środa, 22 lutego 2017

Inwestycje infrastrukturalne 18

Inwestycje infrastrukturalne 18

 Zmienność sumarycznej mocy generowanej przez elektrownie wiatrowe maleje wraz ze wzrostem obszaru na którym one pracują.
Myśląc poważnie o rozbudowie europejskiej energetyki wiatrowej trzeba radykalnie zwiększyć przepustowość transgranicznego systemu przesyłowego. Można w miejsce starych linii energetycznych postawić nowe o dużo większej mocy - większym napięciu, większych przewodach i zwielokrotnionych liniach. Popularność zdobywają kompaktowe linie energetyczne. Zmodernizowane a w istocie zupełnie nowe i duzo mocniejsze stacje elektroenergetyczne mogą zajmowac stare miejsce. Idzie to jednak dość opornie.
Powstaje pytanie kto i dlaczego za te inwestycje ma zapłacić ?  Rzecz jasna producenci zielonej energii nie chcą za to płacić uważajac że skoro po zawyżonych cenach na nierynkowych zasadach już jest od nich kupowana zielona energia to takze za jej przesył i magazynowanie zapłacic ma społeczeństwo.

Słowo infrastruktura w języku francuskim pojawiło sie w 1875 roku zaś w angielskim w 1887 roku : "The installations that form the basis for any operation or system" czyli instalacje podstawowe dla funkcjonowania systemu.

Badacze są zgodni co do tego że poważne  braki w infrastrukturze są najpoważniejszym hamulcem w rozwoju biednych krajów. W krajach kleptokratycznych  oligarchia rozkrada budzet i zagraniczną pomoc oraz kredyty.
Szacuje sie ze dla optymalnego rozwoju gospodarczego Ameryki Łacińskiej powinno sie inwestować w infrastrukture conajmniej 3% PKB. Faktycznie inwestuje sie mniej niż 2% a i tak spora cześć srodków jest rozkradana lub marnotrawiona. 
W Afryce w infrastrukture należałoby średnio inwestować aż 15% PKB ale w niektórych szczególnie zaniedbanych państwach ponad 35%. W sytuacji trwajacych awantur wojennych nikt nie ma tam głowy do budowania infrastruktury.
Niedorozwiniętą infrastrukturę mają państwa Azji. Azjatycki Bank Inwestycji Infrastruktualnych ( Asian Infrastructure Investment Bank, AIIB) ma wspierać budowe infrastruktury w regionie Azji i Pacyfiku. AIIB faktycznie został stworzony staraniem Chin.
Do AIIB przystąpiły liczne państwa i organizacje. Kapitał założycielski banku wyniósł 100 mld dolarów. Polski wkład wyniesie 830 mln dolarów. Możliwe ze AIIB będzie finansował Nowy Jedwabny Szlak.
Bank jest uważany za groźnego konkurenta Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Banku Światowego oraz Azjatyckiego Banku Rozwoju, w których niepodzielnie dominuje Zachód.
Róznych banków rozwoju ( development ) jest sporo ale efekty ich działania są nędzne:
New Development Bank
Asian Development Bank
African Development Bank
Caribbean Development Bank
CAF - Development Bank of Latin America
European Investment Bank
Islamic Development Bank

Inwestycje infrastrukturalne często się przewlekają i to nie tylko w Polsce. Jest kilka powodów tego stanu rzeczy:
- Firmy podejmowały wielkie zadania przekraczające ich kompetencje, organizacje i kapitał, dlatego że nie podjęto sprawdzenia mozliwości wykonawczych i nie wyeliminowano firm  za słabych czyli niezdolnych do terminowego wykonania zadania.
- Dokumentacje projektu opracowywano za późno i wadliwie. Dokumentacje należało wielokrotnie modyfikować w czasie budowy co komplikowało realizacje i znacznie podnosiło koszty wykonawcy
- W przetargach w których jedynym kryterium jest cena wygrywały firmy oferujące nierealistycznie niskie wyceny. Koszty kontraktów w czasie realizacji renegocjowano i podnoszono wyceny. Taki sposób postępowania rodzi podejrzenie korupcji w przetargu i przewleka realizacje.
- Duże zamównienia na materialy i zapotrzebowanie na siłę roboczą podnosiły ceny materiałow i siły roboczej
- Przenoszenie wszelkich ryzyk na wykonawce

Brak konernów budowlanych w Polsce nie powinien nikogo dziwić. Załamanie gospodarcze towarzyszące transformacji ustrojowej spowodowało uwiąd wszelkiego budownictwa. Symptomatyczne było glębokie załamanie produkcji cementu i stali. Budownictwo w Polsce odrodziło sie dopiero po wejściu Polski do UE.

Port lotniczy Berlin-Brandenburg im. Willy’ego Brandta ( Flughafen Berlin Brandenburg ) w Schönefeld, na południe od Berlina, przy autostradzie A113, budowany od 2006 roku ( planowanie rozpoczeto w 1991 roku ) z szacowanym budżetem 2.83 mld Euro, planowano otworzyc w 2012 roku. Port miał obsługiwac 27 milionów pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie  50 milionów. Obecnie przewiduje sie uruchomienie lotniska w 2019 roku ! Port lotniczy miał zbankrutować w 2016 roku ale EU zgodziła się na udzielenie potęznej pomocy publicznej. W 2016 roku koszt budowy wyniósł już 6.8 mld euro.
Budowę Filharmoni nad Łabą ( Elbphilharmonie, alias Elphi ) w Hamburgu  rozpoczęto w 2007 roku. Salę koncertową na 2100 miejsc zaprojektowano jako „szklany namiot". W kompleksie są sale konferencyjne, spa i parking. Taras widokowy ma 4 tysiące metrów kwadratowych powierzchni. Budowę o budżecie 76 mln euro planowano zakończyć w 2010 roku. Tymczasem budowę ukończono w 2016 roku z szokującym kosztem 866 mln euro !

Wszelkim inwestycjom sprzyja mądre i stabilne prawo. Tymczasem pobito kolejny  rekord produkcji "prawa" w Polsce.
W 2016 roku weszły w życie "prawa" zajmujące 31 906 stron maszynopisu. To o 7,5% więcej niż w rekordowym roku 2015.
Drugą najliczniejszą grupą pod względem produkcji stron maszynopisu były nowe przepisy regulujące kwestie infrastrukturalne:  przepisy budowlane oraz związane z energetyką i transportem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz