W systemach fizycznych sygnały są zawsze analogowe. Widmo sygnałów używanych w systemach budowane przez człowieka zawiera się w zakresie od tysięcznych części Hz do około 100 GHZ.
Sygnał
można liniowo filtrować aby odrzucić zakłócenia lub wydzielić
pożądany - odbierany sygnał radiowy z systemem z podziałem
częstotliwościowym. Stosuje się filtry RC, LC, ceramiczne,
kwarcowe, z akustyczna falą powierzchniową SAW, na liniach
paskowych i wnęki rezonansowe. Sygnały można też przetwarzać
nieliniowo.
Sygnał
analogowy można typowo ( dalej o przetwornikach A/D i D/A Sigma
Delta pracujących według innej nowatorskiej zasady )
dolnoprzepustowo przefiltrować filtrem antyaliasingowym, spróbkować
i przetworzyć przetwornikiem Analogowo - Cyfrowym A/D ( Analog /
Digital ) na liczbę.
Gwałtownie
technikę DSP upowszechniła technologia Compact Disc wprowadzona
przez potężny duet koncernów Sony-Philips. Algorytmy DSP są
jednak w układach scalonych do CD wydajnie wykonywane w sposób
sztywny z uwagi na wymaganą niską cenę realizacji układów
scalonych. Niemniej temat szybkiego mnożąco - dodającego ALU
przemyślano w szczegółach dokonując licznych odkryć i efektywnie
zrealizowano. Taki ALU daje się względnie tanio wykonać w
procesorze.
Równolegle
zachodnioniemiecki ITT Semiconductor w 1982 roku wprowadził na rynek
zestaw układów scalonych systemu DIGIT 2000 gdzie telewizyjne
sygnały Video i Audio są przetwarzane cyfrowo ! Wielkie koncerny
mikroelektroniczne zostały opracowaniami ITT zupełnie zaskoczone (
zwłaszcza ich stopniem zaawansowania ! ) jako że dopiero myślano o
zapoczątkowaniu prac badawczych nad DSP, których efekty można by
spożytkować za parę lat ! Oczywiście zastosowano w systemie
także przetworniki A/D i D/A. Sygnały Video przetwarzane są z
ogromna prędkością jako że w systemie kodowania sygnału
telewizyjnego PAL próbek sygnału video z przetwornika A/D jest
17.7 M na sekundę. System w części Video ma parę mnożąco
dodających ALU ( o małej długości słowa ) zorganizowanych w
potok algorytmu przetwarzania sygnału. Nie ma tam czegoś takiego
jak konwencjonalny procesor przetwarzający program z pamięci.
Natomiast układ do przetwarzania sygnałów audio APU2400 lub
APU2470 ( Audio Processor Unit ) ma wbudowany procesor DSP z
pamięciami programu i danych !
Co
ciekawe idea DSP była eksplorowana od dawna w USA ale to Europa i
Japonia były w stanie przełamać trudności technologiczne i
psychologiczne oraz postawić kropkę nad „i” w masowym
zastosowaniu.
Pojawienie
się tych systemów zmusiło koncerny amerykańskie produkujące
mikroprocesory do wypuszczenia procesorów DSP ogólnego
zastosowania. Najważniejsze zadanie czyli opracowanie realizowalnego
mnożąco-dodajacego ALU było już wykonane przez innych !
Sygnał
cyfrowy można przetwarzać zwykłym komputerem PC lub w czasie
rzeczywistym urządzeniem z procesorem sygnałowym DSP ( Digital
Signal Processing ).
Rodzinę
mikroprocesorów DSP ogólnego zastosowania TMS320 koncern Texas
Instruments zainicjował w 1983. Motorola konkurencyjny system DSP
56000 rozpoczęła budować w 1986 roku. Procesory DSP są jeszcze
bardzo drogie ale są coraz szerzej używane i rokowania dla nich są
bardzo pomyślne. Napewno więc wyjdą z wąskich zastosowań
militarnych i profesjonalnych.
Cechą
każdego procesora DSP jest szybkie wykonywanie instrukcji
mnożenia-dodawania w formacie ułamkowym - fractional lub
zmiennoprzecinkowym. Możliwe że zmiennoprzecinkowe procesory DSP
kiedyś się upowszechnią ale obecnie taki 32 bitowy mikroprocesor
kosztuje tyle ile komputer PC AT. Cena jest więcej niż
prohibicyjna, jest szalona.
Napisanie
programu na procesor zmiennoprzecinkowy jest najprostsze. Rezultat
mnożenia dwóch liczb 16 bitowych ( sygnał i współczynnik filtru
) jest 32 bitowy a oczekiwaliśmy rezultatu 16 bitowego aby go dalej
przetwarzać. Konwencjonalna reprezentacja stałoprzecinkowa nie
może być efektywnie zastosowana w obszarze DSP.
W
formacie ułamkowym reprezentowana jest liczba w zakresie -1 do
bliskiej +1. Rezultat mnożenia ma w akumulatorze ALU większą
dokładność ale zapisany do pamięci jest ułamkowy wynik 16 (32)
bitowy. Ułamkowe ALU ( Arithmetic Unit ) jest tylko trochę
bardziej skomplikowane niż ALU stałoprzecinkowe. Rezultat dodawania
przy przepełnieniu nie jest "przewijany" jak normalnie w
kodzie z uzupełnieniem do dwóch U2 ale jest nasycony. Specjalny
rozkaz mnoży przez 2 drogą przesunięcia w lewo.
Sygnały
akustyczne audio można filtrować - filtrując górnoprzepustowo
usunąć szkodliwą składową stałą, wykonać preemfazę i
deemfazę używane w RTVC w modulacji FM i w zapisie CD, regulować
tony wysokie i niskie, realizować equaliser, realizować regulacje
fizjologiczną poziomu Loudness, sygnał monofoniczny przetworzyć na
pseudostereo, sygnał stereofoniczny przetworzyć na niby dookólny,
realizować efekty akustyczne wprowadzane przez pomieszczenia,
zmieniać brzmienia na najlepsze dla gatunków muzyki lub mowy,
podzielić sygnał na tory niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy
realizując funkcje zwrotnic głośnikowych LC, można skorygować
niewłaściwą charakterystykę pomieszczenia odsłuchowego, można
wytworzyć przeróżne efekty akustyczne, można wykryć sygnały
pilotów Stereo. Regulacja fizjologiczna poziomu dźwięku Loudness
jest półśrodkiem. Lepiej jest słabe basy podbijać według ich
rzeczywistego aktualnego poziomu odwrotnie niż tłumi je ucho. O ile
analogowa realizacja takiego algorytmu wymaga sporo elementów
elektronicznych to realizacja programowa DSP jest prosta.
Można
usuwać szkodliwe ( silnie obniżają zrozumiałość mowy ) echa w
telefonicznej komunikacji międzykontynentalnej. Można zmienić
formaty sygnałów cyfrowych różnych telefonicznych systemów PCM
czyli transkodować.
Bardzo
łatwa jest synteza dźwięków w tym głosu ludzkiego.
Sygnał
mowy można skompresować co pozwoli zmniejszyć objętość plików
i ułatwi przesłanie ich.
Można
będzie coraz lepiej rozpoznać mowę.
W
niedalekiej przyszłości sygnał z kierunkowego mikrofonu ( aby
obejmował tylko konkretne źródło sygnału jak wokalista czy
instrument muzyczny ) będzie tylko raz przetworzony na postać
cyfrową przetwornikiem A/D. Sygnał z muzycznego syntezatora
zdecydowanie winien być cyfrowy a nie analogowy. W studiu
nagraniowym stół mikserski będzie cyfrowy z procesorem DSP.
Uzyskany plik z nagraniem można przechowywać w pamięci masowej
komputera. Z pliku można przygotować matrycę do tłoczenia płyt
CD.
Analogowy
mikser też zapewnia wysoką jakość sygnału i cyfrowy stół
niewiele tu zmieni.
Automatyczne
operowanie plikami z muzyką pozwala programowi komputerowemu tworzyć
na przykład muzyczny program radiowy z reklamami ( w postaci pliku )
z rzadka okraszony wiadomościami wziętymi z innego programu.
Telewizyjny
system NICAM ( Philips oferuje niedrogi zestaw układu dekodera )
służy do cyfrowego przesyłania stereofonicznego dźwięku wysokiej
jakości.
Sygnał
cyfrowy audio trzeba przetworzyć dopiero przed ostatecznym
wzmocnieniem go i podaniem do głośnika. Ale sygnał o modulowanym
wypełnieniu PWM z częstotliwością nośną 300-500 KHz można
podać do invertera mocy na bardzo szybkich tranzystorach Mosfet jako
cyfrowego wzmacniacza ! Prosty filtr LC przed głośnikiem usunie
wysokie harmoniczne intermodulacji PWM
Sygnał
Video można konwencjonalnie przetwarzać jak w systemie DIGIT 2000 a
także można go mocno stratnie ( ale niewiele stratnie )
skompresować. Można rozpoznawać na obrazie na przykład twarze.
Trwają intensywne prace nad wydajnymi algorytmami kompresji i
rozpoznawania obrazów.
Można
i trzeba analizować dane sejsmiczne.
Można
analizować i automatycznie klasyfikować medyczne dane zapisów EKG
i EEG. Jest tylko kwestią czasu gdy jakość automatycznej
klasyfikacji EKG dokonanej przez program przewyższy jakość pracy
przeciętnego lekarza.
Wydajnymi
procesorami DSP rekonstruuje się obraz przekroju z N projekcji
tomograficznych. Dające bezinwazyjnie wgląd w ciało człowieka
skanery są przyszłością obrazowania medycznego. Znakomicie
polepszają jakość stawianej przez lekarzy diagnozy choroby i
szansy na przeżycie chorego. Znane są skanery rentgenowskie X,
skanery rezonansu magnetycznego i pozytonowej tomografii emisyjnej.
Tomografy są bardzo drogie.
Uzdatnić
i ulepszyć można sygnał ultrasonografii.
Oczywiście
przetwarza się sygnały radarowe i sonarowe.
W
badawczych rakietach przeciwlotnicznych procesor DSP przetwarza obraz
z chłodzonej kamery na podczerwień emitowaną przez silnik samolotu
wroga. Inteligentna rakieta nie daje żadnych szans samolotowi do
zestrzelenia. Po przemysłowym opanowaniu bardzo trudnej technologii
przewaga powietrzna USA stanie się totalna.
Sygnały
można przetwarzać w sensorach stosowanych w przemyśle.
Mikrokontroler
z funkcjonalnością DSP z przetwornikiem A/D i wyjściowym układem
generatora sygnałów PWM na licznikach do sterowania mostka
trójfazowego mocy invertera znakomicie uproszcza budowę invertera
do silnika elektrycznego maszyny CNC i robota. Sterowania maszyn CNC
i robotów będą z tego względu tanieć. Oczywiście liderzy
technologi utwierdzą swoją dominującą pozycje.
Kładzione
przez ATT od 1982 roku światłowody bardzo tanio przenoszą sygnały
cyfrowe na wielkie odległości. Nagle telefonia analogowa stała się
anachroniczna ! Przewodowy lub przenoszony radiowy telefon winien
posługiwać się tylko i wyłącznie sygnałem cyfrowym. Przy
komunikacji radiowej sygnał mowy trzeba ostro skompresować jako że
zakresy fal radiowych są deficytowym dobrem rzadkim i trzeba nimi
rozsądnie gospodarować.
Wydaje
się że obecnie trwa wstępna selekcja zawodników do wyłaniającej
się globalnej „cywilizacji cyfrowej”.
Kandydatami
do I grupy mocarzy wagi ciężkiej są kraje potrafiące
zaprojektować i wyprodukować układy technologii DSP a następnie
je użytkowo oprogramować w nowoczesnych wyrobach: USA, Japonia,
może Korea Południowa, Niemcy. USA najprawdopodobniej będą
chciały umocnić się w lukratywnym projektowaniu ( w tym
programowaniu) pozostawiając produkcję Japonii i Korei.
W
drugiej grupie kraje będą zdolne produkować urządzenia cyfrowe z
cudzych elementów i je oprogramować. Poziom dochodów w tej grupie
nie musi być niższy niż w pierwszej grupie. Jest to w gruncie
rzeczy globalny podział „inteligentnej” pracy myślących ludzi.
Z pewnością w tej grupie będą kraje nordyckie od lat bardzo
eksplorujące temat DSP.
Mieszkańcy
państw trzeciej „bezmyślnej” grupy będą tylko nabywcami
drogich nowoczesnych wyrobów z wbudowaną mikroelektroniką,
tworzonych w pierwszej i drugiej grupie. W tych krajach będą
„bezmyślni” programiści ( w optyce globalne jako nowy
proletariat ) i będą powstawały prymitywne programy ale kraje
prawie nic z tego nie będą miały. Nominalny poziom wynagrodzeń
nie przekroczy tam 1/4 – 1/3 zarobków w pierwszych grupach.
Klasyką
w dziedzinie DSP jest filtracja o skończonej odpowiedzi impulsowej
FIR i nieskończonej odpowiedzi IIR. Dostępne są na komputer PC AT
programy do projektowania filtrów i optymalnego zaokrąglenia
współczynników filtru do realizacji na procesorze o słowie
współczynników przykładowo 8-32 bitowym. Optymalne zaokrąglenie
współczynników jest bardzo ważne !
Klasyką
jest także szybka transformata Fouriera stosowana głównie ale nie
wyłącznie do analizy spektralnej. Stosuje się ją także do
rekonstrukcji obrazów tomograficznych ze skanerów.
Przetworzenie
wysokiej jakości sygnału analogowego o dużej dynamice na sygnał
cyfrowy jest bardzo trudne. W systemie Compact Disc częstotliwość
próbkowania w obu kanałach stereofonicznych wynosi 44.1 KHz a zatem
częstotliwość nieskończonego tłumienia antyaliasingowego filtru
dolnoprzepustowego winna wynosić 22.05 KHz ale jeszcze sygnał
użyteczny o częstotliwości 20 KHz ma być przepuszczony w całości.
Dodatkowo filtr ma mieć liniową fazę aby nie wprowadzał
zniekształceń czasowych. Nawet z użyciem najlepszych elementów
RLC i doskonałym wzmacniaczy operacyjnych budowa takiego
wyrafinowanego filtru jest absolutnie niemożliwa,nawet abstrahując
od jego stopnia komplikacji ! Toteż sygnał filtruje się
antyaliasingowo względnie łagodnie ale próbkuje z podwójną
częstotliwością a dalej decymuje cyfrowym filtrem o skończonej
odpowiedzi impulsowej. Ale przy zwiększonej częstotliwości
próbkowania 88.2 KHz wymagania na układ Sample Hold i 16 bitowy
przetwornik A/D są i tak trudne do spełnienia ale jednak możliwe.
Konwencjonalny 16 bitowy przetwornik A/D jest drogi. Składa się on
z przetwornika D/A oraz komparatora i rejestru aproksymującego.
Drabinka super dokładnych rezystorów do przetwornika D/A wykonana
jest metodą fotolitograficzną cieńkowarstwową. Dodatkowo zakresy
przetwarzania D/A są segmentowane. Stosuje się dynamicznie
równoważone dzielniki prądu. I tak dalej.
Toteż
kolejnym oczywistym krokiem było zastosowanie analogowego modulatora
Sigma Delta i mało dokładnego ( w skrajnym wypadku 1 bitowego czyli
komparatora ) ale szybkiego przetwornika A/D i filtracja-decymacja
wyłącznie cyfrowa bez jakiegokolwiek analogowego filtru
antyaliasingowego.
W
rozwiązaniu konwencjonalnym na wyjściu systemu zastosowany jest
przetwornik D/A a za nim rekonstrukcyjny selektywny filtr
dolnoprzepustowy m.in. odrzucający harmoniczne obrazu próbek
sygnału. Znów analogowy filtr ten jest bardzo kłopotliwy. Z teorii
próbkowania Shannona wynika że idealny dolnoprzepustowy filtr
rekonstrukcyjny „sinc” jest w ogóle nierealizowalny fizycznie !
Zatem filtrem interpolacyjnym - oversamplingowym powielona jest ilość
próbek. Następnie cyfrowym ( w przetwarzaniu A/D był analogowy ! )
modulatorem Sigma Delta ( nazwanym tu Noise Shaping czyli
kształtowanie szumów) ograniczona jest ilość bitów słowa.
Strumień krótkich ( w skrajnym rozwiązaniu jednobitowe ) próbek
kierowany jest do prostego przetwornika D/A z prostym analogowym
filtrem na wyjściu.
Filtry
decymacyjne, oversamplingowe i Sigma - Delta wykonywane są wyłącznie
jako filtry sprzętowe ponieważ wymagana jest ilość operacji
większa niż wykonują nawet wydajne procesory DSP. Nie zapominajmy
przy tym że te filtry są klockiem w alternatywnych przetwornikach
A/D i D/A. Te wielostopniowe filtry o optymalne strukturze muszą
być bardzo optymalne !
W
systemie DIGIT 2000 analogowy sygnał Audio z konwencjonalnych
demodulatorów FM toru sygnałowego odbiornika TVC podany jest do
bipolarnego układu ADC2300 ( ADC-Analog Digital Converter)
zawierającego m.in. dwa ( dźwięk stereofoniczny) dość proste
modulatory Sigma-Delta drugiego rzędu dostarczające 1 bitowe
strumienie bitów o częstotliwości zegara 4.7 MHz.
Wydaje
się że ITT w kolejnej generacji systemu sygnał częstotliwości
pośredniej dźwięku FM poda do szybkiego przetwornika A/D i
demodulacje FM ( ale także sygnału cyfrowego NICAM i przyszłych
innych systemów ) przeprowadzi cyfrowo ( jest do względnie proste )
jako że przetwarzanie A/D i DSP szybkich sygnałów jak sygnał
video ma przecież doskonale opanowane od lat !
Poziom
wymagań na przetworniki A/D audio jest tu liberalny jako ze jakość
telewizyjnego sygnału FM jest dość marna i daleko jej do poziomu
jakości Compact Disc.
NICAM
to nowy system transmisji dźwięku cyfrowego w telewizji ! Zwróćmy
uwagę na ewolucyjny rozwój systemu telewizyjnego. Sygnał
zawierający cyfrowy dźwięk Nicam zawiera jednocześnie
konwencjonalny dźwięk z modulacją FM. Wcześniej dodano sygnał
stereo FM i Teletext.
Perspektywy
systemu D2-MAC są raczej słabe.
ITT
podaje że przetworniki A/D i D/A mają z punktu widzenia szumów
jakość 14 bitową ( ale znacznie większe niż 14 bitowe
zniekształcenia nieliniowe ) co jest zupełnie wystarczające. Układ
ADC2300 nie zawiera cyfrowego filtru decymacyjnego. W lepszej
jakości przetwornikach A/D Sigma Delta do systemów CD stosowane są
tylko filtry z przełączanymi pojemnościami. Z uwagi ma niskie 14
bitowe wymagania ITT zastosował modulatory z ciągłymi
integratorami i zewnętrznymi kondensatorami. Rozwiązanie to jest
bardzo wrażliwe na drgania ( jitter ) fazy sygnału zegarowego, co
jest wadą. Częstotliwość próbek około 35 KHz także jest niższa
niż w systemie CD gdzie wynosi 44.1 KHz.
Sprzętowe
filtry decymacyjne znajdują się w układzie APU2400 lub APU2470 z
procesorem DSP. ITT podobnie jak inne firmy nie podaje szczegółów
filtrów decymacyjnych – „The digital decimation filter are
cascades of transversal and recursive lowpass filter.”
Z
1-bitowego strumienia o częstotliwości 4.7MHz filtry decymacyjne
wytwarzają 16 bitowe próbki o częstotliwości ca 35 KHZ. Mimo iż
próbki sygnału są 16 bitowe to ich jakość jest tylko 14 bitowa
lub niższa.
Otrzymane
w wyniku pracy programu 16 bitowe sygnały z procesora DSP podane są
do filtru oversamplingowego i filtru -modulatora Sigma Delta z 4
bitowym słowem wyjściowym. Nie podano jakichkolwiek informacji o
filtrach. Następnie szybko taktowany ( w systemie telewizyjnym PAL
zegar wynosi 17.7 MHz) licznik zamienia 4 bitową próbkę na sygnał
o modulowanym wypełnieniu PWM. Na wyjściu sygnału PWM wystarczy
prosty dolnoprzepustowy filtr RC.
ITT
natomiast szczegółowo opisuje procesor DSP. Natomiast opis
zastosowanego programu jest bezcennymi unikatem w skali światowej !
Wykonywany
przez procesor DSP program jest umieszczony w pamięci ROM 256 x 14
ale użyte są tylko w konkretnej implementacji programu 224 słowa.
N.B. Każdy program obszaru DSP jest krótki i ekstremalnie
zoptymalizowany !
Oczywiście
producent dostarcza gotowy układ z programem. Na przykład z
programem „T21” Ponieważ omówiono listę 36 rozkazów
procesora to potencjalnie wielki odbiorca może opracować swój
własny program i zlecić produkcje wyłącznie dla siebie. Ale
zmiana programu w pamięci ROM wymaga kosztownego przygotowania
nowych masek do fotolitografii.
Z
uwagi na wymaganą wydajność procesor DSP ma wiele szyn danych i
wiele pamięci aby jednocześnie móc wykonywać wiele czynności w
jednym cyklu zegarowym. Pamięć RAM jest mała 50x16. Filtry
decymacyjne co cykl sygnałowy umieszczają w niej automatycznie
kolejne próbki sygnałów audio. Współczynniki filtrów są dość
krótkie bo 8 bitowe. Nie ma żadnej potrzeby aby były dłuższe.
Współczynniki są umieszczone w pamięci ROM 28x8 i RAM 32x8.
Niezmienne
współczynniki w pamięci ROM nazwane są Cxx. Natomiast
współczynniki zmienne umieszczone w pamięci RAM nazywane są kxx.
Systemowy mikrokontroler DIGIT 2000 odbiera rozkazy z pilota zdalnego
sterowania odbiornika telewizyjnego TVC i szeregowym interfejsem
komunikacyjnym IM wysyła ustalone parametry do procesorów DSP. Na
przykład regulując Basy zmieniane są jednocześnie współczynniki
k4, k10, k11, k12. Wartości współczynników dla każdej pozycji
regulacji Basów mikrokontroler ma zapisane w swoim programie.
Oczywiście współczynniki są w tym wypadku identyczne dla kanału
Lewego i Prawego.
Podstawowy
rozkaz wykonywany przez procesor DSP ma postać:
RAM
| ACCU <- DATA x C + <ACCU>
16
bitowa zawartość komórki o adresie DATA z pamięci RAM ma być
pomnożona przez współczynniki o adresie C z pamięci Coefficient i
dodana do akumulatora. Podwójnie zaokrąglony 16 bitowy wynik ma być
umieszczony pod adresem RAM i równolegle w ACCU, który zawiera
dane zaokrąglone z 24 bitów ( wynik mnożenia 16 x 8) do 20 bitów.
Słowo RAM nieszczęśliwie występuje tu w dwóch znaczeniach –
ogólnym i konkretnej adresowanej komórki.
Przy
taktowaniu zegarem 17.7 MHz wykonanie rozkazu zajmuje 4 cykle a
procesor wykonuje maksymalnie 4.4 milionów sumomnożeń.
Prawie
wszystkie operacje filtracji wykonywane są parą Zero-Biegun o
pokazanej poniżej aranżacji.
Poniżej
cały program DSP o nazwie „T21” wykonywany przez DSP. Numery w
kwadracikach oznaczają adres słowa w RAM-ie. Dwa numery w
kwadraciku oznaczają adresy dla kanału Lewego i prawego. Wpierw
przetwarzane są sygnały Lewego kanału i następnie Prawy kanał.Program jest funkcjonalnie całkiem złożony a jednocześnie zawiera niewiele instrukcji.
W
nowoczesnych radarach stosuje się technikę DSP. Radar może być
dokładniejszy i mieć większy zasięg. Radar z nieruchomą płaską
anteną z syntezowaną aperturą może szybko śledzić cele w
różnych kierunkach. Radar wojskowy z DSP może być trudny do
namierzenia.
Cyfrowo
kodowany link komunikacyjny pozwala zachować w tajemnicy łączność
głosową i przekazywane dane taktyczne i operacyjne.
W
rezultacie skomputeryzowane nowoczesne samoloty USA wraz z naziemną
i satelitarną infrastrukturą w systemie automatyzacji wojny nie
dają samolotom ZSRR żadnych szans w konflikcie. Stany Zjednoczone
mogą ulec pokusie i po propagandowym przygotowaniu agresji pod
zmyślonym powodem całkowicie bezkarnie „powietrznie” najeżdżać
kraje III Świata. II Zimna Wojna jest definitywnie przegrana dlatego
że ZSRR był i jest słaby w mikroelektronice a w obszarze DSP jest
bezsilny.
Skuteczność
elektronicznego systemu kierowania ogniem ( oczywiście użyto także
DSP ) nowych ciężkich amerykańskich czołgów wraz z potęga
armaty i pancerze czynią z czołgów sowieckich tylko i wyłącznie
tarczę do strzelań w konflikcie. Komputer czołgu łączem
komunikacyjnym dostaje informacje taktyczne z rozpoznania
helikopterami i samolotami. Współdziała z sąsiednimi czołgami i
dowództwem.
Rentgenowski
tomograf komputerowy waży około 4-5 ton. Jest bardzo drogi. Bardzo
drogi jest każdy jego kilogram. Gro jego wagi to metale i plastiki.
Zasilacz lampy rentgenowskiej w tomografie jest strasznie
wyrafinowany na tle zasilacza w zwykłym aparacie rentgenowskim. Daje
stabilizowane napięcie stałe High Voltage a nie tętniące i
niestabilne napięcie jak w zwykłym aparacie X. Specjalne
technologie używane są do wykonania lampy rentgenowskiej z
kolimatorem tomografu komputerowego. Lampa X w czasie skanowania
porusza się po obwodzie gantry. Liniał kilkaset fotodiod lub
matryca CCD poprzedzonych kryształem scyntylacyjnym rejestruje
wartości projekcji promieni rentgenowskich przechodzących pod
różnymi kątami przez ciało pacjenta. Precyzyjnie wzmocnione
sygnały z fotodiod podane są do przetworników A/D. Sygnały
cyfrowe zbierane są w pamięci RAM systemu DSP. Następnie
przeprowadzana jest rekonstrukcja przekroju ciała pacjenta.
Rekonstrukcja i/lub projekcje zapisywane są jako plik w komputerze.
Czasami projekcje zapisuje się po to aby rekonstrukcje wykonać
później lub lepszym algorytmem.
Polska
nie musi projektować i produkować tomografów komputerowych i
innych skanerów. Może pewną ich ilość kupić. Jednak skazując
się na marginalną pozycje w światowym podziale „inteligentnej”
pracy przekreślamy swoją przyszłość. Przepaść będzie rosła i
zapóźnienie będzie niedługo tak wielkie że późniejsze
przystąpienie do rywalizacji będzie absolutnie niemożliwe.
Wedle
wszystkich przewidywań nowoczesny sprzęt medyczny czeka kolorowa
przyszłość a marże produkcyjne są i będą bardzo wysokie.
Udział wydatków na służbę zdrowia wzrasta w całym cywilizowanym
świecie. Leczenie nowotworów i chorób kardiologicznych wymaga
intensywnej diagnostyki, w tym diagnostyki obrazowej. Zachodnie
społeczeństwa już wkroczyły w epokę starzenia się a ludzie
starsi intensywnie konsumują usługi medyczne.
Mikroprocesory
nie posiadają obecnie rozkazów do formatu ułamkowego i konieczna
jest improwizacja z liczbami stałoprzecinkowymi. Mikroprocesory
bardzo wolno wykonują operacje mnożenia.
W
mieszankach instrukcji służących do oceny szybkości procesorów
mnożenie miało za mały udział co demobilizowało producentów w
wysiłkach. Przyszłe procesory na pewno będą miały szybkie
mnożenie.
Komputer
PC AT nie nadaje się do przetwarzania sygnałów akustycznych w
czasie rzeczywistym. Niemniej dostępne są testowe pliki, obrazki do
prezentacji kartami EGA-VGA a także próbki dźwięków. Komputer PC
AT autora ma kartę przetworników A/D i D/A. Przetwornikiem D/A
można odtworzyć 8 KHz próbki dźwięków. Dźwięki można
przefiltrować off - line algorytmami na przykład ITT. To wszystko
działa ! Algorytmy przetwarzania obrazów są makabrycznie wymagalne
co do szybkości maszyn DSP ale można sprawdzić przydatność
testowanego algorytmu.
Przykład.
Realizacji przejścia sygnału cyfrowego standardu CD na sygnał
analogowy koncernu Philips. Sygnał CD 44.1 Khz x 16 bit podany jest
do oversamplingowego czyli nadpróbkującego filtru FIR 128 stopnia o
4 krotnym nadpróbkowaniu. W istocie każda próbka wyjściowa składa
się z 32 sumo – iloczynów ( cztery zestawy współczynników
filtru FIR) jako że mnożenie próbek zerowych nie jest wykonywane.
NB.
Kształt charakterystyki częstotliwościowej filtru FIR
projektowanego procedurą Parks–McClellan [
omówienie i wydruk w Theory and Application of Digital Signal
Processing. Lawrence R. Rabiner, Bernard Gold. Prentice Hall 1975 ]
może być absolutnie dowolny co jest ogromną zaletą !
Filtr
ten zaprojektowano tak aby miał jak największe tłumienie poza
zakresem akustycznym. Im wyższa częstotliwość tym tłumienie może
być trochę mniejsze. Chodzi o to aby razem z wyjściowym analogowym
filtrem Thomsona filtry miały jak największe tłumienie widma
sygnału wejściowego. W paśmie do 20 KHz jego wzmocnienie wzrasta o
1 dB aby idealnie pokryć z dokładnością<0.01 dB tłumienie
filtru analogowego.
Kolejny
filtr oversamplingowy x64 to prosty liniowy filtr interpolacyjny.
Dalej dla 17 bitowego sygnału z 256 nadpróbkowaniem zastosowano
układ kształtowania szumu Noise Shaping czyli analog modulatora
Sigma Delta. Za 1 bitowym przetwornikiem D/A z przełączaną
pojemnością dano wspomniany filtr Thomsona na wzmacniaczu
operacyjnym. Parametry systemu są znakomite.
Niedostateczne
tłumienie widma sygnału Compact Disc poza pasmem użytecznym przy
przetwarzaniu D/A skutkuje podaniem do akustycznego wzmacniacza mocy
sygnałów widma o dużych częstotliwościach co powoduje powstanie
słyszalnych intermodulacji i radykalne obniżenie jakości dźwięku.
Powoduje to wcale częste kwestionowanie jakości nagrań na płytach
CD i kwestionowanie samej idei dźwięku cyfrowego. Słyszy się
nostalgiczne zawołania o nieporównywalnej jakości klasycznych płyt
gramofonowych.
Na
serwisowych płytach testowych CD nagrane są czyste sygnały
sinusoidalne. Obserwując oscyloskopem sygnał wyjściowy z marnej
jakości odtwarzacza CD widać zamiast czystej (cieńka linia)
sinusoidy jej pas ! To właśnie nieodfiltrowana część widma
sygnału cyfrowego przy jego przetwarzaniu D/A.
Na
tym gruncie rośnie audiofilski subiektywizm potrącający o magiczne
tłumaczenia i głupotę.
Autor
stworzył względnie prosty program symulujący działanie
przetwornika A/D Sigma Delta: analogowego modulatora Sigma Delta z
uwzględnieniem stabilności i przy wyższych rzędach filtru
nieliniowych środków ( nasycenie wzmacniaczy ) zapewnienia
stabilności filtru, pierwszych stopni filtru decymacyjnego z Comb
Filter, kolejnych stopni z filtrami FIR.
Tor
przetwarzania D/A to odwrotnie - stopnie interpolacyjnych filtrów
FIR, cyfrowego modulatora Sigma Delta i analogowego filtru Thomsona.
Użyta została gotowa procedura projektowania filtrów FIR i druga
procedura optymalnego zaokrąglenia współczynników do pożądanej
dokładności. Program „inteligentnie” tylko dobiera najbardziej
oszczędną realizacyjnie kaskadę filtrów FIR.
„Analogowy”
sygnał wejściowy przetworzony na cyfrowy i z powrotem na analogowy
z sporym opóźnieniem pokrywają się na wykresie ! W całym ciągu
przetwarzania jest masa sygnałów pośrednich.
Wydaje
się że Polska zupełnie przespała rozwój techniki cyfrowego
przetwarzania sygnałów DSP.
Mikrokomputery
„wbudowane” ( a w nich DSP ) ogromnie podnoszę funkcjonalność
i cenę wielu urządzeń.
DSP w Polsce to jest trudny temat elitarny a przeciętny klepacz kodu się tego boi jak wściekłego psa. DSP w Polsce nie istnieje.
OdpowiedzUsuń