PE2 Kolej Archiwum
W niemieckojęzycznych krajach Europy
stosuje się trakcje kolejową 15 KV, 16 2/3 Hz. Energie elektryczną
do ogólnokrajowej jednofazowej kolejowej sieci 110KV 16 2/3 Hz
wytwarza się w hydroelektrowniach i dedykowanych blokach elektrowni
cieplnych o średniej mocy. Takiej dziwnej sieci energetycznej nie ma
w innych krajach.
Sieć ta jest jednak głównie zasilana
z przetwornic maszynowych mocy 25-120 MW. Trójfazowy silnik
synchroniczny jest zasilany z transformatora dołączonego do
państwowej sieci energetycznej 110 KV. Napędza on poprzez sprzęgło
zapobiegające przenoszeniu drgań o częstotliwości 33 1/3 Hz
jednofazowy generator synchroniczny za którym dano podwyższający
transformator 110 KV, 16 2/3 Hz. Podstacje kolejowe mają tylko
transformator obniżający 110-15 KV.
Eksperymenty czynione z tyrystorowymi
cyklokonwerterami wypadły negatywnie.
W 1995 roku ABB oddała do użytku w
Bremen innowacyjną kolejową stacje zasilającą mocy 100 MW w
której w inverterach użyto nowoczesnych tyrystorów wyłączalnych
GTO. Szkodliwą indukcyjność połączenia drivera bramki GTO z GTO
zmniejszono 100 x krotnie czyli w gruncie rzeczy zintegrowano GTO z
driverem co pozwoliło znacznie polepszyć parametry dynamiczne GTO i
zmniejszyć straty dynamiczne w nich i łączyć GTO szeregowo.
Sieciowy transformator mocy Yydd zasila
uzwojeniami yd dwa szeregowo połączone prostowniki ( nie pracują w
modzie falowników) celem skasowania harmonicznych 5 i 7. Napięcie
stałe wynosi 10.5 KV
Do kolejnego uzwojenia d transformatora
dołącza się według potrzeb i możliwości filtry LC
harmonicznych 5/13 i 11/23 oraz dławiki konsumujące nadmiarowa moc
bierną wytwarzaną filtrami a dokładniej ich kondensatorami.
Układ wytwarzający sygnały
sterowania fazowego do mostków tyrystorowych prostowników stosuje
cyfrową pętle synchronizacji fazowej PLL aby zmniejszyć wpływ
zakłóceń z sieci energetycznej na prawidłową komutacje
tyrystorów. Mimo tego przy mocnej anomalii sieciowej tyrystory
mostków prostowników są wyłączane kondensatorem komutacyjnym 5
załączanymi tyrystorami 5. Układ sterujący, detekujący także
anomalie wykonano na wydajnych mikrokontrolerach 16 bitowych.
Pulsacje prądu z prostownika
wygładzają dławiki Ld. Wyjściowy konwerter jednofazowy pobiera z
napięcia stałego moc z podwójną częstotliwością w stosunku do
częstotliwości wyjściowej czyli 33 1/3 Hz. Aby te pulsacje mocy
nie przedostawały się do zasilającej sieci energetycznej z głównym
kondensatorem filtru 7 Cf dano dławik Lf nastrojone na
częstotliwość 33 1/3 Hz. Dyssypatywny filtr górnoprzepustowy 8
tłumi inne harmoniczne zarówno od strony sieci jak i konwertera.
Gdy sieć kolejowa wyjątkowo zwraca energie podniesieniu napięcia
stałego przeciwdziała się dołączeniem rezystorów mocy
łącznikiem GTO 10.
Każdy z 12 jednofazowych mostków
wyjściowych z tyrystorami GTO ma osobny transformator. Ich uzwojenia
wtórne są połączone szeregowo dla sumowania napięć. Mostki są
sterowane z modulacją PWM i przełączają trzy razy częściej niż
częstotliwość wyjściowa czyli zaledwie z częstotliwością 50
Hz. Straty dynamiczne w GTO są więc małe. Sterowanie PWM jest
takie że napięcia z mostków są dodatkowo przesunięte w fazie tak
że następuje kasowanie harmonicznych i zniekształcenia napięcia
wyjściowego 121 kV 16 2/3 Hz są mniejsze od 0.5% i to bez żadnych
kłopotliwych filtrów.
Większość urządzeń mieści się w
dwukondygnacyjnym budynku o wymiarze 54 x 15 metrów.
Przewidziano aż trzy linie -
strategie zabezpieczeń i obrony. Cena stacji jest nieznana ale
raczej nie jest niska.
Maszynową przetwornicę Siemens z
napędzającym silnikiem asynchronicznym pierścieniowym w stacji
Hamburg – Harburg uzupełniono o inverter zbudowany na GTO
zasilający silnik asynchroniczny pierścieniowy od strony wirnika z
częstotliwością +-2.5Hz aby utrzymać na stałym poziomie
wyjściową częstotliwość 16 2/3 Hz.
Napięcia do dwóch równolegle
połączonych dławikami wyrównawczymi mostkowych prostowników –
falowników podano z uzwojeń sieciowego 110 KV transformatora Dyd
aby wyeliminować dominującą 5 i 7 harmoniczną. Z uwagi na
ograniczoną moc nie zastosowano filtrów harmonicznych. Awaryjnie
może do obwodu prądu stałego być załączony przez GTO rezystor
dużej mocy pochłaniający moc. Wyjścia trzech trójfazowych
inverterów zsumowano dławikami i podano na wirnik silnika
asynchronicznego. Moc inwerterów wynosi tylko 5% mocy stacji.
Na czas rozruchu i awaryjnie wirnik
silnika asynchronicznego może być zwierany antyrównoległymi
tyrystorami. Połowiczny rozruch można przeprowadzić silnikiem
zwartym od strony statora i zasilanym od strony rotora. Prąd
rozruchu pobierany z sieci po rozruchu połowicznym jest dużo
mniejszy.
Oczywiście zastosowano środki
podnoszące niezawodność funkcjonowania stacji zasilającej.
W konstrukcji zastosowano sterowniki
Simatic S5 i moduły procesorów PM-4 oraz regulatory cyfrowe Simadyn
D i moduły procesorów EP 3.
Trzeba zejść na Ziemie. Tu jest nienaprawialna PKP ! Gdzie im do szybkiej kolei.
OdpowiedzUsuńWitam Towarowa praca przewozowa PKP mocno zmalała.W przewozach pasażerskich stagnacja. Do kasacji.
OdpowiedzUsuń