czwartek, 23 lutego 2017

Inwestycje infrastrukturalne 19

Inwestycje infrastrukturalne 19

 Istnienie infrastruktury jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa. Infrastruktura z reguły nie bierze bezpośredniego udziału w produkcji ale są wyjątki. Dla harmonijnego rozwoju systemu społeczno-gospodarczego nie wolno zaniedbywać rozwoju infrastruktury.

Inwestycje infrastrukturalne z reguły wymagają wywłaszczenia gruntów. Sprawny system instytucjonalny umożliwia sensowne przeprowadzenie wywłaszczeń tak aby interes wszystkich był odpowiednio wzięty pod uwagę.
III RP była w bardzo komfortowej sytuacji jako że PRL dała jej w posagu ogromną ilość gruntów. Budownictwo powinno więc w II RP kwitnąc. Jednak zamiast niego kwitła potężna korupcja.  

Nigdzie w świecie, gdzie samochody i paliwa są tanie  ( oczywiście na tle wynagrodzeń ) nie udało się w 100%  rozwiązać problemu okresowo zatłoczonych autostrad i korkow ulicznych w mieście. Inteligentne systemy kierowania ruchem odrobine zmniejszaja problemy. Z drugiej strony zachęca to potencjalnych uzytkowników do korzystania z samochodu. Samochód osobowy daje bezcenna wolność sprawnego poruszania sie. Taksówki miejskie są jednak drogie i nie zawsze dostępne. Być moze lepszymi taksówkami będą samochody autonomiczne.

Genialny Henry Ford postawił Ameryke na kołach samochodów. Zrewolucjonizował produkcje masową, któa uzyskała ogromna wydajność co pozwoliło bardzo obniżyc ceny i umasowić rynek. Henry Ford był antysemitą i może z tego powodu jego ogromna rola jest umniejszana. Automatyzacje u Forda zaczęto wdrażać już od lat trzydziestych.
W latach piećdziesiątych co 6 Amerykanin pracowal w firmie bezpośrednio lub pośrednio pracujacej dla przemysłu motoryzacyjnego. Amerykanie na samochody wydawali 20% wynagrodzeń.
Przemysł samochodowy w gigantycznych ilościach pożerał stał, szklo, plastiki, miedz i aluminium.

Odchodzące pokolenia zostawiają swoim dzieciom w spadku cały majątek a w tym cała publiczną  infrastrukturę. Zostawiają też publiczny dług. W systemie kreacji pieniądza jako długu rządowego, dług publiczny musi istnieć. Zbudowana lata temu infrastruktura bywa niedowartościowana i niedoceniana. Dopiero nowe inwestycje uświadamiają jak wysoki jest poziom kosztów infrastruktury. 
W ostatnich kilkudziesięciu latach poważnie została zaniedbana infrastruktura w USA. Teraz trzeba wyłozyć sporo środkow i przystapic do remontów i modernizacji. Potrzeba na to już blisko 4000 mld dolarow !

 W dojrzałej, nowoczesnej, normalnie funkcjonującej  gospodarce wykorzystanie mocy produkcyjnych jest na poziomie 70-80% i wystarczają inwestycje odtworzeniowo - modernizacyjne na poziomie ledwie 15-17% PKB. Przy takim poziomie wykorzystania mocy nowe inwestycje ( częściowo także infrastrukturalne ) sa niecelowe i niepotrzebne. Gdy gospodarka wdraza nowe technologie i wyroby oraz silnie się modernizuje poziom inwestycji jest większy. To nowe odkrycia i innowacje stanowią o wielkości inwestycji. Innaczej jest w gospodarce imitacyjnej goniącej czołówke swiatową, która wdraza obce technologie. W Japoni i RFN w czasie "cudów gospodarczych"  poziom inwestycji dochodził do 35% ! Poziom inwestycji w gwałtownie rozwijajacych sie Chinach dochodził do 50%. Oni budują swoja przyszłość tak jak kiedyś budowały USA, Japonia czy Niemcy.

W krajach peryferyjnych nierozumiana i niedoceniana jest rola koncerów , które organizują wokół siebie całą gospodarke.
Oczywiscie małe i średnie firmy są potrzebne ale to nie one decydują o rozwoju gopodarki i przyszłości.

Deloitte w raporcie "Europejskie Potęgi Budowlane 2015" z lipca 2016 roku -
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/real-estate0/articles/european-powers-of-construction-2106.html?nc=1
- dał tabele, Ranking 50 największych firm budowlanych w Europie. Wielka Brytania ma w rankingu  13 firm. Sześć firm pochodzi z Hiszpanii, a po cztery z Holandii i Szwecji.  Trzy firmy są z Grecji, Francji oraz Włoch. Austria, Turcja, Portugalia, Finlandia oraz Dania mają po dwie firmy w raporcie. Po jednej firmie mają Niemcy, Szwajcaria, Norwegia i Belgia. Łączna wartość sprzedaży tych 50 firm budowlanych w Europie osiągnęła w 2015 roku  301,5 mld EUR. ­

1 komentarz:

  1. Świetnie napisane. 100% profesjonalizm. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń