sobota, 3 sierpnia 2019

Czy będzie kryzys w Chinach 96

Czy będzie kryzys w Chinach 96

Prezydent Trump na Twitterze podał że wprowadzi 10% cła na kolejne chińskie towary o wartości 300 mld dolarów rocznie. W tej sytuacji negocjacje handlowe USA-Chiny mające obniżyć temperaturę sporu i umożliwić wymianę argumentów i propozycji zakończyły się niczym.
Oczywiście nieominięte cła podwyższą ceny towarów dla klientów w USA. Celnicy na całym świecie mają problemy z uczciwością a USA stają się krajem skorumpowanym. Pewnie taniej będzie „podać” inny kraj pochodzenia importowanego towaru i zapłacić łapówkę niż płacić duże cło.

Zapóźnione państwa i firmy z tych państw mają ułatwione inwestycyjne decyzje alokacyjne – czerpią rentę zapóźnienia. Znane są trajektorie rozwojowe znacznie bogatszych państw i ogólne prawidłowości. Przykładowo w miarę wzrostu PKB per capita rośnie w spożyciu udział żywności przetworzonej. Inwestycja w przetwórstwo żywności nie jest więc ryzykowna. Im więcej wolnych środków mają bogacący się mieszkańcy tym więcej przeznaczają na wypoczynek i kulturę. Czyli wiadomo kiedy budować infrastrukturę turystyczną oraz hotelową i kina.

Czy publiczne inwestycje pobudzają inwestycje prywatne czy też je hamują ? Analitycy DIW Berlin (Niemieckiego Instytutu Analiz Ekonomicznych) zbadali wpływ publicznych inwestycji na prywatne inwestycje dla całej strefy euro w latach 1991-2018. Występuje efekt crowding in, czyli stymulacji aktywności inwestycyjnej w sektorze prywatnym przez nakłady publiczne.
1 euro zainwestowane z budżetu daje 1,1 euro w nakładach prywatnych w okresie pięciu lat. Najwyższy efekt przynoszą wydatki na ochronę środowiska, edukację, infrastrukturę i mieszkalnictwo. Znacznie gorszy efekt dają inwestycje w obronność i bezpieczeństwo publiczne co było do przewidzenia. Zatem nieskorumpowane państwo powinno inwestować w ochronę środowiska, edukację, infrastrukturę i mieszkalnictwo ale z umiarem.

Skala budownictwa w Chinach nie ma precedensu historycznego. W ciągu ostatniej dekady w Chinach wyprodukowano cementu i wylano betonu więcej niż w całym XX wieku w Stanach Zjednoczonych ! Porównywalną infrastrukturę w Chinach buduje się dużo taniej niż w Polsce. Wpływ ma na to m.in. tani cement w Chinach, który Polsce jest drogi a będzie jeszcze droższy z powodu konieczności zakupu przez cementownie obecnie drogich uprawnień do emisji CO2.
Zwróćmy uwagę że ostatnie 30 lat przyniosło betony o dużej wytrzymałości które używane są do budowy drapaczy chmur i zaawansowanej infrastruktury.
Budowa w trudnym terenie w Azji obiektów Pasa i Szlaku będzie trudna ale jest dla Chińczyków wykonywalna jako że u siebie nabyli niezbędnych umiejętności.

Chiny są często w skali rozwoju przeciwstawiane Indiom. Dla zdrowotności populacji czyli kapitału ludzkiego bardzo ważne są wodociągi i sieć kanalizacyjna a później oczyszczalnie ścieków. Oczywiście w szybko modernizującym się kraju jak Chiny nie na każde pustkowie szybko dotrze cywilizacja. Jednak te najbardziej podstawowe i oczywiste przejawy cywilizacji w Chinach mają się znacznie lepiej niż w Kolumbii, Brazylii i Meksyku a cóż dopiero w Indiach.
Na liście brak jest krajów o których brakuje danych.

Ludzie praktykujący defekacje pod chmurką, 2015
Eritrea: 76%
South Sudan: 60%
India: 39%
Nepal: 29%
Ethiopia: 27%
Nigeria: 25%
Indonesia: 12%
Pakistan: 12%
Philippines: 5.7%
Venezuela: 4.9%
Colombia: 3.9%
Vietnam: 3.9%
Sri Lanka: 2.6%
Brazil: 2%
Mexico: 1.7%
China: 1.5%
(World Bank)

Ale udział importu broni w ogromnym chińskim PKB jest marginalny i jest niestety zauważalny w niewielkim Indyjskim PKB. Chiny importują trochę broni ale przede wszystkim sami ją produkują !Spory import broni przez ogromny kraj w którym nie ma wodociągów i kanalizacji jest haniebny.

Import broni, 2017. ($ million)
Saudi: 4,111
India: 3,358
Egypt: 2,355
Australia: 1,806
Indonesia: 1,196
China: 1,117
S Korea: 918
Algeria: 905
UK: 899
UAE: 848
Italy: 794
(World Bank)

Idea wielkiego zintegrowanego kompleksu rolno - przemysłowego funkcjonowała w XIX wiecznych USA. Wojna secesyjna usunęła przeszkody w integracji. Gdy sieć kolei pokryła kraj funkcjonowała potężna Wielka (geograficznie) Gospodarka. III Rzesza też żyła ideą Wielkiej Gospodarki Zjednoczonej pod niemiecką hegemonią Europy, oczywiście zachodniej Europy. Unia Europejska jest w końcu Wielką Gospodarką pod niemieckim przewodnictwem. Inną realizacją wielkiej światowej gospodarki jest globalizacja. Praktycznie każdy może przyłączyć się i sprzedawać hurtowo to co ma w nadmiarze i kupować to co potrzebuje pod warunkiem że da się to jakoś bezpiecznie i tanio przetransportować. Kraje III Świata nie mające zasobów naturalnych sprzedają tanią siłę roboczą i jednak się rozwijają. Na uczciwym handlu zyskują wszyscy.
Za ideą Pasa i Szlaku stoi idea Wielkiej Gospodarki zbudowanej m.in. z państw Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki które dotychczas były faktycznie izolowane od cywilizacji z wielu powodów.
Wszystko wskazuje na to że potężne inwestycje ( o ile do nich dojdzie ) rozruszają miejscowe prywatne i publiczne inwestycje. Biedne kraje czasem mają trochę kapitału który jednak jest martwy gospodarczo i nie pracuje w gospodarce. Trzeba go dopiero zachęcić, mobilizować i uruchomić. Każdy właściciel kapitału chce zarobić ale może się bać ryzyka i utraty kapitału.
Właściwe inwestycje infrastrukturalne są jak najbardziej rentowne. Bez infrastruktury nie ma gospodarki ani nowoczesnej cywilizacji.

Jednostkowy nakład energii na masowy transport kolejowy ( po płaskim terenie ) przy ciężarze ładunku 5 tysięcy ton jest podobny jak przy transporcie statkiem takiego samego ładunku i ładowności. Zwiększanie ładunku pociągu towarowego już tylko nieznacznie zmniejsza jednostkowy nakład energii na transport natomiast im większy jest statek tym mniejszy jest jednostkowy nakład energii na transport. Stąd projektowano ( ale szczęśliwie dla środowiska i ludzi nie budowano takich tankowców ) kiedyś jednostki o ładowności pół miliona ton a obecnie wielki kontenerowiec ma wyporność 220 tysięcy ton. Na dużych dystansach kolej w stosunku do dużego masowca jest absolutnie niekonkurencyjna ale trzeba wziąć po uwagę że kolej może bezpośrednio połączyć punkty A i B ( a po drodze punkty C,D,E,F,G... ) a transport statkiem wymagałby przeładunków i dodatkowego transportu z portów do miejsc A i B.
Kolej dodatkowo wymaga zbudowania i utrzymania kosztownego szlaku kolejowego a statek nie wymaga jako że żegluga na wodach międzynarodowych jest „bezpłatna” to znaczy flota hegemona dba o „bezpieczeństwo” żeglugi to znaczy może aresztować jednostki które mu się nie podobają. Obsługa dużego statku jest na jednostkę towaru mniejsza. Niemniej surowce ciężkie pociągi w USA i ZSRR woziły po kontynentach na dużych dystansach. Projektowana przez III Rzesze super ciężka kolej o szerokości torów 3000 mm od złóż surowców wschodniej Ukrainy do niemieckich zagłębi przemysłowych miała zmniejszyć jednostkowe koszty transportu.
Ropę naftową można transportować rurociągiem, tankowcem i najdroższymi cysternami kolejowymi. Na duże dystanse transport wielkim tankowcem jest jednostkowo tańszy niż przeciętnym rurociągiem.
W Europie koleje są zelektryfikowane natomiast rachunek ekonomiczny zadecydował o tym że USA wycofały się z prowadzonej elektryfikacji kolei (usunięto trakcje ) na rzecz lokomotyw Diesla. Zasilenie w energie elektryczną kolei Pasa i Szlaku na pustkowiach i krajach biednych może być kłopotliwe. Rozwiązaniem są lokomotywy Dieslowskie. Na rosyjskim odcinku kolej winna mieć standardową szerokość a nie nietypową rosyjską.
Optymalne dla trakcji kolejowej wydaje się napięcie 25KVac – 50 Hz czyli prądu zmiennego stosowane w Rosji i Chinach ale także w części krajów Europy i szybkiej kolei TGV. Trakcja ta umożliwia pobór mocy wystarczający dla najcięższych pociągów towarowych i najszybszych szybkich kolei. Także dystans ( typowo 40-60 km a wyjątkowo krótszy przy dużym poborze mocy i wyjątkowo dłuższy przy średnim poborze mocy ) między zasilającymi podstacjami może być dość długi co mocno obniża koszty inwestycyjne. Na odległość między zasilającymi podstacjami wpływ ma rzeźba terenu. Długie odcinki kolei o sporym nachyleniu wymagają dużej mocy. Odcinki płaskie wymagają małej mocy. Doprowadzenie energetycznej sieci przesyłowej na pustkowia może być bardzo drogie. Szczególnie atrakcyjne mogą być tam elektrownie wiatrowe i słoneczne o ile są tam dobre warunki to znaczy wieje wiatr i świeci słońce.
Jest prawie pewne, że nowe linie kolejowe, które mają być budowane w Polsce w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zostaną zelektryfikowane w systemie 25 kV prądu zmiennego. Prawdopodobna jest również zmiana napięcia na Centralnej Magistrali Kolejowej jako że dotychczasowe napięcie 3KVdc uniemożliwia ekonomiczne przekroczenie prędkości maksymalnej 230 km/h a faktycznie nawet niższej. Na nowych liniach nie będzie powolnego ruchu lokalnego obsługiwanego przez stary tabor.

Obecnie tereny Syberii są ogromnym pustkowiem. Wiele zasobów nie jest eksploatowanych z braku dróg i ludzkich siedzib. Przy dalszym ocieplaniu klimatu Ziemi będzie tam możliwa uprawa rolnicza. Już obecnie Rosja jest największym światowym eksporterem pszenicy. W miarę jak na świecie ubywać będzie pustynniejących gleb, uprawy rolne na Syberii mogą ratować przed głodem setki milionów ludzi ! Aby interes był lepszy można żywność od razu przetwarzać. Oczywiście Rosja może się obawiać bycia słabszym partnerem Chin ale dobra negocjacja sprawiedliwych umów i ich przestrzeganie może dać poczucie bezpieczeństwa. Oczywista przewaga Chińczyków nad Rosjanami polega na tym ze jedni dobrze umieją robić interesy ( to znaczy produkować i handlować ) i zarabiać a drudzy nie umieją.
Oligarchowie Rosji mają setki miliardów dolarów gotówki ale nie są skłonni inwestować ją w gospodarkę. Ukradzione i wyprane ( patrz afera Deutsche Bank ) pieniądze wolą „bezpiecznie” trzymać w zachodnich bankach. Złodziej to jest tylko złodziej. Mentalność złodzieja nie pozwala mu niczego trwałego zbudować.
Konsumpcjonizm to napędzająca gospodarki zachodu i producentów Chin niczym nieusprawiedliwiona żądza ciągłego absurdalnego kupowania. Musisz mieć nowego iPhone chociaż poprzedni ma dopiero rok ale dla jego spowolnienia ograniczono w nim wydajność procesora. Pod wpływem impulsu kupuje się nowe ciuchy aby włożyć je do szafy i za rok lub dwa nieużywane wyrzucić bo już są niemodne.
Rząd Chin od 10 lat stawia na konsumpcje ( czyżby widząc że gospodarka jest zbyt uzależniona od eksportu co może być niebezpieczne w razie wojny handlowej ? ) a nie na eksport ale Chińczycy dopiero muszą się zarazić konsumpcjonizmem.

Konstrukcja systemu społeczno – gospodarczego decyduje o tym jaki użytek ze swoich zdolności czynią ludzie. Komunizm rytu sowieckiego wydobywał z ludzi całą ich małość i podłość.
Ogromna większość krajów a w tym Polska marnuje talenty swoich obywateli.
Żydzi zajmowali się nagannie ocenianą lichwą i z tego powodu byli wszędzie wyganiani i prześladowani. Zajmowali się też handlem, nie zawsze uczciwie. Niechęć budzili żydowscy bankierzy. Żydowscy bankierzy potrzebni byli władcom aby pożyczać pieniądze na zbytek i wojny. Ortodoksyjni Żydzi studiując starożytne pisma usiłowali znaleźć tam odpowiedzi na wszelkie nurtujące ich pytania. Aż do początka XX wieku udział Żydów w światowej nauce był znikomy nieomalże zerowy jako że z interpretacji starożytnych pism pożytek jest niewielki dla współczesnych gospodarek. W okresie lat 1905-1933 10 świeckich niemieckich Żydów dostało nagrody Nobla co zwróciło uwagę wielu badaczy ! Wyjaśnienie jest proste. Żydzi od dawna głęboko cenili naukę i wiedzę. W tradycyjnej „nauce” byli bardzo zdyscyplinowani i uparci. W Niemczech mogli robić kariery na uniwersytetach podczas gdy inne ścieżki kariery były dla nich ograniczone lub wręcz zamknięte. A przecież w nauce bardzo potrzeba właśnie umiejętności skupienia się i dyscypliny ! Dziecko uwagę potrafi skupić tylko na chwile. Ale nawet większość dorosłych nie potrafi się długo skupić nad trudnym zadaniem.
Zasymilowany Fritz Haber to wybitny chemik niemiecki pochodzenia żydowskiego, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1918 roku za syntezę amoniaku z azotu i wodoru. Po studiach przeszedł z judaizmu na protestantyzm. Produkcja amoniaku metodą Habera - Boscha w czasie I Wojny i później była bardzo ważna cywilnie i militarnie dla Niemiec. W czasie wojny Haber na zlecenie niemieckiego Sztabu Generalnego skutecznie pracował nad bronią chemiczną i jej zastosowaniem. Gdy zabrakło toluenu do produkcji trotylu opracował stosowanie ksylenu i innych pochodnych ropy naftowej. Uważał to za patriotyczny obowiązek. Gdy żona Clara Haber dowiedziała się że mąż testuje gazy bojowe na froncie w istocie mordując i okaleczając żołnierzy wroga, popełniła z rozpaczy samobójstwo. Zastrzeliła się z pistoletu służbowego Habera. Po wojnie Haber pracował m.in. nad środkami insektobójczymi.
Naziści już w 1933 roku zmusili Habera do zwolnienia swoich współpracowników pochodzenia żydowskiego, po czym on sam złożył rezygnację i rok później umarł. Albert Einstein napisał o nim „Była to tragedia niemieckiego Żyda, tragedia wzgardzonej miłości”. Albert Einstein z kolei połączył w całość znaną już wcześniej wiedzę. Nie od razu mu się to udało ale w końcu po próbach mu się udało.
O ile Żydzi – Nobliści pchnęli cywilizacje do przodu to ultra - ortodoksyjni Żydzi żadnego Nobla nie dostali i żadnego wkładu w rozwój cywilizacji nie wnieśli.
Rasistowska III Rzesza miliony Żydów po prostu wymordowała choć napewno byli tam geniusze i ludzie przydatni w gospodarce.
Tak jak naukowcy żydowscy na początku XX wieku przyswoili całą „obcą” wiedzę gojów i ją wzbogacili swoimi wynalazkami tak teraz robią to Chińczycy po przyswojeniu zachodniej wiedzy ! Idzie im to całkiem nieźle. Chińczycy jako naród od czasu niszczycielskich wojen opiumowych do lat pięćdziesiątych XX wieki mają przerwę w życiorysie.
Nie tylko Chińczycy mają przerwę w życiorysie. Z artykułów na Wikipedii wynika że Mercedes Benz i Daimler przed wojną zaprzestali produkcji i dopiero po wojnie wznowili produkcje. To oczywiście nieprawda bowiem produkcja wojenna szła pełną parą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz