Czy
będzie kryzys w Chinach 85
Poziom
płac w gospodarce wyznacza sektor dóbr handlowalnych
międzynarodowo. Płace mechanizmem rynku pracy powoli rozlewają się
na resztę gospodarki. Zatem poziom technologi ( czyli płac ) w
sektorze dóbr handlowalnych międzynarodowo jest bardzo ważny.
Technologie
można opracowywać samodzielnie lub kupować na światowym rynku co
nie zawsze jest możliwe choćby przez stanowisko administracji USA.
Volvo
produkcje samochodów osobowych rozpoczęło w 1927 roku. Miały to
być samochody wysokiej jakości dostosowane do klimatu i szwedzkich
dróg i takie samochody Volvo produkowało na podstawie własnych
projektów. Volvo wprowadziło wiele innowacji w samochodach: w 1944
roku laminowane szyby nie stwarzające śmiertelnego zagrożenia przy
wypadku, w 1958 roku trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, w 1964 roku
fotelik dla dziecka zwróconego twarzą w tył, w 1994 roku boczne
poduszki powietrzne . I tak dalej – łącznie ponad 80 istotnych
innowacji.
Od
1999 roku Volvo Car Corporation produkujące samochody osobowe
należało do koncernu Ford Motor Company. W marcu 2010 roku Volvo
Car Corporation za 1.8 mld dolarów kupiła chińska firma Zhejiang
Geely Holding Group Company Limited istniejąca od 1986 roku. Volvo
rozwija się. Firma ma fabryki w 19 krajach świata i działa na
ponad 180 rynkach na całym świecie. Od 2010 roku sprzedaż cały
czas rośnie. W 2017 roku firma wyprodukowała 572 tysiące
samochodów. Firma ma dobrą rentowność. Ponad 62% pracowników
koncernu Volvo nadal pracuje w Szwecji.
Firma
produkuje modele hybrydowe i elektryczny.
Z
przedstawionych danych wynika ze chiński właściciel chce pod marką
Volvo projektować i produkować co najmniej dobre samochody
sprzedawane na rynku światowym aby cały czas być jednym z liderów
technologii motoryzacyjnej. Prawdopodobnie wszelkie informacje i
wyniki prac z Volvo są transferowane do chińskich firm. Prezesem
firmy jest Chińczyk ale wiceprezesem już Szwed.
Nazwa
założonej w 1898 roku firmy KUKA to akronim dla Keller und
Knappich Augsburg Firma produkuje roboty przemysłowych oraz systemy
automatyki przemysłowej głównie dla branży motoryzacyjnej ale od
kilku lat kładzie też nacisk na inne branże. Ma 20 oddziałów
handlowo - montażowo – serwisowych w świecie Jest jednym z
największych producentów w branży. Ma liczne innowacje na koncie.
Roboty KUKA pracują w: General Motors, Chrysler, Ford, Porsche, BMW,
Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Ferrari, Harley-Davidson, Boeing,
Siemens, STIHL, IKEA, Swarovski, Wal-Mart, Nestlé, Budweiser, BSN
medical, Coca-Cola.
Midea
Group za 5 mld dolarów w 2017 kupiła 74.55% udziałów w
firmie-spółce KUKA. Firma się rozwija. W 2017 roku miała ponad 14
tysięcy pracowników i przychód 3.5 mld Euro z przyzwoitą
rentownością.
Chińska
spółka giełdowa Midea w 2018 roku miała 135 tysięcy pracowników
w Chinach oraz 200 oddziałów. Produkuje cały repertuar niezłej
jakości wyrobów. Przejmowała już duże firmy w świecie. Jest
największym w świecie producentem robotów i sprzętu AGD. W 2018
roku miała przychód CN¥261.820
mld
przy
zysku aż 8% ! Firma na prace D&R przeznacza co najmniej 4%
przychodów i wzrasta liczba uzyskiwanych przez nią patentów.
Można
przypuszczać że stosowana będzie ta sama strategia co w przypadku
Volvo – KUKA ma projektować i masowo produkować ( chińskie firmy
je masowo kupują !) najlepsze roboty przemysłowe w świecie a
wszelkie informacje firmy są po cichu udostępniane chińskim
firmom. Wszakże obecnie informacja jest najlepszym i najcenniejszym
towarem.
Jak
widać z przykładów Volvo i KUKA Chińczycy potrafią dobrze
zarządzać koncernami. Celowo podkreśloną wysoką rentowność
biznesów. Firmy się rozwijają i oprócz tego zarabiają i jest
szansa że spłacą się nabywcy choć w przypadku KUKA cena nabycia
jest bardzo wysoka. To nie są żadne firmy zoombie czy chimery
sponsorowane przez chiński rząd lub banki. To są potężne, zdrowe
i rozwijające się firmy , które na prace D&R przeznaczają
coraz więcej pieniędzy i gołym okiem widać efekty tych prac.
Rząd
USA blokuje próby przejmowania technologicznych firm w USA przez
chińskie spółki.
Chińskim
firmom jeszcze daleko do pozycji liderów technologicznych. W
maszynach najmocniejsi są Niemcy i Japończycy. W końcu Toyota
Lexus i BMW to najlepsze masowo produkowane samochody w świecie.
Niemcy są także bardzo mocni w chemii. Chińczycy mają problemy z
mikroelektroniką i nic dziwnego bo technologia sięgnęła Himalajów
a nawet je przewyższyła.
Potężna,
notowana na giełdach AEX i NASDAQ holenderska firmą ASML jest
obecnie najważniejszym i największym dostawcą w świecie systemów
fotolitograficznych dla przemysłu półprzewodników. Firma
produkuje maszyny do produkcji układów scalonych. W 2010 roku firma
miała 67% udziału w światowej produkcji maszyn do produkcji
półprzewodników. Przed obcą dominacją technologiczną bronili
się Japończycy ale bezskutecznie. W 2018 roku firma ASML miała
blisko 11 mld Euro przychodu przy rentowności 22%. Firma zatrudnia w
całym świecie ponad 23 tysiące pracowników Ma ponad 12 tysięcy
patentów co nie jest dziwne biorąc wymyślność procesów
technologicznych mikroelektroniki !
Nowa
maszyna ASML 5000 posiada kilka istotnych ulepszeń w porównaniu do
maszyn z serii 3400, z których korzystają Intel, Samsung i TSMC a
więc światowi liderzy !
Nowa
wersja 3400C, zostanie wypuszczona w drugiej połowie 2019 roku i
będzie mogła produkować 170 dużych "wafli" na godzinę.
ASML przewidywała dostarczenie 18 maszyn do końca 2018 roku i 30 w
2019 roku.
Współczesna
fotolitografia to zaawansowana fizyka. Światło EUV czyli skrajny
ultrafiolet jest w maszynach ASML generowane przez celowanie w
maleńkie kropelki cyny za pomocą podwójnych impulsów lasera
molekularnego dużej mocy na dwutlenku węgla. Pierwszy impuls
przekształca kroplę cyny w coś o kształcie "naleśnika".
Drugi, który jest mocniejszy generowany 3 mikrosekundy później,
zamienia cynę w mgiełkę i przekształca ją w plazmę świecąca
światłem EUV o fali 13,5 nanometra. Światło jest następnie
zbierane, skupiane i odbijane tak, że wzór fotolitograficzny jest
rzutowany na krzemowego wafla.
Firma
ASM Lithography została założona w 1984 roku jako spółka
holenderskich firm Advanced Semiconductor Materials International i
Philips. Obecnie Philips ma obecnie udział mniejszościowy. Philips
miała w drugiej połowie lat osiemdziesiątych ogromne szanse na
rozwój i pozycje światowego lidera ale potrzebował na początek
rynku europejskiego. Tymczasem Niemcy i Francuzi widząc ostre
poczynania Intela, Motoroli i Samsunga oraz Japończyków stawiali na
własne firmy które obecnie w wyścigu liderów w ogóle się nie
liczą.
Na
zdjęciu pierwsza maszyna na EUV wielkości kontenera w cenie ponad
50 mln Euro. Maszyna jest obłędnie skomplikowana i wyrafinowana.
Obecnie
praca przy produkcji układów scalonych jest podzielona między
światowe koncerny. Intel i Samsung projektują i produkują układy
scalone ale technologie produkcyjną kupują od wiodącej w świecie
firmy ASML. Koncerny mają potężne zespoły ludzkie i to jest ich
najważniejszy kapitał. Samsung kupuje projekty procesorów od ARM i
dodaje do nich swoje peryferia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz