poniedziałek, 27 lutego 2017

Inwestycje infrastrukturalne 21

Inwestycje infrastrukturalne 21

Obszarem działania banku AIIB jest Azja Centralna, Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia.Tam beda powstawały drogi, mosty, tunele, obwodnice, lotniska, porty, tamy, hydroelektrownie, linie energetyczne i swiatłowodowe, systemy zaopatrzenia w wode i ochrony środowiska oraz obiekty logistyki. AIIB nie bedzie działał w Chinach, bowiem Chinczycy w infrastrukturze doskonale dają sobie rade sami.
Do banku,  www.aiib.org , chce się przyłączyć kolejne 30 krajów. Chiny, które są największym udziałowcem banku i mają w banku prezesa, nie mają jednak prawa weta ani żadnych przywileii. Siła Chin w banku polega na kompetencji, ogromnym doswiadczeniu zebranym u siebie w czasie realizacji gigantycznych projektów infrastrukuralnych i umiejętności przygotowania odpowiednich projektów. AIIB jest przede wszystkim bankiem i nie powinien przynosić strat udziałowcom.
Juz w pierwszym roku działania banku, gdy w gruncie rzeczy on się dopiero organizuje, zaakceptowano finansowanie 9 projektów o łącznej wartości 1,7 mld USD. Pierwsze 4 projekty dotyczą modernizacji sieci energetycznej w Bangladeszu, renowacji dzielnicy biedy w Indonezji oraz budowy autostrad w Pakistanie i Tadżykistanie.
Kolejne lata prawdopodobnie przyniosą wysyp projektów, bowiem ich przygotowanie jest pracochłonne, czasochłonne i kosztowne.
Polskie firmy mogą oferować realizacje projektów ale wydaje się że są za słabe organizacyjnie i kapitałowe w tej konkurencji. Wydaje się ze największe szanse na realizacje maja firmy chinskie. W tym miejscu warto przypomniec ze firmy z PRL sporo budowały na Bliskim Wschodzie i mielismy tam dobra marke. Brak polskich koncernów po raz kolejny odbija się nam chorą czkawką.
Gigantycznego projektu Nowy Jedwabny Szlak, Chiny nie potrafią zrealizować same. Potrzebne jest silne wsparcie polityczne innych krajów majacych duze wpływy w rejonie. Projekt nie podoba się hegemonicznym Stanom Zjednoczonym, które nie są członkiem AIIB.
Wyglada na to że USA przeciwstawią się Jedwabnemu Szlakowi jako ze wciągnięcie w orbitę chińskich wpływów gospodarczych ( a w nastepstwie tego, z czasem  i politycznych ) tylu państw zmienia swiatową sytuacje. O ile USA negatywnie kojarzone są z wojną i zniszczeniem to Chiny uzywają soft power - handel, dyplomacja i inwestycje, co przy okazji buduje im doskonały PR. Miękka siła nie jest bynajmniej słabsza od militarnej przemocy. Wojna się Chinom nie opłaca. Chcą budować, handlować, produkować. Zarobić na tym mogą wszyscy zaangazowani w to a nie tylko Chiny. Tam gdzie dobrze idą interesy wojna się nie opłaca. Juz pierwsze projekty AIIB pokazują ze inwestycje beda bardzo korzystne dla mieszkanców krajów Azji. Wreszcie w XXI wieku dostaną droge, prąd, wode, komunikacje i wielką szanse na rozwój i wyjście z nędzy. Bo dotychczas skorumpowanym lokalnym rzadom budżetowych pieniędzy starczało na szwajcarskie  zegarki i ośmiorniczki. Tak samo jak w Polsce. Tylko dla równiejszych obywateli.

W dziedzinie infrastruktury największym graczem jest siłą rzeczy ( a może niestety ) państwo. Na podstawie danych i prognoz podejmuje się "optymalne" decyzje o inwestycjach infrastrukturalnych majacych przynieśc najwieksze korzysci gospodarce i społeczeństwu.  Inaczej niz w przedsiebiorstwie  liczy się "zyski" , m.in. jako poszerzenie przyszłej bazy podatkowej, którego by nie było bez inwestycji.
W panstwie nieteoretycznym stosuje się zasady rachunkowosci zadaniowej (A). Była konkretna inwestycja infrastrukturalna i na bieżąco trzeba wyliczać co ona przyniosła a jesli wyniki mijają się z prognozami trzeba ustalić dlaczego popelniono bład aby nie czynić blędów na przyszłość.
Zbudowana przez państwo infrastruktura jest aktywem ( B ) w bilansie i dla jasnosci sytuacji powinna być okresowo waloryzowana wartość aby mieć pogład na stan aktywów państwa.
Z punktu zasad A i B widac jakim kretynizmem była budowa zbędnych stadionów, lotnisk, autostrad, lini kolejowych, aquaparków i tak dalej.
Nota bene. Zestawienie aktywów i zobowiazań państwa pokazuje czy poruszamy się w kierunku faktyczne niespłacalnego publicznego zadluzenia i zawału czy wrecz odwrotnie mimo nominalnego zadłuzenia są potezne aktywa jako zabezpieczenie i zakładnik do złupienia, w razie potrzeby. 

Sposoby korzystania  z infrastruktury muszą być uregulowane. Wymaga się aby samochody poruszające się drogami były sprawne i nie zagrażały innym uczestnikom ruchu drogowego.  Wczoraj na DK 8 doszło do uszkodzenia przedniej lewej opony ciężarówki, w wyniku czego kierowca stracił panowanie nad pojazdem, zjechał na przeciwny pas ruchu i zderzył się z dwoma samochodami osobowymi. W wypadku trzy osoby zginęły na miejscu, a cztery ciężko ranne są w  szpitalu. Możliwe że oszczędzano na oponach ciężarówki  i były one w złym stanie. 
System obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej OC ma wpływ na zachowania kierowców i właścicieli samochodów. Inną sprawą jest korupcja warsztatów okresowo fałszywie diagnozujących stan techniczny zajeżdzonych pojazdów.

Póki co działa jeszcze Prawo Moore’a dotyczące trendu wykładniczego ilości tranzystorów w układach scalonych. Procesory są coraz wydajniejsze a pamięci bardziej pojemne. Koncern Intel zapowiedział wypuszczenie na rynek w pierwszym kwartale 2017 roku układów scalonych  wykonanych w technologi 10 nm. 
Znacznie wolniejszy postep jest w dziedzinie nowych algorytmów a tak zwana sztuczna inteligencja ciągle jest melodią przyszłości. Niemniej w świecie informacji trwa dynamiczny postęp.

Tymczasem w swiecie energii postęp jest bardzo powolny. Sprawność bloków elektrowni cieplnych zależna od parametrow pary, rośnie niezwykle powoli jako ze coraz trudniej o nowe i lepsze zaroodporne materialy. Tak samo sprawność silników samochodowych prawie stoi w miejscu. Odrzutowy szerokokadłubowy samolot pasażerski  dalekiego zasięgu Boeing 747 wprowadzono do służby w 1970 roku a wiec 47 lat temu, blisko półl wieku. Przez minione pół wieku samolot modernizowano i automatyzowano  ale jego istota pozostała niezmienna. Czy większy Airbus A800 stanowi rewolucyjny postęp .Bardzo wątpliwe.
Wprowadzony do słuzby w 1958 roku Boeing 707 był samolotem ekonomicznym i z tego powodu odniósl sukces komercyjny. Od tego czasu predkość podrózy lotniczych prawie się nie zmienia.  Póki co nie ma następcy ponaddziękowego samolotu Concord.

Takze człowiek przyszlości będzie miał ogrzewane mieszkanie z doprowadzonymi mediami. Rola infrastruktury pozostaje niezmiennie ważna. Póki co nie widać w dziedzinie komunikacji konkurenta dla samochodu osobowego. Sieć komunikacyjna nadal jest ważna.

1 komentarz:

  1. Witam , Poniżej zamieszczam link do autora modyfikacji silnika samochodowego . Jest to polski naukowiec z Kanady.

    http://www.gun-engine.pl/

    OdpowiedzUsuń