Czy
będzie kryzys w Chinach 93
„Ford
Motor Company budowę gigantycznego kompleksu przemysłowego "Ford
River Rouge Complex" lub po prostu Rouge Complex lub The Rouge
w Dearborn, Michigan, wzdłuż rzeki Rouge, rozpoczął w 1917 roku.
Budowę zakończono w 1928 roku. Była to największa zintegrowana
fabryka świata ! Na tej fabryce wzorowano fabrykę GAZ w Rosji
budowaną przez Forda. Na niej wzorował się koreański Hyundai
budując kompleks w Ulsan. Ford z z surowców wytapiał stal i z
niej dalej walcował blachy. Miał własną odlewnie. Produkował
szkło na szyby i gumę na opony ! Kompleks zżerał surowce i
wydalał samochody. Posiadał własną sporą elektrownie, szkole
zawodową i służbę zdrowia.
PRL
przestarzałą licencje na produkcje Pobiedy M20 ( czyli Warszawa )
dostał z drugiej reki z zakładów GAZ. Licencje na Fiata 125 i 126
kupiliśmy od koncernu Fiata , którego zmodernizował Ford.
Obecnie
jest niewiele tak dalece zintegrowanych kompleksów. Typowy zakład z
dostarczonej w hut blachy na prasach kształtuje elementy nadwozia.
Linia z robotami spawa te elementy w nadwozie. Kolejne roboty malują
nadwozie. Pracownicy wspomożeni maszynami zamontują na taśmie do
nadwozia zespół napędowy, pulpit i cala resztę. Zespół napędowy
może być wytworzony na miejscu ale wcale nie musi. Regułą jest
kupowanie dużej ilości części u światowych firm produkujących
standardowe elementy dla samochodów.
Koncern
Delphi Corporation został wydzielony ze struktur General Motors.
Firma ta jest drugą pod względem wielkości w branży zajmującej
się produkcją części dla przemysłu samochodowego. Zatrudnia
około 185 tysięcy pracowników (w USA około 50 tys.). Posiada 167
fabryk i następne 41 jako joint ventures z innymi spółkami. ”
Henry
Ford bardzo dobrze płacił w swoich fabrykach robotnikom a i tak
dochodziło tam do strajków. Ford był zdeklarowanym wrogiem
związków zawodowych. Uznał je w swoich zakładach dopiero w 1941
roku po strajku w kompleksie River Rouge i po procesach sądowych.
Klęskę
amerykańskiemu przemysłowi samochodowemu i nie tylko samochodowemu,
zadały związki zawodowe żądając absurdalnie wysokich stawek dla
robotników.
Tak samo jak Detroit
umiera miasto Flint i inne miasta. Położone w środkowej części
stanu Michigan miasto było przez pewien czas siedzibą koncernu
General Motors i opierało swój sukces na przemyśle
motoryzacyjnym.
W
South Bend, Indiana
produkowano legendarne samochody Studebakera i gamę produktów
Honeywell. Firmy zamknęły nierentowne zakłady.
Pittsburgh
był przez lata stolicą amerykańskiego przemysłu stalowego. Gdy
przemysł ( w tym samochodowy ) zredukował zamówienia na stal
Pittsburgh stał się zbędny.
Strategiczną
odpowiedzią Kapitału na silną pozycje Pracy była organizacja
wielkich firm w postaci koncernów, porzucenie modernizacji i
docelowa likwidacja zakładów i przenoszenie produkcji za granicę a
w końcu jej zlecanie.
„Fault
Tolerant”:
„Kierowanie
ogromnym zakładem jest trudne. W dodatku próba ogarnięcia wielu
technologi i liderowania w nich jest skazana na porażkę.
Na
zachodzie funkcjonują gigantyczne koncerny w branżach metalowej,
chemicznej, motoryzacyjnej, lotniczej, elektrotechnicznej,
elektronicznej, farmaceutycznej ...
Niemiecki
koncern lub Amerykańska korporacja to potężna kapitałowo
organizacja zarządzająca samodzielnymi prawnie firmami. Właściciele
koncernu kupują dobre firmy lub skupują na giełdzie pakiet akcji (
konieczna jest na to zgoda organów nadzorczych giełdy jako że
przejęcia mogą być wrogie lub przyjazne ) dający większość w
zarządzie opanowywanej firmy. Zamiast budować nową firmę ( albo
wydział w wielkiej fabryce ) lepiej jest kupić działającą firmę.
Przykładowo
koncern „Mercedes” wokół swojej montowni samochodów w
Stuttgarcie stworzył sieć obejmującą kilka tysięcy małych,
wąsko wyspecjalizowanych producentów dostarczających swoje
wyprodukowane elementy wprost ( bez pośredniego magazynu ) na linię
montażową Mercedesa.
Funkcjonowanie
firmy w siatce funkcjonalnej koncernu ma swoje zalety i wady. Może
chodzić o przejęcie kluczowych technologii, zwiększenie skali
produkcji i obniżenie kosztów, ograniczenie konkurencji i
zwiększenie zysków. Koncerny firmy kupują ale też już im
niepotrzebne sprzedają. Wartość firmy czasem rośnie. Firmy cały
czas zachowują swoją osobowość prawną i mogą mieć udziały w
innych firmach co rodzi efekt własności krzyżowej i pozornej
kreacji kapitału w powiązanej udziałami grupie firm.
Koncerny
generalnie organizują w układzie pionowym lub poziomym bardzo dużą
część gospodarki ! Koncern samochodowy współpracuje z tysiącem
firm.
Tylko
koncerny mają wystarczające środki i wystarczającą stabilność
finansową na trwające dekadami badania i konstrukcje prototypów.”
W
gruncie rzeczy podobne problemy jak amerykański Kapitał miała
gospodarka socjalistyczna. Wielkie firmy wymuszające absurdalne
podwyżki płac podczas Transformacji Ustrojowej albo zlikwidowano
albo nieudolnie próbowano zorganizować w koncerny jak PKP.
„Fault
Tolerant”:
„Dysfunkcjonalnym
państwem komunistycznym i jego państwową gospodarką kieruje
nomenklatura z selekcji negatywnej.
Wielkie
firmy są gospodarce niezbędne ale problemem komunistycznej
gospodarki są właśnie wielkie firmy. Załogi posługując się
politycznym pistoletem strajkowym wymuszają wysokie podwyżki
wynagrodzeń nie mające żadnego oparcia w wynikach firmy ani we
wzroście wydajności pracy. Rozkręca się inflacja !
Jak
już powiedziano drobiazgowe zarządzanie wielkimi firmami jest
trudne. Koncern posiada lub ma władzę nad samodzielnymi firmami.
Strajk w jednej firmie jest problemem tej firmy ale nie problemem
całego koncernu.
Polskie
Koleje Państwowe są wielką zintegrowaną firmą zatrudniającą
ponad 300 tysięcy pracowników. Związek zawodowy ma w PKP już nie
pistolet strajkowy ale ciężką armatę. Ale z PKP można wydzielić
i usamodzielnić firmę budującą i utrzymująca w sprawności
torowiska, firmę kierującą ruchem, firmę operującą swoimi
lokomotywami i wagonami, firmę dostarczającą energie elektryczną
do sieci... Zaletą organizacji PKP w formę koncernu jest zabranie
wielkim załogom pistoletu strajkowego. Wadą jest znacznie
powiększenie ilości zarządów i kosztów ich utrzymania i silnie
zwiększona biurokracja.
Jakość
zarządzania w modelu koncernowym równie dobrze może się polepszyć
jak i pogorszyć. W modelu nomenklaturowym zawsze będzie ona zła.
Bez
problemów każde wielkie socjalistyczne przedsiębiorstwo można
zorganizować w model koncernu. Jednak niewiele może to dać jeśli
załogi firm po porozumieniu podejmą strajk solidarnościowy we
wszystkich firmach.
Bez
wielkich firm współczesna gospodarka światowa nie może się
obejść. Likwidacja tych wielkich socjalistycznych firm dlatego że
załogi wymuszają podwyżki i pracując „socjalistycznie” czynią
je nierentownymi byłaby sporą stratą. ”
Podział
tortu między Kapitał a Prace musi być sensowny. Duża cześć
amerykańskich firm likwidowała produkcje w USA bo była ona
nierentowna z powodu za wysokich płac robotników w sytuacji
rosnącej konkurencji firm japońskich i europejskich gdy potrzeba
było dużych środków na gruntowną modernizacje zakładów.
Awangardą
klasy robotniczej PRL, „której się należało” byli górnicy,
hutnicy i stoczniowcy. Stocznie już zamknięto. Dalej wściekle doją
Polaków górnicy. Podczas transformacji ustrojowej zatrudnienie w
polskich hutach drastycznie zmniejszono. ArcelorMittal jest
właścicielem sprzedanej huty i największym producentem stali w
Polsce. Ma około 70 % potencjału produkcyjnego polskiego
hutnictwa. Od 2004 roku w modernizację w Polsce zainwestował 6 mld
zł, z czego połowę przeznaczył na krakowską hutę. Zapowiedziane
nieodwracalne wygaszenie Wielkiego Pieca w zakładzie w Krakowie
spowoduje spadek produkcji w polskim hutnictwie o około 20%. Za
droga jest energia i pozwolenia na emisje CO2. Firmy importują
tańszą stal z Rosji i Chin.
Amerykańskie
firmy „cyfrowe” są obecnie liderami giełdowej „kapitalizacji”:
Microsoft: $1080 mld, Amazon: $961 mld, Apple: $955 mld, Alphabet:
$863 mld.
Rzecz
w tym że Chiny mają bardzo mocnych odpowiedników tych firm i
części amerykańskich firm nie wpuszczają do siebie.
O
tym jak wielkie nadzieje Ameryka wiązała z tymi firmami świadczy
sprawa „podatku cyfrowego” we Francji. Podatek obrotowy
GAFA został przyjęty przez francuski parlament 11 lipca, ale ma on
obowiązywać wstecznie od 1 stycznia 2019 r. Wynosi on 3% obrotu i
dotyczy tylko dużych firm. Będzie płacony bez względu na to czy
firmy mają zyski. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazw
największych potęg cyfrowych świata: Google, Amazon, Facebook i
Apple. Podatek objąłby 26 firm działających we Francji, w tym
m.in. Microsofta i Twittera. Podatek GAFA przyniesie francuskiemu
skarbowi państwa dochód conajmniej czterystu 400 mln euro rocznie.
USA zapowiedziały odwet no bo przecież tylko USA mogą wszystkich
szpiegować i nakładać karne cła.
Wyszukiwarka
Google jest sprawna ale koncerny i rządy wnoszą o blokowanie linków
i wyników wyszukiwań. Cenzura działa ! Trzeba wtedy skorzystać z
Baidu. Baidu to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Chinach,
której udział wynosi tam ponad 80%. Baidu była popularniejsza niż
chińskojęzyczna wersja Google i Google wycofał się z Chin. To
także jedna z najczęściej odwiedzanych stron w internecie.
Yandex
to rosyjsko-holenderskie przedsiębiorstwo z siedzibą operacyjną w
Moskwie. Właściciel rosyjskiej wyszukiwarki internetowej o tej
samej nazwie. Działa też na Białorusi, Ukrainie, Kazachstanie i
Turcji. W 2017 wyszukiwarka kontrolowała około 50% rynku w Rosji.
Była to ósma co do wielkości wyszukiwarka świata.
Generalnie
wyszukiwarka Google jest istotnie lepsza niż Yandex ale Yandex ma
skromną cenzurę w przeciwieństwie do Google.
USA
zarzucają Rosji internetową dezinformacje a nawet wpływanie na
wybory a także penetracje swoich zasobów informacji.
Wydaje
się że Chiny i Rosja są całkiem dobrze przygotowane do wojny
cybernetycznej.
Gdyby
Chiny nie postawiły na samodzielny rozwój informatyki to
technologie 5G i inne mogły by tylko drogo kupować a tak mogą ją
sprzedawać co jest powodem irytacji USA !
Samodzielność
technologiczna jest dużo warta w sytuacji konfliktowej. Polska
praktycznie niczego skomplikowanego i nowoczesnego nie produkuje -
samochodu, samolotu, czołgu, broni...
Pociągi
Inter City ciągną lokomotywy EU07. Wyprodukowano je w zakładach
Pafawag we Wrocławiu oraz HCP ( Cegielski) w Poznaniu na angielskiej
licencji English Electric na podstawie dokumentacji lokomotywy EU06 w
latach 1964-1974 i 1983-1992. W toalecie pociągu IC może nie być
wody...
Polskie
ubogie Pendolino faktycznie nie jest Pendolino bo nie ma wychylnego
pudła wagonu od czego ukuto nazwę.
Powinniśmy
zazdrościć Chinom że inwestorzy musieli udostępniać swoją
najnowszą technologie i know-how a chińskie firmy ją sprawnie
opanowały i ją dalej rozwijają !
Polska
w dekadzie Gierka za zachodnie kredyty kupowała zachodnią
technologie ale nie potrafiła jej później modyfikować i
modernizować. Pod tym względem bardzo różnimy się od chińskich
firm.
Chyba bedzie wojna USA - Chiny.
OdpowiedzUsuńWitam. To bardzo źle.
OdpowiedzUsuń