Warszawie. Zarznela ja junta jaruzelska dekada gospodarki rabunkowej.
W ramach postanowień uchwały nr 49 Rady Ministrow z 1981 roku utworzono system  przedpłaty na zakup samochodów osobowych marki Fiat 126p lub FSO 1500 czyli policencyjnego Fiata 125. Brak jest konkretnych danych ale mozna spekulowac ze w 1981 roku systemem przedplat na samochody  zdjeto z rynku 1/3 do polowy nadwyzkowego, inflacyjnego pieniadza. Krotko mowiac kupiono czas przed inflacyjna destabilizacja systemu czy rewolucja. 
Osobom, które w 1981 roku wniosły przeplaty po niewielkiej doplacie przyslugiwaly samochody. Z tego wzgledu produkcja samochodow przez cala dekade lat osiemdziesiatych byla nierentowna a fabrykom nie dawano pieniadzy na modernizacje a czasem nawet na remonty !
Juz pod koniec lat siedemdziesiatych FSO wymagala pilnej modernizacji. Zaniedbana i zdekapitaliowana dekada gospodarki rabunkowej fabryka  byla niewiele warta. Skonczyla tak jak mozna bylo przewidziec. 

Dyktatura junty jaruzelskiej kosztowala Polska kilkaset miliardow dolarow ! Fabryki samochodow to tylko ulamek szkod.

NB Czesci przedplat na samochody  nie zrealizowano do dzis. Okradzeni zostali takze posiadacze ksiazeczek mieszkaniowych z pelnym wkladem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz