Czy
będzie kryzys w Chinach 96
Prezydent
Trump na Twitterze podał że wprowadzi 10% cła na kolejne chińskie
towary o wartości 300 mld dolarów rocznie. W tej sytuacji
negocjacje handlowe USA-Chiny mające obniżyć temperaturę sporu i
umożliwić wymianę argumentów i propozycji zakończyły się
niczym.
Oczywiście
nieominięte cła podwyższą ceny towarów dla klientów w USA.
Celnicy na całym świecie mają problemy z uczciwością a USA stają
się krajem skorumpowanym. Pewnie taniej będzie „podać” inny
kraj pochodzenia importowanego towaru i zapłacić łapówkę niż
płacić duże cło.
Zapóźnione
państwa i firmy z tych państw mają ułatwione inwestycyjne decyzje
alokacyjne – czerpią rentę zapóźnienia. Znane są trajektorie
rozwojowe znacznie bogatszych państw i ogólne prawidłowości.
Przykładowo w miarę wzrostu PKB per capita rośnie w spożyciu
udział żywności przetworzonej. Inwestycja w przetwórstwo żywności
nie jest więc ryzykowna. Im więcej wolnych środków mają bogacący
się mieszkańcy tym więcej przeznaczają na wypoczynek i kulturę.
Czyli wiadomo kiedy budować infrastrukturę turystyczną oraz
hotelową i kina.
Czy
publiczne inwestycje pobudzają inwestycje prywatne czy też je
hamują ? Analitycy DIW Berlin (Niemieckiego Instytutu Analiz
Ekonomicznych) zbadali wpływ publicznych inwestycji na prywatne
inwestycje dla całej strefy euro w latach 1991-2018. Występuje
efekt crowding in, czyli stymulacji aktywności inwestycyjnej w
sektorze prywatnym przez nakłady publiczne.
1
euro zainwestowane z budżetu daje 1,1 euro w nakładach prywatnych w
okresie pięciu lat. Najwyższy efekt przynoszą wydatki na ochronę
środowiska, edukację, infrastrukturę i mieszkalnictwo. Znacznie
gorszy efekt dają inwestycje w obronność i bezpieczeństwo
publiczne co było do przewidzenia. Zatem nieskorumpowane państwo
powinno inwestować w ochronę środowiska, edukację, infrastrukturę
i mieszkalnictwo ale z umiarem.
Skala
budownictwa w Chinach nie ma precedensu historycznego. W ciągu
ostatniej dekady w Chinach wyprodukowano cementu i wylano betonu
więcej niż w całym XX wieku w Stanach Zjednoczonych ! Porównywalną
infrastrukturę w Chinach buduje się dużo taniej niż w Polsce.
Wpływ ma na to m.in. tani cement w Chinach, który Polsce jest drogi
a będzie jeszcze droższy z powodu konieczności zakupu przez
cementownie obecnie drogich uprawnień do emisji CO2.
Zwróćmy
uwagę że ostatnie 30 lat przyniosło betony o dużej wytrzymałości
które używane są do budowy drapaczy chmur i zaawansowanej
infrastruktury.
Budowa
w trudnym terenie w Azji obiektów Pasa i Szlaku będzie trudna ale
jest dla Chińczyków wykonywalna jako że u siebie nabyli
niezbędnych umiejętności.
Chiny
są często w skali rozwoju przeciwstawiane Indiom. Dla zdrowotności
populacji czyli kapitału ludzkiego bardzo ważne są wodociągi i
sieć kanalizacyjna a później oczyszczalnie ścieków. Oczywiście
w szybko modernizującym się kraju jak Chiny nie na każde pustkowie
szybko dotrze cywilizacja. Jednak te najbardziej podstawowe i
oczywiste przejawy cywilizacji w Chinach mają się znacznie lepiej
niż w Kolumbii, Brazylii i Meksyku a cóż dopiero w Indiach.
Na
liście brak jest krajów o których brakuje danych.
Ludzie
praktykujący defekacje pod chmurką, 2015
Eritrea:
76%
South
Sudan: 60%
India:
39%
Nepal:
29%
Ethiopia:
27%
Nigeria:
25%
Indonesia:
12%
Pakistan:
12%
Philippines:
5.7%
Venezuela:
4.9%
Colombia:
3.9%
Vietnam:
3.9%
Sri
Lanka: 2.6%
Brazil:
2%
Mexico:
1.7%
China:
1.5%
(World
Bank)
Ale
udział importu broni w ogromnym chińskim PKB jest marginalny i jest
niestety zauważalny w niewielkim Indyjskim PKB. Chiny importują
trochę broni ale przede wszystkim sami ją produkują !Spory import
broni przez ogromny kraj w którym nie ma wodociągów i kanalizacji
jest haniebny.
Import
broni, 2017. ($ million)
Saudi:
4,111
India:
3,358
Egypt:
2,355
Australia:
1,806
Indonesia:
1,196
China:
1,117
S
Korea: 918
Algeria:
905
UK:
899
UAE:
848
Italy:
794
(World
Bank)
Idea
wielkiego zintegrowanego kompleksu rolno - przemysłowego
funkcjonowała w XIX wiecznych USA. Wojna secesyjna usunęła
przeszkody w integracji. Gdy sieć kolei pokryła kraj funkcjonowała
potężna Wielka (geograficznie) Gospodarka. III Rzesza też żyła
ideą Wielkiej Gospodarki Zjednoczonej pod niemiecką hegemonią
Europy, oczywiście zachodniej Europy. Unia Europejska jest w końcu
Wielką Gospodarką pod niemieckim przewodnictwem. Inną realizacją
wielkiej światowej gospodarki jest globalizacja. Praktycznie każdy
może przyłączyć się i sprzedawać hurtowo to co ma w nadmiarze i
kupować to co potrzebuje pod warunkiem że da się to jakoś
bezpiecznie i tanio przetransportować. Kraje III Świata nie mające
zasobów naturalnych sprzedają tanią siłę roboczą i jednak się
rozwijają. Na uczciwym handlu zyskują wszyscy.
Za
ideą Pasa i Szlaku stoi idea Wielkiej Gospodarki zbudowanej m.in. z
państw Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki które dotychczas były
faktycznie izolowane od cywilizacji z wielu powodów.
Wszystko
wskazuje na to że potężne inwestycje ( o ile do nich dojdzie )
rozruszają miejscowe prywatne i publiczne inwestycje. Biedne kraje
czasem mają trochę kapitału który jednak jest martwy gospodarczo
i nie pracuje w gospodarce. Trzeba go dopiero zachęcić, mobilizować
i uruchomić. Każdy właściciel kapitału chce zarobić ale może
się bać ryzyka i utraty kapitału.
Właściwe
inwestycje infrastrukturalne są jak najbardziej rentowne. Bez
infrastruktury nie ma gospodarki ani nowoczesnej cywilizacji.
Jednostkowy
nakład energii na masowy transport kolejowy ( po płaskim terenie )
przy ciężarze ładunku 5 tysięcy ton jest podobny jak przy
transporcie statkiem takiego samego ładunku i ładowności.
Zwiększanie ładunku pociągu towarowego już tylko nieznacznie
zmniejsza jednostkowy nakład energii na transport natomiast im
większy jest statek tym mniejszy jest jednostkowy nakład energii na
transport. Stąd projektowano ( ale szczęśliwie dla środowiska i
ludzi nie budowano takich tankowców ) kiedyś jednostki o ładowności
pół miliona ton a obecnie wielki kontenerowiec ma wyporność 220
tysięcy ton. Na dużych dystansach kolej w stosunku do dużego
masowca jest absolutnie niekonkurencyjna ale trzeba wziąć po uwagę
że kolej może bezpośrednio połączyć punkty A i B ( a po drodze
punkty C,D,E,F,G... ) a transport statkiem wymagałby przeładunków
i dodatkowego transportu z portów do miejsc A i B.
Kolej
dodatkowo wymaga zbudowania i utrzymania kosztownego szlaku
kolejowego a statek nie wymaga jako że żegluga na wodach
międzynarodowych jest „bezpłatna” to znaczy flota hegemona dba
o „bezpieczeństwo” żeglugi to znaczy może aresztować
jednostki które mu się nie podobają. Obsługa dużego statku jest
na jednostkę towaru mniejsza. Niemniej surowce ciężkie pociągi w
USA i ZSRR woziły po kontynentach na dużych dystansach.
Projektowana przez III Rzesze super ciężka kolej o szerokości
torów 3000 mm od złóż surowców wschodniej Ukrainy do niemieckich
zagłębi przemysłowych miała zmniejszyć jednostkowe koszty
transportu.
Ropę
naftową można transportować rurociągiem, tankowcem i najdroższymi
cysternami kolejowymi. Na duże dystanse transport wielkim tankowcem
jest jednostkowo tańszy niż przeciętnym rurociągiem.
W
Europie koleje są zelektryfikowane natomiast rachunek ekonomiczny
zadecydował o tym że USA wycofały się z prowadzonej
elektryfikacji kolei (usunięto trakcje ) na rzecz lokomotyw Diesla.
Zasilenie w energie elektryczną kolei Pasa i Szlaku na pustkowiach i
krajach biednych może być kłopotliwe. Rozwiązaniem są lokomotywy
Dieslowskie. Na rosyjskim odcinku kolej winna mieć standardową
szerokość a nie nietypową rosyjską.
Optymalne
dla trakcji kolejowej wydaje się napięcie 25KVac – 50 Hz czyli
prądu zmiennego stosowane w Rosji i Chinach ale także w części
krajów Europy i szybkiej kolei TGV. Trakcja ta umożliwia pobór
mocy wystarczający dla najcięższych pociągów towarowych i
najszybszych szybkich kolei. Także dystans ( typowo 40-60 km a
wyjątkowo krótszy przy dużym poborze mocy i wyjątkowo dłuższy
przy średnim poborze mocy ) między zasilającymi podstacjami może
być dość długi co mocno obniża koszty inwestycyjne. Na
odległość między zasilającymi podstacjami wpływ ma rzeźba
terenu. Długie odcinki kolei o sporym nachyleniu wymagają dużej
mocy. Odcinki płaskie wymagają małej mocy. Doprowadzenie
energetycznej sieci przesyłowej na pustkowia może być bardzo
drogie. Szczególnie atrakcyjne mogą być tam elektrownie wiatrowe i
słoneczne o ile są tam dobre warunki to znaczy wieje wiatr i świeci
słońce.
Jest
prawie pewne, że nowe linie kolejowe, które mają być budowane w
Polsce w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu
Komunikacyjnego zostaną zelektryfikowane w systemie 25 kV prądu
zmiennego. Prawdopodobna jest również zmiana napięcia na
Centralnej Magistrali Kolejowej jako że dotychczasowe napięcie
3KVdc uniemożliwia ekonomiczne przekroczenie prędkości maksymalnej
230 km/h
a
faktycznie nawet niższej. Na nowych liniach nie będzie powolnego
ruchu lokalnego obsługiwanego przez stary tabor.
Obecnie
tereny Syberii są ogromnym pustkowiem. Wiele zasobów nie jest
eksploatowanych z braku dróg i ludzkich siedzib. Przy dalszym
ocieplaniu klimatu Ziemi będzie tam możliwa uprawa rolnicza. Już
obecnie Rosja jest największym światowym eksporterem pszenicy. W
miarę jak na świecie ubywać będzie pustynniejących gleb, uprawy
rolne na Syberii mogą ratować przed głodem setki milionów ludzi !
Aby interes był lepszy można żywność od razu przetwarzać.
Oczywiście Rosja może się obawiać bycia słabszym partnerem Chin
ale dobra negocjacja sprawiedliwych umów i ich przestrzeganie może
dać poczucie bezpieczeństwa. Oczywista przewaga Chińczyków nad
Rosjanami polega na tym ze jedni dobrze umieją robić interesy ( to
znaczy produkować i handlować ) i zarabiać a drudzy nie umieją.
Oligarchowie
Rosji mają setki miliardów dolarów gotówki ale nie są skłonni
inwestować ją w gospodarkę. Ukradzione i wyprane ( patrz afera
Deutsche Bank ) pieniądze wolą „bezpiecznie” trzymać w
zachodnich bankach. Złodziej to jest tylko złodziej. Mentalność
złodzieja nie pozwala mu niczego trwałego zbudować.
Konsumpcjonizm
to napędzająca gospodarki zachodu i producentów Chin niczym
nieusprawiedliwiona żądza ciągłego absurdalnego kupowania. Musisz
mieć nowego iPhone chociaż poprzedni ma dopiero rok ale dla jego
spowolnienia ograniczono w nim wydajność procesora. Pod wpływem
impulsu kupuje się nowe ciuchy aby włożyć je do szafy i za rok
lub dwa nieużywane wyrzucić bo już są niemodne.
Rząd
Chin od 10 lat stawia na konsumpcje ( czyżby widząc że gospodarka
jest zbyt uzależniona od eksportu co może być niebezpieczne w
razie wojny handlowej ? ) a nie na eksport ale Chińczycy dopiero
muszą się zarazić konsumpcjonizmem.
Konstrukcja
systemu społeczno – gospodarczego decyduje o tym jaki użytek ze
swoich zdolności czynią ludzie. Komunizm rytu sowieckiego wydobywał
z ludzi całą ich małość i podłość.
Ogromna
większość krajów a w tym Polska marnuje talenty swoich obywateli.
Żydzi
zajmowali się nagannie ocenianą lichwą i z tego powodu byli
wszędzie wyganiani i prześladowani. Zajmowali się też handlem,
nie zawsze uczciwie. Niechęć budzili żydowscy bankierzy. Żydowscy
bankierzy potrzebni byli władcom aby pożyczać pieniądze na zbytek
i wojny. Ortodoksyjni Żydzi studiując starożytne pisma usiłowali
znaleźć tam odpowiedzi na wszelkie nurtujące ich pytania. Aż do
początka XX wieku udział Żydów w światowej nauce był znikomy
nieomalże zerowy jako że z interpretacji starożytnych pism pożytek
jest niewielki dla współczesnych gospodarek. W okresie lat
1905-1933 10 świeckich niemieckich Żydów dostało nagrody Nobla co
zwróciło uwagę wielu badaczy ! Wyjaśnienie jest proste. Żydzi od
dawna głęboko cenili naukę i wiedzę. W tradycyjnej „nauce”
byli bardzo zdyscyplinowani i uparci. W Niemczech mogli robić
kariery na uniwersytetach podczas gdy inne ścieżki kariery były
dla nich ograniczone lub wręcz zamknięte. A przecież w nauce
bardzo potrzeba właśnie umiejętności skupienia się i dyscypliny
! Dziecko uwagę potrafi skupić tylko na chwile. Ale nawet większość
dorosłych nie potrafi się długo skupić nad trudnym zadaniem.
Zasymilowany
Fritz Haber to wybitny chemik niemiecki pochodzenia żydowskiego,
laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1918 roku za syntezę
amoniaku z azotu i wodoru. Po studiach przeszedł z judaizmu na
protestantyzm. Produkcja amoniaku metodą Habera - Boscha w czasie I
Wojny i później była bardzo ważna cywilnie i militarnie dla
Niemiec. W czasie wojny Haber na zlecenie niemieckiego Sztabu
Generalnego skutecznie pracował nad bronią chemiczną i jej
zastosowaniem. Gdy zabrakło toluenu do produkcji trotylu opracował
stosowanie ksylenu i innych pochodnych ropy naftowej. Uważał to za
patriotyczny obowiązek. Gdy żona Clara Haber dowiedziała się że
mąż testuje gazy bojowe na froncie w istocie mordując i
okaleczając żołnierzy wroga, popełniła z rozpaczy samobójstwo.
Zastrzeliła się z pistoletu służbowego Habera. Po wojnie Haber
pracował m.in. nad środkami insektobójczymi.
Naziści
już w 1933 roku zmusili Habera do zwolnienia swoich współpracowników
pochodzenia żydowskiego, po czym on sam złożył rezygnację i rok
później umarł. Albert Einstein napisał o nim „Była to tragedia
niemieckiego Żyda, tragedia wzgardzonej miłości”. Albert
Einstein z kolei połączył w całość znaną już wcześniej
wiedzę. Nie od razu mu się to udało ale w końcu po próbach mu
się udało.
O
ile Żydzi – Nobliści pchnęli cywilizacje do przodu to ultra -
ortodoksyjni Żydzi żadnego Nobla nie dostali i żadnego wkładu w
rozwój cywilizacji nie wnieśli.
Rasistowska
III Rzesza miliony Żydów po prostu wymordowała choć napewno byli
tam geniusze i ludzie przydatni w gospodarce.
Tak
jak naukowcy żydowscy na początku XX wieku przyswoili całą „obcą”
wiedzę gojów i ją wzbogacili swoimi wynalazkami tak teraz robią
to Chińczycy po przyswojeniu zachodniej wiedzy ! Idzie im to całkiem
nieźle. Chińczycy jako naród od czasu niszczycielskich wojen
opiumowych do lat pięćdziesiątych XX wieki mają przerwę w
życiorysie.
Nie
tylko Chińczycy mają przerwę w życiorysie. Z artykułów na
Wikipedii wynika że Mercedes Benz i Daimler przed wojną zaprzestali
produkcji i dopiero po wojnie wznowili produkcje. To oczywiście
nieprawda bowiem produkcja wojenna szła pełną parą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz