sobota, 23 listopada 2013

Samolot, pociag, samochod, bieda 5

Samolot, pociag, samochod, bieda 5

 System dróg lądowych decyduje o ekonomi transportu samochodowego. Dzieki dobrym drogom skraca sie czas podrozy - transportu, spada zuzycie paliwa i samochodu, zmniejsza sie dewastacja srodowiska naturalnego, polepsza sie bezpieczenstwo podroznych i zmniejsza szansa uszkodzenia ładunku. Wszystkie te czynniki maja konkretny wymiar materialny.
Dobra siec transportowa zapobiega gospodarczej marginalizacji rejonow opoznionych w rozwoju.
Rzecz jasna poty morskie i lotnicze musza byc kompatybilne z siecia drog ladowych i kolejowych w calym skoordynowanym systemie transportowym.

Do chwili obecnej otrzymalismy 67 mld Euro srodkow pomocowych z UE. Praktycznie jedynym widocznym efektem wydania tej kolosalnej sumy jest powstale 2,500. km dróg szybkiego ruchu i autostrad. Wedle kosztow ponoszonych na budowe drog w Europie Zachodniej mozna za sume 67 mld Euro zbudowac około 20 000 km autostrad. Biorac pod uwage to ze Polski robotnik zarabia jedna czwarta tego co robotnik na zachodzie powinno sie w Polsce pobudowac za ta kwote conajmniej 50 000 km autostrad. Jak widac korupcja i złodziejstwo przy budowie dróg było kolosalne.
W dodatku wiele polskich przedsiebiorstw budowlanych uczestniczacych w inwestycjach drogowych jako podwykonawcy juz zbankrutowało lub rozpaczliwie walczy o przezycie. Jest to ewenement w swiecie.
Polski system transportu jak był niewydolny, nieskoordynowany, przestarzały i niekompletny tak nadal jest.
A przeciez bez wielkiej korupcji mogło byc tak pieknie - mogły powstac polskie, potezne koncerny budowlane. Czegoz jednak mozna sie było spodziewac po chciwych politykach z "Platformy Obywatelskiej bez matury" skoro w poprzednim wcieleniu Kongresu Liberalno Demokratycznego zostałi nazwani aferałami a dodatkowo w dwojnasob skompromitowali sie pozniej w skorumpowanej AWS doprowadzajac do ciezkiego kryzysu po tym jako otrzymali kwitnaca gospodarke ze wzrostem PKB dochodzacym do 7%.

Polska otrzymała na koleje 4 mld 800 mln euro srodkow pomocowych a wykorzystaliśmy tylko zaledwie 900 mln euro. Jest prawdopodobne ze niewykorzystane srodki zostana zwrocone do UE.
Bardzo droga zabawke jaka jest Pendolino kupiono w osmieszajcej polske transakcji tylko i wylacznie po to aby wziac lapowke. Dwie polskie firmy robia naprawde dobre pociagi i dokladnie takie jakie sa nam potrzebne. I znow mogło byc tak pieknie gdyby nie potezna korupcja. Polskie firmy wsparte miliardowymi zakupami pociagow stałyby sie regionalnymi a moze nawet globalnymi graczami.
Transport w rozwiniętych gospodarczo krajach jest skoordynowanym i sharmonizowanym systemem. Szybkie pociagi maja wlasne linie. Tymczasem wprowadzenie w Polsce Pendolino jako uzytkownika priorytetowego i uprzywilejowanego odbedzie sie ze szkoda dla pozostalych pociagow i całego systemu transportowego..

Owe 67 miliardow euro jest dla polskiej gospodarki bezpowrotnie stracone i zmarnowane. O czym sie jednak nie mowi to szkody jakie w przyszlosci poniesiemy na skutek wzrostu korupcji beda potezne.

Polscy bezpieczniakowie maja swiadomosc tego jak wielka korupcja istnieje wokol wyłudzanych i rozkradanych srodkow pomocowych z UE . Za www.abw.gov.pl:
"Dotychczas rozpoznane zagrożenia w tej sferze to:
nieprawidłowe funkcjonowanie instytucji odpowiedzialnych za rozdział i kontrolę wydatkowania funduszy z UE;
brak skutecznej koordynacji między instytucjami odpowiedzialnymi za wybór i wdrażanie projektów;
niezgodne z prawem działania instytucji, odpowiedzialnych za organizację i przebieg zamówień publicznych, współfinansowanych z funduszy UE;
działalność urzędników instytucji dysponujących środkami unijnymi, zmierzająca do osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej w związku z decydowaniem o przyznawaniu dofinansowania;
pozaprawny lobbing, polegający na składaniu propozycji „załatwienia” pozytywnej oceny wniosku przez podmioty doradcze, przy jednoczesnym powoływaniu się na posiadane wpływy w instytucjach zatwierdzających projekty;
nieformalna pomoc ze strony urzędników w przygotowaniu dla beneficjentów dokumentacji projektowej i wniosków o wsparcie finansowe lub kierowanie zainteresowanych do „zaprzyjaźnionych” firm konsultingowych."

Bezpieczniakowie musza sie jednak trzymac z daleka od wielkich zlodzieji bowiem polityką rzadu premiera jest Wielka Korupcja.

Wielka korupcja i marnotrawstwo zaczynaja sie w samej Brukseli.
Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego stwierdza ze procedury księgowej kontroli nad ponad 100 miliardowym budżetem Unii Europejskiej są niewiarygodne i brakuje im elementarnych zabezpieczeń. Była główna księgowa KE, Marta Andreasen stwierdziła, że unijny system jest gorszy od tego co dzialo sie w spektakularnie zbankrutowanym Enronie. Ksiegowa wyrzucono ze stołka po tym jak publicznie ujawniła powazne nieprawidłowości w komputerowym systemie księgowym Sincom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz