Leninowska prokuratura nowego typu 1
Uchwalona przez Sejm PRL Ustawa z dnia 20 czerwca 1985 roku o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. z 1985 r. Nr 31, poz. 138) powstała w czasie ponurych dni stanu wojennego. Reguluje ona funkcjonowanie i organizację prokuratury. Mimo iz III RP uchwaliła sobie w 1997 roku nowy Kodeks Postepowania Karnego i nowy Kodeks Karny to jakos nikomu nie przeszkadza obowiazywanie reliktu z czasow dyktatury terrorystycznej. Ustawę wielokrotnie znowelizowano metoda kolejnych wrzutek implemetujacych kolejne pomysly. Ostatnia zmiana weszła w życie w 2012 roku. Nowelizacje doprowadziły do zburzenia pierwotnej struktury tego aktu prawnego czyniac go niejasnym i niespojnym co budzi protesty nawet srodowiska prokuratorskiego.
Ministerstwo Sprawiedliwosci oraz posłowie odpowiadaja ze stworzenie od nowa porzadnej ustawy, „konstytucji ustrojowej prokuratury”, wymaga długotrwałych prac studyjnych, politycznych i legislacyjnych i nie ma mozliwosci aby to uczynic.
W obecnej dysfunkcjonalnej organizacyjnie prokuraturze 42% prokuratorow nie prowadzi postepowan przygotowawczych a blisko 68% prokuratorów zatrudnionych w prokuraturach okręgowych nie prowadzi postepowań karnych i jest urzednikami.
Model postepowania dyscyplinarnego przeciwko prokuratorom jest zas tak zdefiniowany ze ukaranie prokuratora jest praktycznie niemozliwe.
W okresie terroru stalinowskiego w Polsce prokuratura i sadownictwo byly instytucjami fasadowymi podporzadkowanymi Bezpieczenstwu Publicznemu..
Ustawą z dnia 20 lipca 1950 r. o Prokuraturze Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 38, poz. 346.) utworzono urząd Generalnego Prokuratora, „w celu ugruntowania praworządności ludowej, ochrony mienia społecznego i ścigania przestępstw”. Teoretycznie powstaly formy nadzoru prokuratorskiego nad działalnością śledczą MO i UB. Faktycznie zas prokuratura była calkowicie podporzadkowana organom bezpieczeństwa publicznego co wynikało takze z wydawania roznych dyrektyw i okolnikow. Przykladowo Zarządzenie nr 026 Naczelnego Prokuratora Wojskowego z dnia 18 listopada 1952 roku przypomina, że „bezpośrednie dokonanie czynności śledczych przez prokuratora winno odbywać się zawsze w obecności oficera śledczego”. Sprawe tego kto jest gospodarzem i panem sprawy postawiono wiec zupelnie jasno.
Elity bezpieczenstwa i parti decydowały odgórnie o tym czy w sprawie sa przestępstwa kontrrewolucyjne. W sprawach takich normą byly masowe aresztowania na oslep oraz brutalne tortury, samooskarzenia i wyroki smierci.
Przestepstwa kontrewolucyjne to - opor klasowy przeciwko państwu demokracji ludowej, związek kontrrewolucyjny, szeptanka czyli kontrrewolucyjna propagandę i agitacja, wprowadzanie w błąd władzy ludowej, udział w porozumieniu działającym na rzecz obcego rządu, przechowywanie broni bez zezwolenia oraz nie zawiadomienie władzy o przestępstwie.
Po odwilzy z 1956 roku złagodzono terror a wypadki tortur czy milicyjnego bandytyzmu byly z czasem dosc rzadkie. W okresie malej stabilizacji lat szescdziesiatych wieziono ledwie kilku do kilkunastu opozycjonistow. Pod koniec lat szescdziesiatych liczba Tajnych Wspolpracownikow bezpieki spadla do ledwie 12 tysiecy. Tylko w tym okresie prokuratura zdobyła i sprawowała nadzor na bezpieczniakami co siłą rzeczy doprowadzilo do pewnego ucywilizowania stosunkow.
Dopiero stan wojenny sowieciarzy znow zaprowadził terror i bezprawie. Dekret z dnia 12 grudnia 1981 r. o postępowaniach szczególnych w sprawach o przestępstwa i wykroczenia w czasie obowiązywania stanu wojennego (Dz. U. nr 29, poz. 156) wprowadził postępowanie doraźne znane z okresu okupacji i kilku lat powojennych.
Wymierzona kara pozbawienia wolności w tym postepowaniu nie mogła być niższa od 3 lat. W I instancji orzekał sąd wojewódzki a środki odwoławcze nie przysługiwały. Sady wojskowe były wlasciwe dla szeptanej propagandy czyli rozpowszechniania fałszywych wiadomości, oraz sporządzania, gromadzenia lub przesyłania w tym celu pism, druków, nagrań i filmów. Zapadaly drastyczne wyroki. Angazowanie sadow wojskowych to jawne dla spoleczenstwa nawiazanie to terroru stalinowskiego organizowanego przez faktycznie sowiecka Informacje Wojskowa i sadownictwo wojskowe.
Terrorystyczna ustawa z 10 maja 1985 r. o szczególnej odpowiedzialności karnej (Dz. U. Nr 23, poz. 101) zdefiniowala nowe rodzaje przestepstw oraz mocno zaostrzyla odpowiedzialnosc karna. Nakazała stosowania wysokich grzywien i konfiskaty mienia.
Rewolta Solidarnosci z okresu lat 1980 -1981 doprowadzila do obezwladnienia PZPR i rozwiazania typowgo dla panstw komunistycznych wezła partia - panstwo. Projektantem i wykonawca stanu wojennego oraz pozniejszej transformacji ustrojowej była polska junta czyli soldateska znana z identycznych akcji ratunkowych w Ameryce Południowej. W stanie wojennym i pozniej wojskowa bezpieka jako gospodarz panstwa miala bezwgledny prymat nad bezpieka cywilna oraz prokuratura i sadownictwem. Sedziowie i prokuratorzy werbowani wtedy przez wojskowych bezpieczniakow sa obecnymi luminarzami polskiej prokuratury i sadownictwa.
Pod koniec lat osiemdziesiatych liczba TW (do 150 tysiecy) siegała lub nawet przekroczyła ilosc TW z okresu stalinowskiego.
Historyczne uwarunkowania tłumacza zatem obecna dogłębna korupcje w polskiej prokuraturze i sądownictwie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz