Automatyzacja i szok przyszlosci 2
Rozwoj technologi i jej masowa popularyzacja nie przebiegaja jednak bez porazek. Apple Watch miał w zamierzeniach innowacyjnego koncernu nawet monitorowac parametry zdrowia uzytkownika "zegarka". Potwierdzają to HealthKit i ResearchKit. Zbudowanie w miare tanich i niezawodnych czujników monitorujacych funkcje zyciowe uzytkownika okazalo sie w tej chwili niemozliwe. Ale to nie oznacza ze przerwano prace badawcze i ze Apple nie zaskoczy w przyszlosci nabywcow i konkurencyjnych firm.
Kierowcy stanowią dziś jedną z najliczniejszych grup zawodowych świata. Autonomiczne - automatyczne samochody trzydziesci lat temu jezdzily po specjalnych zamlnietych torach. Obecnie autonomiczne samochody jezdza nawet po centrach miast ! Z jednej strony autonomiczne samochody maja informacje ze sporzadzonych wczesniej i on - line aktualizowanych map 3-D a z drugiej strony autonomiczne samochody maja wlasne kamery i radary.
Tak wiec ilosc miejsc pracy kierowcow moze w nadchodzacych dekadach ulec dramatycznej redukcji. "Automatyczny kierowca" sie nie meczy i nie wymaga odpoczynku.
Ale zanim za 10 lat autonomiczne samochody pojawia sie w salonach sprzedazy elementy tej technologi juz teraz zyskuja popularnosc. W pojazdach klasy premium już mamy do dyspozycji adaptacyjne tempomaty, systemu monitorowania martwego pola czy automatycznego parkowania.
Prosty autonomiczny system prowadzenia potrafiący utrzymać pojazd na zadanym pasie ruchu na autostradzie wprowadzono w zeszłym roku w prototypowym ciągniku siodłowym niemieckiej firmy Mercedes - Benz.
Szef firmy Tesla Elon Musk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami rozpocznie sprzedaż sedana Model S mogącego całkowicie przejąć kontrolę nad jazdą na głównych drogach, przede wszystkim autostradach. Auta Tesli będą też mogły być "przywołane" przez kierowcę za pomocą smartfona, będą też mieć funkcję samodzielnego parkowania.
Niedawno przedstawiciele Google podali, że ich autonomiczne pojazdy, nad którymi prace toczą się w Stanach od sześciu lat, uczestniczyły do tej pory w 11 kolizjach. Jednak autonomiczne samochody nie spowodowały ani jednego wypadku ! Wszystkie 11 zdarzeń spowodowali kierowcy innych pojazdów. Aż 7 z zanotowanych stłuczek dotyczyło najechania na tył autonomicznego auta. Za każdym razem kończyło się na drobnych uszkodzeniach (zderzaki, reflektory), żaden z kierowców czy pasażerów nie odniósł obrażeń.
Od września ubiegłego roku, zgłaszanie wszelkich kolizji z udziałem autonomicznych pojazdów stało się w USA osankcjonowanym, prawnym wymogiem prowadzenia testów.
Chociaż komputery i sensory potrafia bezbłędnie i bezpiecznie prowadzić pojazdy po publicznych drogach z poszanowaniem wszelkich przepisow i rozsadku, to nie gwarantuje pasażerom pełnego bezpieczeństwa. Winę za taki stan rzeczy ponosza inni kierowcy na drodze. Programy autonomicznych pojazdow musza brac pod uwage niebezpieczny i nieracjonalny czynnik ludzki na drodze !. Maszyny maja pilnowac ludzi przed tym aby nie stwarzali zagrozenia dla siebie i innych.
Komputery potrafia juz przewidywac niektore niebezpieczne zachowania innych uczestników ruchu i opracowac najlepszy scenariusz reagowania dla minimalizacji stwarzanych zagrozen. Komputey potrafia z wysokim prawdopodobienstwem przewidziec zajeżdżanie drogi w zakręcie przez niebezpiecznego kierowce !
Calkiem mozliwe ze nabywcami autonomicznych samochodw beda kierowcy lubiacy wychylic drinka lub ci ktorzy stracili prawo jazdy lub ci ktorzy z roznych wzgledow nie moga zdac egzaminu na prawo jazdy..
Uber to amerykańskie przedsiębiorstwo, z siedzibą w San Francisco, twórca aplikacji mobilnej Uber. Służy ona do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. Lubiany przez uzytkownikow Uber jest w czesci karjow zwalczany. W krajach europejskich podnosi sie ze uzyskanie licencji taksowkarskiej bywa "kosztowne" choc oficjalne koszty sa niewielkie. W Grecji podnoszono ze lapowka za koncesje taksowkarska moze przekraczac 200 tysiecy Euro.
Obserwacja sposobu prowadzenie samochodow przez taksowkarzy prowadzi do wniosku ze stwarzaja oni wieksze zagrozenie niz przecietny kierowca. Ten argument wrogow Ubera jest zupelnie nie trafiony. Stan techniczny taksowek jest tez zdecydowanie gorszy niz przecietnego samochodu. Autor rzadko korzysta z taksowek ale w trzech ostatnich pamietanych przypadkach byly to rzechy. Natomiast argument o korupcyjnym koszcie i nieuczciwej z tego wzgledu konkurencji Ubera jest obrzydliwy. Pora najwyzsza aby lapowkarze przestali korzystac z owocow przestepstwa.
Wiele prac zwiazanych z automatyzacja produkcji poniechano po 1989 roku z powodu szerokiej dostepnosci konkurencyjnej dla maszyn taniej sily roboczej. Wiele projektow jest obecnie reaktywowanych.
Niebawem pojawia sie perfekcyjne maszyny do szycia Oprocz pozycjonowania X i Y maszyny beda zliczac nitki szytej tkaniny aby szycie bylo doskonale. Zakola, zagięcia, skosy, fałdki i załamki tkaniny dla nowych maszyn nie stanowia problemow. Juz istniejace maszyny wydajnie naszywaja kieszenie czy mocuja guziki.
Czy nowe maszyny beda stanowic zagrozenie dla pracy szwaczek z Bangladeszu czy Chin. Juz niedlugo zobaczymy.
Sądzę, że obecne możliwości rozwojowe projektowania automatyzacji są dużo większe, niż praktycznie robi się w tej sprawie. JĆ
OdpowiedzUsuńJast Pan chyba optymista. Ale lepiej byc optymista niz pesymista
OdpowiedzUsuń