niedziela, 21 lipca 2019

Czy będzie kryzys w Chinach 76

Czy będzie kryzys w Chinach 76

Ile warta jest firma Uber ?
Związki i korporacje taksówkarzy zamieniły w wielu krajach swoją branże w skansen korupcji. Licencje na taksówkę odsprzedawano za setki tysięcy dolarów ( a nawet za milion dolarów ) a o uzyskaniu licencji taksówkarza decydowała wyłącznie korupcja. Sztucznie ograniczano podaż usług przewozowych. Ceny usług były wysokie a stan taksówek zły. Taksówkarze są niebezpiecznymi kierowcami powodującymi dużo wypadków. Władza absolutna deprawuje absolutnie podobnie jak brak konkurencji.
Uber założony w 2009 roku przez Garretta Campę i Travisa Kalanicka stworzył aplikacje do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami (bez uprawień, bez licencji, bez płacenia podatków i ubezpieczenia społecznego ) korzystającymi z aplikacji. Uber funkcjonował w wielu miastach 65 krajów świata. Aby skutecznie walczyć z taksówkarzami Uber dokładał do interesu w fazie promocji swoich usług. Taksówkarze wszędzie podnieśli larum ale władze państwowe dostrzegły w Uberze rycerza na białym koniu walczącego z potężną korupcją zaśmiergłego skansenu taksówkarskiego. W dodatku za Uberem dyskretnie stał amerykański rząd.
W Polsce z usług Ubera mogli od 2014 roku korzystać mieszkańcy największych aglomeracji. Kierowcy współpracujący z Uberem, od lutego 2016 roku muszą przedstawić dowód prowadzenia działalności gospodarczej. Powinni płacić podatki PIT i składki ZUS.
Od początka 2020 roku polscy taksówkarze korzystający z aplikacji nie muszą mieć taksometru i kasy fiskalnej. Działalność Ubera przyniosła Polakom konkurencje i korzyść – skansen taksówkarski przestaje istnieć !
Obecnie w wielu dużych miastach świata Uber na zakaz działalności uzyskany przez prawników taksówkarzy– w Berlinie, Paryżu, Londynie. Nowy Jork na rok wprowadził restrykcje wobec Ubera. Ale nic już nie będzie tak jak dawniej w świecie korupcji i oszustw taksówkarzy.
Oczywiście Uber z ekonomią współdzielenia nie miał i nie ma nic wspólnego. Kierowca zawodowo przewoził ludzi jak taksówkarz, często nie swoim samochodem. Firma po okresie promocji pobiera aż 25% prowizję.
Uber był i jest mocno nierentowny. W 2018 roku przy przychodzie 11.2 mld dolarów firma miała stratę blisko 3 mld. W zaakceptowanym przez instytucje nadzoru giełdy prospekcie emisyjnym zarząd firmy podał że firma może nigdy nie osiągnąć rentowności ! Kupujący akcje w IPO chyba prospektu nie czytali.
10 maja 2019 Uber via Initial Public Offering ( =IPO) stał się publiczną spółką giełdową na nowojorskiej giełdzie NYSE. Akcje pierwszego dnia straciły na wartości 7.6 % co jest wynikiem fatalnym. Firma zebrała z rynku 8,1 miliarda dolarów a więc dużo mniej niż Facebook i Alibaba.
Upublicznienie organizowało 30 banków a w tym potężny Morgan Stanley podając bombastyczną wartość firmy na 120 mld dolarów. Po stracie banki dyplomatycznie zamilkły aby potem bezczelnie stwierdzić że rentowność firmy nie jest zagrożona. W pierwszym kwartale 2019 firma straciła miliard dolarów. Mimo iż Uber generował olbrzymie straty i zmagał się z masą problemów prawnych na całym świecie , bankom nie przeszkadzało wyceniać go na 120 mld dolarów. Przypomnieć trzeba kryzysowy rok 2008 i wysokie ratingi wiarygodności oraz wyceny firm które niedługo zbankrutowały.
Aplikacja Uber nie jest mocno skomplikowana. Uber ma oczywiście wszędzie ostrą konkurencje ale walczy z nią skutecznie o klienta. Chińczycy mają własne firmy tego rodzaju i Uber tam nie działa.
Uber chciał oszczędzić na kosztach kierowców. Oddział Advanced Technologies Group (Uber ATG) opracowywał samochód autonomiczny ale Uber przyznaje że automatyzacja w trudnym terenie i przy dużym ruchu to melodia odległej przyszłości. W lipcu 2018 roku Uber skasował program autonomicznej ciężarówki po wydaniu 925 mln dolarów. Uber w związku z projektami samochodów autonomicznych jest pozwany o naruszenie własności intelektualnej a dokładniej o kradzież plików.

Uber jest rekordzistą pod względem skumulowanych strat, jakie przyniosła jakakolwiek nowa firma w historii !
Zgodnie z tradycyjną praktyką nowa firma technologiczna powinna stać się rentowna w ciągu 5 lat. Facebook powstał w 2004 roku i w 2010 roku zarobił 942 miliony dolarów. Ale Uber, Twitter czy Snapchat dużo dłużej przepalają miliardy i nie wiadomo czy kiedykolwiek będą rentowne. Kto te firmy finansuje ? Głownie inwestorzy z Bliskiego Wschodu, dysponujący astronomicznymi sumami i świadomością, że ropa się kiedyś skończy oraz chęcią zyskownego ulokowania swoich miliardów. W świecie zerowych lub ujemnych stóp procentowych „nieskończona” ilość kapitału szuka zarobku !
Umowy rządów USA i Arabii Saudyjskiej trzymane są w tajemnicy. Być może inwestorzy są po prostu zobligowani lokować część środków uzyskanych ze sprzedaży ropy naftowej w amerykańskie akcje finansując w ten sposób deficyt handlowy USA ze światem.

Indeks S&P 500 (linia czerwona) reprezentuje wartościowo około 35% globalnych akcji. Jest on doskonale skorelowany z bilansem banków centralnych (linia niebieska). Mimo dobrego stanu gospodarki USA FED z dużym prawdopodobieństwem obniży stopy procentowe. Europejski Bank Centralnego zapowiada powrót do skupu aktywów. Pieniędzy na globalnym rynku będzie zatem niedługo jeszcze więcej !
Giełdowe wyceny akcji czyli wartości firm składają się na wartość posiadanych przez obywateli ( raczej ich 0.1% garstka ) aktywów i bogactwo narodów. Po pęknięciu bańki giełdowej bogactwo stopnieje.

Porównanie wartości firm według ich wyceny giełdowej czasem prowadzi do absurdów. Oczywiście Uber nie jest wart 120 mld dolarów ani Beyond Meat 12 mld dolarów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz