Reindustralizacja 8
Rentownosc inwestycji przemyslowych wacha sie w bardzo szerokich granicach. Jedne odnosza spektakularne sukcesy przynoszac duze dochody calymi dekadami generujac pomyslnosc calych regionow. Inne potrafia zbankrutowac.
W 1999 roku potezny i dynamicznie rozwijajacy sie południowokoreanski multi - koncern Daewoo ogłosił bankructwo. Dług firmy sięgnał kwoty 84,3 miliarda dolarów. Do czasu południowoazjatyckiego kryzysu finansowego z 1997 roku Daewoo było drugim konglomeratem za Hyundai Group. Za Daewoo uplasowały sie LG Group and Samsung Group. Daewoo Group była matka około 20 oddziałow produkujacych zbumiewajaco wielki asortyment produktow a wsrod nich:
-Daewoo Bus Corporation
-Daewoo Motor
-Daewoo Motor Sales
-Daewoo Electronics
-Daewoo Precision Industries Daewoo Textile Co. Ltd.
-Daewoo Heavy Industries (DHI
-Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
-Daewoo Securities
-Daewoo Telecom Ltd.
-Daewoo Corporation
-Daewoo International
-Daewoo Development Co. Ltd
-Daewoo Development Company
-IAE - Institute for Advanced Engineering
Po upadku Daewoo wskazywano na to ze polityka rzadu koreanskiego była jednoczesnie powodem wielkich sukcesow ale tez i upadku firmy - przesadnie mocna ochrona przed zagraniczna konkurencja, tanie kredyty na ogromne sumy, wielkie subsydia. Podawane wytłumaczenia jednak nie bardzo trzymaja sie faktow.
Inni analitycy wskazywali ze Daewoo ostro prac do przodu popelnił niezliczona ilosc błędow a przykladowa proba konkurencji z poteznie zadluzonym amerykanskim koncernem General Motors, ktory obnizajac ceny produkował ze stratami, musiala sila rzeczy doprowadzic do koszmarnego zadluzenia. GM ogłosiło w 2009 roku bankructwo. Narobilo 170 mld dolarow dlugu czyli dwa razy tyle co Daewoo. Departament Skarbu USA wykupił zbankrutowana firmę jako ze jej znikniecie doprowadziloby do prawdziwego kataklizmu w przemysle USA.
Majatek koncernu Daeewo został jednak w calosci przejety i zagospodarowany
Osobiscie uwazam to wytlumaczenie za najbardziej przekonywujace na co wskazuje chociazby wiele przypadkow poteznych strat jakie zanotowały inne koncerny motoryzacyjne usiłujac wejsc w nie swoje nisze. Koncern zbyt smialo starał sie zostac poteznym podmiotem globalnym a mial zbyt male mozliwosci na to co prowadzilo do rozpraszania srodkow i ich nieefektywnej alokacji. Tym bardziej nie jest łatwo wejsc w rozne nisze rynkowe roznych produktow na całym swiecie. Po prostu zamierzenia Daewoo były zbyt ambitne.
Smart Fortwo I Mercedesa [na zdjeciu] wprowadzony na rynek w 1998 roku miał byc małym autem miejskim ktore dzieki malym wymiarom mialo dac sie z lawoscia zaparkowac w zatłoczonych miastach. Nietypowy ultra - nowoczesny design i kolorowosc mialy przyciagnac klientow. Sprzedaz potworka okazala sie spektakularna klapa.
The Economist podaje ze tylko finansowe straty koncernu na Smarcie wyniosły 3,35 miliarda euro. Jeszcze gorsze sa straty wizerunkowe. Mercedes popelnił wielki blad probujac podbic nie swoja nisze rynkowa. Produkował bowiem samochody duze, dobre, drogie i trwałe. I z tym był pozytywnie dekadami kojarzony.
Znakomity Volkswagen Phaeton sprzedawany od 2002 roku miał w super ambitnych zamierzeniach kierownictwa koncernu zajac nisze samochodow najwyzszej klasy - Mercedes Klasy S, BMW Serii 7 czy Audi A8. Coz z tego ze samochod byl techniczna znakomitoscia skoro klienci widzac cene za ktora mogli kupic Mercedesa, BMW i Audi rezygnowali z zakupow. Nic nie pomogły bardzo dobre recenzje i przemyslany marketing. Spektakularna porazka rynkowa kosztowała koncern 2.7 mld Euro
Fiat Stilo mial odmienic produkcje i wizerunek wloskiego koncernu. Trwałośc i bogate wyposażenie miały podbic i przekonać europejską klientelę. Fiat rzucił wiec jakoscia i trwaloscia wyzwanie koncernom niemieckim. Auto było jednak drogie i marnie sie sprzedawało. Po 6 latach wycofano je ze sprzedazy. Jak podał The Economist Fiat stracil na Stilo 2,1 miliarda euro. Fiat tez probował podbic nie swoja nisze rynkowa.
Wpadki zaliczył praktycznie kazdy wielki koncern motoryzacyjny. Smiale spojrzenie prawdzie w oczy czesto zapobiegało marnowaniu miliardow dolarow.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz