Samolot, pociag, samochod, bieda 3
Upowszechnienie i potanienie transportu umozliwilo powstanie ogromnych, zunifikowanych rynkow o przepastnej sile nabywczej. Zakonczylo znaczne regionalne zroznicowanie cen towarow powszechnego uzytku. Z braku wydajnego transportu lokalne glody na skutek lokalnych klesk nieurodzaju mialy jeszcze miejsce w przedwojennej Polsce mimo iz na zachodzie starano sie nad nimi zapanowac juz w poznym sredniowieczu.
Znakomita wiekszosc wspolczesnego transportu zaspokaja potrzeby luksusowe i sluzy czemu innemu niz zaspokajaniu podstawowych potrzeb czlowieka.
Nonsensem jest wozenie w Polsce podstawowych artykułow spozywczych z jednego kranca Polski na drugi w sytuacji gdzie produkowane sa one wszedzie.
Przed obecnym kryzysem media zachwycały sie przypadkami dojazdow do pracy pociagami TGV w Hiszpani po 400 km ! Rzecz jasna linie te byly i sa deficytowe i cale spoleczenstwo musialo słono lozyc na te skandaliczne dojazdy.
Planujac optymalizacje systemu transportowego bierzemy pod uwage interesy absolutnie wszystkich firm i obywateli.
Wczoraj Parlament Europejski przyjął plan rozwoju europejskiej sieci transportowej [za gazetaprawna.pl] do 2050 roku. Wyznaczono 9 korytarzy, którym nadano rangę najważniejszych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej (TEN-T). Każdy z 9 głównych korytarzy obejmuje trzy rodzaje transportu, trzy państwa członkowskie i dwa odcinki transgraniczne:
Korytarz bałtycko-adriatycki
Korytarz Morze Północne–Bałtyk
Korytarz śródziemnomorski
Korytarz wschodnio-śródziemnomorski
Korytarz skandynawsko-śródziemnomorski
Korytarz Ren–Alpy
Korytarz atlantycki
Korytarz Morze Północne–Morze Śródziemne
Korytarz Ren–Dunaj
Aby zachecic rzady do realizacji planu Parlament Europejski zatwierdził instrument finansowy Connecting Europe Facility – CEF o sumarycznej wartości 29,3 mld euro. Kwota ta z pewnoscia ulegnie podwyzszeniu. Ciekawe czy Unia dotrwa do 2050 roku.
Od konca XIX wieku kolej europejska i amerykanska zaczela sie elektryfikowac. Obecnie wszystkie wazne linie w Europie sa zeelektryfikowane. Natomiast ogromny sukces motoryzacji w USA spowodował spadek przewozow pasazerskich koleja w USA. W takiej napietej sytuacji kompanie kolejowe siegnely po kalulatory stwierdzajc ze elektryfikacja jest ekonomicznym nonsensem ! Jest tak dlatego ze potezny lokomotywowy silnik Diesela jest wysokosprawny na tle procesu wytwarzania energi elektrycznej w elektrowniach a dodatkowo spore sa straty energi na drodze do elektrycznej lokomotywy. Niebagatelny jest tez koszt elektryfikacji kolei. Rozpoczela sie dieselizacja amerykanskiej kolei i jej calkowita de-elektryfikacja. Obecnie w USA sa w uzyciu tylko 2 zelektryfikowane linie kolejowe.
Obszerne studia przeprowadzono tez w ZSRR bacznie obserwujacym co sie dzieje w Ameryce. Rosjanie stwierdzili ze elektryfikacja ma sens tylko i wylacznie w sytuacji gdy energia elektryczna jest wytwarzana z latwowydobywalnego wegla niemozliwego do oplacalnego eksportu a mozliwy jest eksport na rynek swiatowy alternatywnej ropy naftowej. Wszystko to w sytuacji krytycznego braku twardej waluty za ktora kupowano tak bardzo potrzebna ZSRR technologie. Tak wiec ZSRR swiadom sytuacji elektryfikował kolej tylko po to aby moc eksportowac za twardy pieniadz rope naftowa.
Odnoszac elektryfikacje i dieselizacje do sprawy samochodow osobowych per analogia mozemy stwierdzic ze elektryfikacja samochodow ma sens pod warunkiem ze wytworzymy tania, zielona i atomowa energie w wielkiej i nadmiarowej ilosci. Natomiast wytwarzanie w niskosprawnych elektrowniach energi elektrycznej dla samochodow elektrycznych z gazu i ropy naftowej juz obecnie zbliza sie do nonsenu bowiem samochodowe silniki Diesela rowniez powoli robia sie powoli wysokosprawne a koszt wyprodukowania akumulatorow (a w tym energia do tej produkcji) jest spory. Zdrozeje takze tania energia produkowana z wegla po wprowadzeniu wysokich oplat za emisje CO2.
Obecnie podatek VAT , akcyza i inne podatki obecne w cenie paliwa samochodowego sa najwieksza pozycja dochodowa w budzecie. Przechodzac na samochody elektryczne trzeba bedzie ostro opodatkowac energie elektryczna bowiem innaczej w budzecie powstanie potezna dziura !
W sytuacji nadchodzacych do Polski brakow energi elektrycznej celowe moze sie okazac zastepowanie lokomotyw elektrycznych spalinowymi.
Pora zadac pytanie jaka jest optymalna predkosc podrozy samolotem, pociagiem czy samochodem. Intuicja podpowiada nam ze tym wieksza im bogatsze sa podrozujace spoleczenstwa. Odnosimy tu bowiem koszt godziny czasu podrozujacego do sumarycznego kosztu ceny samolotu, pociagi i samochodu oraz ceny zuzywanego paliwa.
Na krotkich dystansach pewna konkurencja dla samolotow sa szybkie pociagi. Jednak one takze pozeraja gigantyczne ilosci energi. Najsilniejszy z pociagow Pendolino pobiera maksymalnie 5 880 KW mocy z trakcji elektrycznej. Najsilniejszy pociag TGVT-MST czyli Eurostar pobiera z trakcji maksymalnie 12 200 KW mocy. Najsilniejszy japonski Shinkansen bierze 13 200 KW mocy.
Czy Polsce jest potrzebna szybka kolej w sytuacji gdy zarabiamy 1/4 tego co mieszkancy krajow zachodu. Oczywiscie ze nie ! Potrzebna jest nam sprawna konwencjonalna kolej o predkosci 160 km/h..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz