niedziela, 25 sierpnia 2019

Czy będzie kryzys w Chinach 126

Czy będzie kryzys w Chinach 126

  Na konferencji w Bretton Wood w 1944 roku ustalono ze wymienialny na złoto dolar będzie walutą światowych rozliczeń w handlu międzynarodowym. Decyzją prezydenta Nixona od 1971 roku dolar nie jest wymienialny na złoto. Od 1973 roku funkcjonuje petrodolar wraz z systemem jego recyklingu.
Rosnieft wykonujący 40% rosyjskiego eksportu ropy naftowej, właśnie poinformował klientów, że przyszłe kontrakty przetargowe na produkty naftowe będą denominowane w euro, a nie w dolarach - podało pięć źródeł handlowych Reutersa.
https://www.reuters.com/article/russia-rosneft-tenders-euro/russias-rosneft-to-switch-to-euros-in-oil-products-tenders-traders-idUSL5N25H1ZT
Gospodarka Rosji stanowi obecnie trochę ponad 3% światowego PKB ( ZSRR miał około 9% udziału w światowym PKB ) ale jest dużym eksporterem ropy. Rosja jest za małym graczem aby wywrócić petrodolara ale jej przykład może być zaraźliwy.
Ropa jest także notowana w Yuanach na chińskiej giełdzie. Są zatem precedensy odejścia od dolara w handlu ropą.
Odejście od notowania i płatności za ropę w dolarach jeszcze niewiele znaczy. Obecnie można momentalnie wymienić każdą twardą walutę na inną po małej prowizji ale istotne jest ryzyko kursowe. Natomiast szeroka odmowa kupowania obligacji skarbu USA za petrodolary i nie tylko petrodolary, byłaby poważnym ciosem w hegemonie USA.
Rosja swoją ropę sprzedaje Europie i dolar w wycenie i transakcjach jest całkowicie zbędny.
Zawsze jest kropla która urwie ucho dzbana. „Pluj, pluj zawsze coś przylegnie”

N.B. Przy ujemnej ( lub mocno ujemnej ) realnej stopie procentowej pieniądza, USA i inne kraje z deficytem handlowym są Wielką Ekonomiczną Czarną Dziurą zasysającą rzekę towarów !
Niemcy i Chiny eksportując – rozdając swoje pierwszorzędne towary i akumulując „pieniądz” po prostu sami się okradają i wygłupiają.
Rentowność portugalskich i hiszpańskich obligacji wynosi obecnie zero. Problem ich długu jest "rozwiązany" i dług im realnie topnieje. Nie wiadomo tylko czy to „rozwiązanie” ucieszy niemieckich ( i nie tylko ) emerytów bo to oni za to w przyszłości słono zapłacą.
Nadwyżka eksportowa przy dodatnich realnych stopach procentowych jest formą podboju ekonomicznego rynków atakowanych państwa i wojny gospodarczej.
Stagflacja lat siedemdziesiątych spowodowała powstanie nowych, sponsorowanych, neoliberalnych teorii ekonomicznych. Natomiast obecny cyrk z zerowymi i ujemnymi stopami procentowymi ( spowodowany nadmiarem pieniądza ale tylko u bogaczy ) obezwładnił umysłowo ekonomistów.
Możliwe jest nastąpienie japonifakcji światowej gospodarki - zerowe lub ujemne stopy procentowe, brak inflacji, stagnacja lub znikomy wzrost.

Niemcy najmniej pracują w całej grupie krajów OECD. Ponieważ obecnie wytwarzanie nadwyżki eksportowej jest głupotą to muszą jeszcze skrócić czas pracy i … cieszyć się życiem. Po co pracować i eksportować towar w Czarną Dziurę ? Solidarne radykalne zmniejszenie i podrożenie eksportu ( Chiny, Niemcy, Korea... ) trochę uzdrowi światową gospodarkę. Inflacja w wielu krajach przebije sufit.
Dla Chińskich koncernów bardzo ważna jest kreacja marek światowych. Marki są szczególnie ważne w dziedzinie kosmetyków ( gro kosztów producenta to reklama i opakowanie ! ) i odzieży ( ale nie tylko ). Są to proste i tanie technologie.
N.B. W ostatniej dekadzie wynaleziono blisko 2/3 wszystkich znanych substancji chemicznych !

Przychody światowego „przemysłu piękna”, 2018. ($ mld)
L'Oréal: 31.2
Unilever: 24.8
Estee Lauder: 13.7
Procter & Gamble: 12.4
Coty: 9.4
Shiseido: 8.9
Beiersdorf: 6.9
Louis Vuitton: 6.7
Johnson & Johnson: 6.1
Amorepacific Group: 5.6
(Beauty Packaging)

Samochód osobowy jest najbardziej skomplikowanym masowo produkowanym towarem przemysłowym. To finalny efekt pracy aż 14 działów przemysłu. Ilość detali w samochodzie cały czas rośnie i sięga w najlepszych modelach 70 tysięcy. Samolot Boeing 737-800 ma około 340 tysięcy detali ale wiele z nich się powtarza w dużej ilości jak choćby fotele. Coraz szerzej stosowane w drogich samochodach są stale stopowe o wysokiej wytrzymałości, stopy aluminium i tytanu. Do tego dochodzi kupa wyrafinowanej elektroniki z wbudowanym oprogramowaniem.
Do poziomu BMW, Daimlera i Lexusa z pełna determinacją usiłują dorównać Koreańczycy ale jeszcze trochę im brakuje.
 
Produkcja samochodów osobowych, 2018. (milion sztuk)
China: 23.7
Japan: 8.3
Germany: 5.1
India: 4.06
South Korea: 3.6
US: 2.8
Brazil: 2.3
Spain: 2.2
France: 1.7
Mexico: 1.5
Russia: 1.5
UK: 1.5
Czechia: 1.3
Slovakia: 1.1
Indonesia: 1.06
(OICA)

Niewielka produkcja samochodów osobowych w USA wynika z importu samochodów. W Meksyku składają je m.in. amerykańskie koncerny. Jak dotychczas nawoływania polityków aby koncerny z powrotem przeniosły produkcje do USA są prawie bezskuteczne co widać choćby na przykładzie samochodów osobowych.

Szybki rozwój gospodarczy Chin wspomagała tania ale brudna energia z węgla.
Zielona” energia i energetyka jest droga. Transformacja energetyczna w Niemczech kosztowała już ponad 480 mld Euro. Oczywiście Transformacja energetyczna obniża tempo wzrostu niemieckiego PKB. Aby utrzymać cenę energii elektrycznej dla przemysłu na niskim poziomie bardzo drogo za energie elektryczną płacą tamtejsi konsumenci. Narzucenie przemysłowi konsumenckiej ceny energii wywołałoby masowe bankructwa niemieckich firm.
Chiny są liderem w zielonej energetyce ale ona nie jest w stanie zastąpić energii z węgla. Zatem w interesie całego świata ( atmosfera Ziemi jest wspólna czy ktoś tego chce czy nie chce ) jest aby chińskie elektrownie jądrowe jak najszybciej zostały zbudowane. Podobnie z chińską hydroenergetyką.

8 komentarzy:

  1. W czasie II Wojny Światowej Niemcy narzuciły Słowacji zaniżony kurs wymiany korony na marki, co powodowało duże nadwyżki eksportowe niczym nie kompensowane ze strony Niemiec. Kraj odnotowywał wprawdzie duży, teoretyczny, wzrost gospodarczy, ale ludność nic z tego nie miała, bo za pół darmo dostarczała towary Rzeszy. Po wojnie minister gospodarki Słowacji, Medricky, odpowiadał przed sądem za dopuszczenie do takiej sytuacji. W obecnych czasach taka polityka, jaką prowadziła ówczesna Słowacja jest standardem dla wielu krajów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gromadzenie zapasów tracącego wartość pieniądza na zerowy lub ujemny procent to głupota !

    OdpowiedzUsuń
  3. Zatem kiedy globalny kryzys finansowy ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Każdy wielki kryzys jest innych. Z tego względu przewidywania muszą przypominać wróżenie z fusów po kawie ponieważ wiele istotnych informacji jest szerzej nieznanych

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytaj więcej na https://fakty.interia.pl/raporty/raport-unia-europejska/aktualnosci/news-niemiecki-ekonomista-przestrzega-polske-i-wieszczy-upadek-st,nId,3167369#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

    Markus Krall, niemiecki ekonomista i menadżer zajmujący się oceną ryzyka w gospodarce, ostrzega Polskę przed przyjęciem wspólnej unijnej waluty. Ekspert przewiduje pod koniec 2020 r. załamanie systemubankowego RFN i zawalenie się strefy euro.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dane o produkcji samochodów posiada Pan błędne
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production

    Transformacja energetyczna Niemiec (https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_Germany) to wielkie wyzwanie znacznie przerastające możliwości umysłowe narodu i państwa polskiego i moim zdaniem mimo wszystko sukces, węglowodory kopalne (https://en.wikipedia.org/wiki/Cantarell_Field) to droga do nikąd i wkrótce się skończy. Niemcy mają olbrzymią gospodarkę na niewielkim terytorium, robią co mogą i jak mogą, to już procentuje fenomenalną nadwyżką handlową (oszczędzają grube miliardy rocznie na imporcie węgla i gazu a wkrótce także ropy) a będzie jeszcze więcej.

    Niemcy grają długoterminowo, w perspektywie kilkudziesięciu lat zupełnie jak Chińczycy, prosze o tym nie zapominać.

    OdpowiedzUsuń
  7. @msta
    Niemcy od dawna graja długoterminowo !

    OdpowiedzUsuń
  8. @cedric
    Wątpię czy w przyszłym roku system Euro upadnie !

    OdpowiedzUsuń