sobota, 15 października 2016

Finanse i Podatki

Finanse i Podatki

Wydatki panstwa pokrywane sa z zebranych podatkow oraz z pozyczek i z inflacji. Skuteczna polityka fiskalna powinna prowadzić do uzyskania kwoty bliskiej zakładanej wysokości dochodów podatkowych.

Według szacunkow w Polsce oszustwa na podatku od wartosci dodanej towarow i usług VAT przekraczaja rocznie 50 mld złotych. Oszustwa dokonywane sa w pozorowanych transakcjach wewnatrzwspolnotowych zwlaszcza na tak zwanych karuzelach VAT. Falszowanie faktur VAT jest duzo łatwiejsze i bardziej opłacalne niz fałszowanie pieniedzy a kary jak dotychczas byly symboliczne takze i z racji tego ze w oszustwa zaangazowani byli pracownicy aparatu skarbowego.

Oszustwa na podatku akcyzowym od paliw, papierosow i wyrobow alkoholowych polegaja na wprowadzaniu do obrotu towarow od ktorych nie zaplacono podatku VAT i akcyzy. Szacunki sa bardzo rozbiezne co do rozmiaru tego procederu.

Oszustwa na podatku CIT polegaja glownie na stosowaniu falszywych cen transferowych (oderwanych od realiow rynkowych ) miedzy powiazanymi podmiotami w roznych jurysdykacjach. Szacunki sa bardzo rozbiezne w tej mierze. Oszustwa dokonuja glownie zachodnie koncerny dysponujace poparciem politycznym swoich rzadow. Oczywiscie taniej bedzie niemieckim firmom zorganizowac agresywna kampanie propagandowa przeciwko polskiemu rzadowi niz placic podatki w Polsce.

Szacowane oszustwa na podatku od dochodow osobistych PIT wynosza jedynie około 8.8 mld złotych. Zarazem w pobor i postepowania dotyczace nieplacenia tego podatku zaangazowane jest okolo 70-80% personelu aparatu skarbowego. Oszustwa polegaja glownie na niezglaszaniu dzialalnosci  gospodarczej i nieplaceniu podatku co szczegolnie ma miejsce w budownictwie.

Zdolność polskich skorumpowanych i wadliwie skonstruowanych organów kontroli skarbowej i organów podatkowych do skutecznego poboru danin publicznych jest wysoce  watpliwa.
O konsolidacji terenowej administracji rządowej w Polsce odpowiedzialnej za pobór podatków i ceł czyli należności publicznoprawnych mówi sie od cwierc wieku. Obecne struktury sa dalece niedostosowane do wymogow otoczenia.

Sukcesy neoliberalizmu wszedzie w swiecie prowadza do nasilenia wielkich oszustw podatkowych. Prawodawcy reaguja wprowadzaniem kolejnych regulacji.
Celem Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, GAAR – General Anti-Avoidance Rule, jest uniemożliwienie podatnikom takich działań, które pozornie  legalne, zmierzają jedynie bądź przede wszystkim do obniżenia opodatkowania. Co do zasady, w przypadku zastosowania klauzuli, organy podatkowe mają prawo ocenić skutki podatkowe danej czynności (zespołu czynności) w taki sposób, aby pominąć korzyść podatkową będącą skutkiem tej czynności (zespołu czynności).  W dniu 19 maja 2016 r. Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Ustawa przewiduje m. in. wprowadzenie do Ordynacji podatkowej tzw. ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR).
 
Zgodnie z treścią Ustawy unikaniem opodatkowania będzie „Czynność dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej”. Taka czynność (lub zespół czynności) „nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeśli sposób działania był sztuczny”.
Sztuczny sposób działania zdefiniowany został jako taki, który nie zostałby zastosowany przez podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem i celem ustawy podatkowej. Przy ocenie sztuczności sposobu działania uwzględniane mają być w szczególności:
-nieuzasadnione dzielenie operacji,
-angażowanie podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia gospodarczego,
-elementy prowadzące do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu wyjściowego,
-elementy wzajemnie się znoszące lub kompensujące,ryzyko gospodarcze przewyższające spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, iż należy uznać, że rozsądnie działający podmiot nie wybrałby tego sposobu działania.
Czynność (zespół czynności) będzie uznawana za podjętą przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, gdy pozostałe ekonomiczne lub gospodarcze cele czynności, wskazane przez podatnika, zostaną uznane za mało istotne. W Ustawie nie wskazano reguł, według których należy oceniać istotność celów innych niż podatkowe.
Jako korzyść podatkową w świetle Ustawy należy rozumieć niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości albo powstanie lub zawyżenie straty podatkowej, a także powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo podwyższenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku.

W styczniu 2015 roku weszly w zycie w Polsce reguly CFC. Maja one ukrocic wyprowadzanie pieniedzy z miejsca faktycznego wytworzenia dochodu.
http://www.codozasady.pl/zagraniczne-spolki-kontrolowane-cfc-nowa-regulacja-w-polskim-prawie-podatkowym/
"Zagraniczne spółki kontrolowane (CFC) – nowa regulacja w polskim prawie podatkowym
Z początkiem stycznia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). Jedną z istotniejszych zmian jest opodatkowanie dochodu jednostek nazwanych zagranicznymi spółkami kontrolowanymi (ang. Controlled Foreign Companies, CFC)

Co się zmieniło?
Wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o CIT i ustawy o PIT nałożono podatek dochodowy 19% na dochód zagranicznych spółek kontrolowanych, który trafia do polskiego rezydenta podatkowego.

Kogo dotyczą zmiany?
Termin „zagraniczna spółka” oznacza:
-osobę prawną,
-spółkę kapitałową w organizacji (sp. z o.o. w organizacji, S.A. w organizacji),
-spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
-jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
która nie ma siedziby ani zarządu na terytorium Polski, ale w której polski rezydent podatkowy posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku.

Zagraniczna spółka może być zakwalifikowana jako zagraniczna spółka kontrolowana, jeśli:
-ma siedzibę lub zarząd w tzw. raju podatkowym wymienionym w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, albo
-ma siedzibę lub zarząd w państwie, które nie jest wprawdzie rajem podatkowym, lecz z którym Polska albo Unia Europejska nie zawarły umowy międzynarodowej o unikaniu podwójnego opodatkowania lub o wymianie informacji podatkowych, albo
-spełnia łącznie następujące warunki:
-polski rezydent podatkowy posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w jej kapitale lub 25% praw głosu w jej w organach kontrolnych lub stanowiących, lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
-co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym pochodzi z tak zwanych biernych przychodów (na przykład z dywidend, odsetek, praw autorskich, praw własności przemysłowej, a także ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych),
-co najmniej jeden rodzaj biernych przychodów uzyskiwanych przez spółkę podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki obowiązującej w Polsce, lub też podlega zwolnieniu albo wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (2011/96/UE).
Nowe regulacje mają zastosowanie również do zagranicznych zakładów polskich rezydentów podatkowych.

Podatek jest pobierany od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej co do zasady proporcjonalnie do ilości udziałów posiadanych w niej przez polskiego rezydenta podatkowego oraz proporcjonalnie do okresu, w jakim udziały te są przez niego posiadane w danym roku podatkowym. Nie dotyczy to zagranicznej spółki kontrolowanej z siedzibą lub zarządem w raju podatkowym.

Kogo nie dotyczą nowe przepisy?
Poza zakresem regulacji dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych znajdują się zagraniczne spółki:
-których dochód w całości podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, pod warunkiem że prowadzą w nim rzeczywistą działalność gospodarczą, albo
-których przychody nie przekraczają w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 250 000 euro, albo
które prowadzą rzeczywistą działalność gospodarczą w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej ani stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli:
-podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów w tym państwie oraz
-ich dochód nie przekracza 10% przychodów osiągniętych z tytułu prowadzonej rzeczywistej działalności gospodarczej w tym państwie oraz
-istnieje podstawa prawna do uzyskania informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym zagraniczna spółka kontrolowana podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, która to podstawa wynika z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska.

Obowiązek prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej
Przepisy ustawy o CIT i ustawy o PIT nie precyzują, co należy rozumieć przez prowadzenie rzeczywistej działalności gospodarczej, jednakże należy brać pod uwagę w szczególności to, czy:
-zagraniczna spółka posiada zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej,
-posiada ona lokal, wykwalifikowany personel i wyposażenie służące do wykonywania działalności gospodarczej,
-istnieje współmierność między zakresem prowadzonej przez nią działalności a faktycznie posiadanym lokalem, personelem lub wyposażeniem,
-spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających.
Obowiązki sprawozdawcze
Na polskich rezydentów podatkowych zostały nałożone dodatkowe obowiązki sprawozdawcze przejawiające się w konieczności prowadzenia rejestrów zagranicznych spółek kontrolowanych oraz odrębnej ewidencji rachunkowej, chyba że zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej lub w państwie będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz cały jej dochód podlega opodatkowaniu w tym państwie."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz