Male inwestycje i slabe perspektywy 4
Czym w Polsce manifestuje sie obecnosc 500 tysiecy nomenklaturowych pasozytow, ktorzy przeciez byle czego nie wezma do ust i zadowoleni sa dopiero ze sporych pensji i duzych lapowek.
Gdzie ujawnia sie dzialanie mafijnych koncesji, zezwolen, pozwolen, przetargow, spolek skarbu panstwa czy samorzadowych ...
Na wykresie [ forsal.pl ] pokazano ceny towarow i uslug. Mimo inflacji zlotowki ceny wielu wyrobow przemyslowych na wolnym rynku stoja w miejscu lub nawet spadaja i to jest normalne. To jest wyraz posuwajacej sie mechanizacji i automatyzacji w przemysle... w swiecie, głównie w Chinach.
Cena papierosow to glownie rosnaca akcyza i inne podatki.
Straszliwie podrozaly:
Dostawa wody i Usługi kanalizacyjne
Wywóz śmieci
Usługi związane z mieszkaniami i Wynajem mieszkań
Inne usługi transportowe
Wszysto co jest zarządzane lub regulowane przez państwo zdrozało. Własnie tyle kosztuje utrzymanie mafijnego - nomenklaturowego socjalizmu dla bogatych nomenklaturszczykow. To podatek korupcyjny.
Skad taka cena wody i odprowadzania sciekow. Bo mafia samorzadowa posadzila jakis przyglupow na fotelach prezesow i zarzadow i dostaja tam oni za NIC po 40 tysiecy zlotych poborow a bardzo drogo zlecenia dla spolki wykonuje firma ziecia prezydenta miasta.
Skad taki skok cen wywozu smieci. A to "Platforma bez matury" wprowadzila ustawe smieciowa ktora propagandowo miala zracjonalizowac dzialalnosc firm smieciowych a wlozyla ci po cichu złodziejska reke do kieszeni.
A jak będą wyglądały polskie miasta, o ktore tak troszczy sie nomenklatura, co rusz podnoszaca ceny usług komunalnych, za 35 lat? Niektóre całkowicie znikną z mapy !
Jestem tego samego zdania co Ha-Joon Chang, wybitny koreański ekonomista pracujący od lat na uniwersytecie Cambridge, ze żadnemu krajowi nie udało się wyrwać z pozycji peryferyjnych stosując strategię neoliberalną. Sukces odnieśli ci, którzy wybrali zupełnie inna drogę: modernizacji sterowanej przez państwo, które prowadziło konsekwentną i elastyczna politykę gospodarczą, chroniąc swój rynek przed obca konkurencją do momentu, gdy rodzime przedsiębiorstwa były w stanie jej sprostać.
Zadnych uniwersalnych recept na kazda okolicznosc nie ma. Polityka gospodarcza musi byc elastyczna i dostosowywac sie do zmiennych okolicznosci.
Polska na tle sklerotycznej europy zachodniej sie rozwija. Ale to napewno nie jest wlasciwy obszar do porownania. W 1990 roku Korea ( oczywiscie Poludniowa ) i Polska mialy dokladnie taki sam PKB per capita. Obecnie PKB Korei jest wiekszy o 53% od Polskiego.
Szczegolna role w gospodarkach panstw Centrum systemu swiatowego odgrywaja globalne koncerny. Na tych kilkunastu koncernach stoja cale gospodarki poszczegolnych panstw Centrum. One ciagną technologicznie i finansowo cały kraj. Wokoł nich kreci sie cale zycie gospodarcze. One organizuja cala gospodarke. One buduja pozycje kraju w swiecie.
Tymczasem Polska jak zadnego globalnego koncernu nie miala tak i nie ma.
No trudno sie zreszta spodziewac koncernu globalnego w III Swiatowym systemie kapitalizmu kompradorskiego tak zaciekle obecnie bronionego przez grono jego beneficjentów i spory krąg jego pieszczochów
Instytut Sobieskiego po analizie strategi Korei proponuje dla Polski:
"1) reformę systemu wymiaru sprawiedliwości oraz systemu skarbowego usprawniające ich działanie, a przez to ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej;
2) zmianę systemu zamówień publicznych, który premiowałby krajowe firmy przy zachowaniu standardu towarów i usług oraz przeprowadzenie przeglądu unijnych regulacji pod kątem możliwości premiowania rodzimego przemysłu;
3)reformę systemu podatkowego i wprowadzenie ulg podatkowych dla firm przemysłowych inwestujących w badania i rozwój, w tym firm zagranicznych (oraz pierwszeństwo w dostępie do kredytu państwowego);
4) uproszczenie procedur biurokratycznych mające na celu zmniejszenie kosztów oraz skrócenie czasu trwania inwestycji (np. prawo budowlane);
5) reformę prawa patentowego oraz systemu wdrażania nowych technologii;
6) reformę systemu szkolnictwa zawodowego oraz krajowych ośrodków badawczych (z uczelniami wyższymi na czele) uwzględniającą potrzeby sektora przemysłowego;
7) reformę systemu nadzoru spółek skarbu państwa wraz ze zmianą zasad wyłaniania kadry zarządzającej64;
8) wzmocnienie instytucji kontrolnych, regulacyjnych i antymonopolowych, które mają być gwarantem zachowania konkurencyjności w wybranych przez państwo sektorach;
9) reformę korpusu dyplomatycznego i instytucji odpowiedzialnych za promocję polskich firm poza Polską w celu przygotowania zmian w polityce eksportowej (otwierania się na nowe rynki);
10) stworzenie mechanizmów kumulacji wiedzy na temat polskiego przemysłu i biznesu (m.in. w postaci grantów badawczych dla ośrodków naukowych i instytucji zajmujących się tym tematem), a także stymulowania przedsiębiorstw do ciągłego rozwoju (m.in. poprzez krótkie okresy ochrony patentowej czy wsparcie realnych inwestycji w kapitał ludzki).
Wymienione powyżej działania nie narażają państwa na konsekwencje chybionych decyzji inwestycyjnych, co w sytuacji kryzysu finansów publicznych i nadciągającego kryzysu zadłużenia jest jednym z najważniejszych czynników. Bez przeprowadzenia powyższych reform, trudno będzie sformułować skuteczną politykę przemysłową, a także stworzyć warunki do przygotowania przez władze aktualnej i przyszłej mapy polskiego przemysłu, opartej na długofalowej polityce gospodarczej (wraz z nowym planem szerszego wykorzystania specjalnych stref ekonomicznych)."
Fajny wpis!
OdpowiedzUsuń