Czy
będzie kryzys w Chinach 76
Ile
warta jest firma Uber ?
Związki
i korporacje taksówkarzy zamieniły w wielu krajach swoją branże w
skansen korupcji. Licencje na taksówkę odsprzedawano za setki
tysięcy dolarów ( a nawet za milion dolarów ) a o uzyskaniu
licencji taksówkarza decydowała wyłącznie korupcja. Sztucznie
ograniczano podaż usług przewozowych. Ceny usług były wysokie a
stan taksówek zły. Taksówkarze są niebezpiecznymi kierowcami
powodującymi dużo wypadków. Władza absolutna deprawuje absolutnie
podobnie jak brak konkurencji.
Uber
założony w 2009 roku przez Garretta Campę i Travisa Kalanicka
stworzył aplikacje do zamawiania usług transportu samochodowego
poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami (bez uprawień, bez
licencji, bez płacenia podatków i ubezpieczenia społecznego )
korzystającymi z aplikacji. Uber funkcjonował w wielu miastach 65
krajów świata. Aby skutecznie walczyć z taksówkarzami Uber
dokładał do interesu w fazie promocji swoich usług. Taksówkarze
wszędzie podnieśli larum ale władze państwowe dostrzegły w
Uberze rycerza na białym koniu walczącego z potężną korupcją
zaśmiergłego skansenu taksówkarskiego. W dodatku za Uberem
dyskretnie stał amerykański rząd.
W
Polsce z usług Ubera mogli od 2014 roku korzystać mieszkańcy
największych aglomeracji. Kierowcy współpracujący z Uberem, od
lutego 2016 roku muszą przedstawić dowód prowadzenia działalności
gospodarczej. Powinni płacić podatki PIT i składki ZUS.
Od
początka 2020 roku polscy taksówkarze korzystający z aplikacji nie
muszą mieć taksometru i kasy fiskalnej. Działalność Ubera
przyniosła Polakom konkurencje i korzyść – skansen taksówkarski
przestaje istnieć !
Obecnie
w wielu dużych miastach świata Uber na zakaz działalności
uzyskany przez prawników taksówkarzy– w Berlinie, Paryżu,
Londynie. Nowy Jork na rok wprowadził restrykcje wobec Ubera. Ale
nic już nie będzie tak jak dawniej w świecie korupcji i oszustw
taksówkarzy.
Oczywiście
Uber z ekonomią współdzielenia nie miał i nie ma nic wspólnego.
Kierowca zawodowo przewoził ludzi jak taksówkarz, często nie swoim
samochodem. Firma po okresie promocji pobiera aż 25% prowizję.
Uber
był i jest mocno nierentowny. W 2018 roku przy przychodzie 11.2 mld
dolarów firma miała stratę blisko 3 mld. W zaakceptowanym przez
instytucje nadzoru giełdy prospekcie emisyjnym zarząd firmy podał
że firma może nigdy nie osiągnąć rentowności ! Kupujący akcje
w IPO chyba prospektu nie czytali.
10
maja 2019 Uber via Initial Public Offering ( =IPO) stał się
publiczną spółką giełdową na nowojorskiej giełdzie NYSE. Akcje
pierwszego dnia straciły na wartości 7.6 % co jest wynikiem
fatalnym. Firma zebrała z rynku 8,1 miliarda dolarów a więc dużo
mniej niż Facebook i Alibaba.
Upublicznienie
organizowało 30 banków a w tym potężny Morgan Stanley podając
bombastyczną wartość firmy na 120 mld dolarów. Po stracie banki
dyplomatycznie zamilkły aby potem bezczelnie stwierdzić że
rentowność firmy nie jest zagrożona. W pierwszym kwartale 2019
firma straciła miliard dolarów. Mimo iż Uber generował olbrzymie
straty i zmagał się z masą problemów prawnych na całym świecie
, bankom nie przeszkadzało wyceniać go na 120 mld dolarów.
Przypomnieć trzeba kryzysowy rok 2008 i wysokie ratingi
wiarygodności oraz wyceny firm które niedługo zbankrutowały.
Aplikacja
Uber nie jest mocno skomplikowana. Uber ma oczywiście wszędzie
ostrą konkurencje ale walczy z nią skutecznie o klienta. Chińczycy
mają własne firmy tego rodzaju i Uber tam nie działa.
Uber
chciał oszczędzić na kosztach kierowców. Oddział Advanced
Technologies Group (Uber ATG) opracowywał samochód autonomiczny ale
Uber przyznaje że automatyzacja w trudnym terenie i przy dużym
ruchu to melodia odległej przyszłości. W lipcu 2018 roku Uber
skasował program autonomicznej ciężarówki po wydaniu 925 mln
dolarów. Uber w związku z projektami samochodów autonomicznych
jest pozwany o naruszenie własności intelektualnej a dokładniej o
kradzież plików.
Uber
jest rekordzistą pod względem skumulowanych strat, jakie przyniosła
jakakolwiek nowa firma w historii !
Zgodnie
z tradycyjną praktyką nowa firma technologiczna powinna stać się
rentowna w ciągu 5 lat. Facebook powstał w 2004 roku i w 2010 roku
zarobił 942 miliony dolarów. Ale Uber, Twitter czy Snapchat dużo
dłużej przepalają miliardy i nie wiadomo czy kiedykolwiek będą
rentowne. Kto te firmy finansuje ? Głownie inwestorzy z Bliskiego
Wschodu, dysponujący astronomicznymi sumami i świadomością, że
ropa się kiedyś skończy oraz chęcią zyskownego ulokowania swoich
miliardów. W świecie zerowych lub ujemnych stóp procentowych
„nieskończona” ilość kapitału szuka zarobku !
Umowy
rządów USA i Arabii Saudyjskiej trzymane są w tajemnicy. Być może
inwestorzy są po prostu zobligowani lokować część środków
uzyskanych ze sprzedaży ropy naftowej w amerykańskie akcje
finansując w ten sposób deficyt handlowy USA ze światem.
Indeks
S&P 500 (linia czerwona) reprezentuje wartościowo około 35%
globalnych akcji. Jest on doskonale skorelowany z bilansem banków
centralnych (linia niebieska). Mimo dobrego stanu gospodarki USA FED
z dużym prawdopodobieństwem obniży stopy procentowe. Europejski
Bank Centralnego zapowiada powrót do skupu aktywów. Pieniędzy na
globalnym rynku będzie zatem niedługo jeszcze więcej !
Giełdowe
wyceny akcji czyli wartości firm składają się na wartość
posiadanych przez obywateli ( raczej ich 0.1% garstka ) aktywów i
bogactwo narodów. Po pęknięciu bańki giełdowej bogactwo
stopnieje.
Porównanie
wartości firm według ich wyceny giełdowej czasem prowadzi do
absurdów. Oczywiście Uber nie jest wart 120 mld dolarów ani Beyond
Meat 12 mld dolarów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz