Inwestycje infrastrukturalne 17
Konsumpcja energii elektrycznej per capita jest skorelowana z PKB per capita. W Polsce konsumpcja energii jest niewielka a infrastruktura energetyczna miast nie ma dużych rezerw.
Tesla Motors oferuje samochody elektryczne z akumulatorami magazynującymi 60 kWh, 70 kWh, 85 kWh lub 90 kWh energii. Oczywiście im większa pojemność akumulatorów tym lepsze osiągi samochodu i wyższa jego cena. Tesla w całej swojej historii wyprodukowała tylko niepełne 400 tysięcy pojazdów dokładając około 4 mld dolarow do tego biznesu czyli po 10 tysięcy dolarów na samochód mimo iż samochody Tesli są bardzo drogie.
Wadą obecnych samochodów elektrycznych jest długi a nawet bardzo długi czas ładowania akumulatora z domowej sieci energetycznej. Media obiegaja wiadomosci o przelomowych odkryciach naukowcow w dziedzinie akumulatorów. Elektryczne tankowanie samochodu ma trwac zaledwie kilka minut ! Z uwagi na sprawność procesu elektrochemicznego w czasie ladowania akumulatora trzeba mu dostarczyc wiecej energi niz on magazynuje. Załóżmy optymistycznie sprawność akumulatora na 85% i sprawnosc ladowarki na 95% a czas ladowania 3 minuty . Niech super ładowarka na stacji do tankowania podaje akumulatorowi samochodu napiecie 250V pradu stalego. Dla akumulatora o pojemnosci 90 KWh ma poplynąć prąd o natężeniu 9473 Amperów i mocy 2368 KW czyli prawie 2.4 MW ! To jakies szaleństwo ! Taki wielki prad można podać masywnymi szynami jak w energetyce z turbogeneratora ! Prąd mozna zmniejszyc podwyższajac napiecie ! A co wtedy z bezpieczenstwem ?
Niech będzie stacja szybkiego ladowania na 10 samochodów o mocy 24 MW. Z uwagi na czas ladowania i tak obsluzy ona mniej samochodow niz konwencjonalna stacja paliw. Trzeba ja zasilac z linii wysokiego napięcia 110 KV !
W cenie paliwa samochodowego sa ogromne podatki na których stoi budzet państwa podczas gdy w energi elektrycznej podatki są symboliczne. Popularyzacja samochodów elektrycznych spustoszy skarb panstwa i trzeba bedzie dolozyc poteżny podatek od energii jak od benzyny.
Na rozwój rynku aut elektrycznych w swiecie znacząco wpływają dotacje do kupna samochodu oraz regulacje prawne i organizacyjne.
W Polsce jest najwyżej 200 samochodów elektrycznych ( w tym kilka Tesli ) a wiec póki co nie ma zadnego problemu.
Tesla zapowiedziała budowe kilku (!) stacji ładowania przy polskich autostradach. Infrastruktura ma jednak służyć tylko i wyłącznie jej klientom, którzy będą podróżować z Niemiec do Polski lub tranzytem do Skandynawii.
Fascynaci samochodów elektrycznych żądają potęznych dotacji do kupna samochodów i darmowych stacji ich ładowania Pytam komu trzeba zabrać potrzebne na to miliardy ? Ci fascynaci powinni zobaczyc ile energii elektrycznej produkują hydroelektrownie w Norwegi gdzie subsydiowane są zakupy samochodów elektrycznych.
Jak wycenic "czas - prace" osoby dojezdżającej samochodem do pracy, stojącej w korkach drogowych ? Zdaniem "nadzwyczajnej kasty ludzi" z Sądu Najwyzszego dojazd to nie jest czas pracy. Nie ma w zadnym polskim dokumencie wyceny czasu stania w korkach. Widać czas stania w korkach jest dla urzedników darmowy.
Czy godzina stania w korkach boskiego bankiera inwestycyjnego zasiadającego w fotelu ze skóry penisa rzadkiego wieloryba i palącego najdroższe cygara zwijane na goracych udach Kubanek, jest warta kilkudziesieciu tysięcy dolarów ? A ile kosztowała godzina czasu wielkiego złodzieja Kulczyka ?
Alternatywnie w straconym czasie można ugotować obiad dla całej rodziny ( alternatywna płatna praca kucharza w restauracji ), zająć sie dziecmi to znaczy uczyc je ( płatna praca nauczyciela ) i wychowywac ( prac przedszkolanki ), można ogarnąć ogród ( płatny ogrodnik ) i dom ( płatna Marysia ), odprężyć sie, odpocząc aby być wydajnym pracownikiem.
Stanie w korkach irytuje kierowców , którzy następnie powodują wypadki, nierzado ciężkie o potęznym ciężarze finansowym.
Względnie łatwo można oszacować zużycie paliwa przez stojące w korkach samochody podobnie jak extra zuzycie ich mechanizmów.
Unia Europejska zajmuje sie czasem rzeczami potrzebnymi. Connecting Europe Facility to unijny fundusz wspierający budowę wspólnego rynku wewnętrznego. Otrzymamy z niego ponad 107 mln euro dofinansowania do budowy gazowego interkonektora Polska-Słowacja. Docelowo umożliwi on przesył na Słowację z Polski do 5,7 mld m sześciennych gazu rocznie zas ze Słowacji do Polski 4,7 mld m sześciennych na rok. Cały korytarz gazowy Północ-Południe ma się kończyć terminalami LNG w Świnoujściu i na chorwackiej wyspie Krk.
Powstaje jednak pytanie czy napewno w sytuacji gdy gdzieś zabraknie dostaw gazu i powstanie dziura w europejskim bilansie gazu, państwa zechcą się podzielić swoimi dostawami ?
Ocena i wycena ryzyk ( i ich wag ) jest potrzebna w wielu obszarach.
Suwerenne panstwo, ktore nie chce być obiektem agresji i podboju musi na infrastrukture militarną, sprzęt oraz zolnierzy łozyć proporcjonalnie do szansy - prawdopodobieństwa agresji przez sąsiada. Po to poważne państwa mają wywiad i agencje analizujące dane wywiadu aby ocenić ryzyko. Sąsiad agresji nie dokona gdy bedzie ona kosztowna ( im lepsza obrona tym większe koszty agresji ) na tyle że późniejsza eksploatacja podbitego bedzie nieoplacalna
"Chcesz miec pokoj - szykuj sie do wojny" "Kto nie chce płacić na własną armie będzie łozył na cudzą"
Ocena ryzyka jest kluczowa dla funkcjonowania banków i całego systemu finansowego.
Ocenia się zgodnie z normą PN-N-18002 ryzyka zawodowe związana z pracą wykonywaną na konkretnym stanowisku.
Pojęcie ryzyka zawodowego zostało ustalone w dyrektywie unijnej z dnia 12 czerwca 1989 roku o wprowadzeniu środków w celu zwiększenia bezpieczeństwa i poprawy zdrowia pracowników podczas pracy.
Według definicji Ministerstwa Pracy, ryzyko zawodowe rozumiane jest jako:
"prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń (zagrożeń) związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty oraz ich skutków dla zdrowia lub życia pracowników w postaci chorób zawodowych i wypadków przy pracy"
Intuicyjnie ryzyka szacują też wszyscy przedsiębiorcy.
W przypadku inwestycji w nową elektrownie węglowa trzeba brać pod uwagę ryzyko wzrostów opłat od emisji CO2 a takze możliwość wprowadzenia surowych norm emisji na rtęć i metale ciężkie czyli wymuszonej kosztownej rozbudowy elektrowni o instalacje oczyszczające. Wysokie opłaty i surowe normy emisji uczynią "inwestycje" nonsensem i wyrzuceniem pieniędzy.
W Polsce dane pozwalajace optymalizować inwestycje infrastrukturalne mają tylko urzędy i instytucje. Spotyka się stwiedzenia ze złe drogi mogą być przyczyną 70% wypadkow. Jednak rzetelne ustalenie tego stanu rzeczy wymaga dostępu do ustaleń policyjnych śledztw powypadkowych czy też wyroków sądowych, akt spraw ubezpieczeniowych i dokumentacji leczenia oraz rehabilitacji czy ustalenia renty inwalidzkiej. Wypadek wypadkowi nierówny. Dużą wagę mają ciężkie wypadki z ofiarami w ludziach.
Szaleńcy z ministerstw wymyslili sobie ze Polska w 2010 rou zużyje 26 miliardów m3 gazu ziemnego. I na tyle podjęto zobowiązania importowe. Tymczasem Polska zuzyła tylko 14,4 mld m3 gazu a w tym 4.2 mld m3 gazu wydobytego w Polsce.
Polska jest rajem dla biurwy, która w ogóle nie mysli i za nic nie odpowiada. Komunizm był władzą nomenklatury bez odpowiedzialności. Postkomunizm jest zaś rakiem tkanki społecznej.
Przesluchania przed Sejmową Komisja Śledczą do sprawy afery Amber Gold pokazują co za barany siedzą po wysokich polskich urzędach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz