wtorek, 19 listopada 2013

Samolot, pociag, samochod, bieda 2

Samolot, pociag, samochod, bieda 2

 Niestety krotka eksploatacja sredniego odrzutowca pasazerskiego Dreamliner czyli Boeinga 787 nie potwierdza szumnych zapowiedzi producenta o rewelacyjnie niskim zuzyciu paliwa. Jest ono owszem mniejsze niz dla podobnych modeli ale jednak reklama twierdzaca ze 787 ma 20% niższe zużycie paliwa niż Airbus 330 byla mocno przesadzona.
Prace nad napedem odrzutowym wciaz trwaja. Trudno jednak przewidziec jak beda wygladac podroze ponaddzwiekowe w przyszlosci.
Unia poki co wycofala sie z polityki CO2 w odniesieniu do transportu lotniczego.

Polska korzystajac z funduszy unijnych wzorem zbankrutowanych krajow poludniowej Europy pobudowała zbedne lotniska.
W Hiszpanii z pomocą dotacji z Unii Europejskiej wybudowano w ciągu ostatniej dekady 48 regionalnych portów lotniczych . Rentownych jest tam niestety tylko 11 lotnisk. Czesc w ogole nie dziala.

Bujny rozwój Kultow Cargo przypada na okres II wojny światowej. Tubylcy widząc ze na pasach startowych wybudowanych przez białych laduja samoloty z żywnością i cudownymi innymi dobrami, zaczęli ich naśladować. Zaczeli budować lądowiska i pasy startowe dla samolotów, nabrzeża dla statków, drogi i magazyny uwazajac ze samoloty przylatywały z nieba i były kierowane na ziemię przez bogów a biali byli tylko posrednikami.
Niestety bogowie nie wyslali do tubylcow zadnych samolotow ani statkow.

Obecnie w Polsce działaja następujące porty lotnicze z połączeniami regularnymi: Bydgoszcz Szwederowo (BZG), Gdańsk Rębiechowo (GDN), Katowice Pyrzowice (KTW), Kraków Balice (KRK), Lublin Świdnik (LUZ), Łódź Lublinek (LCJ), Poznań Ławica (POZ), Rzeszów Jasionka (RZE), Szczecin Goleniów (SZZ), Warszawa Okęcie (WAW), Warszawa Modlin (WMI), Wrocław Strachowice (WRO), Zielona Góra Babimost (IEG).
W budowie znajdują się: port lotniczy Radom-Sadków (RDO) i Gdynia Babie Doły (QYD). Od 5 lat intensywnie promowana jest idea zbudowania dużego regionalnego portu lotniczego Kielce-Obice.
Według ekspertow z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, optymistyczna granica rentowności nowego lotniska w Polsce jest obsługa przynajmniej 1 mln pasażerów rocznie.
Sześc polskich portow lotniczych jest nierentownych i prawdopodobnie pozostanie trwale nierentowne. Mozna zapytac po co jest lotnisko skoro odbywaja sie na nim ledwie dwa starty i dwa ladowania dziennie. Taka polska odmiana Kultu Cargo. Mamy klopotliwy garb nadwyżki infrastruktury w postaci lotnisk. Ktos do tych nierentownych lotnisk musi doplacic . Znow istnieja kolejne koszty zewnetrzne. Nierozwiazanym problemem jest slaby popyt czyli bieda Polakow.


2010 CIA World Factbook podaje ze w swiecie jest 38,988 statkow handlowych wielkosci powyzej 1,000 Gross Register Tons Do morskiego przewozu towarów używa się masowców, tankowców, metanowców, chemikaliowców, drobnicowców, kontenerowców, RoRowcow i roznych jednostek wyspecjalizowanych.
Bajeczna kariere kontener rozpoczal w czasie wojny wietnamskiej kiedy za jego pomoca rozwiazano problem standardowego "opakowania" do celow transportowych i traktowania przeroznych towarow.
Taniosc transportu morskiego wynika takze z efektu skali - im wiekszy jest statek tym mniejszy jest jednostkowy naklad energi i pracy zalogi.
Wysokie ceny ropy naftowej wylaczyly juz niektore panstwa IV swiata z jej konsumpcji. Drozejaca ropa podrozy koszt transportu morskiego i ograniczy globalizacje. Przy bardzo wysokich cenach ropy naftowej energia uzyta do transportu staje sie niebagatelna na tle energi uzytej do produkcji wielu towarow!
Unijna polityka dotyczaca CO2 jest pelna hipokryzji, zlej woli i braku logiki. Wytworzona w Chinach stal przebywa pol swiata aby zastapic w Europie stal produkowana tutaj dotychczas w likwidowanych z powodu polityki klimatycznej hutach i stalowaniach. Rzecz w tym ze emisja CO2 rosnie przy tym gwaltownie jako ze Chinczycy nie bacza na emisje CO2.

Pierwsze male globalne imperium handlowe czyli dzisiejsza Holandia a nastepnie Wielka Brytania poczynily duze postepy w nawigacji i polepszeniu bezpieczenstwa szlakow morskich. Podroze oceanicze stały sie mozliwe i oplacalne skutkiem polepszeniu technologi budowy statkow ale takze dzieki opanowanym tajnikom konserwowania zywnosci i tajnikom utrzymania zalogi w dobrym zdrowiu.


Jak widac z rysunku powyzej wielki globalny handel z uzyciem handlowej floty morskiej przebiega glownie miedzy Dalekim Wschodem czyli Chinami, Japonia, Korea a Europa Zachodnia i USA.
Potezny silnik Diesela sredniej wielkosci kontenerowca przewozacego kontenery z towarem z Chin zuzywa 4 tony plynnego paliwa na godzine. Bez ropy naftowej nie ma przewozu towaru przez caly swiat i globalizacji takiej jaką obecnie znamy ! Pewna oszczednosc paliwa zyskujemy zmniejszajac szybkosc podrozy statku handlowego.
Kazdemu rodzajowi transportu towarzysza koszty zewnetrzne. Statki uzywaja jako paliwa taniego i niestety mocno zasiarczonego HFO czyli Heavy Fuel Oil zwanego po polsku mazutem lub paliwem pozostalosciowym. Obecne regulacje daza do zmniejszenia dopuszczalnego zasiarczenia paliwa HFO.
Sprawnosc wielkiego silnika Diesela jest bardzo wysoka i przekracza 55%.

Gaz ziemny jest w zbiornikach metanowca przewozony pod cisnieniem atmosferycznym w temperaturze wrzenia plynnego gazu czyli -163C. Poniewaz izolacja kriogenicznych zbiornikow nie jest doskonala to czesc plynnego gazu odparowuje. Pary gazu sluza do zasilania spalinowego silnika glownego statku lub opalania kotla wytwarzajcego pare dla turbiny parowej. Turbina ma niestety mniejsza sprawnosc niz silnik spalinowy.
Oczywiscie jest mozliwa budowa statkow zasilanych weglem kamiennym ale jakos nikt sie do tego klopotliwego rozwiazania nie garnie.



1 komentarz: