Czy
będzie kryzys w Chinach 126
Na
konferencji w Bretton Wood w 1944 roku ustalono ze wymienialny na
złoto dolar będzie walutą światowych rozliczeń w handlu
międzynarodowym. Decyzją prezydenta Nixona od 1971 roku dolar nie
jest wymienialny na złoto. Od 1973 roku funkcjonuje petrodolar wraz
z systemem jego recyklingu.
Rosnieft
wykonujący 40% rosyjskiego eksportu ropy naftowej, właśnie
poinformował klientów, że przyszłe kontrakty przetargowe na
produkty naftowe będą denominowane w euro, a nie w dolarach -
podało pięć źródeł handlowych Reutersa.
https://www.reuters.com/article/russia-rosneft-tenders-euro/russias-rosneft-to-switch-to-euros-in-oil-products-tenders-traders-idUSL5N25H1ZT
Gospodarka
Rosji stanowi obecnie trochę ponad 3% światowego PKB ( ZSRR miał
około 9% udziału w światowym PKB ) ale jest dużym eksporterem
ropy. Rosja jest za małym graczem aby wywrócić petrodolara ale
jej przykład może być zaraźliwy.
Ropa
jest także notowana w Yuanach na chińskiej giełdzie. Są zatem
precedensy odejścia od dolara w handlu ropą.
Odejście
od notowania i płatności za ropę w dolarach jeszcze niewiele
znaczy. Obecnie można momentalnie wymienić każdą twardą walutę
na inną po małej prowizji ale istotne jest ryzyko kursowe.
Natomiast szeroka odmowa kupowania obligacji skarbu USA za
petrodolary i nie tylko petrodolary, byłaby poważnym ciosem w
hegemonie USA.
Rosja
swoją ropę sprzedaje Europie i dolar w wycenie i transakcjach jest
całkowicie zbędny.
Zawsze
jest kropla która urwie ucho dzbana. „Pluj, pluj zawsze coś
przylegnie”
N.B.
Przy ujemnej ( lub mocno ujemnej ) realnej stopie procentowej
pieniądza, USA i inne kraje z deficytem handlowym są Wielką
Ekonomiczną Czarną Dziurą zasysającą rzekę towarów !
Niemcy
i Chiny eksportując – rozdając swoje pierwszorzędne towary i
akumulując „pieniądz” po prostu sami się okradają i
wygłupiają.
Rentowność
portugalskich i hiszpańskich obligacji wynosi obecnie zero. Problem
ich długu jest "rozwiązany" i dług im realnie topnieje.
Nie wiadomo tylko czy to „rozwiązanie” ucieszy niemieckich ( i
nie tylko ) emerytów bo to oni za to w przyszłości słono zapłacą.
Nadwyżka
eksportowa przy dodatnich realnych stopach procentowych jest formą
podboju ekonomicznego rynków atakowanych państwa i wojny
gospodarczej.
Stagflacja
lat siedemdziesiątych spowodowała powstanie nowych, sponsorowanych,
neoliberalnych teorii ekonomicznych. Natomiast obecny cyrk z
zerowymi i ujemnymi stopami procentowymi ( spowodowany nadmiarem
pieniądza ale tylko u bogaczy ) obezwładnił umysłowo
ekonomistów.
Możliwe
jest nastąpienie japonifakcji światowej gospodarki - zerowe lub
ujemne stopy procentowe, brak inflacji, stagnacja lub znikomy wzrost.
Niemcy
najmniej pracują w całej grupie krajów OECD. Ponieważ obecnie
wytwarzanie nadwyżki eksportowej jest głupotą to muszą jeszcze
skrócić czas pracy i … cieszyć się życiem. Po co pracować i
eksportować towar w Czarną Dziurę ? Solidarne radykalne
zmniejszenie i podrożenie eksportu ( Chiny, Niemcy, Korea... )
trochę uzdrowi światową gospodarkę. Inflacja w wielu krajach
przebije sufit.
Dla
Chińskich koncernów bardzo ważna jest kreacja marek światowych.
Marki są szczególnie ważne w dziedzinie kosmetyków ( gro kosztów
producenta to reklama i opakowanie ! ) i odzieży ( ale nie tylko ).
Są to proste i tanie technologie.
N.B.
W ostatniej dekadzie wynaleziono blisko 2/3 wszystkich znanych
substancji chemicznych !
Przychody
światowego „przemysłu piękna”, 2018. ($ mld)
L'Oréal:
31.2
Unilever:
24.8
Estee
Lauder: 13.7
Procter
& Gamble: 12.4
Coty:
9.4
Shiseido:
8.9
Beiersdorf:
6.9
Louis
Vuitton: 6.7
Johnson
& Johnson: 6.1
Amorepacific
Group: 5.6
(Beauty
Packaging)
Samochód
osobowy jest najbardziej skomplikowanym masowo produkowanym towarem
przemysłowym. To finalny efekt pracy aż 14 działów przemysłu.
Ilość detali w samochodzie cały czas rośnie i sięga w
najlepszych modelach 70 tysięcy. Samolot Boeing 737-800 ma około
340 tysięcy detali ale wiele z nich się powtarza w dużej ilości
jak choćby fotele. Coraz szerzej stosowane w drogich samochodach są
stale stopowe o wysokiej wytrzymałości, stopy aluminium i tytanu.
Do tego dochodzi kupa wyrafinowanej elektroniki z wbudowanym
oprogramowaniem.
Do
poziomu BMW, Daimlera i Lexusa z pełna determinacją usiłują
dorównać Koreańczycy ale jeszcze trochę im brakuje.
Produkcja
samochodów osobowych, 2018. (milion sztuk)
China:
23.7
Japan:
8.3
Germany:
5.1
India:
4.06
South
Korea: 3.6
US:
2.8
Brazil:
2.3
Spain:
2.2
France:
1.7
Mexico:
1.5
Russia:
1.5
UK:
1.5
Czechia:
1.3
Slovakia:
1.1
Indonesia:
1.06
(OICA)
Niewielka
produkcja samochodów osobowych w USA wynika z importu samochodów. W
Meksyku składają je m.in. amerykańskie koncerny. Jak dotychczas
nawoływania polityków aby koncerny z powrotem przeniosły produkcje
do USA są prawie bezskuteczne co widać choćby na przykładzie
samochodów osobowych.
Szybki
rozwój gospodarczy Chin wspomagała tania ale brudna energia z
węgla.
„Zielona”
energia i energetyka jest droga. Transformacja energetyczna w
Niemczech kosztowała już ponad 480 mld Euro. Oczywiście
Transformacja energetyczna obniża tempo wzrostu niemieckiego PKB.
Aby utrzymać cenę energii elektrycznej dla przemysłu na niskim
poziomie bardzo drogo za energie elektryczną płacą tamtejsi
konsumenci. Narzucenie przemysłowi konsumenckiej ceny energii
wywołałoby masowe bankructwa niemieckich firm.
Chiny
są liderem w zielonej energetyce ale ona nie jest w stanie zastąpić
energii z węgla. Zatem w interesie całego świata ( atmosfera Ziemi
jest wspólna czy ktoś tego chce czy nie chce ) jest aby chińskie
elektrownie jądrowe jak najszybciej zostały zbudowane. Podobnie z
chińską hydroenergetyką.
W czasie II Wojny Światowej Niemcy narzuciły Słowacji zaniżony kurs wymiany korony na marki, co powodowało duże nadwyżki eksportowe niczym nie kompensowane ze strony Niemiec. Kraj odnotowywał wprawdzie duży, teoretyczny, wzrost gospodarczy, ale ludność nic z tego nie miała, bo za pół darmo dostarczała towary Rzeszy. Po wojnie minister gospodarki Słowacji, Medricky, odpowiadał przed sądem za dopuszczenie do takiej sytuacji. W obecnych czasach taka polityka, jaką prowadziła ówczesna Słowacja jest standardem dla wielu krajów.
OdpowiedzUsuńGromadzenie zapasów tracącego wartość pieniądza na zerowy lub ujemny procent to głupota !
OdpowiedzUsuńZatem kiedy globalny kryzys finansowy ?
OdpowiedzUsuńKażdy wielki kryzys jest innych. Z tego względu przewidywania muszą przypominać wróżenie z fusów po kawie ponieważ wiele istotnych informacji jest szerzej nieznanych
OdpowiedzUsuńCzytaj więcej na https://fakty.interia.pl/raporty/raport-unia-europejska/aktualnosci/news-niemiecki-ekonomista-przestrzega-polske-i-wieszczy-upadek-st,nId,3167369#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome
OdpowiedzUsuńMarkus Krall, niemiecki ekonomista i menadżer zajmujący się oceną ryzyka w gospodarce, ostrzega Polskę przed przyjęciem wspólnej unijnej waluty. Ekspert przewiduje pod koniec 2020 r. załamanie systemubankowego RFN i zawalenie się strefy euro.
Dane o produkcji samochodów posiada Pan błędne
OdpowiedzUsuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production
Transformacja energetyczna Niemiec (https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_Germany) to wielkie wyzwanie znacznie przerastające możliwości umysłowe narodu i państwa polskiego i moim zdaniem mimo wszystko sukces, węglowodory kopalne (https://en.wikipedia.org/wiki/Cantarell_Field) to droga do nikąd i wkrótce się skończy. Niemcy mają olbrzymią gospodarkę na niewielkim terytorium, robią co mogą i jak mogą, to już procentuje fenomenalną nadwyżką handlową (oszczędzają grube miliardy rocznie na imporcie węgla i gazu a wkrótce także ropy) a będzie jeszcze więcej.
Niemcy grają długoterminowo, w perspektywie kilkudziesięciu lat zupełnie jak Chińczycy, prosze o tym nie zapominać.
@msta
OdpowiedzUsuńNiemcy od dawna graja długoterminowo !
@cedric
OdpowiedzUsuńWątpię czy w przyszłym roku system Euro upadnie !