wtorek, 17 listopada 2015

Automatyzacja i szok przyszlosci 20

Automatyzacja i szok przyszlosci 20

 Wzrost gospodarczy i dobrobyt zawdzieczamy rozwojowi technologi. Powinnismy wiec w przyszlosc patrzec z optymizmem. W wielu panstwach, polityka i politycy czesto rozwojowi i dobrobytowi bardziej przeszkadzali niz pomagali.

Luddyzm to radykalny angielski ruch społeczny z początkowego okresu rewolucji przemysłowej (1811-1813). Chałupnicy, rzemieślnicy i tkacze protestowali przeciwko wprowadzaniu maszyn do produkcji i zmianom sposobu ich życia i nowej etyce pracy. Niszczenie mechanicznych krosien czy maszyn do szycia nic w koncu nie dalo. Protestowano wczesniej przeciw wynalazkowi czcionki drukarskiej, ktora odebrała prace kopistom. Kopisci stracili prace ale drukowane ksiazki stanialy i byly dostepne dla nabywcow. Edukacja dala wstep do rewolucji przemyslowej.
Pozniej niektóre związki zawodowe sprzeciwiały się innowacjom, które prowadziły do wyparcia pracy ludzkiej przez maszynową i pozbawienia ludzi pracy.

Z badań Banku Anglii wynika ze w związku z nadchodzaca automatyzacją najbardziej zagrożonymi zawodami są te związane z administracją, prowadzeniem biura i produkcją. Automatyzacja i roboty moga zagrozić blisko 15 mln miejsc pracy w Wielkiej Brytanii !

Czym obecna sytuacja rozni sie od czasow minionych gdy innowacje i maszyny dawaly nam dobrobyt :
- Nastepuje niebezpieczna koncentracja kapitału w rekach bogaczy
- Posiadacze kapitalu ( a wiec wszystkich tych automatow ) sa w stanie skutecznie unikac opodatkowania w miejscu produkcji i sprzedazy czy swiadczenia usług
- Panstwa nie maja produkcyjnej wlasnosci i dochodow z niej
- Daja o sobie znac ogranicznia srodowiskowe. Zaczyna brakowac surowcow. Peak-oil dla zwyklej ropy mamy juz za soba. Brakuje nawet wody
- Zachod wpierw otrzymal technologiczny cios od Japoni a obecnie moze zostac znokautowany przez Chiny

Dotychczas w krajach zachodu udawalo sie upychac ludzi zwolnionych z produkcji w rozbudowanym ponad miare sektorze prostych uslug. Istnieja dwa modele systemu uslug. Proste uslugi sa tanie w USA i dlatego są masowo nabywane. Swiadczacy te usługi sa biednymi pracujacymi. W drugim modelu ( na przyklad Szwecja ) uslugi sa dla nabywcy sponsorowane przez panstwo i wykonawcy uslug nie musza klepac biedy.
W sytuacji gdy panstwo jest pozbawiane wplywow podatkowych ( skutecznie zmultiplikowanych dalej inzynieria podatkowa ) z produkcji i uslug, to nikogo nie moze sponsorowac i system traci stabilnosc.

W Londynie funkcjonuje rozbudowany system monitoringu z duza iloscia kamer. Jesli chodzi o bojki, pobicia, gwałty, napady i rabunki to uzyteczne w postepowaniach sadowych byly pojedyncze procenty zdjec i filmow z systemu monitoringu. Za mala jest rozdzielczosc kamer, zdjecia sa poruszone i niewyrazne. Najslabszym punktem kazdego systemu monitoringu sa ludzie. Zamiast uwaznie patrzec na monitory obsluga zajmuje sie swoimi sprawami lub drzemie i spi. Tak wiec czynnosci ludzkie w systemie monitoringu powinny byc kiedys zautomatyzowane.
Algorytm moze czlowieka polowicznie rozpoznac takze po sposobie poruszania sie sylwetki. Nawet jesli od razu nie rozpoznamy przestepcy i jego twarzy to mamy dane pozwalajace na czynienie skojarzen i podjecie obserwacji - inwigilacji podejrzanej osoby.
System monitoringu ze zdolnoscia rozpoznawania moze i powinien podjac sledzenie uciekajacego czlowieka czy samochodu i zaaranzowac jego zatrzymanie. Mozna sprawdzic polozenie telefonu podejrzanego. Do podejrzanego mozna zadzwonic (aby zobaczyc reakcje obserwowanej osoby ) czy zalaczyc mu smartfona i sledzic obiekt.
Systemy dopiero sie rozwijaja i z pewnoscia ich sprawnosc bedzie rosła. Wazna jest integracja on-line informacji z roznych zrodel.

Integracja danych z roznych zrodel moze byc uzyteczna dla poprawy bezpieczenstwa ruchu lotniczegio. Ruch samolotow rejestrujemy kamerami podczas startu / ladowanie na lotnisku a dalej radarami cywilnymi i wojskowymi naziemnymi i na statkach powietrznych oraz satelitami cywilnymi i wojskowymi. Dziwna jest obecna sytuacja giniecia bez sladu duzych samolotow pasazerskich. Zdecydowanie nie przystaje ona do techniki XXI wieku.
Obserwowac nalezy takze statki na morzach i oceanach. Nawet przy wypadkach lotniczych przezywaja ofiary i krytyczny jest czas udzielenia im ratunku.
Dbajac o bezpieczenstwo trzeba minimalizowac szanse inwigilacja

Popularne i uzyteczne sa internetowe nieinteligentne porownywarki cen towarow w sklepach. Niektore sklepy posuwaja sie do manipulacji. Podaja niskie ceny po czym klient dowiaduje sie ze nie ma akurat tego modelu a jest inny ale znacznie drozszy a wcale nie lepszy.
Popularny jest niestety patologiczny model funkcjonowania wielu firm w mysl zasady "the business of business is business". Co oznacza : nie jest ważne, co się robi, ważne, czy się zarobi. Chodzi o umyslne wprowadzanie klientow w blad i manipulowanie nimi. Celuja w tym koncerny telekomunikacyjne, banki, fundusze "inwestycyjne" ( gdzie mozna tylko stracic ), koncerny ubezpieczeniowe.
Przyszle "inteligentne" porownywarki cen i ofert z pewnosci zmniejsza szanse oszukiwania klientow.
Volkswagenowi latami oplacilo sie wprowadzanie w blad i oszukiwanie klientow !

1 komentarz:

  1. Bardzo ładnie napisane. Gratuluje poziomu artykułów.

    OdpowiedzUsuń