czwartek, 23 lutego 2017

Inwestycje infrastrukturalne 20

Inwestycje infrastrukturalne 20

Spółka Autostrada Wielkopolska  została założona w 1992 z inicjatywy Jana Kulczyka, który był dominującym udziałowcem.
Podatnik dopłaca spółce. Według Ministerstwa Infrastruktury „Wartość pomocy stanowi informacje poufne, które nie mogą być publikowane”. Autostrada Wielkopolska dostała rządowe gwarancje spłaty kredytów, a jeśli wpływy z opłat za przejazd autostradą nie starczą na spłatę kredytów, niedobory wyrównywane będą z pieniędzy podatników. Takie interesy to umiał robić tylko symbol wielkiej korupcji, Jan Kulczyk.
Za przejechanie 149 kilometrowym odcinkiem AW pomiędzy Koninem a Nowym Tomyślem trzeba zapłacić 57 złotych.
Równolegle do autostrady A2 biegnie konkurencyjna Droga Krajowa 92.Gdyby nie ta droga to prawdopodobnie opłata za przejazd odcinkiem AW byłaby jeszcze wyższa. Ponieważ kierowcy samochodów ciężarowych unikali korzystania z drogiej autostrady A2 niszczac droge 92 to na wjazdach na droge 92 ustawiono bramownice automatycznego poboru opłat.

Autostrada miedzy Berlinem a Frankfurtem nad Odrą została zbudowana w 1937 roku. Po napaści III Rzeszy na Polske w 1939 roku postanowiono autostrade pociągnąć dalej do Poznania. Wykonano wiele robót ziemnych. Budowe autostrady porzucono w 1943 roku, gdyż gospodarka niemiecka skupiła cały swój wysiłek na produkcji wojennej. Przebieg autostrady byl doskonale widoczny na zdjeciach satelitarnych. Pokazano ją  takze na mapach topograficznych. Tak więc budowa autostrady A2 do Poznania przez AW była bardzo prosta. Takze budowa części dalszych odcinków autostrady A2 polegała na modernizacji a nie na budowie drogi od podstaw. 

Państwa będące monopolistycznym właścicielem infrastruktury zawsze w sytuacji podbramkowej mogą posunać się do zdzierstwa.
Generalnie swiatowe doswiadczenia z prywatną budowa infrastruktury są złe lub bardzo złe. Drogi a w tym autostrady w Niemczech posiada panstwo niemieckie.

Przy jakiej prędkości samochodów droga ma największa przepustowość ?
Samochody utrzymują ( a przynajmniej powinny utrzymywać ) między sobą bezpieczną odległość, która powinna wystarczyć za zahamowanie pojazdu w sytuacji kolizyjnej.
Miedzy zachodzącym i zauważonym niebezpiecznym zdarzeniem a nacisnięciem pedału hamulca mija 0.8-1 sekundy. Układ hamulcowy ma opóznienie dzialania około 0.2-0.3 sekundy. Samochód w tym czasie nie hamując przebywa droge proporcjonalną do prędkosci.
Droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości pojazdu. Na dobrej, suchej drodze samochod jadący z prędkoscia 110 km/h zahamuje po 105 metrach ale jadący z predkoscia 170 km/h zahamuje po 251 metrach !
Bezpieczna odleglość miedzy pojazdami  jest mała przy malych prędkościach i duzo pojazdów miesci sie ich na drodze  ale z kolei kierowcy "wzbudzaja sie" ( człowiek jako regulator ma duży czas martwy na reakcje ) i jadą bardzo nierównomiernie - hamuja i przyśpieszają. Eksperymentalnie ustalono ze maksimum przepustowości ma miejsce przy dobrej pogodzie przy prędkości około 55 km/h. Biorac dodatkowo pod uwage ze skutki wypadków z pieszymi gwałtownie narastają z prędkością, widac że wybór predkości maksynalnej 50 km/h z jaką można się poruszać po miastach nie jest przypadkowy.

Kazda współczesna infrastruktura ma wyposażenie elektroniczne do monitoringu i sterowania.
Fotoradary działąją na kierowców dyscyplinująco i powinny być stosowane.    
Bramki na autostradach obsługiwane przez ludzi są anachronizmem w sytuacji gdy systemy automatycznej identyfikacji / płatnosci są dostępne po niewygórowanych kosztach. 

Inwestycje infrastrukturalne wykonywane siłami krajowych firm z uzyciem krajowych materiałów, powiekszają wzrost PKB i samo PKB.
Inwestycje infrastrukturalne wykonywane siłami zagraniczych firm ( import usług ) z użyciem importowanych materiałów zmniejszają wzrost PKB i samo PKB. Generują niebezpieczne i często niespłacalne zadłuzenie zagraniczne.
Firmy produkujące materiały dla inwestycji infrastrukturalnych muszą mieć czas na powiększenie zdolności produkcyjnych. Nie wolno żadać od nich rzeczy niemożliwych do wykonania.
Działania publiczne w infrastrukturze mają komplementarny charakter ( w żadnym razie nie są konkurencyjne ) do prywatnych inwestycji przemyslowych i usługowych. Nie wystepuje efekt wypychania inwestycji prywatnych przez państwowe z powodu szczupłości kapitału. Publiczne inwestycje infrastrukturalne  powodują zwiekszenie dynamiki inwestycji prywatnych.

Rządowe dokumenty  „Program Budowy Dróg krajowych na lata 2014-2023”  oraz „Krajowy Program Kolejowy do 2023 r.”, przedstawiaja plany inwestycyjne drogowe i kolejowe. Rysunek przedstawiający wielkość nakładów za obserwatorfinansowy.pl.
Największym problemem z inwestycjami infrastrukturalnymi jest korupcja. Korupcja niszczy wszystko. Media codziennie informują o skandalach i defraudacjach.
Własnie sąd w Madrycie skazał na 4,5 lata więzienia byłego szefa Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) Rodrigo Rato za sprzeniewierzenie funduszy hiszpańskiej grupy bankowej Bankia za pomocą służbowych kart kredytowych. Oprócz niego skazano 65 osób. Dwóch skazanych wydało na cele prywatne ( jak safari w Afryce, zakup biżuterii i innych artykułów luksusowych ), ponad 15 mln euro.

2 komentarze:

  1. "Eksperymentalnie ustalono ze maksimum przepustowości ma miejsce przy dobrej pogodzie przy prędkości około 55 km/h."
    Taki model to sobie mozna wsadzic w .. buty.
    Kazdy kto jedzil po autobhanach czy innych motorway'ach wie ze w przypadku 3 pasow najbardziej zatloczony jest srodkowy (powyzej 90% przepustowosci w jakims modelu) potem jest najszybszy (jakies 50% przepustowosci) natomiast najwolniejszy pas jest wykozystany w mniej niz 10%. Tak ze modele i ludzi ktorzy marnuja pieniadze podatnikow na doktoryzowaniem sie na nich najlepiej wyrzucic na smietnik.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń