poniedziałek, 13 lutego 2017

Inwestycje infrastrukturalne 8

Inwestycje infrastrukturalne 8

 Podstawą każdej udanej inwestycji infrastrukturalnej jest dobra prognoza opłacalności na przyszłość.
Pomiaru ruchu na istniejącej drodze mozna dokonac recznie lub skorzystac z istniejacych na skrzyżowaniach radarów i pętli indukcyjnych wbudowanych w jezdnie dróg. Pod uwagę wziąć trzeba trend ilości samochodów i przejezdzanych nimi rocznie kilometrow oraz ewentualny rozwój miasta czy duzego przemysłu. Można wziąć pod uwage przeszle i obecne dane z krajow zachodu adekwatne do naszej sytuacji. Nowe wygodne drogi motywuja jednak kierowców do korzystania z nich co zwiększa ruch.
Optymalna infrastruktura transportowa kraju zalezy od miejsca kraju w swiatowym podziale pracy. Kraje specjalizujące się w eksporcie towarow ciężkich ( mowa o wartości towaru o wadze jednego kilograma ) potrzebują bardziej rozwiniętego transportu. 
W kalkulacji zaoszczędzonych kosztów bierzemy pod uwagę czas kierowców, oszczędność paliwa, mniejszą wypadkowość i mniejsze zużycie samochodów.
Praktycznie zawsze występuje efekt skali. Przykładowo autostrada 3 pasmowa kosztuje ponad 120% tego co autostrada 2 pasmowa a nie 150% jak wynikałoby z prostej proporcjonalności ilości pasów.

Alternatywą dla nowego mostu jest istniejącą przeprawa promowa albo skorzystanie z sąsiedniego mostu. Rozważając potencjalne korzysci ( oszczędność czasu kierowców i pieniędzy na paliwie, samochodach, zdrowiu i środowisku ) wybieramy optymalny rodzaj mostu (most wiszący, łukowy, kratowy... ) biorąc pod uwage lokalne warunki a zwłaszcza stabilność gruntu.

Infrastrukture stanowią też rurociagi ropy naftowej i gazu ziemnego oraz porty służącego do ich importu. Mozemy kupować tanszy gaz  ziemny z Rosji dostarczany rurociągami lub znacznie droższy gaz skroplony z Bliskiego Wschodu dostarczany gazowcami. Różnica ceny ropy rosyjskiej dostarczanej rurociągiem a ropy z Bliskiego Wschodu dostarczanej tankowcami tez jest znaczna. Aby podjąć optymalną decyzje o dywersyfikacji dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego trzeba znać ryzyka roznych konfliktów z Rosją oraz ryzyko wojny na Bliskim Wschodzie paralizującej dostawy. W normalnym cywilizowanym kraju takimi prognozami trudnią się służby i ośrodki analityczne. Z drugiej strony alternatywne mozliwosci importowe są jakimś argumentem w negocjacjach cen dostaw z Rosji.
Mozliwych scenariuszy konfliktu z Rosją jest sporo. W konflikcie hybrydowym w małej skali szansa na przerwanie dostaw gazu i ropy jest mała ponieważ Rosja bardzo dba o wizerunek poważnego, wiarygodnego i niezawodnego dostawcy surowców. Nawet ZSRR nigdy nie blokował dostaw surowców nawet w najgorętszym momentach Zimnej Wojny. W konflikcie na duża skale zbiorniki ropy i terminale dla ropy i gazu zostana zaatakowane przy pomocy pocisków manewrujacych w pierwszych godzinach wojny i będa bezuzyteczne.
Z prognozami jest kiepsko. Polski rząd był całkowicie zaskoczony zajęciem Krymu przez Rosje jako odpowiedzią na kolorową rewolucje na Ukrainie. Rosja skrupulatnie skorzystała też z zapowiedzi przeprowadzenia ludobójczej czystki etnicznej na wschodniej Ukrainie, popierając bojowników w Donbasie. 

Zwrócmy uwage ze budowa gazoportu w Polsce z instalacją do regazyfikacji plynnego gazu  nie była wcale  konieczna.
Norweski Hoegh LNG zbudował statek  ( floating liquefied natural gas storage and regasification unit FSRU) służacy do regazyfikacji. plynnego gazu ziemnego. Obecnie jest on na 10 lat wynajety Litwie.  Może on zgazyfikować rocznie do 4 mld m3 gazu a więc ma podobną wydajność jak gazoport w Swinoujsciu.
Możliwosci importowe europejskich gazoportów wykorzystane są obecnie w około 30%. Dawniej były duzo mocniej wykorzystywane.  Natomiast cały czas rośnie import do Europy rurociągami gazu ziemnego z Rosji. Obstrukcje stawiane przez Polske w budowie przez nią kolejnego gazociagu z Rosji ( mielibyśmy zakladnika u siebie ) i kradzież gazu przez Ukraine były motywami do budowy gazociągu Nord Stream.  Wydaje się więc że kłopoty i koszty mamy na własne życzenie.
Importowany przez gazoport gaz jest duzo droższy niz kupowany z Rosji co oczywiscie zaważy na cenach gazu dla wszystkich podmiotów i spowoduje pogorszenie międzynarodowej konkurencyjności polskiej produkcji. 

Za infrastrukture społeczną mogą być uważane żłobki, przedszkola i szkoły. Tu znów kluczowa jest wycena zdrowia, zycia ludzkiego i róznych ryzyk.
Przy obecnej polskiej dzietności i rosnącej armi emerytów zajdzie potrzeba radykalnego zwiększenia obciążenia młodego pokolenia kosztami emerytur na co młodzi zagłosują nogami wyprowadzając się na zachód europy. Nastapi załamanie gospodarki. Z Polski uciekną zachodnie koncerny. Będzie płacz i zgrzytanie zębami. Czy może lepiej teraz zainwestować w przedszkola ?  Tylko glupcy mogą wierzyć ze Ukraińcy-niewolnicy  bedą pracować na polskich emerytów-panów. Juz bardziej prawdopodobne jest że tam gdzie stworzą lokalną wiekszość wytną Polaków w pień.
W sprawie inwestycji w nowe pokolenie mamy przepowiednie samosprawdzającą się. Jesli nie wierzymy w inwestycje w dzieci i urodzi się ich mało to wiele z nich w sytuacji katastrofy demograficznej wyemigruje na zachód europy. Inwestycja jest stracona Jesli urodzi się ich wystarczająco dużo to zostaną podatnikami w kraju.
Obecny import taniej ukraińśkiej siły roboczej to wypychanie młodych na emigrację, upadek gospodarki i wynarodowienie kraju. Trzeba natychmiast zatrzymać masową imigrację zarobkową Ukraińców do Polski” a nie zyć złudzeniami.
"Wartosc pilkarza Roberta Lewandowskiego w bundeslidze szacowana jest na 80 mln dolarow." Nie każdy jest wart tyle co Robert Lewandowski ale czlowiek-podatnik nawet w prymitywnej Polsce wart jest miliony.

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury winna byc procesem ciągłem. Z pustego i Salomon nie naleje. Firmy produkujące kruszywo cement czy asfalt muszą mieć czas na duże powiększenie zdolności produkcyjnych. Modernizacja czy budowa nowego zakładu wymagaja czasu i pieniędzy.
Normalnym stanem w gospodarce jest niepelne wykorzystanie mocy produkcyjnych. W takiej sytuacji na wzrost popytu gospodarka reaguje szybko wzrostem podaży. Przy dalszym wzroście popytu brak wolnych mocy produkcyjnych i / lub  pracownikow powoduje, że dalsze zwiększanie popytu i podaży ( i ilości pieniadza w obiegu ) przekłada się na wzrost cen i na inflację.
Zjawiska te wydają się proste i oczywiste ale niektorym nie sposób tego wytlumaczyć. Opisany mechanizm jest implementowany przy symulacji procesow gospodarczych.
Skutecznym sposobem zwiększenia mocy produkcyjnych mogą być kontrakty długoterminowe. Firmy mając komfortową pewność odbioru swojej produkcji rozbudowują moce produkcyjne. Ceny kontraktowe są umiarkowane i caly mechanizm dziala  stabilizująco. Rząd moze tez firmom udzielić gwarancji kredytowych aby mogły pozyskać środki na zwiększenie mocy produkcyjnych. 

Roboty infrastrukturalne mogły absorbować duża ilość bezrobotnych. Nie przekładało sie to na inflacje bowiem działał opisany wyzęj mechanizm w sytuacji wolnych mocy produkcyjnych.

Rozbudowa infrastruktury nie jest trudna na obszarach cywilizowanych. Są tam m.in linie kolejowe i drogi oraz potencjalni pracownicy. Niezbyt dobre ale jednak są. Gdy czas realizacji inwestycji jest kluczowy to budowe autostrady ( takze jejj mostow i tuneli ) możemy rozpocząć w wielu miejscach jednoczesnie.

 Bardzo trudna jest budowa infrastruktury na terenach dziewiczych gdzie nie ma niczego. To zadanie dla Chinczykow kolonizujących dziką Syberie.
Nie mozna łatwo rozpoczać budowy nowoczesnej kolei i autostrad w wielu miejscach naraz, bowiem nawet przerzucenie cięzkiego sprzętu w trudnym terenie moze być bardzo kosztowne. Transport kolejowy wielkich mas jest tanszy od drogowego. O dowozie na pustkowie dziesiątków milionów ton cementu (betonu), kruszyw czy asfaltu nie moze byc mowy bo nie ma dróg. Pracownicy długo nie wytrzymują psychicznie i fizycznie mieszkania w prymitywnych kontenerach. Oczywiscie buduje się też prowizoryczne drogi i mosty lub promy. Trzeba na "front" walki z przyrodą transportowac maszyny, paliwo i żywność.
Zbudowanie gdzies na etapie budowy autostrady czy lini kolejowej malego osiedla mieszkaniowego dla robotników ( zaczątek przyszłego miasta ) nie jest bynajmniej latwe z braku taniego transportu dla materialow budowlanych. Korzysta się z dostępnych, miejscowych materiałow. Trzeba przywiezść maszyny do najprostszej cegielni. Z gliny produkuje się cegłe. Uniwersalnym surowcem jest drewno. Maszyny do jego obrobki tez nie są cięzkie. Energie elektryczna generuje agregat z silnikiem Diesela. Czasem bywa dostępny dobrej jakości kamien. Trzeba łowic ryby i połować na zwierzyne, zwłaszcza tą zagrazającą człowiekowi. Strategia kolonizowania dziewiczego terenu to - pracować i mieszkać. To samobudujące się osiedle spełnia oba kryteria. Gdy autostrada lub linia kolejowa dochodzi do pionierskiego osiedla jego rozwój gwaltownie przyspiesza. Rozpoczyna się eksploatacja wczesniej rozpoznanych przez pionierów miejscowych bogactw naturalnych i budowa przemyslu. 
Cudów pomysłowosci dokonywali Amerykanie kolonizując Dziki Zachód i poszukując lepszego życia. Smutny był los tubylczych Indian, którzy stali na drodze białego człowieka. Zostali eksterminowani i pozbawieni swojej ziemi. Amerykańska metoda kolonizacji okazala sie o wiele skuteczniejsza niz metoda karnych zsyłek stosowana w carskiej Rosji i w ZSRR. Z niewolnika nie ma żadnego pracownika.
Wspólcześni pionierzy mają do dyspozycji telewizje satelitarną i radiokomunikacje. Są tylko połowicznie odcięci od cywilizowanego świata.   

Chiny są mocarstwem lądowym. Nietrudno się domysleć ze Nowy Jedwabny Szlak ma w pierwszej kolejności  przyłączyć do chińśkiej gospodarki Azje Centralną a może i Syberie. Autor powątpiewa aby alternatywny wobec morskiego  transport kolejowy do Europy miał jakikolwiek sens.  Być może propaganda służy tylko do zaciemniania intencji Chin.  Bowiem na dystansie 12 tysiecy kilometrów koleją można wozić tylko drogie towary wysokoprzetworzone.

Niemcy przymierzali sie do zmniejszenia kosztu transportu towarowego i zwiekszenia przepustowości koleją Breitspurbahn  o rozstawie toru 3000 mm.To ponad dwa razy więcej niż standardowa szerokość europejskiego toru. Jedna z planowanych lini miala połaczyć,Paryż z Donieckiem ( rabunkowe żródlo węgla i rudy, zboża i miesa ) przez Berlin: Rostov - Donetsk - Poltava - Kyiv - Lviv - Kraków - Katowice - Wrocław - Cottbus - Welthauptstadt Germania (Berlin) - Hanover - Bielefeld - Ruhrgebiet - Aachen - Liège - St. Quentin - Paris.  Kolej została zaplanowana od 1936 przez Alberta Speera na polecenie Adolfa Hitlera. Projekty wykonywały firmy  Krauss-Maffei, Henschel, Borsig, BBC i Krupp, Pociągi osobowe miały się poruszać z prędkością do 250 km/h a towarowe do 100 km/h. Obciążenie na oś do 30 ton. Dla robotników przymusowych planowano wagony z 480 miejscami stojącymi.

Zastosowanie na szyny kolejowe odpowiednich gatunków stali zwiększa ich obciązalność i trwałość. Zastosowanie do budowy 120 metrowych odcinkow szyn zmniejsza wymaganą ilość zgrzewów lub spawów. Tor Nowy Jedwabny Szlak, ma uzyć ciezkich szyn o duzej obciązalności i trwałości aby uczynić transport jak najbardziej ekonomicznym. 
Czy USA będą bezczynnie przyglądać się budowie Jedwabnego Szlaku. Pewnie nie. Mogą wspomagać siły odśrodkowe w samych Chinach czy inicjowac akcje dywersyjne ( kolorowa rewolucja ) u sąsiadów Chin, którzy pojdą na współprace. Chińska bezpieka ma jednak łeb na karku i jest wymagającym przeciwnikiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz